Fremmed i mitt eget hjem
Da Andreas spurte meg i går kveld, mens han pakket ned tingene sine for neste morgen, hvorfor jeg alltid omtaler leiligheten som bare min, forsto jeg først ikke helt hva han mente.
Hva mener du egentlig? spurte jeg mens jeg tørket av det siste kjøkkenutstyret.
Jo, det er sånn. Viktor sa at du alltid presiserer: min leilighet, mine regler, mitt hjem, svarte Andreas uten å se på meg. Han la noen papirer i sekken sin. Jeg hadde bare ikke trodd at du ser på hjemmet vårt slik.
Jeg skrudde av vannet. Tørket hendene på kjøkkenhåndkleet. Satte meg på krakken, for beina føltes plutselig geleaktige.
Andreas… Jeg har aldri sagt noe sånt. Ikke en eneste gang. Det er vår leilighet. Vår.
Han trakk på skuldrene og dro igjen glidelåsen på sekken.
Ok. Kanskje han misforsto. God natt, Ingrid.
Han gikk inn på soverommet. Snu ryggen til da jeg etter en halvtime kom inn, etter å ha ryddet hele kjøkkenet, sjekket vinduene, og slukket lyset i gangen hvor broren hans, Viktor, lå på gjesteseng.
Jeg lå i det mørke rommet og prøvde forstå når dette egentlig hadde begynt.
***
Viktor flyttet inn hos oss i mars. Han sa det bare skulle vare i et par uker, maks en måned. Han hadde problemer med bosted hjemme i Bodø, hvor han tidligere leide etter skilsmissen. Utleieren skulle plutselig selge leiligheten, og å finne ny plass i hans alder, nær femti og uten fast jobb, var vanskelig. Andreas spurte meg ikke engang han bare sa at broren skulle bo hos oss litt for å komme gjennom en tøff periode.
Jeg hadde egentlig ingenting imot det. Ærlig talt. Jeg syntes faktisk litt synd på Viktor. Vi så hverandre sjeldent, egentlig bare i konfirmasjoner og julemiddager. Han virket alltid litt ensom, litt på utsiden. Etter skilsmissen levde han et grått og monotont liv, jobbet som formann på byggeplass, før han ble nedbemannet. Ingen barn. Kona dro for ti år siden. Han skjøt aldri fart på livet igjen.
Da han plutselig sto på dørstokken med to store bager og et slitent ansikt, tok jeg ham mott med varme. Kokken på, satte på fårikålgryte, la nytt sengetøy på sovesofaen i stua. Andreas var glad for at han kom. Han hadde alltid snakket godt om broren, om hvor mye Viktor bidro for familien da faren døde og Andreas bare var seksten. Viktor jobbet allerede fast og ga mesteparten av lønnen til moren deres. Mellom dem var det et sterkt bånd, jeg forsto og respekterte det.
Den første uka gikk greit. Viktor oppførte seg høflig og nesten usynlig. Han sto opp tidlig, forsvant ut, sa han lette etter jobb, skulle på møter. Kom hjem sent, spiste middagsrester og takket for seg. Av og til satt vi sammen over en kopp te på kjøkkenet og pratet om været, nyheter, prisstigning på alt mulig.
Så endret noe seg. Ikke brått, men sakte, lik temperaturen i en gryte med kokende vann.
Først begynte Viktor å bli hjemme mer om morgenen. Han sa han ikke følte seg bra, blodtrykket var ustabilt. Jobben min som helsesekretær på legekontor gjorde at jeg tilbød å måle det, men han avslo. Det går nok over, sa han. Jeg orket ikke mas.
Han så TV hele dagen. Erfaringer med fiske, jakt, motorprogrammer alltid på høy lyd. Jeg prøvde pent å be ham dempe lyden, spesielt når jeg kom sliten fra jobb og ønsket fred. Han skrudde ned noen minutter, så skrudde han opp igjen.
Sakene hans begynte å spre seg rundt i leiligheten. Bagene ble stående i stua, aldri helt pakket ut. Jakken hans tok plassen til min på knaggen i gangen. Tannbørsten stod plutselig i glasset sammen våre. Det grå, slitte håndkleet hans hang til tørk på radiatoren, selv om jeg tilbød å vaske det sammen med vårt tøy.
