Du utnytter bestemoren din. Hun passer barnet ditt og vil ikke ta mitt engang i helgene
Noen ganger opplever vi øyeblikk i livet der vi må finne en rask løsning på et problem. Akkurat det skjer med Ingrid nå.
Sønnen min har akkurat fylt fire år. Det er ingen tvil om at han er helt perfekt for meg. Han er kanskje ikke alltid like lydig, men jeg kjenner ikke til noen barn som er fullkomment veloppdragne. Alle har litt rampestrek i seg. Og nå venter jeg mitt andre barn. Det er dét alt handler om.
Da jeg kom til den neste kontrollen hos jordmor, ble jeg sendt rett til sykehuset. Det var noe de måtte følge ekstra med på. Alt skjedde kjapt, uten tid til å planlegge. Spørsmålet var: Hvem skal passe på sønnen min?
Mannen min er på jobbreise i utlandet og er ikke hjemme før om ti dager. Begge foreldrene mine er fulle av arbeid, og hverken tanter eller onkler har mulighet til å hjelpe. Da bestemte mormor seg for å stille opp. Hun sa hun kunne ta seg av ham til jeg kunne skrives ut igjen. Jeg var usikker på om hun ville klare det hun har blitt sytti år, og han er så aktiv. Men hva kunne vi gjøre?
Valget var tatt. foreldrene mine, som jobber privat, sa de kunne komme innom om kveldene og være sammen med barnebarnet sitt noen timer etter jobb. På dagtid ville mormor ha ansvar for ham. Sånn ble planen.
Likevel var jeg urolig. Det handlet jo om sønnen min. Men jeg hadde ingen annen utvei. Jeg ringte mormor flere ganger om dagen for å høre hvordan det gikk. Overraskende nok fant de tonen sammen. Uka gikk fort. Så snart mannen min kom tilbake, tok han over ansvaret.
Nå skulle jeg snart hjem. Da ringte søsteren min og var sint. Datteren hennes er to år, og hun har prøvd gang på gang å få mormor til å sitte barnevakt for henne, men mormor har sagt nei. Hun mener jenta er for liten.
Søsteren min har nesten bedt på sine knær om at mormor skal komme. Men hun vil ikke!
Du har utnyttet mormor, sa hun til meg.
Jeg svarte: Jeg var i en vanskelig situasjon. Sønnen min og jeg kunne ikke være sammen på sykehuset, og jeg ba deg også om hjelp, men du sa nei. Til deg sa du at jenta bare skulle være hos mormor, så du fikk slappet av og hadde tid til andre ting. Ser du ikke forskjellen? Og hvorfor ville du la et så lite barn være hos en eldre dame? Hun burde være sammen med foreldrene sine.
Men de vil ikke passe på henne! Og jeg må alltid være sammen med henne!
Jeg synes søsteren min tar feil. Alle ser at det er stor forskjell på en toåring og en fireåring. Hadde jeg hatt mulighet, ville jeg ikke latt sønnen min være hos noen slektninger. Men søsteren min mener tydeligvis at jeg har lurt mormorTil slutt satte jeg meg ned med mormor ved kjøkkenbordet, den gamle duken vi alltid har brukt, bredt utover mellom oss. Kaffekoppen ristet litt i hånden hennes. Jeg spurte henne rett ut hvordan dette hadde vært for henne ikke bare nå, men alltid, med oss barnebarn som trekker i hver vår retning. Hun så på meg lenge før hun svarte.
Kjære deg, jeg gjør det jeg klarer. Jeg vil så gjerne stille opp for dere alle, men jeg er ikke den jeg var. Noen ganger sier jeg ja, noen ganger sier jeg nei, og det gjør vondt begge deler.
Jeg så på henne rynkene, håret som var blitt tynt, men blikket like klart som det alltid hadde vært. Da forsto jeg hva søsteren min kanskje ikke har sett: At kjærlighet finnes der, også i grensene. At tjenester ikke kan måles rettferdig, særlig ikke når det kommer til familie.
Senere, da vi alle var samlet i stua søsteren min, barna våre, og mormor, som smilte over lekene som lå strødd utover gulvet kjente jeg på en ny form for ro. Vi var ulike, med forskjellige behov, men vi hadde et felles ønske om at alle skulle ha det godt. Kanskje ikke alt kan deles likt. Men kanskje kan vi, i det minste, forstå hverandre litt bedre.
Og mens kveldssola falt inn gjennom vinduet, krøp fireåringen min opp i fanget på mormor, la hånden sin varsomt over hennes, og sa: Du er den beste barnevakten i verden, mormor. Da visste jeg at akkurat det øyeblikket, det var mer enn nok.




