Mannen min kom for sent til farens begravelse. Den dagen skulle jeg få vite hvor han egentlig var.
Han ringte et kvarter før seremonien og sa han satt fast i kø. “Det er en forferdelig dag,” sa han, “men jeg er på vei.” Jeg stod utenfor kirken i Oslo, i en svart kåpe. Fingrene var kalde rundt vesken, og jeg nikket, selv om han ikke kunne se det.
Folk gikk langsomt inn. Noen rakte meg et papirlommetørkle. En annen la hånden på skulderen min. Alle var derbortsett fra ham.
Kisten var plassert foran alteret. Jeg stirret på den, forsøkte å ikke tenke på hvordan pappa alltid spurte om mannen min kom til tiden, eller om “noe skulle dukke opp igjen”. Jeg lovet hver gang at nå ville det gå bra. At han kunne komme for sent til jobb, til middag, til bursdager, men ikke til dette.
Messen begynte uten ham. Mobilen vibrerte i lommen, én gang, så en gang til. Jeg svarte ikke.
Etter seremonien ble det tatt et bilde. Helt vanligen gruppe mennesker, blomster, grått himmel. Mot kveld så jeg det på nettet. Og samtidig, helt tilfeldig, kom jeg over et annet bilde, tatt samme dag, med samme tidspunkt. Det var fra et sted som ikke hadde noe med kirkegården å gjøre.
Jeg stod lenge foran skjermen før det gikk opp for meg hva jeg så. Bildet var lyst, fullt av latter, fargerike ballonger og et bord dekket av mat. Noen hadde merket stedet, skrevet inn tidspunktet, lagt til noen hjerter i beskrivelsen. Alt var lett, gledelighelt motsatt av min dag.
I bakgrunnen, litt til siden, så jeg ansiktet hans. Smilede. Avslappet. Slik jeg ikke hadde sett ham på lenge. Han stod ved siden av henne. Kvinnen jeg ennå ikke visste om, men som magen min straks gjenkjente. Hun holdt armen på hans skulder, altfor familiært til å være “kollega” eller “en venn av venner”.
Tidspunktet på bildet var akkurat da jeg stod utenfor kirken og hørte ham på telefonen forklare at “han straks kom”. At “han snart var fremme”. At “det bare var snakk om minutter”.
Jeg husker ikke veien hjem. Bare stillheten i leiligheten, bildet av faren min på kommoden, og det ene spørsmålet som slo om og om igjen: hvordan kunne man ta så feil av tid.
Da Eirik omsider kom hjem, var alt over. Begravelsen, minnestunden, den første sorgen. Han kom inn lydløst, som om han håpet jeg ikke skulle se ham. Skjorten hans var ny for meg. Han luktet fremmede parfymer og alkohol.
Unnskyld, begynte han i døråpningen. Jeg mente ikke…
Jeg lot ham ikke snakke ut. Jeg la telefonen på bordet foran ham. Han så først uforstående, så mer og mer oppmerksom. Smilet forsvant fra ansiktet hans.
Det er ikke sånn du tror, sa han fort. Det var bare en bursdag hos noen kjente. Jeg stoppet innom, jeg ville rekke…
Du rakk det ikke, avbrøt jeg. Til faren min sin begravelse.
Han satte seg tungt på stolen. Kjørte hånden gjennom håret slik han alltid gjorde når han var stresset. Begynte å snakke om dårlig planlegging, at han ikke hadde regnet med kø, at han trodde han hadde mer tid. At han aldri ville såre meg, ikke nå, ikke noensinne.
Jeg hørte på ham, men hvert ord var fremmed. Som om han fortalte om noen andre. I tankene mine så jeg fortsatt pappa rette på slipset og si at “alt kan ordnes”. Men den dagen viste det seg at ikke alt kunne det.
Gå ut, sa jeg til slutt.
Hva mener du? spurte han, forvirret. Kan vi ikke snakke sammen?
Vi har snakket, svarte jeg rolig. Nå går du.
Han pakket raskt. Noen klær i en bag, lader, skjorte. Han stod i døren, som om han ventet på at jeg skulle stoppe ham. Det gjorde jeg ikke. I dagene som fulgte ringte han, sendte meldinger, ba om unnskyldning, forklarte, lovet. Sa det var en feil, at han aldri skulle svikte meg igjen, at han hadde forstått.
Vi møttes én gang til. Han satt overfor meg, sliten, eldre enn før, på bare noen dager. Han sa han ville komme tilbake, ordne alt, at han elsket meg. Jeg så på ham og følte bare én ting: utmattelse. Ikke sinne, ikke hat. Bare en dyp trøtthet over noen som kunne velge andres fest fremfor min sorg.