Men dette er småting, ikke sant? Sa jeg til meg selv hver dag. Mannen har vanskelige tider. Jeg får bare være tålmodig.
***
I april begynte jeg å merke at Andreas forandret seg. Han ble mer stille. Tidligere delte vi alltid dagens hendelser, lo sammen, drøftet jobben hans på lakseproduksjonen. Nå svarte han med få ord, spiste raskt ferdig og gikk inn i stua til Viktor. De så TV, drakk øl, lo av minner og interne vitser. Jeg hørte det fra kjøkkenet mens jeg vasket opp.
Når jeg prøvde å sette meg sammen med dem, døde samtalen ut. Viktor smilte høflig og sa gjerne:
Ingrid, du trenger ikke mase med oss gutta. Slapp av, du har nok å gjøre!
Andreas nikket. Jeg gikk tilbake til kjøkkenet, følte meg overflødig i min egen leilighet.
En kveld mens Viktor var ute på dagligvarebutikken prøvde jeg snakke med Andreas.
Andreas, tror du ikke tiden er inne for at broren din finner sin egen plass? Det har gått to måneder nå.
Andreas så overrasket opp fra mobilen.
Ingrid, er du seriøs? Han er broren min, han har ikke noe sted å gå.
Men det var jo sagt at det bare var midlertidig…
Midlertidig, ja, men uten jobb har han ikke råd til noe nytt. Det skjønner du vel.
Jeg forsto raskt at det var nytteløst å argumentere videre. Jeg orket ikke krangel. Jeg bare nikket selvfølgelig, jeg forstår.
Men i magen lå en klump. Jeg så plutselig for meg at Viktor aldri skulle flytte ut.
***
I mai kom første alvorlige hendelse.
Jeg kom hjem fra vakt, utmattet og tom. På klinikken var det kaos, lange vårkøer, krangling i resepsjonen. Jeg ville bare dusje og sove. Men da jeg gikk på badet, var vasken full av hår. Viktor hadde barbert seg og ikke ryddet etter seg hår over alt, limt til flisene, blandebatteriet, kanten.
Jeg gikk ut i gangen. Viktor satt på kjøkkenet og drakk kaffe.
Viktor, kan du være så snill å rydde etter deg på badet? sa jeg så rolig jeg kunne. Jeg har akkurat kommet fra jobb.
Han så opp og smilte.
Uffda, sorry Ingrid. Men du som liker å ha det rent, jeg tenkte ikke det gjorde deg noe.
Det handler ikke om det, men når du bruker badet… vær snill og rydd etter deg.
Jaja, det ordner jeg etterpå, nikket han, men ble sittende.
Jeg gikk tilbake på badet og gjorde det selv, hendene skalv. Det var jo bare en bagatell, sa jeg til meg selv.
Senere på kvelden sa Andreas, idet vi la oss:
Kan du ikke være litt snillere med Viktor? Han ble lei seg i dag.
Lei seg? Hvorfor det?
Du kjeftet på ham for no småtteri på badet.
Jeg kjeftet ikke. Jeg spurte bare om han kunne rydde.
Han synes du var streng. Og han føler seg ikke komfortabel her. Du kunne vært mer… gjestfri.
Jeg stirret opp i taket. Fant ikke ord.
Ok, svarte jeg til slutt. Jeg skal prøve.
***
Etter dette forsøkte jeg virkelig. Jeg smilte, lagde mer av det han likte, sluttet å påpeke rot på kjøkkenet og aviser som lå slengt over sofaen. Jeg tenkte at hvis jeg var hyggelig og tålmodig, ville han kanskje ta seg sammen, finne bolig eller bli mindre… til stede.
Det motsatte skjedde.
Viktor slo seg til ro. Han sluttet å late som om han lette etter jobber. Satt hjemme hele dager, så på TV, spiste min mat, vekslet ord med Andreas. De to knyttet tettere bånd. Barndomsminner, gamle historier jeg følte ikke plass til meg selv. Jeg var hushjelpen, ikke kona. Ikke i deres verdensbilde.
Jeg snakket om dette til min venninne, Ragnhild, da vi traff hverandre på torget lørdagen.
