Du skal ta over boliglånet. Du må hjelpe til! sa mamma. Vi har oppdratt deg og kjøpt deg leilighet.
Du har blitt helt fremmed… Mamma helte opp te, gikk mellom komfyren og bordet, akkurat som hun alltid har gjort. En gang i måneden kommer du, og da blir det knapt to timer.
Pappa satt foran TV-en. Han hadde skrudd ned lyden, men ikke slått den av. Fotballspillere løp på skjermen, og han later som han ikke følger med, men ser likevel på reprisen av målene.
Jeg jobber, mamma… Jeg løftet tekoppen med begge hender for å varme fingrene. Nesten hver dag til ni. Når jeg kommer hit, og skal hjem igjen da er det midnatt.
Alle jobber. Men familien glemmer man aldri.
Det mørknet utenfor vinduet. Bare lampen over bordet var på, og kastet hjørnene i kjøkkenet i skygge. På bordet stod kålpai. Mamma bakte alltid den, hver gang jeg kom.
Det rare er at jeg ikke har tålt kokt kål siden jeg var liten.
Men jeg har aldri klart å si det.
Det var godt løy jeg forsiktig, og tok en slurk av teen.
Hun smilte fornøyd.
Så satte hun seg tvers overfor meg, la hendene på bordet den bevegelsen har jeg husket hele barndommen. Slik begynte alltid de «viktige samtalene». Det var slik da jeg fikk mitt første boliglån også. Og da de overtalte meg til å slå opp med han som «ikke var noe for meg».
Søsteren din ringte i går, sa hun.
Hvordan går det med henne?
Sliten studentbolig, bråk deler rom med andre. Hun sier det er vanskelig å lese, biblioteket har ikke alltid plass. Noen ganger sitter hun på vindusposten i gangen…
Jeg nikket. Jeg skjønte hvor samtalen var på vei.
Mamma heller alltid litt og litt i glasset, aldri alt på én gang. Sakte men sikkert, til hun kommer til selve saken.
Jeg synes så synd på henne sukk hun. Hun jobber hardt, får stipend… men det er ingen ordentlige forhold.
Jeg vet hun har skrevet det til meg.
Hun ble stille, så bøyde hun hodet, som om hun skulle betro meg en hemmelighet.
Vi har tenkt pappa og jeg stemmen hennes ble lavere. Hun må få sitt eget sted. Bare noe lite. Et hybelrom, i det minste. Så hun får ro til å lese, sove ordentlig, være seg selv. Dette går ikke lenger…
Jeg klemte koppen hardere.
Hva mener dere med «sted»?
Ikke en stor leilighet hun viftet med hånden. Et lite krypinn. Det finnes billige. Man finner nok noe. For rundt tre millioner kroner eller så.
Jeg så rett på henne.
Og hvordan har dere tenkt å få til det?
Mamma skjulte blikket til pappa. Han hostet, skrudde TV-en nesten helt ned.
Vi har vært i banken, sukke hun. Snakket med en, så med en annen Vi har ingen sjanse. For gamle, for lav inntekt Vi får ikke lån.
Og da sa hun det jeg visste skulle komme:
Men du blir godkjent. Du har jo god lønn. Du har betalt ned på ditt lån i seks år. Ikke en eneste forsinkelse. Perfekt historikk. Ta opp et nytt lån de gir deg det uten problemer. Og vi hjelper til, helt til søsteren din står på egne ben. Så kan hun jobbe og ta over selv.
Noe inni meg sank sammen, som om noen stjal luften i rommet.
«Vi hjelper til.»
Akkurat den frasen hørte jeg også for seks år siden. Ved samme bord. Under samme lampe. Med samme pai.
Mamma… jeg klarer meg så vidt som det er nå…
Nå må du gi deg. Du har eget hjem, god jobb. Hva mer vil du ha?
Jeg har et hjem men jeg har ikke et liv, sa jeg stille. Seks år har jeg løpt rundt i et hjul. Jobb til sent hver dag. Av og til helg også. Bare for å ha nok til å klare meg. Jeg er tjueåtte, men har ikke engang overskudd til å gå på date jeg har ikke krefter eller råd. Venner av meg har giftet seg, fått barn mens jeg er alene og alltid sliten.
Mamma så på meg som om jeg overdrev.
Du er alltid så dramatisk.
Hvorfor en ny boliglån, mamma jeg klarer ikke engang å finne fotfeste i mitt eget liv.
Hun snurpet leppene og begynte å stryke duken, som om det var der problemet lå.
Vi hjalp deg solgte hytta til mormor for egenkapitalen din. Du er ikke fremmed for oss.
