Drosjesjåføren som tidde
Du hører aldri etter!
Jeg kastet tallerkenen i vasken så vannspruten sto helt opp til taket. Elleve år. De samme ordene innenfor de samme veggene. Og hver gang var det han som begynte som om jeg var skyldig, som om alt lå på meg.
Eirik sto i døråpningen til kjøkkenet, med armene krysset foran brystet. Han nærmet seg førti, men kranglet fortsatt som en tenåring trassig, hissig, til siste ord. Jeg kunne det ansiktsuttrykket utenat. Kjeven stram. Øynene flakket. Han snudde seg mot vinduet og gjorde det klart: Nå var samtalen over.
Men for meg hadde den så vidt begynt.
Du glemte å ringe mamma, sa jeg, stemmen skalv. Min mamma. Hun er sekstitre. Hun satt og ventet hele dagen. Ikke gave bare en telefon. Tre minutter. Klarte du ikke.
Jeg glemte det. Det skjer. Må du overdrive alt?
Skjer? Du glemmer hver gang. Navnedagen hennes, bryllupsdagen vår, bursdagen min i fjor også «glemt»?
Dette har vi tatt tusen ganger. Jeg ba om unnskyldning den gangen.
Unnskyldt og så glemte du igjen! Skal jeg alltid måtte minne deg? Er jeg vekkeklokken din, eller?
Han snudde seg mot meg. Øynene var sinte, slitne.
Du hører aldri etter, gjentok han lavere. Jeg sier én ting, du hører noe annet. Jeg er lei av å forklare.
Jeg tok jakken fra knaggen og kjente mobilen i lomma.
Hvor skal du?
Til mamma.
Igjen. Alltid til mamma.
Jeg hørte det ikke lenger. Døra smalt bak meg, og oppgangen tok imot meg med den kalde marsluften. Fingrene fløy over skjermen tynne, med leddene knytt fra vanen av å bite tennene sammen når jeg blir stresset. Bestille taxi. Bærum. Kortbetaling. Tre minutters ventetid.
Tre minutter under lyktestolpen, med oppbrettet jakkekrage, blikket festet på vinduene i andre etasje. Jeg frøs. Følte meg trist og sint, mest på meg selv enda en gang hadde jeg latt det gå så langt. Kjøkkenlyset var fortsatt på. Det betydde at han sto der. Med armene i kors. Han ventet nok på at jeg skulle snu.
Men jeg skulle ikke tilbake. Ikke i kveld.
En mørk bil gled lydløst inn til fortauskanten. Jeg åpnet bakdøra og satte meg inn uten å se på sjåføren. Kupeen luktet av granbar ikke en billig duft fra et speil, men ekte gran, som om noen hadde lagt en kvist under setet. Og så var det stille. Ikke radio, ikke navigatorkvinne, ikke musikk. Bare GPS-skjermen som lyste blåtint.
Sjåføren nikket mot GPS-en, og vi kjørte.
Jeg lente pannen mot vinduet og lukket øynene et øyeblikk. Jeg behøvde bare ett minutt i fred. Men freden kom ikke. Alt boblet i meg, og ordene stod i kø for å slippe ut. Døra hadde jeg nettopp slamret. Jeg hadde forlatt Eirik midt i en krangel og dratt til mamma som jeg hadde gjort kanskje ti ganger på tre år. Hver gang hadde jeg sverget for meg selv: Nå er det siste gang. Hver gang ble det likevel en ny gang.
Skal det virkelig fortsette sånn? Helt til det er slutt?
Unnskyld, sa jeg ut i det tomme setet foran meg. Jeg trenger å snakke. Kan jeg det? Jeg må bare si det høyt. Om så bare til noen.
Stillhet. Ingen protest. Det gikk jeg ut fra var et ja.
Vi har vært gift i elleve år, begynte jeg, stemmen sprakk allerede på andre ord. Jeg var tjuefem da jeg giftet meg med ham. Da tenkte jeg at NÅ har jeg funnet noen som forstår meg. Noen som hører etter. Som ikke snur ryggen til når jeg har det vondt.
Lyktestolpene i Asker skled forbi. Jeg kunne dem alle. De virket akkurat like likegyldige som denne kvelden. Bilen svingte med kursen, og jeg dunstet med.
