Det var bursdagen til min venninne, og da hun og ektemannen hennes kom hjem, oppdaget de en barnevogn ved inngangsdøra til huset vårt. I vognen lå en nyfødt jente et barn så lite og skjært at hjertet mitt straks banket fortere. Vi var målløse, særlig fordi min venninne hadde strevd i årevis for å bli gravid. Det virket nesten som om skjebnen selv hadde ført dette barnet til henne, på akkurat denne dagen.
Den bitende vinterkulda gjorde at vi raskt tok med oss den lille inn i bilen for å holde henne varm, og vi ringte politiet med en gang. Kort tid etter at politiet hadde kommet til stedet, fant vi en lapp i vognen med jentas navn skrevet Ingrid og hennes fødselsdato.
I løpet av de timene vi ventet, klarte vi å bli uventet glad i Ingrid. Hun smilte mot oss, og vi følte en omsorg som vokste for hvert minutt. Da politiet tok henne med til barnehjemmet, var vi knust. Men min venninne og mannen hennes var bestemt de ønsket å adoptere henne. Papirarbeidet var langt og krevende; én hel måned ventet de og håpet, før de endelig fikk tillatelsen.
Men akkurat den dagen de hadde fått beskjed om å hente Ingrid hjem til seg, kom det plutselig fremmede til huset vårt. De steg ut av bilene, alvorlige og nervøse, og hevdet at Ingrid var deres barnebarn. Historien rullet opp en ung jente fra et annet land hadde blitt gravid med en norsk gutt. Presset og frykten for kulturforskjellene gjorde at hun skjulte svangerskapet, og desperation fikk henne til å legge Ingrid utenfor vårt hjem.
Hun hadde ikke turt å fortelle foreldrene etter at kjæresten reiste fra henne. Da hun en dag ble alvorlig syk, fant faren ut av sannheten. Hele familien samlet seg, og bestemte seg for å hente Ingrid hjem. En DNA-test bekreftet slektskap, og Ingrid ble gitt tilbake til sin biologiske familie.
Vi var utrøstelige. Men mirakler skjer: Etter mange år med forsøk, og utallige tårer, ble min venninne gravid. Hun måtte tilbringe alle åtte månedene på sykehus, fylt med uro og håp. Til slutt kom dagen en sterk og frisk datter, og vi jublet og gråt av glede. Livet hadde gitt dem det de lengtet etter.
Selv om det har gått tid, vil Ingrid for alltid ha en spesiell plass i hjertene våre. Vi lærte hvor mye kjærlighet kan bety, hvor dypt den kan vokse på så kort tid og vi vil aldri glemme den lille jenta som kom til oss i vinternatten.




