Drosjesjåføren som tiet
Du hører aldri etter!
Jeg slang tallerkenen i vasken så vannspruten stod mot taket. Elleve år. De samme ordene innenfor de samme veggene. Og hver gang var det han som sa det først som om det alltid var min skyld, som om det var jeg alene som bar byrden.
Øyvind stod i døråpningen til kjøkkenet med armene i kors over brystet. Nesten førti, men kranglet som en guttunge trassig, sint, til siste slutt. Jeg hadde lært dette ansiktsuttrykket utenat for lenge siden. Stram kjeve, blikket bort. Nå snudde han seg mot vinduet for å vise at samtalen var avsluttet.
Men for meg hadde den bare så vidt begynt.
Du glemte å ringe mamma, sa jeg, stemmen skalv – min mamma. Hun er tre og seksti. Hun satt og ventet hele dagen. Ikke en gave bare en telefonsamtale. Tre minutter. Du klarte det ikke.
Jeg glemte det. Sånt skjer. Må alt bli så stort?
Skjer? Du glemmer alltid. Navnedagen, jubileet, min bursdag i fjor da «glemte» du også?
Dette har vi da snakket om tusen ganger. Jeg sa unnskyld den gang.
Du sa unnskyld, og så glemte du igjen! Skal jeg alltid minne deg på alt? Hva er jeg, vekkeklokka di?
Han snudde seg mot meg. Blikket hardt og tungt.
Du lytter aldri, svarte han lavere. Jeg sier én ting, du hører noe annet. Jeg gidder ikke forklare mer.
Jeg grep jakka fra knaggen og kjente mobilen i lomma.
Hvor skal du?
Til mamma.
Igjen til mamma. Alltid til mamma.
Jeg hørte det ikke lenger. Døra slo igjen bak meg, og trappeoppgangen tok meg imot med kveldsblek mars-kulde. Fingrene dirret mot skjermen lange, magre, vant til å knytte seg i hender når jeg var opprørt. Bestille drosje. Ski. Kortbetaling. Tre minutter ventetid.
Jeg sto utenfor i tre minutter, dro opp kragekanten og kikket opp mot vinduene i andre etasje. Kaldt. Og sårt. Sint på meg selv fordi jeg igjen hadde hevet stemmen. Lyset på kjøkkenet var fortsatt tent. Han sto der inne ennå. Armene i kors. Ventet på at jeg skulle komme tilbake.
Men jeg kom ikke tilbake. Ikke denne kvelden.
En mørk bil svingte nesten lydløst inn til fortauskanten. Jeg satte meg i baksetet uten å se på sjåføren. I kupeen duftet det svakt av norsk furu ikke et tre i plast hengende fra speilet, men ekte barnål, som om noen hadde lagt en grein under gulvmatten. Det var stille. Veldig stille. Ikke radio, ikke navigasjonsstemme, ikke musikk. Bare en lyseblå rute lyste fra skjermen på dashbordet.
Sjåføren nikket, så på navigasjonsskjermen, og vi kjørte i vei.
Jeg lente hodet mot vinduet og lukket øynene. Jeg trengte bare et øyeblikk med fred. Men freden kom ikke. Alt kokte innvendig, ordene presset på for å komme ut. Jeg hadde nettopp slamret døra. Nettopp forlatt mannen min midt i en krangel og satt kursen mot mamma tiende gang på tre år. Hver gang sa jeg til meg selv: Dette er siste gang. Men så ble det aldri det.
Skulle det alltid være sånn? Helt til slutten?
Unnskyld, sa jeg ut i det stille setet. Jeg må bare snakke. Går det greit? Jeg må få det ut. Bare til noen.
Stillhet. Han svarte ikke, men protesterte heller ikke. Jeg tok det som samtykke.
Vi har vært gift i elleve år, begynte jeg, og stemmen min brast allerede ved andre ord. Jeg gifta meg med ham da jeg var tjuefem, og tenkte det endelig. Endelig én som var min. Som forstod meg. Som hørte når jeg snakket. Som ikke snudde seg unna når jeg hadde det vanskelig.
Utenfor gled gatelysene langs Langhus forbi. Jeg kjente hver av dem. De var like likegyldige som hele denne kvelden. Bilen gled lett gjennom svingen og jeg fulgte bevegelsen.