Og da orket jeg ikke mer.
Mamma det var min arv.
Ansiktet hennes forandret seg.
Hva mener du med «din»? Alt er familiens. Vi ga det til deg. Vi løp med papirer og møtte banker!
Dere brukte mine penger og i seks år har dere fortalt hvor mye dere har hjulpet meg.
Pappa snudde endelig på stolen.
Blikket hans var tungt.
Hva nå begynner du å telle opp alt? Har foreldrene dine blitt fremmede for deg?
Jeg teller ikke jeg sier det som det er.
Han slo hånden lett i bordet, men det var nok til at jeg frøs til is.
Sannheten er at vi kjøpte deg en leilighet, og nå vil du ikke hjelpe søsteren din. Det er blod, hvis du er i tvil.
Jeg kjente klumpen i halsen, men tvang meg til å være rolig.
Dere kjøpte ikke hjem til meg. Lånet står i mitt navn. Min arv brukte dere. De første to årene hjalp dere litt innimellom ti tusen, femten tusen. Men så sluttet dere. Nå har jeg betalt alt selv i seks år. Og nå vil dere at jeg skal ta ENDA et lån.
Vi betaler! sa mamma tålmodig, som om jeg var liten. Du skal bare stå ansvarlig.
Men når skal jeg få et eget liv?
Stillhet.
TV-en var også stille reklamepause. Pappa snudde ryggen til.
Mamma så på meg, som om jeg hadde sagt noe skammelig.
Jeg går nå, sa jeg lavt og tok vesken.
Vent nå… sitt litt til forsøkte hun. Prøv å snakk som folk
Jeg er bare sliten, mamma.
Jeg gikk uten å snu meg.
Paien sto urørt igjen.
Ute i oppgangen lente jeg meg mot veggen og lukket øynene.
Telefonen vibrerte en venninne.
Hvor ble du av? Vi skulle jo møtes?
Har vært hjemme hos mamma og pappa…
Og, hvordan var det?
Jeg var stille et sekund.
Forferdelig. De vil at jeg skal ta opp enda et lån. For søsteren min.
Hæ? Du har jo ikke betalt ut ditt eget ennå!
Nettopp. De sier banken lar meg låne, for jeg er så ordentlig. Og de skal betale, til søsteren min står på egne ben
Det der er en felle, sa hun. Du blir sittende med alt.
Jeg knep hardt om telefonen.
Jeg vet det
Hun fortalte da hvordan noen i familien hennes hadde prøvd samme greia ville ha lånepapirer signert, lovet at «det er ingen fare» og så holdt de på å miste leiligheten.
Og til slutt sa hun:
Du har rett til å si «nei». Det er ikke egoisme. Det er å overleve.
Jeg satt meg på benken utenfor blokka og pusta ut.
For første gang på lenge bare satt jeg der ti minutter uten å stresse.
Tall snurret rundt i hodet mitt.
Mitt første lån så og så mye i måneden.
Ni år igjen.
Tar jeg et til enda ni oppå det.
Jeg vil ha igjen så lite at det ikke rekker til mat.
Jeg vil bare eksistere for å betale.
Ikke leve.
Tre dager etter kom mamma uanmeldt.
Tidlig morgen. Jeg var på vei ut til jobb.
Jeg tok med wienerbrød til deg smilte hun. Kan vi snakke rolig? Uten pappa.
Jeg slapp henne inn.
Satte på tevannet.
Wienerbrødene lot jeg ligge urørt på benken.
Hun satte seg straks og begynte:
Jeg sov ikke i natt Du må forstå meg. Søsteren din er liten. Hun klarer ikke alt selv. Men du er sterk. På deg kan vi stole.
Jeg så på henne og sa det jeg aldri hadde sagt før:
Mamma jeg er ikke sterk. Jeg har bare ikke noe valg.
Hun viftet med hånden.
Du har alt. Hjem. Jobb. Søsteren din har ingenting.
Da tok jeg frem notatboken.
Åpnet på siden hvor jeg hadde satt opp alt til siste krone.
Se her. Lønn. Første lån. Regninger. Mat. Transport. Igjen… nesten ingenting. Hvis jeg blir syk eller noe skjer blir det krise.
Mamma viftet vekk notatboken, som om den var en irriterende flue.
Du regner på papir. Livet er annerledes. Man klarer seg alltid.
Dette «klarer seg» er livet mitt. Seks år uten pause. Uten klær. Uten noe. Venner drar sydentur, jeg jobber ekstra i feriene for å lage meg «buffer».
Stemmen hennes ble høyere.
Vi har lovet å betale!
Det lovte dere sist også.