Så ble alt likt hele tiden. Skjønner du? Hver krangel er som den forrige. Han sier jeg ikke lytter. Jeg sier han ikke hører etter. Vi har begge rett. Og begge feil. Og ingen vet hva vi skal gjøre, for vi har prøvd alt. Snakke rolig prøvd. Tie prøvd. Gå til familieterapeut Eirik nektet etter tredje time. «Jeg gidder ikke betale for at en fremmed mann skal lære meg livet», sa han. Og dét var det.
Jeg fanget blikket til sjåføren i bakspeilet. Øynene hans var brede og honningbrune, med fine smilerynker. Han så på veien, men gav et sekund til speilet. Ikke granskende. Bare et anerkjennende blikk: Jeg ser deg.
Så jeg snakket videre. Jeg måtte jo.
***
Vet du hva som svir mest? Jeg sa det ut i mørket, mot lyset av Drammen som strøk forbi. At han egentlig er god. Eirik. Han drikker ikke. Han driver ikke med damer. Han kommer hjem med lønnen hver måned. Da jeg var syk for tre år siden bronkitt som ble til lungebetennelse var han dag og natt hos meg. Kjøttsuppa hans var uspiselig, men han lagde den.
Bilen gled stille over i høyre felt. GPS-en endret rute sikkert kø foran. Jeg la merke til at ingen stemmer fra navigasjonen brøt stillheten. Snodig. Kanskje sjåføren bare likte stillhet. Jeg forstod.
Men han forstår meg ikke, fortsatte jeg med lav stemme. Ikke med vilje. Han bare kan det ikke. Jeg sier: det er tungt, jeg er ensom, jeg trenger bare at du nikker. Han svarer: Hva vil du mer? Vi har hus og bil. Jeg jobber jo.
Stillheten i bilen var spesiell. Ikke trykkende. Ikke kjølig. Som et tomt rom man kan rope i, uten å bli dømt. Tanken slo meg: Nå sammenligner jeg en taxi med et rom. Da er jeg ordentlig sliten.
Men det hjalp. Faktisk.
Vi krangler om bagateller. I dag om navnedagen til mamma. Forrige uke fordi han la håndkleet vått på senga. Håndkleet! Jeg brølte som om han hadde pantsatt huset. Han brølte tilbake at jeg hang meg opp i småting. Vi hadde begge rett. Og feil.
Jeg tørket meg under øynene med baksiden av hånden. Maskaraen var nok smurt utover, men det gjorde ingenting. Jeg skulle til mamma, og mamma hadde sett meg med både mascara, blankt fjes, og tårevåte kinn. For henne holdt det at jeg kom.
Kan ikke ringe venninne. Ingrid er på hytta uten dekning. Sissel mannen hennes operert, hun har nok med sitt. Å ringe mamma i tårer nei, det ville bare bekymre henne. Hun ville ikke sove, hun sjekker mobilen hele natten. Derfor kommer jeg heller hjem, så hun ser at det går bra. Hun åpner døra, ser på meg, skjønner alt. Sier ikke noe. Setter bare på tevannet.
Jeg kikket igjen på sjåføren. Han holdt trygt rundt rattet. Store, kvadratiske hender. En kraftig mann, kanskje godt over femti. Han nikket nesten umerkelig, som om han bifalt noe inni seg. Kanskje bare fordi veien hellet svakt.
Men for meg var det et «fortsett». Så jeg gjorde det. Snakket, uten å tenke på hva han mente. Som å snakke med seg selv.
Jeg er også skyldig. Jeg vet det. Jeg roper jeg også. Sier ting som ikke kan tas tilbake. I går sa jeg kanskje vi ikke burde giftet oss. Så hvordan ansiktet hans forandret seg, men jeg stoppet ikke. Vet du følelsen, når du hører deg selv utenfra, ser hvor stygt det er, men ikke klarer å stoppe?
Vi passerte en bensinstasjon. Neonlyset feide gjennom kupéen. Plutselig husket jeg: Eirik og jeg kjørte ofte hit midt på natten etter kaffe på automat, bare for å ha et ærend sammen.
