En uke før 8. mars klarte jeg så vidt å rømme ut av rettssalen. Tårene blendet meg. Én setning gikk om og om igjen i hodet mitt: «Dere er ikke lenger mann og kone».

En uke før 8. mars virvlet jeg ut av rettssalen, eller kanskje det var en sal av iskrem eller tåke. Tårene mine var flytende speil og alt jeg hørte i hodet var: «Dere er ikke lenger mann og kone.» Ordet dannet seg som rim på rutene jeg gikk forbi. Hvorfor gjorde han dette mot meg? Hvilken synd hadde jeg begått for å fortjene en slik skjebne?

Jeg giftet meg da jeg bare var 18 år gammel. Det var en forhekset kjærlighet, nettene svevde jeg over Oslofjorden som en gråmåke i soloppgang. Vi delte fem år som smuldret i hendene mine, og gjennom hele tiden badet jeg i den kjærligheten jeg trodde var evig. Hver morgen serverte jeg ham ferske rundstykker på sengen, og middagen var alltid pinnekjøtt eller rakfisk, akkurat slik han ville ha det. Hjemmet vårt duftet såpe og snø.

Men hans foreldre, mørke skygger bak blonde gardiner, nektet og anerkjenne meg. De rynket på nesen og sa at deres sønn fortjente bedre, og at de ville skaffe ham en kvinne fra sin egen slekt, kanskje fra Nordland eller Hedmark. Det smittet over på ham. Jeg så hvordan han forvandlet seg, bit for bit ble kaldere, som om han plutselig ikke kjente igjen Trondheim eller lukten av nybakte boller fra mitt kjøkken lenger.

Vår sønn, Emil, var fem år gammel og lignet sin far så mye at jeg nesten ble syk av å se på ham. Til å begynne med elsket min mann ham høyere enn fjellene rundt Ringebu, men etterhvert kom avstanden og frostværet inn i blikket hans. Hans foreldre sådde tvil og hvisket om netter fylt av fremmede. Han flyttet nesten inn til sine foreldre, og jeg traff bare skyggene hans hjemme, alltid misfornøyd, alltid brølende som en vind over vidda. Jeg strevde febrilsk med å holde hjemmet pent.

En dag var raseriet så intenst at han slo meg. Det var som om hendene hans var laget av is. Jeg kunne ikke fatte at min drøm var blitt til mareritt, men jeg håpet allikevel at det ville ro seg. Snart kom ordene: han hadde fått nok, denne historien var slutt. Jeg krøp sammen og tryglet ham, men han hørte ikke hjertet mitt dundre mot brystet.

Skilsmissen var som en brå vinter, og selv etter den formelle slutten kunne jeg ikke slutte å elske ham. Han betaler små bidrag, men krever kvitteringer for alt selv et kneipbrød må jeg sende vipps-kvittering for, i håp om å få noen få kroner fra ham. Tiggerrolle, kaller jeg det. Han har ingen interesse av å hjelpe barnet sitt.

Emil ser sjelden faren sin, og når han forsvinner til ham for noen få dager, kommer han hjem som en fremmed. Nå unngår sønnen min farens uro og sinne. Eksmannen min tror jeg har snudd barnet mot ham, at jeg planter mørke frø i Emil, men sannheten er at hjertet mitt har gått i stykker. Gråten forlater meg aldri. Etter bruddet har jeg rast ned i vekt, og mørket har festet seg som novemberregnet i sjelen. Jeg roper på Emil, selv om jeg vet jeg ikke burde.

Hvordan skal jeg leve videre med et hjerte fullt av sprukket is? Hver dag blar jeg meg gjennom eksmannens profiler på sosiale medier og trykker på bildene som en fugl som hakker på isen. Jeg fant ut at han skal gifte seg igjen, og sorgen ble tykk som grøt. Hodet mitt vet at alt er slutt, men hjertet trommer mot innsiden av brystet mitt. Hvordan skal jeg klare å leve med det?

Rate article
Intigue Life
En uke før 8. mars klarte jeg så vidt å rømme ut av rettssalen. Tårene blendet meg. Én setning gikk om og om igjen i hodet mitt: «Dere er ikke lenger mann og kone».