– Dette er Igors barn…

Det er barnet til Even…

Denne historien skjedde i Oslo for ikke så lenge siden, i en pen og velholdt leilighet i fjerde etasje av et ni-etasjes blokkhus. Der bodde en ung pensjonist, arbeidsom og alene, med navnet Ingrid.

Livet hennes bar ikke preg av det minste spor av noe uventet eller ekstraordinært. Alt gikk sin vante gang: pensjon, deltidsjobb, venninner, besøk til barnebarna og litt hjelp til moren som bodde for seg selv, gammel og skrøpelig.

Denne dagen var ikke annerledes.

Tidlig på morgenen ringte Ingrid moren og lurte på hvordan hun hadde det.

Ja, en dag som alle dager. Fridag. Hun jobbet som pensjonist annenhver dag, med døgnvakter på et privat helsehus, besvarte kundetelefoner og førte opplysninger i journalene.

Denne dagen? Selvsagt, det måtte lages mat og så gå til mor en daglig rutine. Skal en være ærlig, kunne hun gjerne vært denne runden foruten, den fremkalte dype sukk og himlende øyne.

To gårder å gå ikke noe problem… Lage mat null problem, det, særlig fordi det fortsatt sto igjen litt av gårsdagens grønnsakssuppe hjemme hos mor, med fersk bakst. Men den femte etasjen opp uten heis… Å Gud!

Og så morens lange klagesanger… Ingrid måtte ofte høre på detaljerte beskrivelser av smerter, venninnenes ulike forslag til diagnoser, og nye teorier hentet fra ukeblader og TV-leger.

Ingrids råd ble forkastet, på tross av at hun i hele førti år hadde jobbet som operasjonssykepleier på et stort sykehus.

Hva vet vel du, da? Skal du komme her å si hvilken skalpell som skal brukes?

Men ja, alt var ved det vante.

Butikken, også… På vei til mor måtte hun innom og handle. Søppelposen ble satt i entreen, litt sminke ble lagt på foran speilet. Over seksti, men Ingrid så fremdeles ungdommelig ut noen rynker rundt øynene, men ikke mer. Et pent ansikt, kortklipt askeblondt hår, store sølvsmykker. Kanskje kinnene hadde sunket litt, men ellers…

«Rugbrød til mor må jeg huske, og litt ekte smør,» tenkte hun, mens leppestiften fant konturen, da det ringte på døren.

De hadde porttelefon i oppgangen. Hvem kunne dette være? Kanskje naboen tante Synnøve, hun ble iblant invitert inn på kaffe.

Ingrid, med leppestiften i hånden, gikk for å åpne.

Utenfor sto ei ung jente med lyst hår i hestehale, stripete genser, lang mørk jakke og olabukser, sekk på ryggen. Denne rammen av detaljer husket Ingrid alt etterpå. Men akkurat da så hun bare jentas ansikt og et spedbarn svøpt i et brunt teppe.

Øynene var smale, ansiktet spent, et dypt åndedrag, et steg tett på og en bylt rakt fram mot Ingrid, ledsaget av et kort:

Dette er til deg!

Instinktivt tok Ingrid imot barnet med leppestiften i hånden. Hun kjente vekten, kikket ned… Kjære vene, det er jo et barn!

Da hun så opp igjen, var jenta allerede på vei ned trappa.

Hun skyndte seg ut på gangen, uten å forstå hvorfor hun hadde fått et barn stukket i armene.

Det er Even sitt barn og jeg må studere… , lød det, mens jentas føtter løp ned trappene.

Døra i første etasje smalt igjen.

Og så…

Ingrid ble stående noen sekunder, håpet at jenta skulle snu og hente barnet. Så, med byltet i armene, gikk hun inn i leiligheten, kikket på posen med søppel og tenkte plutselig: «Ikke glem søpla når du går til mor.»

I gangen sto det også en ukjent pose. Hun hadde ikke fått med seg når jenta satte den fra seg.

Etterpå snørte angsten seg sammen.

Herregud, dette… Dette er et levende barn! Hva var det hun sa? Barnet til Even?

Sa hun virkelig Even?

Ingrid, fortsatt med barnet i armene, gikk inn i stua og satte seg. Jo, jenta hadde sagt Even.

