En morgenkaffe i stillhet, en mann det alltid går an å stole på… og en nabo som plutselig trenger litt for mye hjelp. Hva gjør du når lykken sprekker – og du oppdager at han alltid må være noens helt?

Så godt det er hvisket Ingebjørg.

Hun elsket å drikke morgenkaffen i stillheten, når Per fortsatt sov og det så vidt begynte å gråne bak de tunge gardinene. Da føltes det som om alt var på plass. Fast jobb. Koselig leilighet. Trygg ektemann. Hva mer kunne man ønske seg?

Hun misunte aldri venninnene sine, de som stadig klaget over sjalu ektemenn og krangler om små bagateller. Per var aldri sjalu, lagde aldri scener. Han sjekket ikke telefonen hennes, ba aldri om forklaring på hvor hun hadde vært. Han bare var der, og for Ingebjørg var det alt hun trengte.

Ingebjørg, har du sett nøklene til garasjen? Per kom trøtt inn på kjøkkenet, håret strittet til alle kanter etter natten.
De ligger på hylla ved døra. Skal du hjelpe naboen igjen?
Ja, Arvid ba meg ta en titt på bilen. Noe med forgasseren, visstnok.

Hun nikket og helte kaffe i koppen hans. Det var så vant. Per hjalp alltid noen. Kollegaer med flytting, kompiser med oppussing, naboer med alt mulig. «Min ridder», tenkte hun ofte ømt. En mann som aldri greide å la være å hjelpe til når noen trengte det.

Denne siden av ham hadde vunnet henne over allerede på deres første stevnemøte, da han stoppet opp for å hjelpe en gammel dame med bæreposene inn i blokka. Andre ville kanskje bare gått forbi. Men ikke Per.

Den nye naboen på etasjen under hadde flyttet inn for tre måneder siden. Ingebjørg la først lite merke til henne. Folk kommer og går i bygårder. Men Synnøve, het hun, var den typen kvinne det er vanskelig å overse.

Latteren hennes runget i trappeoppgangen. Høye hæler klakket opp og ned på uvanlige tider. Og måten hun snakket i telefonen på halve blokka visste hva som foregikk.

Tenk deg, han kom med hele handlenett fulle av mat til meg i dag! Ingen hadde spurt! hørte Ingebjørg henne fortelle noen i telefonen.

Ingebjørg møtte henne ved postkassene og smilte høflig. Synnøve strålte, slik bare kvinner gjør når alt er nytt og spennende.

Ny kjæreste? spurte Ingebjørg mest av høflighet.
Ikke helt ny, sa Synnøve med et lurt blikk. Men veldig omsorgsfull. Slike menn finnes knapt mer, vet du? Han ordner opp i alt! Dryppende kran? Fikset. Gnistrende stikkontakt? Ordnet på et blunk. Betaler til og med regninger for meg!
Dere er heldige.
Ja, tenk! Sant nok, han er jo gift. Men det er jo bare et stempel i passet, ikke sant? Det viktigste er at han har det godt med meg.

Ingebjørg gikk opp trappen med en ubehagelig klump i magen. Ikke på grunn av Synnøves moral, nei. Det var noe ved denne praten som skrapte på innsiden, uten at hun helt klarte å sette ord på det.

Noen uker gikk, og de korte møtene i trappa ble flere. Synnøve stod ofte nærmest og ventet for å dele enda en gledelig oppdatering.

Han er så oppmerksom! Spør alltid om det er noe jeg trenger
I går kom han med medisiner til meg da jeg var syk, fant apotek som hadde nattåpent!
Og han sier alltid at det viktigste for ham er å være til nytte. At det gir livet hans mening å hjelpe

Der rykket det til i Ingebjørg.

«Å være til nytte det er meningen med hans liv.»

Akkurat slik Per pleide å si. Hun husket orda som om de var i går; på bryllupsdagen, da han ble forsinket fordi han måtte hjelpe moren til en venninne med hagen.

Et sammentreff, ikke mer. Det finnes jo utallige menn med hjelperbehov? Men detaljene hopet seg opp. Trangen til å ordne alt selv, alltid å få matbutikken i hus før noen spurte. Å hjelpe med alt.

Ingebjørg ville ikke tenke tanken videre. Bare tull, paranoia. Ikke skulle man mistenke sin egen mann på grunn av nabosladder.

Men så forandret Per seg. Ikke så plutselig, mer som om han gled stille inn i et annet mønster. Skulle «bare ut en liten tur», men ble borte i timesvis. Tok alltid med telefonen, til og med på badet. Og svarte stadig mer kort, ofte brydd, på hennes spørsmål.

Hvor skal du?
Skal ordne noe.
Hva da?
Ingebjørg, det der er da ingen utspørring?

Likevel så han ut… fylt med noe. Lykkelig, som om han fikk tilført nettopp den meningen han savnet hjemme…

En kveld gjorde han seg klar til å gå ut igjen.

Skal hjelpe en arbeidskollega med noen papirer.
Klokka ni på kvelden?
Ja, når ellers? Han jobber jo om dagen.

Ingebjørg sa ikke mer. Hun sto ved vinduet, men han gikk aldri ut ytterdøren.

