Jeg satte kaffekoppen på bordet da telefonen ringte. Ukjent nummer, men tonen i summingen var gjenkjennelig langdryg og påtrengende, som om noen var sikker på at jeg måtte svare. Jeg kikket på skjermen og forsto: Det var ham. Erik. Eksmannen min, som gikk fra meg for fem år siden til en annen kvinne der fikk han også en sønn.
Jeg tok ikke telefonen med én gang. Stod ved vinduet, så ut på gårdsplassen der barna lekte og tenkte: Hvorfor? Hvorfor igjen?
Telefonen sluttet å ringe. Startet igjen.
Jeg sukket og svarte til slutt.
Heisann, Ingeborg, sa han med lav, nærmest unnskyldende stemme. Jeg må snakke med deg. Det haster.
Om hva da? sa jeg, satte meg på vinduskarmen, presset mobilen mot øret og gjorde meg klar på enda en forespørsel. Erik hadde alltid vært flink til å be om noe på en måte så det føltes umulig å si nei.
Kan vi møtes? Jeg vil ikke ta det på telefonen, skjønner du…
Nei, det gjør jeg ikke, svarte jeg rolig. Enten sier du det nå, eller så lar du være.
Han ble stille. Så kom et langt sukk, raspete, som om han hadde røykt mer enn vanlig.
Kristin har kreft. Fjerde stadium. Legene sier det er snakk om to, kanskje tre måneder igjen.
Kristin kvinnen han dro til. Hun som fødte sønnen hans. Jeg frøs, ikke av medfølelse, men av en vond forutanelse. Nå ville han nok be meg om noe. Noe som ville ta pusten fra meg.
Det var trist å høre, svarte jeg nøytralt. Men jeg forstår ikke hvorfor du ringer meg.
Ingeborg… Jeg trenger hjelp. Jeg vet ikke hvem andre jeg kan spørre.
Jeg svarte ikke. En skjære fløy forbi vinduet, landet i ospa utenfor og kastet et blikk mot meg, som om den sa: Ikke stol på ham.
Ingeborg, vær så snill, kan vi møtes? Jeg forklarer alt. Det er viktig. Det gjelder Magnus, sønnen min.
Sønnen DIN, rettet jeg ham stumt inni meg. Ikke min. Aldri min.
Greit, svarte jeg kort. I kafeen på Karl Johan, klokka tre i morgen.
Jeg la på og ble sittende lenge på vinduskarmen og stirret tomt ut. Kaffen var kaldt nå, agurken på skjærebrettet var slapp. På kjøleskapet hang det et gammelt bilde Erik og jeg på hytta, vi ler og holder hverandre i hånden. Jeg hadde tenkt å ta ned det bildet lenge, men det ble aldri til. Kanskje var jeg bare redd for å innrømme at kvinnen på bildet ikke fantes lenger.
Dagen etter kom jeg tidlig til kafeen. Bestilte te, satte meg ved vinduet og ventet. Erik dukket opp etter ti minutter mager, sliten, fått viker. Han satte seg rett overfor meg, nikket til servitøren og så på meg med et blikk som allerede ba om unnskyldning før han åpnet munnen.
Takk for at du kom, sa han lavt.
Hva vil du? spurte jeg og varmet hendene på tekoppen. Jeg har ikke all verdens tid.
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne…
Begynn med hvorfor jeg måtte komme hit.
Han trakk pusten, gned seg i ansiktet.
Kristin holder på å dø. Det er ikke mer å gjøre. Cellegiften hjelper ikke, det er for sent med operasjon. Hun har ingen nær familie moren døde for tre år siden, faren kjente hun aldri. Magnus blir alene, han er bare fem.
Jeg holdt kjeft. Inni meg snørte det seg sammen, men jeg tillot ikke følelsene å slippe ut.
Jeg vil be deg om… han stanset, så ned. Kunne du hjulpet oss? Økonomisk altså. Vi trenger penger til behandling og pleie. Jeg gir alt tilbake, lover, men nå har jeg ingenting.
Hvor mye? spurte jeg.
To millioner kroner. Kanskje mer.
Jeg satte koppen brått på bordet. Litt te skvulpet ut på duken og lagde en mørk flekk.
To millioner, gjentok jeg. Hvor tror du jeg skal få tak i så mye, Erik?
Du kunne solgt leiligheten. Den på Bislett. Du har sagt du ikke trenger den, at du aldri er der.
Leiligheten på Bislett. Ettroms i et gammelt hus, gitt meg av foreldrene mine da jeg giftet meg. Så ga jeg den videre til Erik som bursdagsgave, da jeg fortsatt trodde vi skulle være sammen for alltid. Han leide den ut, tok pengene selv. Nå ber han meg selge den.
