Ekteskapet mitt virket normalt. Ikke sånn som på sosiale medier «perfekt» men solid. Ingen høylytte krangler, ingen sjalusi, ingen merkverdige tegn. Han gjemte aldri telefonen sin, kom alltid hjem til riktig tid, endret aldri rutiner. Jeg hadde aldri mistanke om noe.
Kvinnen han forlot meg for, jobbet sammen med ham. Hun var yngre enn meg, singel, uten barn. Jeg hadde sett henne et par ganger. En gang var hun til og med hjemme hos oss, da de hadde et firmaarrangement. Hun hilste helt vanlig, snakket helt vanlig. Jeg kjente aldri noen uro.
Samtalen kom en fredagskveld. Han kom hjem fra jobb, slapp nøklene på bordet og sa vi måtte prate. Han satte seg rett overfor meg og sa det rett ut: at han ikke elsket meg lenger, at han var forvirret, at han hadde møtt en annen, og at han kom til å dra til henne. Han sa det ikke var min skyld, at jeg var en god kvinne, men at han følte seg levende sammen med henne.
Jeg spurte hvor lenge det hadde vært sånn. Han svarte: i flere måneder. Jeg spurte hvorfor jeg aldri hadde merket noe. Han sa det nettopp var fordi han hadde vært så forsiktig. Allerede samme kveld pakket han ned noen klær og dro. Ingen stor diskusjon. Ingen forsøk på å fikse noe.
De neste månedene var de verste i mitt liv. Jeg hadde ingen fast inntekt. Regningene begynte å komme på løpende bånd. Husleie, strøm, mat. Jeg begynte å selge ting fra leiligheten. Det var dager jeg klarte meg på bare ett måltid. Noen ganger slo jeg av panelovnen for å spare penger. Jeg gråt, men måtte likevel reise meg og finne ut hvordan jeg skulle klare meg.
Jeg søkte jobber overalt, men ingen ville ha meg. De krevde fersk erfaring eller utdanning, som jeg ikke hadde. En dag av ren nødvendighet lagde jeg en dessert og solgte til nabokona. Så lagde jeg flere. Jeg begynte å tilby dem på WhatsApp. Gikk rundt til beins, delte ut og solgte. Noen dager kom jeg hjem nesten uten å ha solgt noe. Andre dager forsvant alt på et blunk.
Litt etter litt begynte folk å kontakte meg. Jeg bakte om natten og leverte på morgenen. Med det betalte jeg dagligvarer. Så regninger. Så husleien. Det gikk ikke fort og det var ikke lett. Måned etter måned fylt av trøtthet, lite søvn, et liv «på kanten».
Slik er det fremdeles. Jeg har ikke blitt rik. Men jeg står oppreist. Jeg er ikke avhengig av noen. Hjemmet mitt er ikke det samme lenger, men det er mitt. Han er fortsatt sammen med kvinnen han dro til. Jeg har aldri snakket med ham etterpå.
Hvis jeg har lært noe, er det at man overlever når man ikke har noe valg. Ikke fordi jeg ville være sterk men fordi det ikke var noen andre som kunne gjøre det for meg.