Så ble alt likt. Skjønner du? Hver krangel, identisk. Han sier at jeg ikke hører. Jeg sier at han ikke lytter. Begge har rett og begge tar feil. Og hva skal man gjøre, når man allerede har prøvd alt? Prøvd å snakke rolig det funka ikke. Tause det funka heller ikke. Parterapi Øyvind ville ikke dra etter tredje gangen. Sa: «Jeg gidder ikke betale noen fremmed for å fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt.» Og så var det slutt.
Jeg fanget blikket hans i speilet. Øyne. Bredt plassert, mørkt gyldenbrune, med små solstråler av smilerynker. Han så på veien, men et øyeblikk gled blikket til speilet. Ikke dømmende. Bare registrerende, at jeg satt der.
Så jeg fortsatte. Jeg måtte få det ut.
***
Vet du hva som gjør aller mest vondt? jeg snakket ikke til ham lenger, men ut mot mørket bak vinduet, mot lysene på Kolbotn. Det vondeste er at han egentlig er god. Øyvind. En god mann. Han drikker ikke, han lyver ikke, han leverer lønningene hjem. For tre år siden var jeg syk bronkitt som ble til lungebetennelse han satt ved senga to uker. Kokte suppe til meg. Skjev, salt, men kokte.
Bilen gled over i et nytt felt. Navigasjonsruten justerte seg sikkert kø lenger frem. Heller ikke nå sa navigasjonssystemet noe. Ikke et pip om hvor vi skulle svinge. Merkelig. Vanligvis maser de om «sving til høyre om tre hundre meter». Her var alt tyst. Kanskje sjåføren bare likte roen. Jeg forstod følelsen.
Men han hører meg ikke, fortsatte jeg lavt. Ikke med vilje. Han kan det bare ikke. Jeg sier at jeg har det tungt, føler meg alene, trenger at han bare nikker. Han svarer: hva mer vil du ha da, vi har da hus, bil, jeg jobber jo.
Stille. Ikke spent, ikke likegyldig men som et tomt rom hvor man kan rope, uten at veggene dømmer deg. En rar sammenligning, å tenke på drosjen som et tomt rom. Men jeg var sliten.
Likevel ble det lettere. Faktisk lettere.
Vi krangler om småting. I dag navnedagen til mamma. Forrige uke fordi han la vått håndkle på senga. Vått håndkle! Jeg skrek som om han hadde solgt huset bak min rygg. Han skrek tilbake at jeg var for pirkete. Begge hadde rett. Begge tar feil.
Jeg tørket meg i ansiktet med hånden. Mascaraen var sikkert tværet utover, men det spilte ingen rolle. Jeg skulle til mamma. Hun hadde sett meg verre før.
Kan ikke ringe ei venninne heller. Ingrid er på hytta, dårlig dekning. Solveig mannen hennes er på sykehuset etter en operasjon; hun har annet å tenke på enn meg. Og å ringe mamma i tårer da blir hun bare urolig, får ikke sove, sjekker mobilen hele natt. Så jeg kommer, så hun kan se at jeg lever. Hun åpner, ser ansiktet mitt, og så sier hun ingenting. Setter bare på vann.
Jeg så i speilet igjen. Sjåførens store, firkantede hender hvilte på rattet hvert fingerledd grovt som en tusj. En kraftig mann. Over femti, kanskje. Han nikket sakte, som for seg selv. Eller kanskje gikk veien nedover et lite fall på asfalten.
Jeg tok det som et «fortsett.» Så jeg snakket videre. Nå spilte det ingen rolle hva han måtte mene. Det føltes ikke lenger som å snakke til en fremmed, men som å snakke til meg selv.
Jeg vet at jeg også gjør feil. Jeg skriker. Sier ting jeg ikke kan ta tilbake. I går sa jeg kanskje vi aldri skulle giftet oss. Jeg så det i ansiktet hans at det traff. Men jeg klarte ikke stoppe. Forstår du? Når det bare raser ut, og du vet du sier noe forferdelig, men kan ikke bremse.
Vi passerte en bensinstasjon. Neonlys speilet seg i rutene og forsvant. Jeg innså: Øyvind og jeg pleide å stikke innom der for å kjøpe kaffe på natta bare for å kjøre. Fordi vi likte å gjøre det sammen.
