Du tar opp lånet. Du er nødt til å hjelpe! sa mamma. Vi har tross alt oppdratt deg og kjøpt leilighet til deg.
Du har blitt så fremmed… Mamma helte opp te, gikk mellom ovnen og kjøkkenbordet langs samme stien som alltid. Du kommer innom en gang i måneden, knapt to timer.
Pappa satt foran TV-en. Lyden var skrudd ned, men ikke helt av. Fotballspillerne løp over skjermen, og han later som han ikke ser på, men kaster blikk på hvert reprisemål.
Jeg jobber mye, mamma jeg hevet koppen med begge hender, varmet fingrene. Jobber til ni nesten hver dag. Tar tid å komme hit, og så hjem igjen det blir midnatt før jeg vet ordet av det.
Alle jobber. Men familien glemmer man aldri.
Ute begynte det å bli mørkt. Kjøkkenet var kun opplyst av lampen over bordet, hjørnene forsvant i skygge. På bordet sto en blomkålpai. Den lager mamma alltid når jeg kommer.
Det komiske er at jeg helt siden jeg var liten aldri har likt kokt kål.
Men det har jeg aldri lært meg å si.
Veldig god løy jeg og tok en slurk te.
Hun smilte fornøyd.
Så satte hun seg tvers overfor, la hendene på bordet den bevegelsen kjenner jeg fra barndommen. Slik begynte alle «alvorlige samtaler». Det var slik da de overbeviste meg til å ta opp det første lånet. Og slik da jeg skulle overtales til å slå opp med «feil type».
Jeg snakket med søsteren din i går, sa hun.
Hvordan har hun det?
Sliten bor fortsatt på hybel med flere, stadig bråk Hun sier det er umulig å konsentrere seg, så hun går på biblioteket for å lese men det er ikke alltid plass. Noen ganger sitter hun i vinduskarmen i gangen
Jeg nikket. Jeg ante hvor samtalen skulle.
Mamma tok det alltid fra én kant. Sakte, dråpe for dråpe, helt til hun kom til poenget.
Jeg synes så synd på henne sukk hun. Hun prøver, studerer, får stipend, men har ikke skikkelige forhold.
Jeg vet hun har skrevet til meg.
Hun ble stille, så bøyde hun hodet som om hun skulle hviske en hemmelighet.
Jeg og pappa har tenkt litt stemmen hennes ble lav. Hun trenger sin egen leilighet. En liten. Bare en hybelleilighet. Så hun kan ha sitt eget sted. Lese i ro. Sove ordentlig. Hun kan ikke ha det slik lenger
Jeg klemte koppen litt hardere.
Hva mener du med leilighet?
Ikke stor, altså viftet hun bort spørsmålet. En liten hybelleilighet. Det finnes billige alternativer. Vi finner sikkert noe. For tre millioner kroner cirka.
Jeg så henne rett inn i øynene.
Og hvordan hadde dere tenkt å få det til?
Mamma så på pappa. Han hostet og skrudde ned lyden på TV-en enda mer.
Vi var i banken sukk hun. Snakket med den ene og den andre Vi har ingen sjans. Alderen vår, lave inntekter De vil ikke godkjenne oss.
Og det var da hun sa det jeg hadde visst akkurat kom til å komme:
Men banken vil godkjenne deg. Du har god inntekt. Du har betalt ditt lån i seks år nå. Ikke én forsinkelse. Perfekt rykte. Drar du på nytt lån får du det lett. Og vi skal hjelpe til bare til søsteren din kommer seg på beina. Når hun får jobb, betaler hun selv.
Noe inni meg trakk seg sammen, som om noen hadde trukket all luft ut av kjøkkenet.
“Vi skal hjelpe”
Akkurat den setningen hørte jeg også for seks år siden. Ved samme bord. Under samme lampe. Samme pai.
Mamma jeg sliter allerede
Nå får du jammen gi deg. Du har leilighet, fast jobb. Hva mer trenger du egentlig?
Jeg har leilighet men ikke liv sa jeg stille. Jeg har løpt i samme hjul i seks år. Jobber sent hver eneste dag. Noen ganger i helgene også. Bare så jeg får pengene til å strekke til. Jeg er 28 år, men har verken tid eller ork til en date ingen krefter, ingen penger. Venner gifter seg, får barn og jeg, jeg er bare sliten og alene.
Mamma så på meg som om jeg overdrev.
Du dramatisk igjen.
Hva slags lån, mamma Jeg klarer jo så vidt å holde hodet over vann selv.
Hun snurpet leppene. Begynte å stryke duken, som om problemet lå der, ikke i ordene hennes.
