20huhtikuuta2026
Rakkauspäiväkirja,
En voi uskoa, mitä tapahtui juuri tänään. Paras ystäväni, Antti, osoittautui miten sanotaan suomeksi Aleksinimisen poikani isäksi! Yli neljän vuoden ajan heitin häntä hoivasängyssä kuin vanhaa puukkoa, enkä koskaan osannut kuvitella, että hän ei olisi minun oma.
Aino ja minä olemme tunteneet toisemme koulun penkillä jo vuosikymmenten verran. Kun Aino valmistui lukiosta, minä lähdin opiskelemaan lentokoulutukseen Tampereen Lentosukupoliittiseen Yliopistoon, kauempana kotikaupungistamme. Hän ei saanut sinne pääsyä, mutta pidimme silti yhteyttä puhelin soi joka ikinen ilta.
Kun ensimmäiset lentoni alkoivat, Aino alkoi pistää mustaa pilveä ympärilleni hienojen lentoemännien takia. Saapui päivä, jolloin päätin lähteä hänen luokseen Helsinkiin sovittelemaan. Yön aikana puhuimme rakkaudesta pitkään, ja kaikki tuntui jälleen täydelliseltä. Aamunkoitteessa kuitenkin näin, kuinka tunnettu lentoemäntä kirjoitti minulle viestin: Mitä aikataulu seuraavalle lennolle? ja lisäsi, että hänen kanssaan lentäminen tuntuu paljon rauhallisemmalta.
Jumalauta, mustasukkaisuus nousi kuin kettu koloihin! Aino lähti kotiin kyynelissä, ja minä, Juhani, suljin huoneen ovelle. Pian sain työt ulkomailta kiitollinen mahdollisuus, suuri palkka euroissa. Mietin, miten kertoa Ainoille, että vuoden päästä joudun lähteä ulkomaille. Kolmen viikon jälkeen Aino kertoi minulle, että hän odottaa vauvaa.
Silloin päätin tehdä hänelle ehdotuksen. Pian sen jälkeen häidytimme juhlat olivat kuin satukirjasta, lähes koko kaupunki kävi läpi teitä ja torialueita juhlistaakseen meitä. Tarjoukseni ulkomailta hylättiin, koska Aino oli vastahakoinen.
Häiden jälkeen lähdimme yhdessä Helsinkiin, ja kun poikamme syntyi nimeämme hänet Aleksi Juhani äiti auttoi meitä ottamaan suuren asunnon asuntolainaan (hypoteekki) korvaten vanhan pikkukodin. Minun täytyy tehdä yötä päivää töitä, jotta pystymme maksamaan lainan ja pitämään perheen pystyssä.
Ajattelen usein: Jos olisin mennyt vuodeksi ulkomaille, enkö olisi voinut keskittyä paremmin omaan uraani ja perheeseeni? Aino vastaa hermostuneena: Sinä olet täällä lapsen kanssa, ja minä? kuin jokin vanha suomalainen sanonta, että kuka kuoppansa kaivaa, se itsekin siihen eksyy.
Riidat jatkuvat päivästä toiseen, erityisesti kun palaan lennolta ja Aino tarkistaa puhelimeni kuin kalastaja katselisi verkkoaan. Kolmen vuoden jälkeen jouduin siirtymään lentokoulutuksen ohjaajaksi ja viikonloppuisin ajelen takseja Helsingin alueella, jotta saisin lisätuloja Ainopuolelta. Hänen pettymyksensä ja mustasukkaisuutensa ovat ottaneet enempää tilaa kuin kesäyön aurinko.
Silloin luovutuin unelmistani en enää haaveile taivaalla lentämästä. Haluan olla paras isä ja aviomies, vaikka se tarkoittaisikin omien tavoitteiden takapenkikytkentää.
Kuten tavallista, unohdin maksaa asuntolainan eräpäivän. Pankissa tarvitsisin lainasopimuksen korjaamista, mutta Aino ei ollut kotona, joten kävin itse läpi kaapin. Löysin sopimuksen ja sen alla vanhan paternityksen.
Mitä helkkä? ajattelin. Paternitysraportti kertoi: Lapsi: Aleksi Juhani. Mahdollinen isä: Antti Mäkelä. Todennäköisyys 99%.
En voi uskoa! Paras ystäväni on poikani biologinen isä! Hoidan häntä yli neljän vuoden ajan, enkä tiennyt, että se ei ole minun.