Han sa i går: «Du hører aldri etter.» Og jeg tenkte, det er sant. Jeg lytter ikke. Jeg venter på å få slippe til med mitt. Det er ikke å lytte. Det er å vente på tur. Forskjellen er enorm.
Tårene var borte nå, et sted mellom Kolbotn og Langhus. Jeg snakket rolig, nesten nøytralt. Hver setning varmet bort litt av vekta på brystet. Det føltes friere.
Kanskje vi begge bare er redde for det samme? At den andre gir opp og går. Så vi roper for ikke å bli forlatt først. En slags rar måte å holde fast. Rop til du ikke orker mer, vær stille til det gjør vondt, rop igjen. Sirkel uten ende. Jeg vet ikke hvordan vi skal komme ut av det.
Sjåføren la seg ut i høyrefeltet. Jeg fanget blikket hans i speilet varmt, gyldent. Akkurat en sekund, så tilbake på veien. Ingen medfølelse, kjedsomhet eller frustrasjon i blikket. Bare nærvær. Som om han sa: Jeg er her.
Akkurat det trengte jeg mest noen som bare er nær, uten å mase.
***
Vet du hva jeg drømte om da jeg var tjuefem? Jeg smilte, men det ble et skjevt smil. At jeg skulle komme hjem, og han skulle spørre hvordan dagen min hadde vært. At det virkelig skulle spille en rolle ikke bare som plikt, ikke fordi «slik gjør vi», men fordi han faktisk brydde seg. Er det for mye å ønske seg?
Vi svingte av riksveien mot en smalere vei. Skogen krøp nærmere innpå, det ble dunkelere i baksetet. Bare konturene av sjåføren brede skuldre, kortsnauet nakke. Navigasjonsskjermen førte ruten fortsatt uten en lyd, bare et kornblått lys i mørket.
Han kom hjem og spurte hva det ble til middag. Jeg tenkte, jaja, sånn er det, det blir nok bedre. Men så ble det gradvis verre. Ikke plutselig litt etter litt. Som varmt vann i dusjen som blir kjøligere, til det bare er iskaldt igjen. Plutselig står du der uten å huske hvordan det føltes med varme.
Jeg tidde. Telle til ti. Kanskje femten. I stillheten innså jeg hvor hardt hjertet dunket. Ikke av frykt, men fordi jeg var lettet. Jeg hadde nettopp fortalt alt dette til en vilt fremmed. Ikke til mamma, ikke til Ingrid. Og det var ikke flaut. Det var bare godt.
Kanskje nettopp fordi han tiet. Ikke sånn «jeg lytter», men virkelig stillhet. Uten den evinnelige, «hva med å prøve å snakke sammen?» Ingen tips, ingen dom, ingen himling med øynene. Bare var der.
Jeg har faktisk tenkt på skilsmisse, sa jeg lavt. Tre ganger de siste to årene. Jeg telte. Første gang var da Øyvind glemte bryllupsdagen. Jeg dekket til frokost, tok på kjole, kjøpte vin. Han kom hjem og sa: «Hva feirer vi?» Jeg gikk på badet og satt på gulvet en halvtime. Ikke sa et ord.
Jeg trodde han nikket i speilet. Kanskje det bare var veien.
Andre gang var da jeg var syk. Han pleiet meg trofast, men nevnte det i etterkant hver gang jeg ba ham om noe. «Husker du da jeg laget suppe og pleide deg? Og du sa ikke ordentlig takk.» Jeg sa faktisk takk. Mange ganger. Ingen forskjell.
Og tredje gang i kveld. Da han sa, igjen: «Du hører aldri på meg.» Og jeg forsto at ordene ikke betyr noen ting. Som en betongvegg vondt å slå seg på, men man venner seg til det.
Men jeg forsto også noe annet: Jeg ville ikke skille meg. Vet du hvorfor? Ikke fordi av hus eller vane. Men fordi, når han ikke er sliten eller sint eller stresset da er han nettopp den mannen jeg giftet meg med. Da smiler han med øynene. Han lager te til meg søndag morgen. Retter på skjerfet mitt i døra når han tror jeg ikke ser det.
Rødt lys fylte kupeen. Jeg så sjåføren i halvprofil. Rolig. Samlet. Ingen utålmodighet. En ro som bare finnes hos mennesker som har lært seg å ikke løpe.
