Ektemannen slo Olya og kastet henne ut av bilen midt på veien i sprengkulde da han fikk vite at leiligheten ikke skulle deles ved skilsmisse

Snøen lavet ned siden tidlig morgen, tunge, våte flak som ikke smeltet, men la seg på asfalten og gjorde veien til et glattere og farligere bånd. Jeg så ut av sidevinduet på vår mørkeblå SUV, men jeg så verken snøen eller lysene som raste forbi. Alt fokus lå i den iskalde klumpen i brystet og den monotone stemmen til advokaten i telefonen, knuget i svette hender.

«Felleseie kjøpt under ekteskapet deles likt, Ingeborg. Ja. Men leiligheten kjøpte ektemannen din før dere giftet dere, og selv om du har vært folkeregistrert der og bodd der i sju år, gjelder ikke deling der. Den blir hans.»

Jeg satte mobilen sakte i fanget. Sju år. Sju år hadde jeg forvandlet denne betongboksen i utkanten av byen til vårt hjem: valgt tapet, gardiner, brukt timer på nett for å finne akkurat den rette lampen til hjørnet ved sofaen. Sju år med klesvask, matlaging, toleranse for hans endeløse kameratgjenger som ble til langt på natt, og hans tunge, sjalu vesen. Alt dette i hans festning. Nå, når korthuset hadde rast sammen etter natten han ikke kom hjem, og jeg dagen etter fant leppestift og hjerte-emojis på mobilen hans, var det klart at det var jeg som måtte ut. Ut i kulden, med en beskjeden lærerinnelønn og en koffert klær.

«Vel? Hva sa advokatsnylteren din nå?» skar Eivind, mannen min, gjennom stillheten idet han byttet fil. Ansiktet hans, før så beskyttende, var nå trukket i det vante, hånlige uttrykket. Han visste. Han hadde ventet på svaret. Kanskje han til og med gledet seg.

Jeg snudde hodet mot ham. Øynene mine var store, tørre og mørke i et blekt ansikt.

«Leiligheten forblir din. Du kjøpte den før vi giftet oss. Jeg får ingenting.»

Han svarte ikke, bare knuget rattet hardere. Kjeven jobbet.

«Det sier seg selv. Hva trodde du, Ingeborg? At jeg ville la deg ta halve kåken? Tror du jeg ikke har tenkt på alt?» stemmen hans var mørk og tilfreds.

Noe røk inni meg ikke smerte over utroskapen, ikke sinne, det var forbi. Det var noe annet nå. En kald erkjennelse. Han hadde aldri elsket meg. Han hadde holdt meg ut. Jeg var en slags leietaker, klar til å kastes ut når det passet. Han hadde regnet ut, planlagt som en regnskapsfører.

«Du har tenkt på alt», sa jeg stille, stemmen min nesten ukjent.

«Man må tenke fremover, jenta mi. Ikke vær dum. Om litt skal alle damer kreve underholdskroner når ny lov kommer. Men du, deg har jeg spart for det. Bodde gratis, og det får være godt nok.»

Uroen, som hadde bygd seg opp til en uforklarlig skjelving i kroppen min, gikk over til et fremmed, koldt ro. Kulden fylte hele meg.

«Kjør meg hjem, Eivind. Jeg pakker alt mitt og går i kveld.»

«Hjem?» fnyste han. «Det er mitt hjem. Men jeg har plukket ut et nytt sted for deg. Ser du der?»

Han svingte brått ut på veiskulderen. Vi var langt utenfor byen, bare noen få gatelys, og trailersjåfører raste forbi med buldrende lyd. Snøen drev tett foran frontruta. Rundt oss mørke, åkrene og isende sur vind.

«Ut med deg. Få deg litt frisk luft. Tenk over livet ditt.»

«Er du gal? Det er minus tjue her ute! Jeg har på tøfler!» ropte jeg og trakk meg innover i setet.

«Kom deg UT!» Han rev opp låsen. Han tok tak i armen min og røsket. Parfymen hans, blandet med gammel fyll, slo mot meg.

Jeg prøvde å klore meg fast, dytte ham vekk, men han var både stor og rasende. Nevane hans, med stor sølvring, knuste over tinningen min. Stjerner, hvite, eksploderte i hodet. Slo igjen, i skulderen. Han dro meg ut på veiskulderen som en sekk. Jeg falt på isen og slo kneet mot betongen. Døra smalt. SUVen rev opp skittent snøsprut og ble borte i hvitt mørke.

De første sekundene orket jeg ikke bevege meg. Hele kroppen brant. Kinnet og tinningen var nummen. Tårene, som endelig kom, blandet seg med snø som smeltet på ansiktet da jeg møysommelig reiste meg. På føttene: tynne innetøfler av filt, slengt på i hast etter telefon fra advokaten. På skuldrene: en tynn vårjakke, ubrukelig mot vinterkulda.

Telefonen død. Laderen sto igjen i «hans» leilighet. I «hans» kontakt. Ingen sjel rundt. Bare brølet fra biler. Ingen stopper for å hjelpe en liten skikkelse på veiskulderen i vintermørket.

Frykten var så, så tykk, at det føltes som en klump i munnen. Jeg innså: han brydde seg ikke om jeg frøs i hjel. For ham var jeg bare kassert. Hva som hendte meg, angikk ham ikke.

Jeg måtte bevege meg. Jeg måtte gå. Tilbake mot byen, derfra vi kom. Hvert skritt gjorde vondt i det knuste kneet. Kulden snek seg gjennom det tynne stoffet, bet seg fast i huden. Etter fem minutter følte jeg ikke tærne. Etter ti ikke kinnene. Pusten min kom i korte, rykende støt som frøs fast på øyevippene.