I går sa han til meg: «Du hører aldri etter». Jeg innså at han hadde rett. Jeg venter bare på at han er ferdig så jeg kan si mitt. Det er ikke å lytte. Det er å vente på tur. Og forskjellen er enorm.
Nå gråt jeg ikke lenger. Tårene var brukt opp et sted mellom Drammen og Sandvika. Nå snakket jeg jevnt, nesten rolig. Hvert ord gjorde hjertet lettere.
Kanskje vi bare er redde for det samme? At den andre går sin vei. Kanskje vi skriker så ingen rekker gå først. En slags merkelig måte å holde fast på. Rope til man er utmattet. Så bli stille til det svir. Så rope igjen. Sirkel. Og jeg vet ikke hvordan jeg kommer ut.
Sjåføren la seg ut i høyre kjørefelt. Jeg så øynene hans i speilet varme, honningfargede. Et blikk, ett sekund, så tilbake på veien. Ikke medlidenhet. Ikke utålmodighet. Bare tilstedeværelse. Som å si: Jeg er her.
Det var akkurat det jeg hadde savnet.
***
Vet du hva jeg drømte om da jeg var 25? Jeg smilte, men et skjevt smil. At jeg skulle komme hjem, og han ville spørre: Hvordan har du hatt det i dag? Og virkelig mene det. Ikke av plikt. Ikke fordi «slik gjør man». Men fordi han ville vite hva jeg tenkte, følte, fryktet. Er det virkelig så mye å be om?
Bilen tok av fra hovedveien og inn på en smalere vei. Trærne kom nærmere, kupeen ble mørkere. Jeg så bare den brede ryggen til sjåføren og GPS-en som lyste mutt og ordløs. Ikke én lyd. Bare et lysende kart.
Men han kom alltid inn døra og spurte: Hva blir det til middag? Og jeg unnskyldte det: Sånn er menn. Det blir bedre. Men det ble verre. Ikke på én gang. Gradvis. Som vann rett fra kranen først lunkent, så kjøligere, så iskaldt. Og så venner du deg til det. Til slutt kjenner du ikke lenger når det har sluttet å være varmt.
Jeg ble stille. Ti, kanskje femten sekunder. Og i den stillheten hørte jeg plutselig hvor hardt hjertet slo. Ikke av angst. Av lettelse. Jeg hadde nettopp fortalt en fremmed noe jeg aldri hadde sagt til noen. Ikke mamma. Ikke Ingrid. Og jeg kjente ingen skam. Bare lettelse.
Kanskje fordi han virkelig tidde. Ikke én gang kom «du skjønner vel» eller «hva forventet du deg?». Ingen råd, ingen himling med øynene, ingen brydde seg. Bare ro. Tilstedeværelse.
Jeg har tenkt på skilsmisse, hvisket jeg. Tre ganger på to år. Jeg har telt. Første gang, da Eirik glemte bryllupsdagen. Jeg dekket bordet, tok på kjole, kjøpte vin. Han kom hjem og sa: «Hvilken anledning?» Jeg satt på badegulvet i en halvtime og bare pustet.
Han nikket igjen. Eller kanskje jeg bare innbilte meg det.
Andre gang da jeg hadde lungebetennelse, og han lagde suppe i to uker, men nevnte det i seks måneder etterpå. Hver gang jeg ba ham om noe: «Husker du at jeg stelte deg? Laget suppe?» Jeg sa takk. Mange ganger. Men han hørte det ikke. Eller husket ikke.
Tredje gang var i kveld. Da han igjen sa: «Du hører aldri etter». Og jeg merket at det betydde ingenting mer. Som å slå hodet mot en vegg det er vondt, men kjent.
Likevel skjønte jeg: Jeg kommer ikke til å gå. Ikke for leilighetens skyld. Ikke fordi det er trygt. Men fordi jeg husker hvordan han KAN være. Når han ikke er sint, ikke sliten, ikke på jobb da smiler han med øynene. Søndags morgen lager han te og setter den på nattbordet. Han retter på kragen på jakken min når han tror jeg ikke ser.
Bilen stoppet på rødt. Rødlys fylte kupeen. Jeg så ansiktet hans i profil. Rolig. Kon- sentrert. Helt uten utålmodighet. Som folk som har sluttet å mase.
