Vet du hva som skjedde her om dagen? Det var et skikkelig kraftig regnskyll, elva gikk over sine bredder, og midt oppi alt dette ramla en gaupe uti vannet og holdt på å drukne. Noen helt vanlige folk fra sivilforsvaret fikk beskjed om dette og løp rett bort for å hjelpe de klarte å dra gaupa opp fra det ville elvevannet.
Etterpå fraktet de den til et trygt sted, beroliget den forsiktig, og slapp den fri igjen ute i skogen der den hører hjemme.
Altså, den stakkars gaupa hadde neppe klart seg selv i den tilstanden den var i enten hadde den blitt tatt av en større rovdyr eller kanskje til og med blitt fanget av folk. Det at de tok ansvar og hjalp den, ga den faktisk en sjanse til å overleve. Utrolig fint, synes jeg!