Er du seriøs? Jeg stirret ham rett inn i øynene. Vil du at jeg skal selge leiligheten jeg ga deg engang?
Ingeborg, jeg vet det høres forferdelig ut, men…
Nei, sa jeg bestemt. Nei, Erik. Det er min leilighet. En gave, ingen forpliktelse.
Han ble blek.
Men Kristin dør! Magnus blir foreldreløs!
Magnus har en far, jeg reiste meg, tok vesken. Du er faren hans. Det er ditt ansvar, ikke mitt.
Ingeborg, vent…
Jeg ventet ikke. Jeg gikk ut av kafeen, holdt hardt rundt mobilen i hånden. Hendene skalv. Gjorde jeg det rette? Eller var jeg bare en følelseskald egoist?
Hjemme ringte jeg til min venninne, Grethe. Hun har vært med meg siden universitetet, alltid ærlig, aldri dømt meg etter skilsmissen og aldri fortalt meg at jeg burde holdt ut for familiens skyld.
Han ba deg selge leiligheten? utbrøt Grethe vantro. Ingeborg, er han blitt gal?
Grethe, det er en kvinne som snart skal dø. Og et lite barn.
Og? Det er ikke ditt ansvar. Du skylder ham ingenting. Absolutt ingenting.
Men det føles vondt, innrømmet jeg. Som om jeg sier nei til en døende.
Du har lov til å si nei, selv når det føles vanskelig, sa Grethe bestemt. Husk det, Ingeborg. Du trenger ikke redde ham fra hans egne valg.
Jeg la meg på sofaen og lukket øynene. Inni hodet sirklet ordene fra Erik og ansiktet til kvinnen jeg så én gang på gaten hun med lyst hår, smil og lykkelige øyne. Hun stjal mannen min, tenkte jeg den gangen. Nå dør hun og jeg skal hjelpe henne?
Nei. Det skal jeg ikke.
To dager senere ringte Erik igjen. Denne gangen ba han ikke om et møte han gikk rett på, desperat i stemmen.
Ingeborg, jeg vet du er sint på meg. Men tenk på Magnus. Han kan ikke noe for dette.
Jeg er ikke sint, svarte jeg rolig. Jeg vil bare ikke være en del av dette.
Da har jeg et annet spørsmål… Om Kristin dør… kunne du vært verge for Magnus? Altså, midlertidig. Til jeg får ting på beina.
Jeg skjønte ikke straks hva han sa.
Hva?
Du har jo erfaring, du har jo oppdratt Johanne. Magnus trenger en mor, jeg klarer det ikke alene…
Erik, avbrøt jeg, med stemmen kald som is. Du vil at jeg skal bli moren til barnet ditt? Det barnet du fikk mens du var utro med meg?
Ingeborg, jeg vet det høres…
Nei, sa jeg. Nei, nei og atter nei. Glem at jeg finnes i dine planer. Jeg vil ikke være en del av det livet.
Jeg la på, sank sammen på gulvet med ryggen mot veggen. Hjertet hamret, det suset i hodet.
Hvordan våger han?
Utpå kvelden kom Johanne, datteren vår. Hun er tjueåtte, vakker, smart, jobber i reklamebyrå og bor alene i sentrum. Vi sees sjelden, men alltid varmt.
Mamma, pappa ringte, sa hun idet hun kom inn døra. Han fortalte meg om Kristin og Magnus.
Jeg nikket, satte på vannkoker.
Og hva sa han til deg?
At du nektet å hjelpe. At du er… kald.
Jeg snudde meg. Johanne stod i gangen, armene i kors, så rart på meg.
Kald? gjentok jeg. For en betegnelse.
Mamma, hvordan kan du være sånn? Det er et barn. Han har ikke gjort noe galt.
Du har rett, svarte jeg og satte koppene på bordet. Han er uskyldig. Men det gjør ham ikke til mitt ansvar.
Men du kunne hjulpet, i det minste litt!
Johanne, jeg selger ikke leiligheten, og jeg blir ikke verge for et fremmed barn. Dette er ikke min fortelling. Det er din fars.
Du er egoistisk, sa hun svakt, med skuffelse i blikket.
Det gjorde vondt. Men jeg prøvde ikke å unnskylde meg.
Kanskje, sa jeg. Men det er min rett.
Johanne dro etter en halvtime, koppen hennes sto nesten urørt. Jeg ble alene, og stillheten la seg som et teppe i leiligheten.
De neste dagene var uutholdelige. Erik ringte, sendte meldinger, vekslet mellom bønner og trusler. Han skrev han ville gå til retten, fortelle alle hvilken stein jeg har til hjerte, hevde at Johanne ville hate meg.