Kanskje vi bare aldri lærte å snakke sammen. Eller glemte det. Kanskje vi skriker fordi ingen lærte oss å prate rolig. Mine foreldre skrek også. Pappa dro da jeg var fjorten. Mamma stod igjen og klarte seg alene. Jeg lovet meg selv at jeg skulle gjøre det annerledes. Holde familien sammen. Være tålmodig. Være visere.
Lyset skiftet til grønt, bilen kjørte videre. Jeg tenkte: Nå sipper jeg igjen.
Men tålmodighet er ikke å tie. Det er å høre uten å eksplodere. Jeg har tiet og tiet og så har jeg eksplodert så glassene klirret. Jeg har ikke vært tålmodig bare spart opp.
Jeg så på skjermen. Sju minutter igjen til Ski. Snart framme.
Og plutselig ville jeg ikke ut av drosjen. Ikke fordi jeg ikke ville hjem til mamma. Men fordi stillheten her roet meg ned, for første gang på lenge. Ingen sa noen ting. Ingen klandret meg. Ingen kom med: ‘det er jo din skyld, skjønner du da ikke?’
Bare stillhet. Og den gjorde meg godt. Hele kroppen slappet av som et stramt tau som endelig får henge løst.
Jeg tror jeg nettopp har delt mer med deg enn med noen annen de siste årene, sa jeg overrasket over meg selv. Du har ikke avbrutt én gang. Ikke kommet med ett eneste råd. Ikke sagt: «Har du prøvd å snakke rolig sammen?» Alle sier det. Som om det ikke har falt meg inn.
Stille. Ingen svar. Det føltes bare godt. Skuldrene senket seg. De hadde vært trukket opp mot ørene hele kvelden, som om jeg ventet et slag. Men nå: ro.
Takk, sa jeg. Dere må være lei slike passasjerer som meg. Men likevel takk.
***
Bilen svingte inn på veien til mamma. Jeg kjente igjen gjerdet grøntmalt i fjor. Lyktestolpen ved porten. Skinnet fra kjøkkenvinduet. Mamma la seg aldri tidlig nå sa hun likte å lese om kveldene, men jeg visste hun ventet. Hver fredag, bare i tilfelle.
Her, takk, sa jeg.
Han bremset mykt inn ved porten og slo av motoren.
Betalingen gikk automatisk gjennom på mobilen. Jeg så på ham.
Takk, sa jeg, og alt fikk plass i det ordet. Takk for at du hørte på. Jeg vet det ikke står i jobbbeskrivelsen. Men du har gjort mer for meg i kveld enn mannen min på tre år. Det er sant.
Han snudde seg mot meg. For første gang. Ansiktet bredt og mildt, øynene varme som honning. Han smilte åpent og vennlig. Han løftet hånden og gjorde en bevegelse jeg ikke forsto helt. Han førte hånden til munnen og ut fra den.
Takk. På tegnspråk.
Jeg stivnet et sekund. Han rakte meg et visittkort. Lite, hvitt, store bokstaver. Jeg tok det, leste.
«Sjåfør Martin. Døvstum. Trenger du å snakke ut igjen send melding eller bestill. Jeg sier ikke et ord videre. Bokstavelig talt.»
Jeg så opp. Han hadde ikke hørt. Ikke ett ord på hele turen. Jeg hadde øst ut alt mannen min, elleve år, suppa, tankene på skilsmisse. Alt. Ikke noe hadde nådd ham. Han bare kjørte. Tiet, for han kunne ikke annet. Nikket, for han så øynene mine i speilet og visste: Nå trenger denne kvinnen bare at noen er i nærheten.
Derfor var navigasjonen uten lyd. Han trengte ikke det. Han så ruta.
Jeg begynte å le. Første gang denne lange dagen ekte latter. Ikke gjennom tårer, bare latter. Slike latteranfall man får når livet plutselig gir deg både det rareste og det vakreste på én gang.
Martin smilte tilbake. Tommelen rett opp. Så la han hånden mot hjertet. Jeg visste ikke hva det betød på tegnspråk, men jeg forstod følelsen.