Men hvilken Even? Ingrids eneste sønn het Lars. Han var godt gift, to barnebarn til Ingrid, og bosatte seg med sin kone i Bergen, mens Ingrid selv var blitt igjen i Oslo.

Ingrids mann døde for fem år siden, han het Arne.

Alt var fortsatt uforståelig… Så rørte barnet på seg. Oi da!

Hun la barnet varsomt på sofaen og pakket teppet opp: en kremfarget strømpebukse, en bitteliten jente med en smokk formet som en frosk. Ikke eldre enn en måned, så det ut til.

Så, så, lille venn, hun strøk barnet over kinnet, det begynte å suge på smokken og duppet av igjen.

Hun lette etter svar i posen jenta hadde satt fra seg. Oppi lå to tåteflasker, en boks morsmelkerstatning, en pakke bleier og litt babytøy.

Ingrid gikk fortsatt og håpet at det ville ringe på døren, at jenta ville komme tilbake, hente barnet, si unnskyld og at verden kunne gå tilbake til det normale: søppel, butikk, mor…

Hun gjorde seg ferdig med sminken, sto ved vinduet, lette etter jenta.

Men jenta kom ikke, og uroen vokste.

Det varte ikke lenge før barnet begynte å gråte. Ingrid sto usikker, dette var jo ikke hennes barn, kunne hun bytte bleie og mate henne hadde hun lov? Hun gikk fram og tilbake til vinduet, og ventet…

Men snart måtte hun skifte klær på barnet. Under posen var det en sparkebukse og skjorte.

Det var ei jente.

Først nå begynte ansvaret å sige inn. Noen hadde overlatt et lite barn til henne!

Even… Even…

Kunne det…?

Sønnen hennes hadde også vært en livsnyter i yngre dager, noe hun ofte hadde kjeftet ham for. Den tiden var forbi, han var familiemann, sliten men lykkelig, med jobb og små barn. Alt gikk bra, for ikke lenge siden hadde de fått råd til en ny bil, og barna vokste til…

Så, så. Ikke gråt, snart får du tørre klær.

Herregud! Har den lille blitt forlatt av sin egen mor?

Hun følte seg hjelpeløs, men hendene arbeidet av gammel rutine: Hun skiftet bleie, hjalp barnet til ro og tok henne med på kjøkkenet for å lage melkeblanding.

Da ringte det. Ingrid fiklet med telefonen, barnet i armene.

Hvorfor tar du så lang tid? spurte moren hennes.

Det er ikke noe, mor. Hva ville du?

Er du på butikken nå?

Ikke enda.

Jeg kunne tenke meg… Noen pærer. Men ikke de fra sist, de fra gangen før.

Ja, jeg husker, mor.

De med tynn hals og rød side, de gode. Men ikke de siste…

Barnet klynket.

Ja, ja, mamma. Jeg har skjønt det.

Hva skjer der hos deg?

Det er bare TVen.

Der er hun, og hun sier TV… Slå av og kom deg avgårde! De tar alt brødet!

Hun la på, trøstet den lille og leste på boksen hvordan erstatningen blandes.

Nei, noe måtte gjøres!

Lars!

«Vi er i slutten av mai. Det betyr…» Ingrid regnet på fingrene.

Klart! I august var han på oppdrag i Kristiansand. Kan han ha kalt seg Even? Skulle han virkelig ljuge om navnet?

Kanskje det var en kort affære. Utad virker han jo så standhaftig, men hvem vet…

Barnet fikk melken, suttende tilfreds, øynene gled igjen. Ingrid ble sittende husket hvor fint det var med baby i huset.

Da barnet sov, ringte hun nervøst opp Lars, men nummeret var ikke i bruk.

Sånn var det, og Ingrid bestemte seg for å være tålmodig. Hun ville ikke gi sønnen trøbbel. Dessuten håpet hun fortsatt at jenta ville ta til vettet og hente barnet igjen. Hun virket ikke ruset eller på kjøret bare en vanlig, skremt student.

Men til moren sa hun ingenting, det ville bare føre til endeløse samtaler og redselsfulle spekulasjoner.

Hun ringte sitt eldste barnebarn, Sindre, og spurte hvor pappa var. Han var reist for å hjelpe med noen rørleggerarbeider i nord, langt borte og uten dekning. Men han pleide å ringe hjem om kveldene. Alt var i orden.