Vi har sluttet å snakke. Eller kanskje aldri lært det. Kanskje vi bare skriker fordi ingen lærte oss å snakke lavt. Mine foreldre ropte også. Pappa flyttet da jeg var fjorten. Mamma var alene og løftet meg på egen hånd. Jeg sverget at jeg skulle lykkes. Jeg skulle holde sammen. Være tålmodig. Være klokere enn dem.
Så ble det grønt. Bilen rullet stille videre. Jeg tenkte: Nå har jeg jammen sutret ferdig.
Men tålmodighet er ikke å tie. Tålmodighet er å kjenne etter og ikke eksplodere. Jeg tidde, tidde, tidde så eksploderte jeg så det ristet i rutene. Så egentlig har jeg bare samlet opp.
GPS-en viste sju minutter til Bærum. Snart fremme.
Og jeg innså plutselig at jeg ikke ville ut av denne bilen. Ikke fordi jeg ikke ville til mamma. Men fordi det, i denne stillheten, endelig var ro inni meg. Ingen krangel. Ingen innvendinger. Ingen «det var din feil».
Bare stillhet. Og stillheten gjorde godt. Som om spentheten etter mange, mange timer endelig slapp.
Jeg tror jeg har sagt mer til deg nå enn til noen andre på flere år, sa jeg. Du avbrøt meg ikke. Ingen råd. Ikke én gang «har du prøvd å snakke rolig?» Alle sier det. Som om jeg ikke har forsøkt.
Stille. Ikke noe svar. Og det føltes riktig. Jeg kjente skuldrene sank bort de som hele kvelden hadde vært trukket opp til ørene, som om jeg ventet et slag. Nå kunne jeg endelig slappe av.
Takk, sa jeg. Du har vel fått nok passasjerer som meg. Setter seg inn og heller hjertet ut. Men takk uansett.
***
Bilen svingte inn på mammas vei. Jeg kjente porten grønn, malt sist september. Lyset i kjøkkenvinduet. Mamma pleide ikke legge seg tidlig mer hun sa hun ville lese om kveldene, men jeg visste: hun venta. Hver fredag «for sikkerhets skyld».
Her, takk, sa jeg.
Sjåføren bremset mykt foran porten. Motoren stilnet.
Jeg sjekket mobilen betalingen hadde gått automatisk. Jeg så på ham.
Takk, sa jeg. Og la alt jeg hadde i det ene ordet. Takk for at du orket. Jeg vet det ikke er jobben din. Ingen får ekstra betalt for det. Men i kveld har du gjort mer for meg enn min mann har på tre år. Det er sant.
Han snudde seg nå. For første gang helt rundt. Jeg så ansiktet hans: bredt, fredelig, med honningbrune øyne. Han smilte, mykt, varmt. Så løftet han hånda og gjorde et tegn. Det tok et øyeblikk før jeg forsto. Han førte hånden til leppene og rakte den ut.
Takk på tegnspråk.
Jeg stivnet. Da rakte han meg et visittkort. Lite, hvitt, med tydelig skrift. Jeg tok imot automatisk, leste:
«Sjåfør Tom. Døvstum. Om du trenger å snakke mer, ring. Jeg sier aldri et ord til noen. Bokstavelig talt.»
Jeg så på ham igjen.
Han hadde ikke hørt ett eneste ord. En hel time hadde jeg snakket til en som ikke kunne høre. Ikke om Eirik, ikke om elleve år, ikke om stygg suppe, ikke om trebente skilsmissetanker. Ingenting.
Han bare kjørte. Tidde, fordi han ikke kunne annet. Og nikket for han så øynene mine i speilet og skjønte at jeg trengte et medmenneske.
Navigat-oren derfor ingen lyder. Han trengte dem ikke.
Jeg lo. For første gang den dagen ordentlig. Ikke hysterisk, ikke mellom tårer. Men fordi det var for vakkert og absurd til å gråte over.
Tom smilte større. Viste tommel opp og la hånden mot brystet jeg visste ikke hva det betydde på tegnspråk, men jeg følte det var noe godt.
Jeg gikk ut, sto ved porten, klemte visittkortet i hånda. Snudde meg bilen var der fortsatt. Han ventet til jeg gikk inn. Jeg vinket. Han ga et blink med lysene. Jeg kjente et stikk av ekte, varm takknemlighet.