Vi hjalp deg vi solgte bestemors hytte for å legge egenkapitalen for deg. Vi er jo familie.
Og da klarte jeg ikke mer.
Mamma det var min del av arven.
Ansiktet hennes forandret seg.
Hva mener du, “din del”? Alt er fellesskapet. Vi brukte alt for deg. Vi løp etter papirer, til banken!
Dere brukte mine penger og i seks år har jeg hørt hvor mye dere har måttet hjelpe meg.
Pappa snudde seg endelig bort fra TV-en.
Blikket hans var tungt.
Du, har du begynt å føre regnskap nå? Vi er da ikke steslekt?
Jeg fører ikke regnskap jeg sier sannheten.
Han slo hånden lett i bordet, men det var nok til at jeg frøs.
Sannheten er at vi ordnet leilighet til deg, og nå gidder du ikke hjelpe søsteren din. Samme blod, om du har glemt det.
Jeg kjente en klump i halsen, men klarte å snakke rolig.
Dere kjøpte ikke leilighet til meg. Lånet står i mitt navn. Dere brukte arv fra meg som egenkapital. De første to årene hjalp dere litt ti tusen her, femten der. Så sluttet dere. Og jeg har betalt alt selv i seks år nå. Nå vil dere jeg skal ta OPP et TIL lån.
Vi skal betale! sa mamma tålmodig, som til et lite barn. Du trenger bare ta det opp.
Men jeg når kan jeg eie mitt eget liv?
Stillhet.
TV-en var helt stille reklamepause. Pappa snudde ryggen til meg.
Mamma så på meg som om jeg nettopp bannet.
Jeg går jeg tok vesken min.
Vent nå bli litt til prøvde hun. Snakk som folk…
Jeg er sliten, mamma.
Jeg gikk uten å se meg tilbake.
Paien ble stående urørt.
Ute i oppgangen lente jeg meg mot veggen og lukket øynene.
Telefonen vibrerte venninne.
Hvor ble du av? Vi avtalte jo å møtes?
Jeg har vært hos foreldrene mine
Hvordan gikk det?
Jeg var stille et sekund.
Helt forferdelig. De vil jeg skal ta opp enda et lån. For søsteren min.
Hva, men du har jo ikke nedbetalt det første en gang!
Akkurat. Banken gir meg sikkert lån siden jeg har stålkontroll på betalingene. Foreldrene mine sier de skal betale inntil søsteren min får jobb
Det er bare tull! sier hun. Du ender opp med regningen. Til slutt står du der alene med alt.
Jeg klemte telefonen.
Jeg vet
Hun fortalte om noen i familien hennes som opplevde det samme fikk løfter, “det går bra” men holdt på å miste huset sitt.
Til slutt sa hun:
Du har rett til å si “nei”. Det er ikke egoisme. Det er å ta vare på seg selv.
Jeg satte meg på en benk utenfor blokka. Satt bare der i ti minutter uten å løpe noe sted.
Tallene surret i hodet mitt.
Det første lånet så og så mye i måneden.
Ni år igjen.
Tar jeg et nytt, det samme igjen.
Da har jeg ikke penger til mat.
Jeg lever kun for å betale.
Ikke for å leve.
Tre dager etter kom mamma på besøk uten forvarsel.
Tidlig om morgenen. Akkurat da jeg skulle på jobb.
Har med noen boller til deg! smilte hun. Ville snakke litt rolig. Uten pappa.
Jeg slapp henne inn.
Satte på vannkokeren.
Lot bollene ligge i posen.
Hun satte seg og begynte:
Jeg sov ikke i natt Du må forstå meg. Søsteren din er ung. Hun takler ikke dette alene. Mens du er sterk. Alltid til å stole på.
Jeg så på henne og sa det jeg aldri tidligere hadde sagt:
Mamma jeg er ikke sterk. Jeg har bare ikke noe valg.
Hun viftet med hånden.
Du har alt. Leilighet. Fast jobb. Søsteren din har ingenting.
Jeg dro frem notatboken.
Åpnet siden jeg hadde regnet alt ut til øre.
Se. Lønn. Første lån. Regninger. Mat. Transport. Til overs nesten ingenting. Om jeg skulle bli syk eller noe går i stykker så er det slutt.
Mamma viftet bort boka, som om den var et insekt.
Det der er bare tall på papir. Livet ordner seg alltid på et vis.
Det “på et vis” er mitt liv. Seks år. Uten ferie. Uten klær. Uten noe. Mine venninner drar til Syden, jeg måtte alltid jobbe ekstra i feriene for å bygge opp buffer.
Hun hevet stemmen.
Vi LOVET å betale!