Ragnhild, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han har vært hos oss i tre måneder. Han planlegger ikke å flytte.
Hun så alvorlig på meg, klokere av både liv og eget samlivsbrudd.
Ingrid, og hva sier Andreas?
Han sier det er midlertidig. At bror er viktigere enn alt. Jeg må være tålmodig.
Og… hør på meg. Min søster lot tanten sin flytte inn på ubestemt tid. Tanten flyttet aldri ut. Søsteren ga til slutt opp og flyttet selv.
Skremmer du meg?
Jeg advarer deg bare. Slekt er ofte som gamle møbler de tar plass og blir vanskelige å kaste ut. Spesielt når noen forsvarer dem. At Andreas ikke ser at dette er et problem det, Ingrid, er det virkelige problemet.
Jeg visste hun hadde rett. Men å vite og å handle var to forskjellige ting.
***
I juni var det krig, men en stille krig. Ingen knuste tallerkener, ingen åpne angrep.
Viktor mestret etter hvert kunsten å manipulere Andreas. Han sa aldri direkte at jeg ikke var god nok. Men gjennom små stikk, sammenligninger, mimring:
Husker du, Andreas, da mor alltid bakte boller hver lørdag? Da var det duft av hjem. Full av raushet.
Andreas smilte alltid varmt. Underforstått: dine boller er ingenting sammenlignet.
Eller, filosoferende: Kvinner er blitt så stresset nå for tiden. Før var koner rolige, kloke, tålte mer, ikke klaget for hver bagatell.
Andreas svarte ikke. Jeg bet tenna sammen.
En kveld, da jeg ba Viktor skru av TV-en en time så Andreas og jeg kunne prate, sa han overrasket:
Oi, unnskyld. Jeg vil virkelig ikke være til byrde. Tar meg en tur ut, jeg.
Han dro ut. Andreas så på meg med et bebreidende blikk.
Måtte du være så direkte? Han føler seg virkelig ubekvem nå.
Jeg ville bare ha en kveld, bare oss to…
Ingrid, det er hjemmet vårt. Må du være så lite tolerant?
Ingen respons. Jeg gikk ut på kjøkkenet og satt meg på krakken, lot tårene komme stille.
***
I juli ba Viktor om midlertidig adresseendring for å lete etter jobb og ordne papirer. Andreas sa ja uten å konsultere meg. Jeg fant papirene på kjøkkenbordet etterpå.
Andreas, har du søkt om folkeregistrering for ham uten å spørre meg?
Det er ikke permanent, bare midlertidig. Seks måneder. Ikke krise.
Ikke krise? Det er vår leilighet. Begge skal bestemme sånt!
Nå overdriver du. Det er broren min, ikke en fremmed.
Jeg skjønte at det ikke nytter å diskutere. Jeg nikket. Gikk ut.
Men noe knakk i meg.
***
Denne sommeren begynte jeg merke at helsa skled ut. Blodtrykket steg, hodet verket. Kollegaen min på legekontoret så alvorlig på meg:
Ingrid, du er utslitt av stress. Du må endre noe, ellers bryter du sammen.
Jeg visste hun hadde rett. Men hvordan endre når man føler seg innesperret?
Igjen prøvde jeg snakke med Andreas da Viktor var ute.
Andreas, jeg har det ikke bra. Jeg orker ikke mer. Broren din må flytte.
Han sukket tungt.
Ingrid, dette har vi vært gjennom.
Nei, vi har ikke snakket utover at han skal bli. Men jeg føler meg fremmed her hjemme.
Kanskje det er deg det er noe galt med, ikke ham? Viktor sier at du viser hvor uvelkommen han er. At du alltid er misfornøyd.
Jeg svelget.
Hva? Jeg gir mat, vasker, steller, tåler TV-støyen hans og problemet er min holdning?
Ikke rop, sa han kjølig. Du overreagerer alltid.
Jeg tok veska og gikk ut. Jeg ville ikke si mer.
***
I august skjedde det jeg fryktet mest: Viktor begynte å opptre som overhode.
Han ga meg råd om matlaging, vasking, klespleie. Han sa til Andreas at jeg ikke holdt hjemmet i stand, at alt trengte oppussing. Andreas nikket enig.
