Du, hør her jeg må fortelle deg noe vilt som skjedde under den store flommen! En gaupe hadde havnet i vannet og var på vei til å drukne. Noen vanlige redningsfolk ble varslet om det og løp av gårde for å hjelpe den. De fikk faktisk dratt den ut av vannet, tenk det.
Etterpå tok de gaupa med seg til et trygt sted, der den fikk en beroligende sprøyte før de slapp den fri igjen ute i skogen, der den hører hjemme.
Men helt ærlig, den stakkars gaupa var jo så svekket etter alt dette, at det var lite sannsynlig den ville klart seg alene. Den kunne fort ha blitt tatt av en større rovdyr eller til og med blitt fanget av noen. Så ved at redningsfolkene tok med seg gaupa og hjalp den, ga de den faktisk en sjanse til å overleve ute i naturen. Skikkelig bra gjort, egentlig sånt varmer hjertet!