Øynene hennes lyste opp.
Du anklager meg?!
Nei. Jeg sier sannheten.
Hun reiste seg brått opp.
Vi har oppdratt deg! Skole, hjem, alt har vi gitt deg!
Jeg sier ikke at dere ikke har gjort mye for meg. Jeg sier jeg ikke klarer mer.
Mamma sa med iskald stemme:
Du klarer ikke eller du vil ikke?
Og da for første gang så jeg henne rett i øynene, uten å vike.
Jeg vil ikke.
Stille.
Så ble ansiktet hennes rødt og flekkete.
Sånn skal det altså være Søsteren din er altså fremmed. Vi betyr ingen ting. Greit. Husk det.
Hun grep vesken og fór ut døren.
Døren smalt så speilet i gangen klirret.
Jeg ble stående på kjøkkenet.
Wienerbrødene sto på bordet ubrukelige, lukket som en pakke utpressing.
Senere på kvelden skrev jeg til søsteren min:
«Hei! Kan jeg komme på lørdag og besøke deg?»
Hun svarte fort:
«Så koselig! Kom!»
Så jeg dro.
Ville se selv hvordan «elendigheten» var, som mamma beskrev.
Studentboligen var helt vanlig.
Trang, ja.
Litt bråk. Av og til.
Men rent. Ryddig.
Og søsteren min hun så ikke ut som et offer.
Hun ga meg en stor klem, lo:
Hvorfor sa du ikke at du kom? Jeg skulle jo ryddet!
Jeg så rundt i rommet noen senger, skap, et bord. På veggen bilder og lyslenker. Hun gjorde det koselig.
Vi satt oss og snakket rolig.
Så spurte jeg:
Har du snakket med mamma om det med bolig?
Hun så overrasket ut.
Ja men jeg trodde de skulle ordne det. Ikke du
De kan ikke. De vil jeg skal gjøre det.
Ansiktet hennes forandret seg.
Men… du betaler jo fortsatt på ditt lån…
Ja.
Hva er avdraget ditt?
Jeg sa det.
Hun måpte:
Jeg visste ikke at det var så ille… Mamma har aldri nevnt at du har det så tøft
Og da sa søsteren min noe som satte meg fri:
Jeg krever ingenting. Helt ærlig. Jeg trives fint. Har venner. Til og med møtt en gutt. Jeg klarer meg. Hvis jeg trenger noe, så får jeg meg jobb og hjelper til selv.
Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte.
Så lenge har de fått meg til å tro at hun var hjelpeløs…
Men egentlig var hun bare «en passende grunn».
På toget hjem satt jeg og så ut av vinduet og for første gang kjente jeg ikke skyld.
Søsteren min klarer seg.
Hun er ikke et barn.
Ikke hjelpeløs.
Og jeg… jeg vil ikke bære andres valg lenger.
Jeg ringte mamma.
Jeg har vært hos søsteren min.
Ja, og?! Så du hvordan hun har det?!
Mamma hun klarer seg. Hun lider ikke. Hun insisterer ikke heller.
Mamma fnøs:
Hun er jo et barn. Stoltheten hennes gjør at hun aldri klager!
Da sa jeg rett ut:
Mamma jeg kommer ikke til å ta opp boliglånet for henne.
Stemmen hennes ble kald og fremmed.
Så du stoler ikke på oss? Vi skal jo betale!
Det har dere sagt før også.
Ikke si det der igjen!
Jeg gjentar ikke. Jeg vil ikke ødelegge meg selv.
Hun begynte å rope:
at jeg var utakknemlig
at jeg var en forræder
at «familien» holder sammen
at én dag vil jeg trenge hjelp og måtte huske dette
Til slutt la hun på.
Så sluttet pappa å svare også.
Meldinger aldri svart.
Det ble stille.
Og jeg var alene.
Jeg gråt.
Ja, virkelig.
Gråt av smerte, ikke av skyld.
For når noen sier til deg:
«Enten er du med oss, eller så er du imot oss»
så er det ikke kjærlighet.
Det er kontroll.
Og den natten, i mørket, skjønte jeg noe:
Noen ganger er det å si «nei» …
ikke forræderi.
Noen ganger er «nei» den eneste veien ut.
For livet er langt.
Og hvis jeg først skal leve det,
skal jeg leve mitt eget.
Ikke et manus skrevet av foreldrene mine.
Hva med deg? Synes du barn skylder foreldrene tilbake hele livet selv om det ødelegger dem?
«Du skal ta opp lånet. Du har plikt til å hjelpe!» sa mamma. «Vi har jo oppdratt deg og kjøpt leilig…




