Du er jo pensjonist nå. Du burde passe barnebarna, sa datteren. Morens svar overrasket henne
Kari Olsen gikk av med pensjon på en fredag, og allerede på mandag skjønte hun at det var en felle.
Fredagen var høytidelig kollegaene kom med kake med marspianroser, regnskapskontoret ga henne en bukett nellik og et kort signert av alle, til og med av vaktmesteren Per som aldri hadde husket navnet hennes på femten år. Kari smilte, spiste kake. Alt gikk etter planen.
Søndag kveld ringte dattera, Ingrid.
Mamma, vi har snakket sammen, jeg og Eivind. Du er jo pensjonist nå. Du er jo fri og har all tid i verden, ikke sant?
Jo… tja, i og for seg, svarte Kari forsiktig, og kjente noe klikke stille i magen.
Supert! Da kan du hente ungene tidlig i barnehagen og passe dem til vi kommer hjem fra jobb.
Hver dag? spurte Kari.
Tja, hvorfor ikke? Du er jo hjemme uansett.
“Du er jo hjemme uansett.” Sagt med den tonen folk bruker når de mener “du gjør jo ingenting”. Kari sa:
Greit, Ingrid.
Og der og da begynte noe i henne å koke stille, langt inne ved brystet.
For akkurat mandag klokka ti skulle Kari for første gang på seniordans. “Dans for voksne,” kurs på Storgaten, allerede betalt på forhånd. Hun hadde lovet seg selv dette for to år siden, da hun så en fremmed kvinne på rundt sekstifem gå rett i ryggen og med lette skritt. Det var noe ved henne en egen utstråling Kari hadde ønsket seg.
Men på mandag gikk hun til barnehagen og hentet barnebarna.
Siri forlangte med en gang flette “sånn som Elsa”. Henrik sølte saft på det hvite teppet. Innen kvelden følte Kari seg som en gammel skolebok i slutten av september sliten, eselører i hjørnene, og litt revnet.
Ingrid hentet barna halv åtte, kysset moren raskt på kinnet:
Tusen takk, mamma! Du er en skatt!
“En skatt,” tenkte Kari, så på den lukkede døra.
Sånn gikk det i tre uker. Tre uker er kanskje ikke allverdens. Men det kommer an på til hvilken bruk.
For oppussing nei. For slanking heller ikke. Men for å innse at noen, kanskje uten hensikt, bare bruker deg da er tre uker mer enn nok.
Rutinen satt. Ingrid ringte om morgenen, den friske stemmen til en som har alt på stell:
Mamma, du henter i dag?
Det var ikke et spørsmål. Det var en melding. Som en sms fra banken: “Beløp trukket fra konto”.
Kari svarte “ja” av gammel vane en vane hun hadde opparbeidet på sekstitre år. Å ikke lage trøbbel. Praktisk for alle andre enn Kari selv.
Dansen avbestilte hun. Ringte studioet, forklarte at hun muligens ville utsette kurset. Selvsagt, forbetalingen gjelder ut måneden, svarte damen i resepsjonen. Så gikk måneden. Ny påmelding ble aldri gjort.
Hun avlyste også kinoturen med venninna Marit, tidligere kollega som hadde vært pensjonist et halvt år allerede og nå gikk på stavgang og kokte rabarbrasyltetøy. De skulle se en fransk komedie. Kari hadde hatt lyst lenge. Men det ble ikke noe av.
Jaja, neste gang, sa Marit.
«Neste gang». En trøstefrase. Betyr egentlig «engang, men kanskje aldri».
Dagene ble like. Etter lunsj i barnehagen. Siri krevde konstant, uavbrutt oppmerksomhet. Henrik var mer selvstendig, men farligere han mistet, sølte, veltet, og alltid like overasket, som om gravitasjonen var noe mystisk.
Klokka seks verket ryggen og hodet, halv åtte hele kroppen.
Takk, mamma! Du er en skatt! sa Ingrid, hentet barna, så dro hun. Kari satte seg i det stille på sofaen og tenkte: Det er noe her som ikke stemmer.
Men hun visste ikke helt hva.
Løsningen kom fra et uventet sted, fra TV-en. På et talkshow satt en eldre kvinne og så rett i kamera: Jeg har levd hele livet for andre. Og først som sekstiåring skjønte jeg at jeg har rett til mitt eget liv.
Kari glanet på skjermen.
Hm, sa hun stille for seg selv.
Den kvelden dro hun ut lappen med ukesplanen for “Dans for voksne” fra skuffen. Kursperioden var til ut april. Hun hadde halvannen måned på seg. Det rakk om hun virkelig ville.
Kari ville.
Dagen etter ringte hun dansestudioet, meldte seg på igjen. La timeplanen synlig under magneten med motiv fra Paris på kjøleskapet. Ringte Marit: Kino på lørdag.
Marit ble overrasket, men glad. Avtale, sa hun.
Og det var det. To telefoner og plutselig hadde Kari igjen noe eget.
Søndag gikk hun tur alene. Uten barnebarn, uten handleposer, bare for seg selv. Spaserte langs brygga, drakk kaffe i et lite kafé med utsikt mot fjorden. På nabobordet lo et par på hennes egen alder. Kari så på dem og tenkte: Pensjon er ikke slutten. Det er bare en ny begynnelse. Du har levert rapporten nå lever du.
Mandag var hun tilbake i barnehagen.
Ingrid hentet barna den kvelden, så mer nøye på moren.
Mamma, hvorfor er du så blid?
Bare i godt humør, svarte Kari.
