En helt vanlig vinterkveld på vei hjem fra jobb: Ole møter en forlatt hund utenfor nærbutikken – og …

For lenge siden, en mørk vinterkveld i Oslo, gikk Ole hjem fra arbeidet sitt. Snøen la seg stille over byen, og gatene badet i et sløvt lys, slik det ofte kunne være på slike hverdagskvelder. Alt rundt virket innhyllet i tungsinn, og bare lyden av støvler i slaps brøt stillheten. Da Ole passerte døren til Coop Extra på hjørnet, la han merke til en hund som satt utenfor. En røff blandingsrase med rufsete, gyllen pels. Øynene var store, kloke slik bare en som har mistet alt har.

Hva gjør du her, du da? mumlet Ole, men han stoppet opp.

Hunden løftet hodet og møtte blikket hans. Tygde ikke, tigget ikke. Bare så på ham, stum og trofast.

«Venter sikkert på eierne sine,» tenkte Ole og gikk videre, skuldrene trukket opp under skjerfet.

Men neste kveld satt hunden der igjen. Og kvelden etter det også. Det virket som den hadde slått rot ved butikkdøren. Folk gikk forbi, noen slengte fra seg en skalk brød, andre en kald pølse.

En kveld bøyde Ole seg ned og satte seg på huk.

Hvorfor sitter du her, venn? Hvor er eierne dine?

Da kom hunden nærmere, forsiktig, og la haken mot leggen hans. Ole ble stående stille. Plutselig kjente han hvor lenge det var siden han hadde strøket over noens pels eller kinn. Siden skilsmissen hadde det gått tre år. Leiligheten var stille. Bare jobben, TV-en, kjøleskapet.

Lykke, mumlet han uten helt å vite hvor navnet kom fra.

Neste dag tok han med seg noen grillpølser og la ned for henne. Så gikk det en uke, og Ole la ut en melding på Finn.no: «Fant hund, søker eiere.»

Men ingen ringte.

En måned senere kom Ole hjem etter nattevakt. Han var ingeniør og passet ofte byggene alene om natten. Det var et oppstyr ved butikken folk stimlet sammen.

Hva har skjedd? spurte han en nabo.

Den hunden Hun ble påkjørt. Hun som har sittet her hele måneden.

Hjertet sank.

Hvor er hun nå?

Noen tok henne til veterinæren borte på Frognerveien, men de sier det koster formuer. Og hvem vil vel betale for en gatehund?

Ole sa ingenting, men løp i retning Frognerveien. Hos veterinæren ristet dyrlegen på hodet:

Det er brudd og blødninger. Det blir dyrt. Og det er ikke sikkert hun klarer seg.

Gjør det du kan, sa Ole. Hva det måtte koste, jeg betaler.

Da hun ble utskrevet, tok han henne med hjem.

Leiligheten som hadde vært så tom, ble plutselig fylt av liv.

Alt endret seg. Helt og fullt.

Nå våknet Ole ikke lenger av vekkerklokken, men av at Lykke dyttet forsiktig på hånden hans med snuten. Som for å si: Stå opp, far! Og han sto opp, med et smil om munnen.

Før hadde morgenene vært kaffe og nyheter. Nå startet de med luftetur i parken.

Skal vi ut, jenta mi? spurte han, og Lykke logret.

Hos veterinæren ordnet han alle papirer: Pass, vaksiner. Nå var hun hans hund, også på papiret. Han tok bilde av alt for sikkerhets skyld.

Kollegene på jobben begynte å undre:

Ole, har du blitt yngre? Du ser jo så opplagt ut om dagen.

Og det var sant for første gang på mange år følte han seg levende og nødvendig.

Lykke viste seg å være klok. Forunderlig klok. Hun skjønte alt på tonefallet. Hvis Ole ble sen, lå hun og ventet ved døren med et blikk som sa: Jeg har vært bekymret.

Om kveldene ruslet de gjennom Vigelandsparken sammen. Han kunne prate om arbeidet, om livet. Kanskje høres det rart ut, men hun lyttet, og klynket av og til som svar når det trengtes.

Skjønner du, Lykka mi. Jeg trodde det var lettere å være alene ingen som forstyrrer, ingen man kan miste. Men det var bare redselen som styrte meg, for å slippe noen inn igjen.