Hun tok på seg kåpa, gikk rolig ned i første etasje til en velkjent dør.

Fingeren hvilte på ringeknappen. Uten å ha øvd på anklager eller ord var hun plutselig der, ventende.

Døren gikk opp nesten straks, som om de hadde ventet henne. Synnøve stod i en kort silkemorgenkåpe med et vinglass i hånden, og smilet hennes stivnet da hun så hvem gjesten var.

Bak henne, i åpningen mot gangen, stod Per. Uten t-skjorte. Håret var vått etter dusjen. Han oppførte seg som hjemme.

De møttes i blikket. Per stivnet, forsøkte å si noe men fikk det ikke ut. Synnøve så fra den ene til den andre, men viste ingen forlegenhet. Hun bare trakk på skuldrene med lat likegyldighet.

Ingebjørg snudde seg og gikk rolig opp trappen igjen. Bak seg hørte hun hastige skritt og Per som ropte «Ingebjørg, vent, jeg skal forklare». Men hun åpnet ikke døren for ham.

…Neste morgen kom Ingrid, Pers mor, på døren. Ingebjørg ble ikke forbauset; selvsagt hadde sønnen ringt og fortalt sin versjon.

Ingebjørg, du må ikke være så barnslig, sa svigermoren og slo seg til ved kjøkkenbordet. Menn er jo som gutter. De vil føle seg som helter. Naboen din… hun trengte hjelp. Per kunne jo ikke se bort fra det.
Kunne han ikke se bort fra soverommet hennes heller, mener du?

Ingrid sukket, som om Ingebjørg hadde sagt noe usømmelig.

Du trenger ikke vri på alt. Per er godhjertet, det er ikke en forbrytelse. Han ble bare litt revet med. Det skjer oss alle. Min avdøde mann også… Vel, det viktigste er familien. Alt ordner seg. Du er ikke ei dum jente, Ingebjørg. Ikke la noe trivielt ødelegge livet ditt.

Ingebjørg så på svigermoren og kjente frykten for å bli lik henne. Bekvem. Lydig. Klar til å overse nesten alt, bare for å beholde et glansbilde av familie.

Takk for besøket, Ingrid. Men jeg trenger litt tid for meg selv.

Svigermoren gikk fornærmet, mumlende noe om «dagens ungdom som ikke kan tilgi».

Senere på kvelden kom Per hjem. Listet seg rundt i leiligheten som en skyldig katt, prøvde å ta henne i hånden.

Ingebjørg, det er ikke som du tror Hun trengte hjelp med en kran, så ble vi sittende å prate, og hun er så ensom
Du var uten klær.
Å Jeg sølte vann på meg da jeg ordnet kranen! Hun ga meg ei t-skjorte jeg kunne låne, og akkurat da kom du

Ingebjørg så på ham og forsto plutselig at Per aldri hadde vært noen stor løgner. Hvert ord skurret, hver bevegelse avslørte panikk.

Hør nå… selv om det, la oss si, skjedde noe… det betyr jo ingenting! Jeg elsker deg. Det var bare et eventyr, en dumhet. Manndomsprøve.

Han satte seg inntil henne i sofaen, prøvde å holde rundt.

Kan vi ikke bare glemme det? Jeg lover, det skal ikke skje igjen. Hun maser så mye uansett, jeg er lei alt hun vil ha hjelp til

Da forsto Ingebjørg endelig. Han angret ikke. Han var bare redd for å miste det behagelige livet. Redd for å ende med ei kvinne som virkelig trengte ham ikke bare ga ham følelsen av å være ridderen på timeplanen.

Jeg søker om skilsmisse, sa hun uten drama, på samme måte som om hun sa «jeg skrudde av strykejernet».
Hva? Ingebjørg, har du mista vettet? For én eneste feil?

Hun reiste seg, gikk til soverommet og begynte å pakke veska.

…To måneder etter var skilsmissen i havn. Per flyttet inn hos Synnøve, som tok ham imot med åpne armer. Men snart var armene hennes fulle av lister; ting å fikse, handle, betale, ordne, hjelpe til med.

Ingebjørg fikk høre om det uformelt gjennom felles kjente. Hun nikket, men følte aldri skadefryd. Alle får det de fortjener.

Hun leide seg en liten leilighet i motsatt ende av byen. Hver morgen drakk hun kaffen i stillhet; ingen spurte etter garasjenøkkel. Ingen gikk ut «et øyeblikk» og kom hjem med fremmed parfyme. Ingen ba henne være tålmodig og grei.

Merkelig. Hun hadde ventet at det skulle gjøre vondt, at ensomhet og sorg skulle sluke henne. Men i stedet kom det noe annet en lettelse. Som om hun tok av seg en tung frakk hun hadde båret i årevis, uten å merke tyngden før den var borte.

For første gang tilhørte Ingebjørg bare seg selv. Og det var bedre enn all verdens trygghet.

Rate article
Intigue Life
En morgenkaffe i stillhet, en mann det alltid går an å stole på… og en nabo som plutselig trenger litt for mye hjelp. Hva gjør du når lykken sprekker – og du oppdager at han alltid må være noens helt?