Det lovet dere sist også.
Øynene hennes lynte.
Du kritiserer oss?!
Nei. Jeg sier sannheten.
Hun spratt opp.
Vi har oppdratt deg! Betalt utdanning! Ordnet leilighet!
Jeg sier ikke at dere ikke har gjort mye. Jeg sier jeg ikke klarer mer.
Mamma sa kaldt:
Klarer ikke eller du vil ikke?
Og da for første gang så jeg henne rett i øynene, uten å se vekk.
Jeg vil ikke.
Stillhet.
Så ble ansiktet hennes blussende rødt.
Sånn altså Nå betyr ikke familien noe lenger. OK. Husk det.
Hun grep veska og forsvant.
Døra smalt så speilet i gangen ristet.
Jeg ble sittende på kjøkkenet.
Bollene sto urørte unødvendige, som en gave med baktanke.
Senere på dagen skrev jeg melding til søsteren min:
«Hei. Kan jeg komme på besøk på lørdag? Passer det?»
Hun svarte raskt:
«Så hyggelig! Kom!»
Så dro jeg dit.
Ville se med egne øyne hvor «grusomt» hun hadde det.
Hybelhuset var som hybelhus er.
Smått. Ja.
Noen ganger bråkete.
Men ryddig. Rent.
Og søsteren min så ikke ut som noe offer.
Hun klemte meg, lo:
Du kunne jo gitt beskjed at du kom så tidlig! Da skulle jeg ryddet!
Jeg kikket rundt: noen køyesenger, skap, et bord. På veggen bilder av henne og en lyslenke. Hun prøvde å gjøre det hjemmekoselig.
Vi satt og snakket.
Så spurte jeg:
Har du snakket med mamma om leilighet?
Hun så overrasket på meg.
Ja men jeg trodde de skulle kjøpe. Ikke du
De kan ikke. De vil jeg skal ta opp lånet.
Ansiktet hennes forandret seg.
Men du betaler jo på ditt lån fortsatt
Ja.
Hva betaler du hver måned?
Jeg fortalte summen.
Hun måpte:
Jeg ante ikke Mamma har aldri sagt at du har det så tøft
Og så sa søsteren min noe som satte meg fri:
Jeg krever ingenting. Helt ærlig. Jeg trives. Har gode venninner. Og jeg har blitt kjent med en hyggelig fyr, faktisk. Jeg finner løsninger selv. Om jeg trenger mer så tar jeg jobb, klarer meg.
Jeg så på henne og visste ikke om jeg skulle le eller gråte.
Så lenge hadde jeg trodd hun var hjelpeløs
Men hun var bare en «praktisk unnskyldning».
På toget hjem så jeg ut vinduet og kjente, for første gang, ingen skyldfølelse.
Søsteren min klarer seg.
Hun er ikke liten.
Hun er ikke hjelpeløs.
Og jeg jeg vil ikke betale prisen for andres valg lenger.
Jeg ringte mamma.
Jeg besøkte søsteren min.
Og?! Så du? Skjønner du hvor vanskelig hun har det?!
Mamma hun har det fint. Hun lider ikke. Hun ber ikke om noe.
Mamma snøftet:
Hun er naiv. Tror hun takler alt! Stoltheten hindrer henne i å klage!
Da sa jeg det helt tydelig:
Mamma jeg kommer ikke til å ta opp lånet.
Hun ble iskald i stemmen.
Så du stoler ikke på foreldrene dine? Vi skal betale!
Dere har sagt det før.
Nå får du slutte å mase om det der!
Jeg maser ikke. Jeg vil bare ikke ødelegge meg selv.
Så begynte hun å rope:
at jeg var utakknemlig
at jeg sviktet familien
at familie aldri lar hverandre i stikken
at jeg også kommer til å trenge hjelp en dag
og da ville jeg angre.
Til slutt la hun på.
Og pappa svarte heller ikke.
Meldinger forble ubesvart.
Det ble stille.
Og jeg var alene.
Jeg gråt.
Ja.
Masse.
Jeg gråt av sorg, ikke av skyld.
For når noen sier:
«Enten er du med oss, eller mot oss»
så er det ikke kjærlighet.
Det er kontroll.
Den natten, i mørket, forsto jeg noe:
Noen ganger er «nei» ikke svik.
Noen ganger er «nei» den eneste muligheten til å reddes.
For livet er langt.
Og hvis jeg skal leve det
vil jeg leve mitt liv,
ikke et manus andre har skrevet for meg.
Hva mener du plikter et barn å «betale tilbake» til sine foreldre hele livet, selv om det holder på å ødelegge dem?