En tanke hamret rolig inne i hodet, midt i alt dette: «Han dro for å feire nå. Med gutta. Seieren sin.»

Og Eivind feiret virkelig. Han dro til et eksklusivt spa-anlegg utenfor byen, der Jonas og Per ventet gamle kompisar, like selvsikre og tungt bygde som ham. Jonas klappet ham på skulderen så glasset skvulpet: «Så, har du jekka henne ut av kåken, eller?»

Eivind flirte. «Jag fikk henne ut, vet du. Fikk seg litt frisk luft, fikk hun. Skal lære seg hvor hun hører hjemme.» Den første slurken akevitt brant ned i magen og ga ham mer selvtillit. Han fortalte alt, lo rått, overdrev detaljene. Guttene lo med.

«Bra jobba, Eivind! Damene tar seg for mye til rette i dag! Du fikk satt henne på plass.» De nøt den store eikesaunaen, bestilte biff, drakk dyr konjakk fra glass og lo av platte vitser. Eivind følte seg på topp han hadde vunnet, han hadde kontroll.

Men under alt sammen, et sted dypt inne, knuga det seg noe. Blikket hennes rett før han spilte neven. Ingen frykt. Ikke bønn. Det var tomhet der, som om hun allerede hadde forlatt ham før han fikk henne ut. Han prøvde å skyve det vekk, fylte på mer sprit. Kvelden var hans.

Ved tretiden tok han taxi hjem. Hjem. Nå virkelig bare hans. Han fomlet med nøkkelen, fikk opp døra og slo på lyset i gangen.

Han mistet nesten pusten.

Leiligheten var uryddelig. Eller nei, det var orden, men død orden, som på et museum eller en gravplass. Alt som tilhørte Ingeborg var borte. Bildene, putene hun hadde brodert, bøkene, de stygge fiolene i vinduet alt var fjernet. Hun hadde utelukkende tatt det som var hennes, men med kirurgisk presisjon: alt hun hadde kjøpt, alt valgt av henne, alt som bar hennes avtrykk i hverdagen, var borte.

Gardiner fjernet. De hun lette etter i månedsvis, «mørk gammelrosa». Alle bildene fra veggene, så bare tomme kroker og rene rektangler av støv var igjen. Krydderglass, hennes skjærekniver og favorittservise fra kjøkkenet alt var feid vekk. Til og med dorullholderen hadde hun skrudd ned. Bare en ensom skrue sto igjen i flisene.

Han gikk sjanglende gjennom leiligheten. Ingen av hennes ting i soverommet, ikke småting i skapet, ikke hennes halvdel i sengen. Hun hadde til og med tatt halvparten av putene de hun hadde valgt ut. På badet; ingen shampooflasker, ingen hårstrikk på kranen, ingen badekåpe på kroken, ikke engang badematte igjen.

Han satte seg på det kalde gulvet i stua, stirret på veggen. Det var stille. Møbler var der; men alt menneskelig, alt levende alt var vasket bort. Hun hadde med kirurgisk nøyaktighet visket ut sju år av livene deres, etterlatt ham igjen i den tomme betongboksen han hadde insistert på å eie.

Han kom på det siste blikket hennes. Ikke smerte. Ikke bønn. Kulde. Akkurat som ham selv. Hun skulle aldri fryse i hjel på veien; hun gadd bare ikke kjempe. Mens han helte i seg konjakk, hadde hun kommet tilbake, sannsynligvis med taxi, og ryddet vekk seg selv. Hun hadde ikke engang grått, bare utført en seierstrek; hun tok med seg alt sitt alle sine «trofeer» og lot ham få alt han hadde kjempet for; men det var bare tomhet som ble igjen.

Et raseri steg i ham. Han slo neven i veggen. «Drittkjerring!» ropte han. Stillheten svelget vrælet. Han kastet seg etter mobilen for å ringe og true, men nummeret var allerede blokkert og hennes nye hadde han ikke. Hva skulle han si? «Gi meg gardinene tilbake»?

Han sto ved vinduet, byen lå under ham. Der nede var hun nå, kanskje hos ei venninne, kanskje hun leier et rom for lærerlønnen sin. Og der, tenkte han, har hun sikkert gardinene sine, sine fioler, sitt hjem. Og her… Her var det bare kulde. Ikke vinterkulden ute. Innvendig. En tomhet som bet i margen.

Han hadde kalkulert, planlagt og seiret etter reglene. Men han forsto ikke at hun ville ikke slåss; hun kapitulere, men hun tok alt sitt med seg og lot ham stå igjen som seierherre, uten annet enn en utbrent leilighet. Han fikk hver eneste kvadratmeter. Og hvert eneste meter tynget ham med et nytt, isende lag av ensomhet.

Eivind sto ved vinduet, så på de svarte rutene. Vendte seg langsomt og gikk mot kjøkkenet for å hente seg en dram. Ikke engang glass var igjen bare hans gamle kaffekopp, den som sto igjen fra jobben med teksten «Verdens beste pappa». Han drakk konjakken rett fra flaska, på det kalde kjøkkengulvet i den tause, tomme leiligheten som nå virkelig var bare hans.

Utenfor falt snøen, tungt og stille, over Oslo.

Jeg har lært at du aldri kan kontrollere hvem som drar men du kan kontrollere hva du sitter igjen med. Tomme vegger, tom stolthet, og en kald leilighet du kan ikke bygge din lykke på å regne ut andres tap. Til slutt er det bare du som fryser.

Rate article
Intigue Life
Ektemannen slo Olya og kastet henne ut av bilen midt på veien i sprengkulde da han fikk vite at leiligheten ikke skulle deles ved skilsmisse