Kunne dere ikke gitt meg beskjed, da! mumlet Ingrid.

Selv skjønte hun at Lars ikke kom til å melde fra hvor som helst han jobbet, men akkurat nå trengte hun ham.

Hun ringte svigerdatteren Linda og ba henne gi beskjed om at Lars måtte ringe henne opp om kvelden.

Noe galt? Skal jeg gi beskjed om noe? spurte Linda.

Nei, men si at jeg veldig gjerne vil snakke med ham. Vær så snill.

Linda lovte å formidle beskjeden.

Mamma, jeg har forstuet foten, jeg kommer ikke i dag, løy hun til sin mor etterpå, Du har vel fortsatt suppe hjemme, og brødet rekker…

Moren stønnet og spurte ut, truet med å komme selv (om det ikke var for de fem etasjene), og ringte fem ganger iløpet av ettermiddagen.

Nå kunne Ingrid senke skuldrene. Hun tok av de hvite buksene, skiftet til kjole, satte seg ved den lille, og lot tankene surre.

Sikkert var det sløvt av henne å ta imot barnet i utgangspunktet. Men barn kan jo også etterlates på trappen.

Hvorfor ringte hun ikke politi, fikk det ut av huset?

For det første frykten for at sønnen kunne være faren, selv om han ikke het Even. Kanskje han hadde gitt falskt navn. For det andre, det var pes å stå frem for politiet, forklare, bli mistenkt. For det tredje, det var noe med blikket til jenta. Det slapp henne ikke desperasjon, sinne, men også et håp om at dette var riktig møte.

Men hun måtte jo snakke med noen, og hvem skulle det være om ikke gamle venninne Liv?

Liv, nå kommer du ikke til å tro det, men noen har lagt igjen et barn her hos meg…

Liv ble ikke skremt, begynte å resonnere, og lovet å komme etter jobb.

Ikke få panikk, Ingrid, dette løser vi. Ikke gjør noe overilt!

Du mener, ikke kontakte politiet enda?

Vent litt. Vi må finne Even.

Herregud, Liv, hvilken Even?

Barnets far. Har dere noen Evener i oppgangen?

Her? Med over femti leiligheter og ni etasjer? Hvordan skulle jeg vite det?

Da kan hun ha tatt feil etasje eller dør. Kanskje det er Lars…

Hele dagen gikk med til å ta seg av jenta. Ingrid måtte til nettet for å sjekke hvor ofte babyen måtte ha mat. Der leste hun en masse tips, satte igang små øvelser, bading, massasje selv sang hun en liten vise for henne.

Hvordan er foten? Blir det ikke i morgen heller? ville moren vite.

Men Ingrid trodde sikkert på at saken löste seg før neste dag, hun lovte å komme til mor neste dag.

Liv kom etter jobb og begynte å etterforske. Hun sjekket jentas klær og ringte på hos naboene, og til slutt:

Jeg fant en Even her i oppgangen, i sjette etasje!

Jeg er sikker på at det er en forveksling, hun gikk feil, hvisket Liv oppspilt, Kom, vi går opp!

Hvorfor? Om han nekter?

Vi konfronterer ham!

Liv, det er pinlig. Vi ramler inn døren, og han tror vi er galne.

Men vil du ikke få vite sannheten?

Ingrid ville helst.

De løftet ikke, men gikk stille opp til sjette. På dørklokken sto det faktisk Even. En gammel kvinne åpnet skeptisk.

Vi må snakke med Even, sa Liv.

Hun gikk inn, hentet Even: en ung mann, lubben og ruglete, skjegg og fortumlet.

Gjelder det iPaden? spurte han.

Nei, vi kommer om noe annet. Ingrid har fått ditt barn levert på døra.

Han stirret uforstående.

Barn? Ikke mitt.

Joda, du bor her i oppgangen, ingen andre Even.

Jeg har ingen barn, ristet han på hodet.

Vi tror jenta tok feil etasje, forklarte Ingrid, Jeg bor i fjerde, i morges kom en jente og leverte meg en bitteliten jente, hun sa det var Evens barn og løp avgårde.

Hva har dette med meg å gjøre? spurte han forvirret.

