En Uventet Hendelse på Min 62-årsdag
Da jeg fylte 62 år, virket livet mitt rolig, nesten stillestående, uten store hendelser. Min ektemann var gått bort for mange år siden, og barna mine nå opptatte med sine egne familier hadde sjelden tid til overs til meg.
Jeg bodde alene i et lite, koselig hus i utkanten av Drammen. Om kveldene satt jeg ofte ved vinduet og lyttet til fuglesangen, mens sollyset fra den lave kveldssolen gled langs den stille veien utenfor.
Det var et fredelig liv, men under overflaten murret en ugjendrivelig følelse av ensomhet.
Den dagen var dessuten min bursdag.
Ingen hadde husket det; ikke en telefon, ikke et lite «Gratulerer med dagen». En plutselig impuls fikk meg til å stige på nattbussen inn til sentrum.
Jeg hadde ingen tydelige planer, bare et behov for litt eventyr et siste lite støt av mot før tiden rant fra meg.
Jeg gikk inn på et lite utested badet i varmt, gult lys, og satte meg i hjørnet. Jeg bestilte et glass rødvin, og kunne ikke huske sist jeg hadde drukket alkohol. Vinens sødme og varme la seg tungt og rolig over kroppen min og fikk skuldrene til å senke seg.
Mens jeg betraktet folket som gikk ut og inn, kom en mann bort til bordet mitt.
Han kunne vel være i førtiårene, med enkelte grå hårstrå og et alvorlig drag over ansiktet. Han så på meg med et vennlig blikk og spurte: «Kan jeg by deg på et glass?»
Jeg smålo og sa: «Ikke kall meg frue, det føles fremmed.»
Samtalen gikk så lett, som om vi alltid hadde kjent hverandre. Han fortalte at han var fotograf, nettopp kommet hjem fra en lang reise.
Jeg delte små glimt fra ungdommen min og fortalte om alle stedene jeg drømte om å besøke, men aldri hadde fått til.
Om det var vinen, blikket hans eller kanskje bare noen skjulte strenger i meg, vet jeg ikke, men jeg kjente en uventet varme en nærhet jeg ikke hadde kjent på mange år.
Den kvelden førte han meg, med rolig hånd, til et hotell. For første gang på lenge følte jeg en trygghet i nærheten av et annet menneske, som om jeg endelig fikk puste ut. Vi sa ikke stort, og i det skjøre lampelyset falt jeg i søvn før jeg visste ordet av det.
Neste morgen trengte det myke, varme sollyset seg gjennom gardinene og la seg på ansiktet mitt.
Da jeg våknet, snudde jeg meg for å si «God morgen» men sengen var tom. Bare inntrykket på puten ved siden av min avslørte at noen nylig hadde ligget der.
På nattbordet lå en hvit konvolutt. Hendene mine skalv lett da jeg åpnet den.
Inne i konvolutten var et fotografi av meg selv, sovende ansiktet mitt badet i varmt lampeskinn. Under bildet noen håndskrevne ord:
«Du sov så fredelig. I natt gjorde jeg ingenting jeg satt bare sammen med deg, la dynen over deg og voktet søvnen din. Jeg fikk en følelse av at du kunne ha hatt en tung dag, og ville at du skulle få en rolig natt.»
Jeg ble sittende stille, hjertet mitt slo hardt og mykt. Lenger nede, i mindre og mykere skrift:
«Jeg har noe jeg må tilstå. Jeg visste hvem du var ikke fra i går, men lenge før. For mange år siden hørte jeg far fortelle om kvinnen han aldri hadde glemt. Da jeg så deg på baren, kjente jeg deg igjen på et øyeblikk. Mor døde for to år siden, og far har vært ensom siden som en skygge av seg selv. Hvis du også føler deg alene, og det fortsatt finnes en plass i hjertet ditt for det som en gang var oppsøk ham, vær så snill. Dere fortjener begge litt lykke, nå på tampen av livet.»
Nederst sto et navn og et telefonnummer.
Jeg sa ingenting. Tankene mine flimret. Hjertet mitt slo ikke av skam, men av en myk og uvant glede.
Da jeg igjen så på bildet, virket kvinnen der langt fra ensom. Noen hadde sett henne, tatt vare på henne.
Senere på dagen åpnet jeg en gammel skuff og fant frem en slitt adressebok jeg ikke hadde rørt på årevis.
Fingrene mine skalv da jeg tastet inn det gamle nummeret som plutselig satt fremst i minnet.
På andre siden svarte en nølende og kjent stemme: «Hallo?»
Jeg trakk pusten dypt. Et forsiktig smil krøp frem under tårene.
«Det er meg,» hvisket jeg. «Det har gått lang tid. Kanskje kanskje vi skulle dele solnedgangen en siste gang.»
Ute gled kveldssolen over den stille veien.
For første gang på mange år føltes hjertet mitt lett som om livet i stillhet hadde gitt meg en ny sjanse, akkurat da jeg trodde at alle var brukt opp.