Naboene ble vant til dem. Tante Vera i oppgangen holdt alltid en hundekjeks klar.

Nydelig hund, sa hun. Man ser hun er elsket.

Måneder gikk. Ole tenkte til og med på å lage en Instagram-konto med bilder av Lykke. Hun var fotogen den rødgule pelsen glitret som gull i sollyset.

Så, en dag skjedde noe uventet.

En vanlig rusletur. Lykke snuste på buskene. Ole satt på benken og bladde gjennom mobilen.

Frida! Frida!

Ole så opp. En kvinne rundt trettifem nærmet seg, ikledd fancy joggedress, blond med kraftig sminke. Lykke strammet seg, la ørene bakover.

Unnskyld, sa Ole. Du må ta feil. Dette er min hund.

Kvinnen stilte seg med hendene i siden.

Hva mener du? Jeg kjenner igjen Frida! Jeg mistet henne for et halvt år siden!

Mener du det?

Ja! Hun forsvant fra gårdsplassen, jeg lette overalt! Du må ha stjålet henne!

Jorden svaiet under Oles føtter.

Vent nå litt. Jeg fant henne ved nærbutikken. Hun satt der, forlatt, i flere uker.

Og hvorfor det, tror du? Fordi hun hadde gått seg bort! Hun er verdifull, vi kjøpte henne for mange tusen!

Verdifull? Dette er da en norsk blandingshund.

Hun er blanding, men sjelden! Dyr!

Ole reiste seg, og Lykke krøp tettere inn til beinet hans.

Hvis hun er din, vis meg papirer.

Papirer?

Helsepass, vaksinasjonsbevis, noe som helst.

Kvinnen ble stående og stammet.

Det ligger hjemme. Men det spiller ingen rolle! Frida, kom hit!

Lykke rørte seg ikke.

Hører du? Kom nå!

Men hunden bare trykte seg enda nærmere Ole.

Ser du? Hun kjenner deg ikke.

Hun er bare fornærmet fordi hun ble borte! Men hun er MIN! Jeg har krav på henne!

Jeg har alle papirer, svarte Ole rolig. Dokumentasjon fra veterinæren etter ulykken, pass, kvitteringer for alt fra mat til leker.

Jeg bryr meg ikke om dine papirer! Dette er tyveri!

Folk snudde seg på stien.

Vet du hva, la oss få hjelp av politiet, sa Ole og tok opp mobilen.

Gjør det du, freste kvinnen. Mine naboer kan vitne for meg!

Naboer?

Ja, de så henne løpe vekk!

Ole tastet nummeret. Hjertet dundret. Plutselig ble han usikker kunne kvinnen ha rett? Men hvorfor satt da hunden utenfor nærbutikken så lenge? Hvorfor søker hun beskyttelse hos meg nå?

Hei, politiet? Jeg har et problem her…

Kvinnen så triumferende ut: Dere skal få se. Jeg får henne tilbake!

Og Lykke klamret seg enda mer til ham.

Da forsto Ole at han måtte kjempe for henne. Til siste slutt.

Hun var blitt mer enn en hund for ham; hun var blitt familie.

Halvtime senere kom nærpolitiet lensmann Mikkelsen, en sindig og solid kar. Ole husket ham fra tidligere møter i borettslaget.

Hva er hendelsen? spurte han.

Kvinnen var først ute, talte fort og oppjaget:

Det der er Frida! Vi kjøpte henne for tolv tusen kroner! Hun forsvant for et halvt år siden og han har tatt henne!

Ikke tatt, funnet, svarte Ole rolig. Utenfor butikken. Hun satt der, mager og sulten, i ukesvis.

Mikkelsen så på Lykke. Hun satt sammenkrøkt mot Ole.

Noen som har papirer?

Jeg, sa Ole og fant frem mappen. Heldigvis hadde han slurvet med å flytte papirene etter veterinærbesøket sist.

Her er helseattest. Hun fikk behandling etter påkjørselen. Her er pass og vaksinasjonskort.

Politiet gikk nøye gjennom. Så vendte han seg til kvinnen.

Har du noe dokumentasjon?

Alt ligger hjemme! Men det er min Frida!

Kan du forklare hvordan du mistet henne? spurte Mikkelsen.

