Jeg er en mor i foreldrepermisjon. Jeg har to vakre barn, den eldste kom til verden for fem år siden, og den yngste er født nylig.
La meg fortelle om en hendelse som har festet seg i minnet.
Alt startet med en liste jeg fikk av svigermor straks etter bryllupet. På den stod mange punkter, som for eksempel hvilke matvarer mannen min ikke tåler, noe jeg selvsagt følger nøye opp. Det er jo viktig. Ett av punktene handlet om undertøyet hans hun mente jeg alltid måtte stryke trusene hans, ellers risikerte han visst blåmerker på kroppen…
Jeg syntes egentlig det var fint, for jeg tenkte at dette er tegn på en omsorgsfull mor. Det er jo trygt og godt når noen passer på barna sine, selv om de er blitt voksne. Jeg fulgte alle hennes råd, det var jo ikke særlig vanskelig. Men dette med å stryke undertøyet det overrasket meg litt. Hjemme hos meg har verken jeg eller mamma noen gang strøket undertøyet til noen.
Da sønnen min ble født, brukte vi først bleier, men da vi gikk over til truser strøk jeg automatisk også hans undertøy. Så der stod jeg, plutselig med en diger haug undertøy jeg skulle stryke for to. Strykejernet gikk jevnt og trutt fordi svigermor mener at dampen fra det varme jernet dreper alle bakterier. Hun påsto faktisk at vi straks hadde fjernet en hel haug helsefarer for sønnen vår, bare ved å stryke trusene.
Nå handler det ikke så mye om svigermor, men om at vi har fått et barn til. Det er annerledes nå, jeg rekker ikke alltid alt, og enhver mor med to små, hvorav ett er spedbarn, vil forstå hvordan det er. Jeg forsøker å prioritere det viktigste, men tidshaugene bare vokser og vokser.
I går sa mannen min at det ikke var flere truser igjen i skapet, og la forsiktig til at de måtte strykes. Da var jeg så sliten at jeg bare svarte at han gjerne kunne ta en ren, ustrøket truse fra bunken. Da jeg gikk til sengs, hørte jeg ham ringe svigermor og fortelle at kona hans ikke hadde tid. Han ble virkelig fornærmet på meg og alt dette, bare på grunn av noen truser.
Stryker du undertøyet til barna dine? I så fall, hvor lenge gjør du det? Kanskje noen har et tips til hvordan man kan gjøre stryke-rutinene enklere?