En tiennyt, miten lähestyä Ainoa. Enkä jättänyt asiaa miettimättä.
Aino ilmestyi huoneeseen, suukaisi minua, mutta en reagoinut. Hän yritti kutsua poikaamme syömään ja viemään leikkipuistoon. Kysyin: Mitä tapahtui? Mitä olen tehnyt, ettet ole enää täällä?
Aino itki: Vihdoinkin, Juhani! Onko mitään, mitä pystyn tekemään? Missä minä olen menossa?
Kysyin: Mitä töissä tapahtui? Lähdetkö taas ulkomaille? Miksi et enää puhu minulle?
En halunnut puhua. Nousin pöydästä ja menin huoneeseen. Aino seurasi, hurmasi minua kysymyksillään, mutta en kuulunut enää.
Sinä, Aino! Mitä sinä oikein teet? Mitä mieltä olet tästä? Miksi et enää ole minun aviollani? Aino katsoi minua suurilla silmillään, yrittäen ymmärtää, miksi puhun näin.
Mietin: Onko hän tietoinen? Miten hän sai tietää?
Kaksi kuukautta on kulunut siitä löydöstä. En löytänyt paikkaani. Haluni puhua Ainoon katosi, mutta en voinut unohtaa, että paras ystäväni Antti oli pettänyt minut.
Aino oli aina pitänyt Anttia vilpittömästi. Hän ei piilottanut tunteitaan. Kun Antti meni naimisiin pari kuukautta ennen meidän omaa häitämme, hän tiesi, että Aino ei koskaan olisi hänen vaimonsa. Joka juhlapäivä Antti kutsui tanssimaan ystävänsä vaimoa minun vaimoani eikä omaa puolisoaan.
Ainon äiti, rouva Leena, kerran sanoi: Aino, sinä ja Antti olisitte kuin talvi ja kesäyö, täydelliset yhteentulevat.
Aino vastasi: En ole naimisissa, mutta meillä on poika, ja rakastamme toisiamme!
Leena jatkoi: Rakastatte, näen sen. Mutta miksi tanssit aina Antin kanssa? Hän auttaa sinua kaikessa, vaikka miessi onkin töissä. Mikä on asia?
Aino myönsi: Hän on aina töissä. Minulla ei ole aikaa, joten pyydän Anttia avuksi. Hän on ystävällinen eikä koskaan kieltäydy.
Leena totesi: Aino, rakastan poikaani. En halua hänen tulevan petetyksi. Tuntuu, että avioliitossanne on jotain vialla.
Aino puolusti: Kaikki on hyvin, Leena!
Kun poikamme syntyi, Leena huomasi, että Aleksin kaulaan oli syntymämerkki, joka muistutti Antin silmiä. Vuosien saatossa poika alkoi näyttää yhä enemmän Anttia. Leena, joka oli myös paternitystutkijana, järjesti testin. Hän kutsui kaikki perheenjäsenet kylään, keräsi kokeilun välineet Antin kahvimukin ja poikamme kuvan ja myöhemmin, kun Juhani oli poissa, hän oli itkenyt:
Vaan miten voit pettää poikani? Antti edes tiesi, että poikalla on poika? Tämä kaikki on perheeni tuho! Ilmoita hänelle heti, tai minä teen sen itse!
Aino yritti vetoomuksilla: Äiti, älkää rikkoisin elämää! Tämä kaikki alkoi vain eräästä kiistosta. Yhtä yötä Antin kanssa, ja poikamme syntyi yhdeksän kuukauden kuluttua. Juhani rakastaa minua ja poikaa. Ajattelin, että pystyisimme kestämään kuin puinen talo. Antti ei silloin ollut varma, eikä hänellä ollut uraa tai rahaa. Tein sen poikamme vuoksi. Pyydän, ettette tuhoa poikamme elämää!
Leena, itkuun murtunut, tiesi poikansa surun, mutta ei halunnut hänen elämäänsä menettävän.
Aino piilotti testin tulokset kaapin laatikkoon, toivoen, ettei Juhani koskaan löytäisi niitä.
Kun Aino oli töissä, hän päätti kertoa Juhanille salaisuudestaan, mutta Juhani ei palannut kotiin, eikä hänen tavaroitaan enää ollut. Poikamme makuuhuoneen sängyllä oli uusi lelu kauko-ohjattava auto jonka Juhani oli jättänyt.
Mummo, missä isäni on? poikamme kysyi.