Mamma åpnet døren før jeg rakk banke. Bergljot Hansen, sekstitre, tidligere bibliotekar, et menneske som alltid visste akkurat når te skulle settes på og når hun skulle tier.
Kom deg av med skoene, sa hun. Teen er ferdig.
Jeg tok av meg skoene. Hang opp jakka. Satt meg ved kjøkkenbordet det samme med rutete voksduk, hvor jeg gjorde lekser i tredje klasse, hvor jeg gråt for første gang over en gutt som knuste hjertet mitt.
Igjen? spurte mamma. Ikke dømmende. Bare nysgjerrig.
Igjen, svarte jeg.
Hun satte koppen foran meg. Skjøv over syltetøyet solbær, fra fjoråret. Jeg klemte koppen med begge hender. Varmt. Akkurat det jeg trengte.
Mamma, sa jeg, jeg skal fortelle deg noe du ikke kommer til å tro.
Jeg prøver, sa hun, og satte seg.
Så fortalte jeg. Om taxituren. Stillheten. Om hvordan jeg snakket én time uten stans, og han ikke hørte noen ting. Om visittkortet.
Mamma lyttet. Uten å avbryte. Uten ett «du store verden». Bare satt der. Så nippet hun til teen.
Vet du, da pappa dro, snakket jeg med kjøleskapet i et halvt år. Helt sant. Kom hjem fra jobben, åpnet døra og fortalte kjøleskapet alt. Lønna. Sjefen. Lekkasjen i taket. Han brummet. Jeg pratet. Det hjalp.
Det var jo bare et kjøleskap, mamma.
Og din sjåfør er døvstum. Hva gjør det? Det er ikke hvem som hører det er at du får si det høyt. Mens tankene surrer inne i deg, er de som bier i et glass. Støy og kaos. Men sier du dem så slipper de ut.
Jeg tok en slurk te. Brant meg på leppen. Blåste litt.
Jeg sa til ham at jeg hadde tenkt på skilsmisse.
Til Eirik?
Nei. Sjåføren.
Da er du i hvert fall trygg, smilte mamma mildt. Han kan jo aldri gjenfortelle det.
Jeg lo. Og mamma også. Vi satt der, i huset jeg vokste opp i, og lo av hvordan livet artet seg. At den beste lytteren på årevis ikke hadde fått med seg et eneste ord. At det likevel hjalp. At universet iblant gir deg akkurat det du trenger bare på en helt uventet måte.
Men, sa mamma plutselig alvorlig, vurderer du virkelig å gå?
Jeg tidde. Rullet koppen i hendene.
Jeg vet ikke, mamma. Noen ganger. Men så tenker jeg på at han retter kragen på jakken min i smug. Og så skjønner jeg: Nei. Jeg vil ikke uten ham.
Da må du slutte å skrike og begynne å lytte, sa mamma stille. Det var det jeg ikke kunne. Og så mistet jeg din far. Ikke fordi han var slem. Men fordi vi begge var døve. Ikke som din sjåfør. Men slik vi valgte. Det er verre.
Jeg så på mamma. Hun vendte blikket ut av vinduet en vane jeg selv har lært.
Jeg har tenkt på det i tjue år, fortsatte hun. Jeg angrer fortsatt på at jeg aldri sa: Skal vi bare snakke sammen. Uten roping eller pekefingre. Bare: Fortell meg hva som gjør vondt. Kanskje han hadde blitt. Kanskje ikke. Men jeg ville i alle fall prøvd.
Jeg ble taus. Det var så mye jeg ville si, men ordene kom ikke.
Gå og legg deg på rommet ditt, sa mamma, litt lettere nå. Jeg reddet opp. Jeg visste at du kom.
Hvordan visste du det?
Fredag, kveld, fullmåne. Dere to alltid under fullmåne.
Jeg ville protestere, men kom på de siste tre kranglene og sa ingenting. Kanskje hun hadde rett.
Jeg la meg i den smale gamle senga med fjærmadrass, og lå lenge og stirret i taket. Visittkortet til Tom lå på nattbordet, den hvite firkanten tydelig i halvmørket.