Aha, sa Ingrid, og tenkte ikke mer over det.
Det burde hun.
For fredag kveld ringte Ingrid igjen. Stemmen hennes var lett, som om hun aldri hadde bekymret seg:
Mamma, jeg og Eivind drar bort onsdag til fredag, vi er så slitne. Du kan vel ta barna?
Akkurat de tre dagene hadde Kari bestilt tur allerede betalt. Til Røros, med Marit og to andre venninner. Hotell med frokost, guide, besøk i gamle kirker, smaking av solbærlikør. Alt inkludert.
Kari så på mobilen.
Så på timeplanen og den printede reisebekreftelsen som lå sammen, nesten som en stille, hemmelig allianse. Som om de krevde at hun valgte.
Nå hadde det som hadde boblet i flere uker endelig nådd kokepunktet.
Kari svarte ikke med en gang.
Før sa hun alltid “ja” eller “selvsagt” eller “jo da, hva skulle jeg ellers”. Én av de tre, og ferdig. Men nå tok hun pause. Tre sekunder. Lang stillhet i telefonen.
Ingrid, sa hun mykt, jeg kan ikke.
Pause på den andre linjen.
Hva? svarte Ingrid, ikke sint, bare overrasket.
Jeg har bestilt tur de dagene. Røros, med Marit.
Stille.
Er du seriøs?
Ja.
Men mamma! Du er jo pensjonist! Nå skal du jo bare være sammen med barnebarna, sa Ingrid, som om det var selvfølgeligheter. Pensjonist = barnevakt. Uten spørsmål.
Kari lot stillheten henge en stund.
Ingrid, jeg er bestemor. Ikke gratis barnepike.
Hva sier du? sa Ingrid, stemmen både lav og sylskarp.
Det du hørte.
Mamma, skjønner du ikke at vi jobber? Vi er avhengige av deg!
Det skjønner jeg, svarte Kari rolig. Og jeg har hjulpet. Hver dag i tre uker. Er ikke det hjelp?
Men du er jo uansett hjemme!
Nettopp. Der kom det igjen.
Ingrid, sa hun, jeg levde trettifem år for deg alene, uten fri, uten ferier. Jeg klager ikke det var mitt valg. Men nå vil jeg leve litt for meg.
Ingrid var målløs.
Mamma, det er egoistisk!
Kall det hva du vil.
Så la Kari på røret.
Hun trodde nesten ikke selv det hadde skjedd.
Kari la mobilen på bordet, helte opp te, satte seg ved vinduet.
Tyve minutter senere ringte Ingrid igjen.
Mamma? Vet du hva vi skal gjøre nå, da?
Det visste jeg heller ikke i din alder. Men jeg klarte det.
Det er annerledes!
Hvordan?
Pause. Enten hadde hun ikke svar, eller så var svaret for pinlig.
Du er jo pensjonist, sa hun igjen. Nå lavere. Mindre sikker.
Ja, svarte Kari. Jeg vil gjøre det jeg har lyst til. Danse. Reise. Drikke kaffe på kafé med utsikt. Se fransk film. Eller bare sitte ved vinduet og se ut det er også min rett. Du forklarer ikke hva du gjør i helgene.
Jeg jobber!
Jeg jobbet i tretti år.
Lang pause.
Mamma, sa Ingrid. Du har forandret deg.
Ja, sa Kari. Sent, men bedre sent enn aldri.
Jeg forstår deg ikke.
Du gjør nok det en dag.
De la på. Ingen “ha det”, ingen “klem”, bare farvel, som fremmede i en heis.
Kari satt lenge og så ut. Tenkte ikke på barnebarna, ikke Ingrid, ikke om hun gjorde rett.
Så fant hun mobilen og skrev til Marit: «Vi drar. Book!»
Svaret kom raskt med tre utropstegn:
«Hurra!!!»
Kari smilte. Utenfor slo april ut små, lysegrønne blader med iver og glede, uten å snu seg tilbake.
Akkurat som om våren endelig bestemte seg: Nå er det på tide.
Ingrid ringte ikke på fire dager.
Kari var på tur i Røros, drakk solbærlikør, tok bilder av gamle kirketårn, lo og fniste sammen med Marit av småting man først ler av når man endelig har ro og tiden ikke presser.
Hun kom hjem søndag kveld.
Ingrid ringte neste dag. Hun snakket saktere enn vanlig, med pauser, som en som har øvd samtalen i hodet, men likevel snubler.
Mamma, jeg har nok vært urimelig. Klart har du rett til ditt eget liv.
Jeg er glad du ser det.
Vi er bare så vant til at du alltid…
Jeg vet. Det er min feil også.
De var stille.
Mamma, kan du hjelpe av og til? Ikke hver dag, bare når du vil.
Når jeg har tid, med glede, svarte Kari. Barnebarna er det beste jeg har. Men «av og til» er noe helt annet enn «hver dag fordi du jo alltid er hjemme».
Ja, svarte Ingrid lavt. Det er annerledes.
Nå henter Kari barnebarna på fredager. Hun gjør det med glede, frivillig. De lager hjemmelagde kjøttkaker, ser på barne-TV, og hun forteller om Røros og de gamle kirkene eller om hvor søt solbærlikøren er, hvis man finner den riktige.
På tirsdager danser hun.
Og Siri og Henrik har begynt å fortelle i barnehagen at deres bestemor danser. Med litt stolthet, hører man.
En bestemor som danser det er da mye bedre enn en som alltid sitter hjemme.




