Du, nå skal du høre noe helt utrolig som skjedde meg for litt siden. Tanta mi, som jeg egentlig bare hører fra hvis noen har runddag eller det skal deles ut arvede servietter, ringte ut av det blå og inviterte meg i bryllupet til dattera sialtså min firmenning, som jeg faktisk ikke har sett siden hun løp rundt i mummitruse i seksårsalderen. Det var da hun var seks, altså.
Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er familiens mest sentimentale sjel, men denne gangen slapp jeg ikke unna. Tanta var skråsikker: Du har jo ikke vært her på tjue år, så nå MÅ du komme, ellers… Ja, du skjønner tegninga. Og etterpå kom den høytidelige invitasjonen med duebilder og røde roser fra Ingvild og Thomas, og påminnelsen dagen før for sikkerhets skyldså det var bare å komme seg av gårde.
Greit, så var den lørdagen røyk, men helt ærlig, hva har man egentlig å stille opp mot slekta, selv om man har null lyst? Så der står jeg og tråkker utenfor et bryllupslokale i Oslo med surmuling, et halvslitent blomsterbukett og planen klar om å stikke etter en times tid hvis det blir for kleint.
Jeg geleides inn til festlokalet, der jeg egentlig bare har lyst til å sitte lydløst i et hjørne og smyge meg ut så fort det er sosialt akseptabelt. Men vips, jeg blir plassert midt blant en haug glade ungdommer, kamerater av brudgommen. Etter et par akevitt blir de særdeles pratsomme og begynner å skryte av hvor kul tanta til bruden er, og at jeg ikke ser ut som noen tante i det hele tatt. Før jeg vet ordet av det, har jeg både blitt budt på flere glass og er med på allsang og latterkrampe. Det var faktisk skikkelig gøy!
Bruden selv kjente jeg jo ikke igjen. Hun som jeg husket som lita og litt beskjeden, hadde blitt en blonde bombe med verdens største smilog utringning. Jeg må innrømme at jeg savnet den gamle, litt sjenerte varianten.
Stemningen ellers? Jo, det var noe trykket over hele gjengen. Masse grinete tanter og onkler med stramt plass i dressen, en brudgom som så ut som han ville rømme landet, og en brud som bare nøt å være midtpunktet med alt det nye bustet sitt. Hadde det ikke vært for ungdomsbordet mitt, kunne det hele fort vært forvekslet med en bisettelse. Og disse tantene kikka altså styggstrengt på meg.
Første runde med taler rakk jeg ikke, men på runde to var det min tur. Toastmasteren, som tydeligvis hadde funnet ut hvem jeg var, annonserte i mikrofonen med stort engasjement: Nå har vi æren av å få høre noen ord fra den unge og vakre tanta til bruden! Og der sto jeg, tok ordet, og proklamerte: Kjære Ingvild og Thomas! Alt ble knyst. Helt, helt stille. Og i den pinlige stillheten innså jeg plutselig at jeg ikke kunne se tanta mi noe stedden eneste jeg var helt trygg på å kjenne igjen. Og det demret for meg at hun kanskje heller ikke ville vært til å kjenne igjen, om hun satt der.
Så hører jeg fra en tante i rosafarget drakt rett over bordet: Bruden heter Maren, og brudgommens navn er Eirik. Hæ? Maren? Eirik? Hva i all verden?
Og så fortsetter hun med giftig tone: Det er alltid noen som forsyner seg gratis på andres fester, vet du. Hadde en slik en i sønnens konfirmasjon også, det var nesten ikke til å bli kvitt. Folk har ikke skam i livet. Da skjønte jeg hvordan ting lå an. Hele bordet rettet ryggen og så på meg som en hund som har stjålet middag fra fatet. Hadde det ikke vært så alvorlig, kunne jeg kanskje ledd. Men her begynte det faktisk å minne om et folkemøte før lynsjing.
Men vent da! klager jeg, og veiver med invitasjonen. Her står det jo alt, Ingvild og Thomas, dette stedet, denne salen Akkurat da kom redningen. En blid kelner dukket opp: Unnskyld, frøken, det er faktisk et arrangement til, oppe i andre etasje. Kanskje du skal prøve der?
Så klinte rosadamen til: Nettopp, hun skal bare stappe i seg dobbel middag. Dette er så frekt, vi har sett sånne før! Og en annen tante, i grønn pastell, slang seg på: Frekkhet varer lengst, sier nå jeg! Du skulle sett blikkene. For å være ærlig, så så jeg ikke ut som en svindler, og jeg har ingen gang stjålet en annens ektemann, men kunne nesten begynt å vurdere det der og dahvilken forskjell ville det gjort nå?
Heldigvis tok kelneren affære og hentet faktisk tanta mi fra etasjen over. Hun vinket meg med seg og sa så alle kunne høre at hun selvsagt kjente megselv om hun la til et lite smil, som for å antyde at jeg ikke alltid hadde vært helt stødig i topplokket.
Så ble jeg heldigvis evakuert opp til riktig etasje, til den korrekte festen der mørke skjønnheten Ingvild og glemte Thomas holdt hoffog der ble jeg sittende i timevis og bli servert dram og kaffe av noen skikkelig trivelige folk. Heldigvis ga jeg ikke bort gaven min til feil brudepar! Og artig nok, så ble jeg jaggu fulgt til døra av karene fra den første festen ogsåså det ble da en historie å fortelle!