Jeg steg ut. Ble stående et øyeblikk, klemte visittkortet. Snudde meg, han hadde ikke kjørt. Sitter og passer på at jeg kommer inn. Jeg vinket. Han svarte med å blinke med lysene. Jeg kjente stikket av takknemlighet ekte, varm, den som nesten får tårer i øynene.
Mamma åpnet døra før jeg fikk banket. Oddrun Marie, tre og seksti, pensjonert bibliotekar, og det klokeste mennesket jeg kjenner når det gjelder når hun skal snakke, og når hun skal tie.
Kom inn, sa hun. Teen står klar.
Jeg tok av skoene. Hang jakka. Satte meg ved det lille kjøkkenbordet med voksduk, det samme jeg gjorde lekser på i tredje klasse, det samme jeg gråt ved etter første kjærlighetssorg som attenåring.
Igjen? spurte mamma. Ikke anklagende. Bare.
Igjen, svarte jeg.
Hun satte koppen foran meg. Skjøv bortover syltetøyglasset solbær, hjemmelaget. Hendene mine hang om koppen. Tekoppen var varm jeg trengte det.
Mamma, jeg skal fortelle deg noe du ikke tror, sa jeg.
Jeg kan prøve, smilte hun og satte seg.
Så fortalte jeg. Om drosjen, stillheten, hvordan jeg snakket en hel time og sjåføren ikke hørte noe. Om visittkortet.
Mamma lyttet. Uten å avbryte, uten å nikke, uten å komme med «ja, ja». Bare satt der og hørte etter. Så tok hun en slurk te.
Vet du, da din far dro, sto jeg og snakka med kjøleskapet i et halvt år. Helt sant. Kom hjem fra jobben, åpnet døra og fortalte det meste. Om lønna. Om sjefen. At taket lakk og vi ikke hadde råd til å fikse det. Kjøleskapet durte, jeg snakket. Det hjalp.
Men mamma, det er jo bare et kjøleskap.
Og din sjåfør var døvstum. Hva er forskjellen? Det spiller ingen rolle hvem som hører. Bare at du endelig sa det høyt. Tankene i hodet surrer, stikker, tar plass. Men så fort du slipper dem ut, flyr de vekk.
Jeg nippet til teen. Brennte meg på leppa. Blåste.
Jeg sa til ham at jeg hadde tenkt på skilsmisse.
Til Øyvind?
Nei. Til sjåføren.
Han tar det nok med ro, smilte mamma. Han kan bokstavelig talt ikke fortelle det videre.
Jeg lo igjen. Og mamma også. Vi satt der, i huset jeg vokste opp i, og lo av livet. Over at den beste lytteren jeg har hatt på årevis ikke hørte en lyd. Over at det gjorde meg lettere. Over at universet noen ganger gir deg det du trenger, bare ikke på den måten du forventer.
Si meg nå, sa mamma og ble alvorlig vurderer du virkelig å gå fra ham?
Jeg tidde. Rullet tekoppen sakte mellom hendene.
Vet ikke, mamma. Noen ganger. Så husker jeg hvordan han fikser skjerfet mitt. Tror jeg ikke ser det. Da kjenner jeg at nei jeg vil ikke uten ham.
Da må du slutte å rope, og begynne å høre etter, sa hun. Jeg kunne ikke det. Og jeg mistet din far. Ikke fordi han var dårlig. Men fordi vi begge var døve. Ikke som sjåføren men frivillig. Det er verre.
Jeg så på henne. Hun så ut av vinduet det er en vane for å skjule følelser jeg har arvet.
Jeg har brukt tjue år på å angre på at jeg ikke bare sa: Skal vi snakke uten å skrike, uten å anklage. Bare fortell meg hva som gjør vondt. Kanskje ville han blitt. Kanskje ikke. Men jeg skulle i det minste forsøkt.
Jeg hadde ingen kloke ord. Jeg sa ingenting.
Gå og legg deg på rommet ditt, sa mamma plutselig mildt. Jeg re redde opp. Visste du kom.
Hvordan visste du det?
Fredag, kveld, fullmåne du og Øyvind har det alltid sånn under fullmånen.
Jeg tenkte å protestere, men så kom jeg på de siste tre kranglene og lot være. Kanskje hun hadde rett.
Jeg la meg på barnerommet. Den smale gamle fjærmadrassen. Ble liggende, så på taket. Visittkortet til Martin lå på nattbordet. Jeg kunne akkurat skjelne den hvite rektangelen.
