En uke før kvinnedagen 8. mars kom jeg meg så vidt ut fra retten. Jeg gråt så tårene blindet meg, og bare én setning surret rundt i hodet mitt: «Dere er ikke lenger ektefeller.» Hvorfor hadde han gjort dette mot meg? Hva hadde jeg gjort for å fortjene en slik straff?
Jeg giftet meg da jeg bare var 18 år gammel. Det var en lidenskapelig forelskelse søvnløse netter hvor det føltes som jeg svevde over bakken, mer levende enn noen gang. Vi levde fem nydelige år sammen, og kjærligheten var stor hele veien. Jeg gjorde alt for ham lagde frokost på sengen, kokte favorittrettene hans, og holdt hjemmet skinnende rent for hans skyld.
Dessverre har foreldrene hans aldri godtatt meg. De mente stadig at jeg ikke var «god nok» for deres sønn, og at de nok skulle finne en «bedre» kone for ham. Dette tynget tydeligvis ektemannen min. Jeg merket hvordan han sakte forandret holdning; han ble mer fjern, og kom med stadig flere kritiske bemerkninger mot meg.
Sønnen vår var fem år gammel da dette startet. I begynnelsen var min mann svært glad i ham og ville skjemme ham bort, men gradvis begynte han å bli kald og avvisende også mot sønnen vår. Jeg tror dette kom av svigerforeldrene mine, som forsøkte å overbevise ham om at barnet ikke var hans selv om gutten er oppspinnet lik faren sin. Mannen min begynte å besøke foreldrene sine oftere, og etter hvert flyttet han omtrent inn hos dem. Når han kom hjem, var han bare irritert og ropte til meg. Jeg prøvde alltid å være hyggelig og ta vare på både hjem og utseende.
En dag ble han så sint at han ga meg et slag i raseri. Jeg ble sjokkert jeg kunne ikke tro at dette virkelig hendte men jeg klamret meg fortsatt til håpet om at ting ville bli bra igjen. Kort tid etter sa han at han var lei meg og ville flytte. Han forlot både meg og sønnen vår. Jeg tryglet ham om å tenke seg om, om ikke å kaste bort familien vår, men han brydde seg ikke.
Selv etter at vi skilte oss, elsker jeg ham fortsatt og har vanskelig for å forestille meg livet uten ham. Nå betaler han en liten barnebidrag noen få kroner og krever kvittering for hver eneste krone jeg bruker. Selv om jeg bare kjøper et brød, må jeg skanne kvitteringen og sende den til ham. Jeg må tigge etter penger fra eksmannen min, som ikke vil gjøre noe for sitt eget barn.
Eksmannen min kommer sjelden og besøker sønnen vår, og enda sjeldnere tar han ham med seg en dag eller to. Gutten merker den negative stemningen og vil ikke se faren sin lenger. Eksmannen min er sint og tror jeg vender sønnen min mot ham, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det som har skjedd jeg gråter daglig. Siden skilsmissen har jeg gått ned i vekt og blitt deprimert. Jeg tar ut frustrasjonen på sønnen min, selv om jeg skjønner at det er urettferdig.
Hvordan skal jeg klare å gå videre når hjertet mitt er knust? Hver dag ser jeg på eksmannens profil på sosiale medier, følger med på livet hans. Der oppdaget jeg at han snart skal gifte seg med en annen, og det gjorde meg bare enda mer trist. Jeg forstår hvorfor han ikke kommer så ofte og hvorfor ikke engang sønnen vår ønsker å ha kontakt lenger. Hodet mitt skjønner at det er over, men hjertet mitt nekter å akseptere det. Hvordan skal jeg håndtere dette?
Midt i all smerten lærte jeg at livet ikke alltid gir oss det vi håper og at vi kan ikke styre andres valg, bare våre egne. Nå prøver jeg å hente styrke fra det lille barnet mitt, og innser at kjærligheten til ham er både en oppgave og et kall. Det er ikke lett å miste kjærligheten, men det er enda viktigere å ikke miste seg selv. Livet går videre, selv når det gjør vondt og bare vi kan velge håp fremfor bitterhet når veien blir tung.