Hän on lomalla, poika, Aino vastasi, juosten kellariin ja itkien.
Parhaani pelko oli menettää mieheni kokonaan, jäädä yksin poikamme kanssa tähän isoihin asuntoihin. Soitin hänelle:
Juhani, puhutaan. Ole kiltti!
Hän on turha puhua. Olen jo surullinen. Poikani on tärkeä, autan häntä. Mutta en voi asua kanssasi enää. Olet ollut hiljaisessa, vaikka olenkin luopunut unelmistani sinun vuoksi.
Aino yritti puhua hätääntyneenä: Juhani, ole kiltti, kuuntele! Enkä enää halua tehdä tätä ilman sinua! mutta Juhani lopetti puhelun.
Poikamme kaipasi isäänsä, joten Juhani tuli hakemaan poikaansa viikonloppuna. Aino juoksi hänen luokseen ja vaati puheenvuoroa.
Muistatko sen päivän, kun riidimme stewardessin viesteistä? Palasin kotiin, menimme ystävien kanssa juhlaan, ja siellä oli Antti. En muista, miten päädyin hänen asuntoonsa. Aamulla tunsin häpeää. Halusin kertoa sinulle, mutta pelkäsin menettäväni sinut kokonaan. Antti oli pian menossa naimisiin. Hän sanoi: Kuvittele, ettei mitään tapahtunut. Hän soitti ja viestitti minulle jatkuvasti. Kun näin kaksi raittiota testiraportissa, luulin, että se oli sinun poikasi, mutta oli toisin. Äitisi toi testin tulokset, kun Aleksi oli puoli vuotta, enkä muista mihin laitoin ne. Koko tarinan yritin unohtaa. Kaikki johtuu Antista! Hän aina kateutti sinua! Anteeksi, rakas, olen niin hyvin sinua rakastanut!
Juhani vastasi: En voi antaa anteeksi! En enää kuuntele sinua!
Lentoja jatkaen Juhani haki lopulta avioeroa. Hän lähetti poikansa paketteja eri maista, jakoi rahaa, mutta Antti ei koskaan saanut tietää, että Aleksi on hänen poikansa. Antti muutti ulkomaille vaimonsa kanssa; niin hänet, kuin Juhanin, ei enää ollut läsnä.
Tässäkin tarinassa yksi harkitsematon teko hajosi elämä! Rikkoi luottamuksen ja rakkauden! Juhani menetti parhaan ystävänsä ja vaimonsa.
Aino elää nyt varakkaana: iso asunto, paljon rahaa, auto. Hän tekee itsenäistä työtä, ja Juhani lähettää kuukausittain rahaa. Poikamme käy parhaassa lukiossa. Aino käy kampaajalla, näyttää kuin kaikki olisi hyvin. Mutta ei ole enää rakkautta.
Aino yrittää yhä saada Juhanin takaisin, mutta turhia yrityksiä. Juhani on vaikea aloittaa uusia suhteita, pelkää jälleen sattua samoin virheillä. Lopulta hän nousee urallaan, saavuttaen ne korkeudet, joista aina haaveili.
Mitä tapahtuu, kun elämä heittää sitruunoita? Oletteko te samaa mieltä, että Aino tekijä oli väärässä pitääkseen salaisuutensa niin kauan? Mitä minä, Juhani, tekisin hänen paikallaan?
Juhani V. (tunnistetunnus: 987654) Miksi kaikki se tuska, jonka annoimme toisillemme, ei lopulta katoa? Katsellessani ikkunan ylitse laskevaa talvisadetta, tunsin, että jokainen pisara kantoi mukanaan jotakin sitä hetkeä, jonka me heitimme menneisyyteen.
Kun Aleksi palasi kotiin lukion ylikoulukirjeistään mukanaan pyykinpainoinen reppu täynnä muistoja: vanhoja valokuvia, paperileikkeitä menneistä lentokoneista ja vanhan perheen nuotion kuvia, jotka olivat säilyneet kaivattomana vanhan kiven alla. Hän istui olohuoneen lattialle, katsoi minua silmillä, jotka eivät enää hämärän turhaan kimmeltäneet, vaan joissa näkyi jokin uusi kynnys kiitollisuus.
“Isä,” hän sanoi, “tiedän, että sinä ja Aino et enää kulje käsi kädessä. Mutta olen oppinut, että elämässä on yhtä enemmän kuin kaksi puolikasta, jotka yrittävät täydentää toisiaan.” Hän ojensi minulle kätensä, jossa oli vanha, kiristynyt kortti aikamatkalla takapihan puistosta, jonka kierretyt puut olivat seisseet hiljaisina kuin salattu rakkaus.