Den beste lytteren i mitt liv hadde aldri hørt et ord av det jeg sa. Men ham fortalte jeg alt. Fordi han tiet. Fordi det ikke var råd, ikke dom, ikke «dette er din skyld». Det var bare et rom. Et stille, tomt rom jeg kunne fylle med det jeg trengte å si.
Kanskje jeg ikke trengte svar. Kanskje jeg bare trengte å høre meg selv snakke.
Jeg likte tanken. Snu meg rundt så sovnet jeg.
***
Neste morgen vekket mobilen. Skjermen lyste: «Øyvind».
Jeg så på navnet tre sekunder. Vanligvis svarte jeg straks for å rekke å si noe først, for å styre samtalen, for å avbryte før han rakk å forklare.
Nå svarte jeg og sa ingenting.
Ragnhild, sa han, stemmen hes og lav. Jeg har ikke sovet. Ragnhild, unnskyld.
Jeg tidde. Lot ham snakke.
Jeg skulle ha ringt Oddrun. Jeg husket det. Hele dagen. Men så skjedde noe på jobb, og jeg glemte det. Ikke fordi jeg ikke bryr meg. Jeg bare Jeg glemte det. Det jeg sa til deg du hører aldri etter det er egentlig meg selv jeg snakker om. Jeg lytter ikke. Jeg venter bare på at du skal bli ferdig, så jeg kan svare. Det er ikke det samme.
Han ble stille. Jeg kjente at han ventet på at jeg skulle komme med anklager. Eller tilgi. Eller slå tilbake med noe surt. Han ventet det gamle mønsteret.
Men jeg satt på senga, beina under meg, og bare lyttet. Ikke forberedte jeg noe svar. Ikke ventet jeg på å ta ordet. Jeg bare lyttet.
Og for første gang på lang tid jeg hørte ham.
Er du der fortsatt? spurte han forsiktig.
Ja, svarte jeg. Jeg hører på deg.
Han var stille. Så sa han:
Du har aldri svart meg sånn før. Vanligvis begynner du å prate med én gang. Nå du lytter. Det føles rart. Men veldig bra.
Jeg smilte. Han kunne ikke se det.
Kom hjem, vær så snill, sa han. Kom hjem.
Jeg gjør det. Ikke akkurat nå. Jeg må ha morgenkaffen først.
Han lo. Lavt, kort.
Greit, jeg venter. Ringer mora di og gratulerer med navnedagen bedre sent enn aldri.
Jeg la på, satt en stund og så ut av vinduet. Ute lå mammas hage, bar, uten blader. Men knoppene var der allerede. Mars. Alt skulle komme.
Jeg fant jakken og kjente etter visittkortet i lomma. Tok det ut. Leste igjen.
«Sjåfør Martin. Døvstum. Trenger du å snakke ut igjen bestill. Jeg sier ikke et ord videre. Bokstavelig.»
Jeg åpnet meldingstjenesten og skrev til nummeret på kortet: «Martin, det er hun som pratet en hel time i går kveld. Ville si du er den beste lytteren jeg kjenner, selv om du ikke hørte et ord. Takk.»
Svar kom etter et minutt. Tre smilefjes: en latter, en bil og en hånd opp. Og teksten: «Hyggelig å hjelpe. Møt opp igjen. Stort tilbud: stillhet gratis.»
Jeg lo igjen. Tredje gang på et døgn. Tenkte: sånn er livet. Du roper i årevis og blir ikke hørt. Så setter du deg i en bil, snakker en time og ingen hører noe. Og det redder deg.
For noen ganger spiller det ingen rolle om noen hører. Bare at man får sagt det høyt.
Mamma ropte fra trappa.
Vil du ha frokost?
Ja takk, ropte jeg.
Så gikk jeg til kjøkkenet. La visittkortet i lommen. Ikke som kontakt. Men som påminnelse.
Om at den viktigste samtalen i mitt liv var med en som ikke hørte et ord. At den viktigste stemmen alltid er min egen. At man noen ganger bare trenger å tie og la en annen snakke. Slik Martin gjorde. Slik jeg gjorde i dag tidlig, da Øyvind ringte.
«Du hører aldri etter,» sa han i går.
Men i dag hørte jeg endelig.




