En uke før 8. mars klarte jeg så vidt å rømme ut av rettssalen. Tårene gjorde meg blind. Kun én setning gikk igjen i hodet mitt: “Dere er ikke lenger mann og kone.” Hvorfor gjorde han dette mot meg? For hvilke synder ble jeg straffet slik?

En uke før 8. mars klarte jeg så vidt å rømme ut av rettssalen. Tårene gjorde meg nesten blind. Den samme setningen gikk i ring i hodet mitt: «Dere er ikke lenger mann og kone.»

Hvorfor gjorde han dette mot meg? Hva hadde jeg gjort for å fortjene en slik straff?

Jeg giftet meg da jeg bare var 18 år gammel. Det var en intens forelskelse, søvnløse netter, følelsen av å sveve høyt over bakken. Vi hadde fem fantastiske år sammen, og jeg kjente meg elsket hele veien. Jeg gjorde alt for å glede ham serverte frokost på sengen, laget alltid favorittrettene hans, og holdt leiligheten plettfri.

Dessverre tok hans foreldre aldri ordentlig imot meg. De gjentok stadig at jeg ikke var god nok for sønnen deres, og at de skulle finne en bedre kone til ham. Det var tydelig at dette påvirket mannen min. Etter hvert merket jeg hvordan han ble mer reservert og kritisk mot meg.

Vi hadde en sønn på fem år. Først elsket han sønnen vår og skjemte ham bort som bare det, men sakte ble han likegyldig. Jeg tror svigerforeldrene begynte å overbevise ham om at barnet ikke var hans, selv om gutten var prikk lik ham. Mannen min begynte å tilbringe mer og mer tid hos foreldrene. Til slutt bodde han nesten der. Når han kom hjem, var han alltid irritert og snakket hardt til meg. Jeg forsøkte å ta vare på alt, meg selv, barnet og huset vårt.

En dag slo det helt klikk for ham. Han ble så sint at han slo meg. Jeg klarte ikke tro at det virkelig skjedde, men jeg håpet fortsatt at vi kunne finne tilbake til hverandre. Like etter fortalte han meg rett ut at han hadde fått nok og skulle dra. Han forlot meg og sønnen vår. Jeg tryglet ham om å tenke seg om, om ikke å gi opp familien vår men han ville ikke høre.

Selv etter skilsmissen elsket jeg ham fortsatt. Jeg klarte ikke å se for meg et liv uten ham. Han betaler fortsatt litt barnebidrag, men jeg må levere kvitteringer for hver krone. Til og med for et brød må jeg sende bilde av lappen. Jeg må be om penger fra min eksmann, som ikke engang føler ansvar for sitt eget barn.

Han kommer sjelden og besøker sønnen sin, og de få gangene han tar ham med, er det aldri lenge. Gutten vår blir trist av samværene og orker helst ikke møte ham. Eksmannen min er rasende han tror at jeg sverter ham for sønnen, men jeg klarer bare ikke å akseptere bruddet vårt. Jeg gråter hver eneste dag. Etter skilsmissen har jeg gått mye ned i vekt og fått en tung depresjon. Jeg roper på sønnen min, selv om jeg vet at han ikke fortjener det.

Hvordan skal jeg fortsette, når hjertet mitt er knust? Hver dag sjekker jeg profilen til eksmannen min på sosiale medier og følger med på livet hans. Slik fant jeg ut at han planlegger å gifte seg på nytt og det knuste meg enda mer.

Jeg skjønner hvorfor han nesten aldri kommer på besøk lenger, og hvorfor sønnen vår også trekker seg unna. Fornuften sier at det er slutt, men hjertet mitt nekter å godta det. Jeg prøver å forstå hvordan jeg skal komme meg videre, men det er ikke lett.

Men det jeg har lært, er at kjærlighet alene ikke alltid redder familien. Man må også ha respekt og støtte, og ta vare på seg selv, uansett hvor vondt det er.

Rate article
Intigue Life
En uke før 8. mars klarte jeg så vidt å rømme ut av rettssalen. Tårene gjorde meg blind. Kun én setning gikk igjen i hodet mitt: “Dere er ikke lenger mann og kone.” Hvorfor gjorde han dette mot meg? For hvilke synder ble jeg straffet slik?