Vi var på tur! Hun smatt fra meg og løp. Jeg lette, satte opp lapper.

Hvor bodde du da?

På Frognerveien, litt bortenfor.

Ole falt litt sammen i kroppen.

Vent litt, det er nesten to kilometer fra butikken hvor jeg fant henne. Hvordan havnet hun der?

Hun gikk seg sikkert vill!

Hundene finner tilbake om de vil hjem.

Kvinnen rødmet.

Hva vet du om hunder?!

Jeg vet at en elsket hund ikke sitter sulten på samme sted i ukevis. Da leter den etter hjemmet sitt.

Kan jeg spørre, avbrøt Mikkelsen, hvorfor du ikke kontaktet politiet da hun forsvant? En så dyr hund…

Politiet? Tenkte ikke så langt.

Seks måneder, og ikke én henvendelse?

Jeg tenkte hun ville komme hjem selv!

Mikkelsen stønnet.

Ditt navn og adresse?

Hun ga ham passet, hender som ristet.

Adresse på Frognerveien, ja. Hvilken leilighet?

Nummer syv.

Når forsvant hunden nøyaktig?

Rundt 20. januar, der omkring.

Ole tok frem mobilen.

Jeg fant henne den 23. januar, og hun hadde allerede vært der en stund.

Altså måtte hun ha blitt forlatt før den tiden.

Jeg kan ha husket feil, sa kvinnen hektisk, før hun ga opp: Ok, ok la den bli hos deg. Men jeg elsket henne, jeg gjorde virkelig det!

Det ble stille.

Hvordan skjedde det egentlig? spurte Ole forsiktig.

Mannen min sa vi måtte flytte, og utleieleiligheten godtok ikke dyr. Jeg kunne ikke selge henne, ingen ville ha henne hun var jo bare en blanding. Så jeg lot henne være ved butikken. Trodde noen ville ta henne inn.

Det sved i Oles bryst.

Du forlot henne?

Jeg bare lot henne være der. Folk er gode, tenkte jeg. Noen ville gi henne et hjem.

Så hvorfor vil du ha henne tilbake nå?

Mannen min flyttet, jeg ble alene. Alt føles så tomt. Jeg savnet Frida.

Han så på henne, kunne ikke helt tro det han hørte.

Elsket? Elskede dyr forlater man ikke.

Mikkelsen lukket notatboken.

Hunden tilhører dokumentert herr… Vanderås. Han har behandlet henne, betalt for alt, har papirene. Det er ingen diskusjon.

Kvinnen hulket.

Men kan jeg få hilse på henne, bare én gang til?

Ole så på Lykke. Hun kroet seg enda tettere inntil.

Ser du? Hun er redd deg.

Det var ikke med vilje bare omstendigheter.

Vet du, sa Ole, omstendigheter er noe vi lager. Du valgte å forlate henne nå må du leve med det.

Kvinnen snudde seg og gikk, hastig, uten å se seg tilbake.

Mikkelsen klappet Ole på skulderen.

Du gjorde det riktige. Hun har funnet hjemmet sitt hos deg.

Takk for forståelsen.

Ikke noe å takke for, jeg har hund selv, vet godt hva det betyr.

Da politiet dro, satt Ole og Lykke igjen i parken.

Nå, jenta mi, sa han og strøk henne over hodet. Ingen skal få skille oss igjen. Det lover jeg.

Lykke så på ham. I blikket lyste ikke bare takknemlighet, men uendelig, trofast hundekjærlighet.

Skal vi gå hjem?

Hun bjeffet og løp foran.

På vei hjem tenkte Ole: Kvinnens ord om omstendigheter var ikke helt feil. Alt kan endres arbeid, penger, bolig. Men noen ting mister man ikke. Ansvar. Kjærlighet. Medfølelse.

Hjemme la Lykke seg på sitt faste teppe, og Ole satte over tevannet og slo seg ned ved hennes side.

Vet du, Lykke, kanskje alt ble som det skulle. Nå vet vi det: Vi trenger hverandre.

Lykke pustet tungt og fornøyd der hun lå.

Rate article
Intigue Life
En helt vanlig vinterkveld på vei hjem fra jobb: Ole møter en forlatt hund utenfor nærbutikken – og …