Du er ikke velkommen: Hvordan en datter avviste moren sin på grunn av utseendet hennes

Beklager, mamma, kan du la være å komme til oss akkurat nå? sa datteren min lavt, nesten som om hun spurte om været, mens hun snørte joggeskoene ute i gangen. Tusen takk for alt, altså, virkelig, men akkurat nå… nå tror jeg det er best at du holder deg hjemme og hviler litt.

Jeg sto der med veska i hånda og var halvveis inn i kåpen, klar til å ta bussen over til barnebarnet mitt som vanlig, mens datteren min dro på yoga. Det hadde gått i rutine jeg kom, passet på, og tok bussen hjem igjen til en liten ettroms langt ute på Tøyen. Men i dag, nei, i dag var det noe som skurret. Jeg sto som frosset fast etter det hun sa.

Hva hadde jeg gjort galt? Lagt ungen feil ned? Kledd henne i feil pysj? Vært for tidlig eller for sein med grøten? Eller kanskje sett litt for skeptisk ut når svigermor snakket?

Men selvfølgelig, det var mye enklere og skikkelig sårt.

Det handlet om svigerfamilien hennes. De var rike og viktige og hadde plutselig besluttet å komme «innom» barnebarnet hver eneste dag. Med brydd mine åpnet de dyre gaveposer, og satt rakrygget ved stuebordet de hadde kjøpt selv. Leiligheten også, selvfølgelig, fra dem.

Møblene, kaffen alt var fra dem. De tok med seg eksklusive kaffebønner fra Kaffebrenneriet og bredte seg ut over hele heimen. Tydeligvis var barnebarnet blitt deres nå. Og jeg ja, jeg var til overs.

Jeg, banearbeideren på Oslo S gjennom tretti år. Enkelt folk. Ingen titler, ingen fancy smykker eller motejakker.

Se på deg sjøl, mamma, sa datteren min. Du har lagt på deg. Håret ditt er grått. Du ser rotete ut. De genserne dine, det går jo ikke. Og du lukter av tog. Skjønner du?

Jeg sa ingenting. Hva skulle jeg si?

Etter at hun hadde gått, sto jeg en stund foran speilet. I speilet så jeg ei sliten dame med små rynker rundt munnen, i en utvasket genser, rødflammete kinn og bekymringsrynker i pannen. En slags skam skyllet over meg, kjappere enn regn på en godværsdag. Jeg gikk ut for å få litt luft, kjente halsen snurre seg sammen og tårene presse på. Salt, bitre tårer trillet nedover kinnene.

Så ruslet jeg hjem til min lille ettroms på Tøyen igjen. Slengte meg ned på sofaen og tok fram den gamle mobilen med tusen bilder lagret. Der var datteren min bitteliten, med sløyfe på første skoledag. Avgangsutdeling. Vitnemål. Bryllupet. Og barnebarnet, nyfødt og smilende fra sprinkelsenga.

Hele livet mitt, i små glimt. Alt jeg hadde levd for. Alt jeg hadde gitt så mye for. Og nå… Ja, nå var det ikke plass lenger. Min tid var over. Jeg hadde gjort mitt. Nå gjelder det å ikke være i veien. Ikke være til bry. Ikke forstyrre livene deres med min slitte Oslotrøtthet. Trengte de meg, fikk de si fra. Kankje de gjorde det, en dag.

Noen uker gikk. Og så, plutselig, en telefon.

Mamma… presset stemmen til datteren min seg fram. Kan du komme? Barnevakten har sagt opp, svigerforeldrene… ja, dem orker jeg ikke lenger. Og André er ute med gutta, jeg sitter her alene.

Jeg ble stille et øyeblikk. Så svarte jeg rolig:

Beklager, vennen min. Men akkurat nå kan ikke jeg. Jeg må ta litt vare på meg selv. Bli verdig, som du sa. Kanskje jeg kommer, den dagen jeg blir det.

Jeg la på og for første gang på lenge smilte jeg. Trist, men stolt.

Rate article
Intigue Life
Du er ikke velkommen: Hvordan en datter avviste moren sin på grunn av utseendet hennes