Den beste lytteren jeg har møtt hørte ikke et ord. Og det var til ham jeg åpnet opp. Fordi han tidde. Og fordi i hans stillhet fantes ikke vurderinger, ingen råd, ikke en dråpe «du får skylde deg selv». Bare et tomrom. Fredelig nok til at jeg kunne fylle det med alt jeg hadde samlet.
Kanskje jeg ikke trengte noe svar. Kanskje det bare handlet om å høre min egen stemme.
Jeg likte den tanken. Snudde meg på siden og sovnet.
***
Neste morgen våknet jeg av telefonen. Mobilen vibrerte på nattbordet. «Eirik» sto det på skjermen.
Jeg så på navnet i tre sekunder. Vanligvis svarte jeg på første ring så jeg fikk sagt mitt før han rakk å forsvare seg eller gå til angrep.
Men denne gangen svarte jeg og sa ingenting.
Ragnhild, sa han. Røsten dyp, litt hes. Jeg har ikke sovet. Ragnhild, unnskyld meg.
Jeg tidde. Ventet.
Jeg skulle ringt Bergljot. Jeg husket det faktisk. Hele dagen. Så ringte jobben, og så var det borte. Ikke fordi jeg ikke bryr meg, men fordi jeg er idiot. Og det jeg sa i går at du ikke lytter jeg mente egentlig meg selv. Det er jeg som ikke hører. Du snakker, men jeg venter bare på at du skal bli ferdig, så jeg kan svare. Det er ikke det samme.
Han ble stille. Jeg visste han ventet på respons. På at jeg skulle ramse opp anklager, eller tilgi. Eller svare skarpt. Vanlig rutine.
Men nå satt jeg i senga med beina under meg og bare lyttet. Jeg forberedte meg ikke. Satte ikke opp motargumenter. Hadde ingen pekefinger. Jeg bare lyttet.
Og jeg hørte ham. Kanskje for første gang på veldig lenge.
Er du der? spurte han usikkert.
Ja. Jeg hører.
Han ventet litt. Så sa han:
Dette er kanskje første gang du svarer slik. Du pleier å begynne å snakke med én gang. Nå lytter du. Rart, men fint.
Jeg smilte. Han så det ikke, men jeg smilte.
Kom hjem, sa han. Vær så snill.
Jeg kommer. Men ikke enda. Jeg må drikke teen min først.
Han lo. Lavt, kort.
Bra. Jeg venter. Ringer Bergljot og gratulerer med dagen med forsinkelse. Bedre sent…
Jeg la på. Så ut av vinduet. Mamma sin hage lå grå, bar. Men knoppene var allerede på greinene. Mars. Alt kan begynne på nytt.
Jeg tok jakken og kjente visittkortet. Leste det opp og ned:
«Sjåfør Tom. Døvstum. Om du trenger å snakke mer, ring. Jeg sier aldri et ord til noen. Bokstavelig talt.»
Jeg åpnet meldingsappen og skrev til nummeret: «Tom, det er gårsdagens passasjer hun som snakket i en time uten stopp. Ville bare si: du er den beste lytteren jeg vet om. Og det spiller ingen rolle at du ikke hørte. Takk.»
Svaret kom ett minutt etterpå. Tre emojier: smil, taxi, hånd opp. Og tekst: «Alltid hyggelig. Kom gjerne igjen. Stille-pris alltid gratis.»
Jeg lo. Tredje gang på ett døgn. Og tenkte: Sånn kan det gå. Man roper i årevis for å bli hørt. Så setter man seg i en taxi, snakker i en time, og ingen hører. Men det er akkurat det som hjelper.
For det handler ikke alltid om å bli hørt. Men å få sagt ordene høyt.
Mamma kom ut på trappa.
Vil du ha frokost?
Ja, svarte jeg.
Og gikk inn. Visittkortet i lommen. Ikke som kontakt, men som påminnelse.
Om at den beste samtalen i mitt liv skjedde med en som ikke hørte et ord. At den viktigste stemmen var min egen. Og at det noen ganger gjelder bare å tie og la den andre snakke ferdig. Slik Tom gjorde. Slik jeg gjorde i morges, da Eirik ringte.
«Du hører aldri etter» sa han i går.
I dag hørte jeg endelig.