En dag under middagen spurte Viktor:
Ingrid, har du vurdert noen matlagingskurs? Jeg kjenner en god skole, det kunne vært lærerrikt!
Jeg la ned gaffelen.
Viktor, jeg har laget mat i tretti år.
Vi kan alle lære, smilte han bredt. Ikke sant, Andreas?
Andreas svarte ikke. Det gjorde mer vondt enn alt annet.
Jeg reiste meg, gikk inn på soverommet og satte meg i stillhet.
En time etterpå kom Andreas inn.
Ingrid, hva er galt?
Ingenting. Jeg er bare sliten.
Viktor mente det bare godt, hvorfor blir du såret?
Han sa at jeg lager dårlig mat. Og du sa ingenting.
Du overdriver. Det var et råd.
Kan du gå, Andreas?
Han gikk ut. Jeg ble alene.
***
I september skjønte jeg at jeg hadde tapt. Viktor var blitt fast del av familien: både bestevenn, rådgiver og bror for Andreas. Han fylte tomrommet som før var mitt.
Andreas var annerledes. Kald, fraværende. Han unngikk meg. Når jeg ville klemme ham, trakk han seg unna. Når jeg foreslo en kveld bare vi to, nektet han. Det var “upassende” å etterlate Viktor alene.
Jeg prøvde å gjenopprette nærheten. Uten hell. Det var som sand mellom fingrene.
En natt spurte jeg lavt:
Andreas, elsker du meg fremdeles?
Lang pause. Så sa han:
Jeg vet ikke, Ingrid. Jeg vet ikke.
***
I oktober skjedde det som snudde alt.
Jeg kom hjem tidlig, legekontoret hadde avlyst kveldsvakten. Tenkte lage noe godt. Stillhet da jeg åpnet døra. Stemmer på kjøkkenet, lavmælte.
Der satt Viktor og Andreas ved bordet. Min telefon på bordet.
Hva gjør dere? spurte jeg skarpt.
De så opp. Viktor så likegyldig ut. Andreas, skamfull.
Vi bare… åpnet telefonen din, sa Andreas.
Ja, vi så noen meldinger, la Viktor til. Det var åpent, Andreas skulle ringe deg men da lyste det meldinger.
Jeg tok telefonen. Åpen chatt med Ragnhild fra i fjor vi diskuterte hvordan jeg skulle takle Viktor da han akkurat var ankommet. Hun skrev jeg måtte sette grenser, jeg svarte jeg var redd for å ødelegge forholdet til Andreas.
Dere bladde i privatlivet mitt, sa jeg lavt.
Du ville jo hele tiden bli kvitt Viktor, sa Andreas. Så alt du har gjort er spill.
Jeg var ekte, svarte jeg. Jeg prøvde være god. Men jeg har rett til følelser. Jeg valgte å ikke såre deg med dem, Andreas.
Ser du, Andreas, sa Viktor med et sukk. Kvinner sier en ting, mener en annen.
Jeg så ham rett i øynene for første gang.
Viktor, du bryter opp min familie. Med vilje. Du vil ha plassen ved siden av Andreas, og det har du nesten klart.
Han smilte kjølig.
Ingrid, du er bare paranoid. Jeg bor her fordi jeg må, og jeg hjelper broren min å se sannheten.
Hvilken sannhet?
At du ikke er rett kvinne.
Stillhet. Andreas sa ingenting.
Jeg tok veska og telefonen min og gikk. Andreas ropte etter meg, men jeg svarte bare: Jeg må tenke.
***
Jeg dro til Ragnhild. Hun klemte meg hardt i døren. Jeg gråt, hulket så jeg knapt fikk puste.
Vi satt på kjøkkenet og delte en kanne bringebærte.
Fortell, var alt hun sa.
Jeg fortalte alt. Hvordan Viktor tok over plassen min, Andreas endret seg, hvordan jeg ikke kjente meg hjemme.
Ragnhild sa: Ingrid, nå må jeg være streng. Andreas lot dette skje. Viktor er skyldig, ja, men Andreas er din ektemann. Han har valgt bort deg for broren. Det er faktisk et valg.
Det gjorde vondt å høre.
Hva skal jeg gjøre?