Minä otin kortin ja tunsin, kuinka sen reunat nuuskaisuivat käden sormenpäiden välistä. Kirjeessä oli Aino kirjoittama pyyntö: Anna Aleksille mahdollisuus kasvaa vapaana, ilman varjostuksia menneiden vuosien. Se oli kuin kutsu, jonka kautta menneisyyden kalliot alkoivat hajoamaan.
Siinä hetkessä päätin tehdä jotain, mitä en ollut osannut edes unelmoida: otin puhelimen käteen ja valitsin vanhan ystäväni Antin numeroa, joka pimeän puhelinlangan ääni kantoi mukanansa vuodenaikojen syklit. Äänen takaa kuului hiljainen huokaus, ja hän vastasi, että hänkin oli pitkään kantanut saman haavan syyn miksi hän oli lähtenyt, miksi hän oli piilotellut totuuden kiven alla.
“Juhani, olen menettänyt paljon,” hän sanoi, “mutta ehkä on aika, että Emme enää pelkää sen varjoja, jotka piilottavat totuuden.” Hänen äänensävyssään oli rauha, jota en ollut koskaan aiemmin kuullut.
Me sovimme tapaamisen vanhan lentokentän odotusalueella, missä katto oli täynnä vanhoja lentokoneiden ruumiita, ja kahden miehen silmät kohtasivat jälleen. Sanat eivät enää riittäneet. Yksinkertainen käden puristus kertoi enemmän kuin tuhat huonoa lupausta. Meidän välinämme oli katkennut silta, ja se alkoi uudelleen rakentua jokaisen hetken hiljaisella, mutta vakavalla läsnäolollamme.
Aino oli kutsunut minua myöhemmin kahvilaan, jossa häntä odotti kahden kahvin pöytien takana rauhoittava tuoksu ne kahvit, joiden höyryssä piiloutui menneisyyden karvas maku. Hän ei enää kiusannut minua kysymyksin, eikä hänen äänessään enää kuului epätoivo. Hän istui rakkaudessa ei rakkaudessa minua kohtaan, vaan omassa itsessään.
“Juhani,” hän sanoi, “tunsin, että olen kadonnut. Mutta tämä kipu, jonka olen kantanut, on myös se, mikä opetti minulle, että rakkaus ei ole omistamista, vaan vapauttamista.”
Niinpä me, Aino, Antti, Aleksi, ja minä, löysimme yhteisen äänen, jonka sävelet olivat samankaltaiset kuin vanhojen lentokoneiden moottorien hyräily. Emme enää katsoneet toisiamme vihollisina, vaan opimme arvostamaan jokaisen yksilön omaa polkua, vaikka se olisi kulkenut kivikkoisen vuoren yli.
Viimeisenä hetkenä, kun aurinko lähti hiljalleen talvisen taivaan takaa, Aleksi tarttui isänsä käteen ja sanoi: “Minä haluan olla juuri se, joka kokoaa kaikki nämä sirpaleet yhteen, eikä niinkään se, joka yrittää pitää ne paikallaan.” Sanojen lämpö täytti minut niin kuin ensimmäinen nousulento, jolla oli tuntu aivan kuin olisin jälleen noussut kohti pilviä ei pakona, ei pakottajana, vaan vapaan sielun lentäjänä.
Kun puhelin soi vielä viimeisen kerran, se oli Aino, joka sanoi: “Me emme ehkä koskaan palauta mennyttä, mutta me voimme kirjoittaa uutta tarinaa, jossa jokainen on oma sankarinsa.” Hänen äänessään kuului kirkas nauru, ja se oli kuin ääni, joka kantaa yli kaikki aamut ja illat.
Niinpä lopulta, vaikka tie oli täynnä teräviä kiviä, me kaikki löysimme oman lentomme ei niinkään taivaalla, mutta sydämen syvyyksissä, missä todellinen vapaus asuu. Ja kun katselen ulos ikkunasta, näen maailman, jossa jokainen päivä on tilaisuus kohdata itsensä uudelleen, rakastaa ilman ehtoja ja antaa menneisyyden kivenpohjan hiljaisesti murentua kuin lumisade, joka sulautuu maahan ja tekee siitä puhtaan, valmiin kasvamaan uudestaan.




