Ekteskapet mitt virket normalt. Ikke perfekt slik det ser ut på sosiale medier, men stabilt. Ingen h…

Ekteskapet mitt virket helt normalt. Ikke sånn som på Instagram altså, ikke perfekt men ganske stødig. Vi hadde ikke høyrøstede krangler, ingen sjalusi, ingen rare signaler. Han gjemte ikke mobilen sin, kom aldri for sent og endret ikke rutiner uten grunn. Jeg hadde ærlig talt aldri mistenkt noe som helst.

Kvinnen han forlot meg for, jobbet sammen med ham. Hun var yngre enn meg, singel og uten barn. Jeg hadde sett henne noen ganger før. Faktisk har hun til og med vært hjemme hos oss en gang, da de hadde noe slags firmatreff. Hun hilste helt vanlig, snakket helt vanlig aldri en eneste mistanke.

Samtalen kom en fredag kveld. Han kom hjem fra jobb, la nøklene rolig på bordet og sa at vi måtte prate. Deretter satte han seg rett overfor meg og erklærte like direkte som man kan: Han sa han ikke elsket meg lenger, at han var forvirret, at han hadde møtt en annen og at han kom til å gå med henne. Ifølge ham var det ikke min skyld jeg var visst en god kone men sammen med henne følte han seg visstnok levende.

Jeg spurte hvor lenge det hadde holdt på. I flere måneder, sa han. Så spurte jeg hvorfor jeg ikke hadde merket noe. Nettopp derfor jeg har vært forsiktig, svarte han. Den samme kvelden pakket han ned noen klær og dro. Ikke noe drama. Ingen forsøk på å lappe sammen ting.

De neste månedene var, for å si det pent, et mareritt. Jeg hadde ikke fast inntekt. Regningene strømmet på husleie, strøm, mat, you name it. Jeg begynte å selge unna litt av hvert fra leiligheten. Det var dager hvor jeg klarte meg på kun ett måltid. Noen ganger skrudde jeg av varmen bare for å spare strøm. Jeg grein, men måtte likevel stå opp og tenke ut hva jeg skulle gjøre.

Jeg lette etter jobb, men det var ingen som ville ha folk uten oppdatert erfaring eller lang utdanning begge deler manglet jeg. En dag, ut av desperasjon, lagde jeg en dessert og solgte den til naboen. Så lagde jeg flere. Begynte å stave dem på WhatsApp. Gikk rundt til fots og solgte til hvem enn som ville ha. Noen dager gikk jeg tomhendt hjem, andre dager solgte jeg alt.

Litt etter litt begynte folk å oppsøke meg. Bakervirksomheten gikk døgnet rundt jeg lagde kaker om natta og leverte dem om morgenen. Slik betalte jeg for matbutikken. Så regningene. Så husleia. Det skjedde ikke over natten, og det var slett ikke enkelt. Måneder med utmattelse, lite søvn og et nervøst forhold til lønningsdatoen.

Sånn lever jeg fremdeles. Nei, jeg er ikke blitt rik. Men jeg klarer meg. Jeg er uavhengig. Leiligheten er kanskje annerledes nå, men den er min. Han bor fortsatt med kvinnen han forlot meg for. Jeg har ikke snakket med ham siden den kvelden.

Om jeg lærte noe av dette, så var det å overleve når ingen alternativer finnes. Ikke fordi jeg ville være så innmari sterk… men fordi det ikke var noen andre til å gjøre det for meg.

Rate article
Intigue Life
Ekteskapet mitt virket normalt. Ikke perfekt slik det ser ut på sosiale medier, men stabilt. Ingen h…