Du kan fortsette å kjempe. Eller gå. Men det blir ikke bedre om du blir. Ikke så lenge Andreas ikke velger deg.
Så… skilsmisse?
Kanskje. Eller flytt ut for å finne deg selv igjen.
Hele natten tenkte jeg. Ragnhild tilbød sovesofa og pledd. Jeg lå lenge våken.
Neste kveld gikk jeg hjem. Viktor satt foran TV-en. Andreas ikke hjemme.
Jeg gikk inn, pakket en bag med bare det nødvendigste.
Viktor kom inn.
Ingrid, hva gjør du?
Pakker.
Skal du gå?
Ja. Dette er ikke lenger mitt hjem.
Han smilte, uten å skjule det.
Du er smartere enn jeg trodde.
Og du sørgeligere enn jeg håpet, svarte jeg.
Da Andreas kom hjem og så baggen min, ble han blek.
Ingrid, hvor skal du?
Til Ragnhild. Foreløpig. Så får vi se.
Men du hører til her…
Nei, Andreas. Jeg føler meg som tjener i mitt eget hjem. Viktor har tatt over. Du har latt det skje.
Ingrid, ikke gjør dette. Vi er familie.
Familiebånd betyr å velge hverandre ikke bare blodsforhold. Nå er det du og Viktor som er familie.
Viktor sto ved siden av Andreas.
Ikke la henne manipulere deg med denne gråtingen.
Ser du? sa jeg til Andreas. Han forteller deg hva jeg føler og hvorfor. Og du lytter.
Vi kan finne en løsning, sa Andreas lavt.
Vil Viktor flytte?
Stillhet.
Nettopp. Jeg går.
Andreas prøvde stoppe meg. Du er ikke overflødig.
Jo, det er akkurat det jeg er.
Jeg gikk ut. Oktoberkvelden var kald og blåsig. Jeg ringte “Lynet Taxi”, bestilte bil til Ragnhild.
Ute så jeg opp på stuevinduet der to skikkelser sto i lyset.
Hva de snakket om, visste jeg ikke og for første gang betydde det ingenting.
***
Jeg bodde hos Ragnhild en uke. Hun spurte ikke, bare var der. Vi gikk tur, drakk te, så gamle norske komiserier.
Andreas ringte hver dag. Tryglet meg hjem. Jeg svarte bare at jeg trengte tid.
På sjette dag kom han til Ragnhild. Utmagret, de røde øynene stakk seg ut av det tynne ansiktet.
Ingrid, kan vi snakke?
Vi satt oss på benken utenfor blokka.
Jeg orker ikke mer uten deg. Jeg har skjønt du hadde rett. Om alt.
Hva da?
Han senket blikket.
Om Viktor. Han ble helt tyrann. Han krevde at jeg skulle lage mat, rydde. Behandlet meg som et barn. Forsto plutselig hva du har tålt.
Hva gjorde du?
Jeg ba ham flytte. Sa det var nok. Han sa jeg sviktet, at du hadde snudd meg mot ham. Vi kranglet voldsomt. Han reiste til kjentfolk i Bodø.
Jeg visste ikke hva jeg følte. Lettet, men også tom.
Jeg vet ikke om jeg kan komme tilbake, sa jeg stille. Jeg trenger tid.
Jeg venter. Men husk, jeg elsker deg.
Vi satt i stillhet. Han holdt hånden min. Jeg lot ham.
***
En måned gikk, november var grått og regntungt. Jeg bodde fortsatt hos Ragnhild, jobbet, møtte Andreas iblant til samtaler og søndagsturer. Han flyttet på seg, prøvde ta ansvar. Fortalte om hvordan han lærte seg matlaging, tok i et tak hjemme men jeg visste ikke om jeg kunne tro fullt på det.
En dag oppsøkte jeg familieterapeuten på “Livskraft”. Hun lyttet, og sa:
Ingrid, det verste er ikke det som har skjedd. Det er det som må skje videre. Hvis du vender tilbake, må dere begge begynne på nytt. Tillit må bygges, grenser må settes. Andreas må velge deg hver dag, ikke bare fordi han burde, men fordi han vil.
Jeg grublet lenge på hennes ord.
***
Så i desember skjedde noe uventet. Viktor ringte meg.