Jeg svarte ikke. Leste, slettet.
En kveld stod plutselig Kristin i døren. Blek, mager, med skaut. Hun sto og så på meg med slitne øyne.
Får jeg komme inn? spurte hun stille.
Jeg slapp henne inn. Vi satte oss på kjøkkenet, og hun ble lenge sittende uten å si noe, stirrende i glasset med vann.
Jeg ber deg ikke om å elske Magnus, sa hun etter hvert. Jeg ber bare om at du gir ham en sjanse. Han er liten. Han trenger noen, når jeg er borte.
Hvor er faren hans? spurte jeg.
Erik klarer det ikke alene. Du vet det.
Ja, jeg visste det. Erik har alltid vært sjarmerende, men svak. Aldri ansvarlig. Bare flink til å be.
Jeg kan ikke, sa jeg. Jeg beklager veldig, men jeg kan ikke.
Kristin nikket, reiste seg og gikk mot døren. Snudde seg.
Du er sterk, sa hun. Jeg har alltid misunt deg det. Erik har snakket så mye om… Men nå ser jeg at styrken din er blitt til kulde.
Døren lukket seg. Jeg ble stående i gangen, ute av stand til å røre meg.
Kulde inni meg.
Den natten sov jeg ikke. Lå på sofaen, stirret i taket og tenkte på Magnus, på Erik, på Kristin. På om jeg virkelig har blitt kald. For en gang var jeg annerledes god, tilgivende, villig til å ofre meg selv.
Men så var det Erik som såret, forlot. Og jeg lærte at ofre ikke betyr noe hvis man likevel blir sviktet.
Men har jeg rett?
Jeg reiste meg, gikk til vinduet. Ute var det mørkt, bare svake gatelys. En hund bjeffet et sted.
Jeg har rett til å si nei, tenkte jeg på nytt. Selv om det er tungt. Selv om noen fordømmer meg.
Jeg må ikke betale for andres feil. Jeg må ikke være heltinnen i deres drama.
Morgenen etter ringte jeg Erik.
Møt meg. I dag. Samme kafé.
Han kom, med et håpefullt blikk. Satt seg ned, la hendene på bordet.
Ingeborg, jeg visste du…
Ikke si noe, avbrøt jeg. Hør på meg nå. Jeg selger ikke leiligheten. Det var en gave, ingen forpliktelse. Jeg blir ikke mor for barnet ditt. Dette er ikke min historie. Ikke min smerte.
Men…
Du valgte, fortsatte jeg rolig. Du lagde dette livet. Du forlot meg, fikk barn med en annen. Nå må du takle det selv. Ikke bruk meg for å slippe unna konsekvensene.
Erik ble hvit i ansiktet.
Så du mener Magnus skal lide?
Jeg vil at du slutter å bruke ham til å manipulere, sa jeg strengt. Du har venner, familie. Kristin hadde bekjente. Finn hjelpen der. Ikke hos meg.
Du er brutal, hvisket han. Uten hjerte.
Jeg reiste meg, tok vesken.
Kanskje, sa jeg. Men dette er mitt liv. Jeg lar deg ikke styre det lenger.
Jeg forlot kafeen, gikk bortover gaten. Skrittene føltes lette, ryggen rank. Jeg så meg ikke tilbake.
To uker gikk. Erik ringte ikke. Ikke Johanne heller. Grethe kom, satt på kjøkkenet mitt og drakk te, lot være å nevne Magnus og Kristin.
Hverdagen kom tilbake. Jeg gikk på jobb, laget middag, leste bøker. Om kvelden satt jeg i vinduet og så barna leke i bakgården.
Noen ganger tenkte jeg på Magnus. Lurte på hvordan han så ut. Hvem han minnet om. Men tankene kom og forsvant, som skyer over himmelen. Jeg holdt ikke på dem.
En morgen fikk jeg melding fra Johanne: “Mamma, unnskyld. Jeg forstår. Du hadde rett.”
Jeg smilte og svarte: “Takk, kjære. Glad i deg.”
Jeg satte meg ved vinduet med en kopp te og så på min lille, lyse leilighet. Det var mitt hjem. Min plass. Mitt liv.
Jeg ble ingen helt. Jeg reddet ingen. Jeg ofret meg ikke.
Men jeg bevarte meg selv. Og det er også en seier.
Min seier.
Stille, uten fanfarer. Men ekte.
Jeg tok en slurk te og åpnet en bok. Utenfor skinte sola, og verden gikk videre.
Og jeg sluttet endelig å føle skyld for at jeg valgte meg selv.