Ingrid? Det er Viktor. Jeg… jeg vil si unnskyld.
Jeg sa ingenting.
Hør, jeg vet jeg har ødelagt mellom dere. Jeg var sjalu. Alene. Jeg trodde jeg kunne ta litt av varmen deres, hvis jeg stilte meg midt imellom. Men jeg tok feil. Jeg står her alene og får det jeg fortjener.
Han la på.
Jeg satt lenge og tenkte etterpå.
***
I slutten av desember tok jeg en avgjørelse. Jeg møtte Andreas på kafe. Vi satt lenge, bestilte kaffe.
Andreas, jeg gir oss en sjanse til. Men vi skal i parterapi hver uke, i minst et halvt år. Vi skal trene på å snakke, høre, stole på hverandre. Hvis du svikter meg offentlig én gang til, hvis noen er viktigere enn meg i vårt hjem, går jeg igjen.
Han nikket enig i alt.
Og en ting til: Viktor får aldri bo her igjen. Ikke på besøk, ikke en eneste natt.
Andreas var stille.
Jeg forstår. Jeg godtar det.
Vi drakk opp, gikk ut i vinterkulda. Andreas tok hånden min.
Skal vi gå hjem?
Jeg så på ham mannen jeg kanskje kunne lære å elske igjen.
Ja. Men husk dette er siste sjanse.
Vi gikk sammen. Ikke helt samlet. Men på vei.
***
Tre måneder senere, våren var kommet. Mars. Ett år siden alt begynte. Vi gikk fortsatt til parterapi. Det var tungt, men nødvendig. Vi snakket om gamle sår, frykt, forventninger. Andreas lærte seg å snakke om følelser. Jeg prøvde stole.
Lett var det ikke. Mange dager ville jeg rømme eller gi opp. Men vi fortsatte.
Viktor ringte aldri mer. Andreas sa han bodde i Bodø igjen, alene. Jeg spurte ikke.
En kveld satt vi over te på kjøkkenet. Andreas virket roligere enn på lenge.
Hva tenker du på? spurte han.
At vi overlevde, svarte jeg. Vi gikk oss vill, men vi lever.
Du er mye sterkere enn jeg trodde, sa han lavt.
Jeg smilte.
Nei, jeg bare nekter å gi opp.
Vi holdt hender. Ingen ord mer.
***
Nå, etter åtte måneder, tenker jeg ofte: tok jeg riktig valg? Burde jeg ha snudd i døra?
Jeg vet ikke. Livet er ikke svart/hvitt. Det er fullt av feil, sorg, håp.
Forholdet er ikke som før. Vi bærer begge arr. Men vi er blitt bedre til å beskytte hverandre. Andreas velger meg ikke perfekt, men han prøver.
Viktor er en påminnelse. Om hvor lett det er å miste alt man har bygd opp. Hvor viktig det er å verne grensene sine, sitt sted, sin kjærlighet.
Jeg undrer noen ganger om han fant sin plass. Men det er ikke min historie lenger.
Min fortelling er denne: En kvinne som nesten forsvant i sitt eget hjem. Som kjempet, gikk, og kom tilbake sterkere.
Om ett år er vi kanskje like hele. Kanskje ikke. Kanskje endrer alt seg igjen. Men jeg er ikke lenger redd.
For hjem er ikke bare vegger. Det er stedet der du blir sett, og du velger å bo. Og om det ikke finnes, skal jeg kjempe helt til jeg finner det.
***
I går gikk vi en tur i parken. Vårsola strålte. Fuglene sang og trærne grønnes.
Vi gikk hånd i hånd. Ingen ord nødvendig.
Jeg så bort på Andreas.
Er du lykkelig, Andreas?
Han stoppet og så alvorlig på meg.
Jeg vet ikke om jeg er lykkelig ennå. Men jeg vil være lykkelig. Med deg. Og jeg prøver hver dag.
Jeg smilte.
Det er nok.
Og vi gikk videre, sammen. Inn i det ukjente, uten frykt.
For jeg vet: hva enn som venter, gir jeg meg aldri. Ikke lenger.
Jeg er Ingrid. Jeg har vært gjennom ild og brent ikke opp.
Og det er mer enn nok.