Du vil vel ikke stå for farskapet? småirritert, Liv.

Hvilket barn? forstod ingenting.

Vi kan vise deg, bli med, sa Liv.

Har du hatt noen… flørt i fjor sommer? forsiktig, Ingrid.

Ehm, nei, jeg har mer enn nok kontakt over nett. Dere blander meg med noen andre.

Hva het jenta?

Hun sa aldri navnet sitt, Ingrid sukket.

Jentene forlot leiligheten. Da ropte han etter dem:

Jeg er blogger og jobber med data. Vi kunne laget et innlegg: etterlyser mor? Eller far? Med bilde…

Nei, det går ikke. Takk, men det må gå tjenestevei, Ingrid hastet avgårde, fortsatt redd for at sønnen var involvert.

Tenk så moderne, å jobbe hjemmefra. Tro du han løy?

Nei, han er nok bare en nerd, ikke en playboy, mente Ingrid.

Ingrid prøvde nå Lars igjen på telefon og til slutt fikk hun tak i Linda, som unnskyldte seg hun var opptatt med svømming og trening for barna, og så tok Lars plutselig kontakt, dagen hadde bare fløyet.

Om hun bare visste hvordan hennes dag hadde vært!

«I morgen ringer jeg politiet!» tenkte Ingrid.

Men idet hun la seg med barnet inntil seg, kom jentas ansikt til syne for henne igjen. Hvilket liv gikk jenta til, om politiet hentet jenta neste dag?

Natta var urolig. Ingrid våknet for hver minste lyd, trillet rundt på nattestid med jenta og blandet melk. Først mot morgengry sovnet de sammen Ingrid med hånden på den lille varme bylten.

Hun ble vekket av moren på telefon:

Kommer du?

Ingrid så ut av vinduet og på barnet:

Kommer, mor.

Husk pærer, og så…

Barn må jo ut. Hun gjorde et skjerf om til slynge, kledde jenta i de fine klærne, som så helt nye ut, og gikk til butikken.

Det var godt å gå ur alene lenger. Bortsett fra… den femte etasjen opp.

Hva er det? moren sperret øynene opp.

Hvem, ikke hva, mor. Her har du varene, Ingrid ga henne posene og gikk rett inn i stua for å legge barnet og hvile litt selv.

Hvor kom hun fra?

Naboen Nadja ba meg passe henne mens hun var hos frisøren. Bare for en time.

Men foten din?

God igjen.

Begge satt og beundret jenta. Ingen klager kom, ingen katalog over sykdomssymptomer.

Se! Hun griper alt! Hva heter hun egentlig?

Vet ikke. Skulle bare passe henne en time…

Du tok med deg et barn uten å spørre om navn? mor trykket på, men Ingrid forklarte seg ikke videre.

Hele veien hjem tenkte hun på navn til jenta. Hvorfor? Gudene vet. Kanskje for å finne ut, hva moren hadde valgt.

Vel hjemme pep telefonen Lars var tilgjengelig! Hun satte seg på sofaen med jenta og ringte ham straks.

Hva? Mamma, jeg er jo gift! utbrøt han etter Ingrids forvirrede forklaring.

De la barnet igjen hos meg, skjønner du? Jeg tenkte… om Even egentlig er deg…

Mamma, jeg heter Lars! Jeg er ingen Even! Dette er en misforståelse, du må ringe politiet!

Nei, altså, jeg skal… hun var sulten, vi gikk tur, jeg har laget ny flaske… Jeg ordner det.

Mamma! Ring politiet! Ikke tull med slikt, jeg blir jo urolig!

Alt i orden, Ingrid samlet seg. Jeg bare… tenkte for mye, og hun er så søt.

Du skulle fått Petters sønn på hybel hos deg. Du er virkelig spesiell.

Makan. Skal fikse det i dag. Ikke bekymre deg, Liv hjelper til.

Nå, ikke senere, nå! svarte Lars.

Likevel ringte hun ikke. Jenta måtte mates, stell og bleieskift ventet. Så mye å gjøre! Når alt var i orden, skulle hun ringe Liv.

Men hun så for seg jentas skjebne i systemet et barnehjem, kanskje. Hun visste, ingen hadde det bedre enn barnet hos henne.

Men… neste dag ventet et langt døgn i arbeid, og det var også ulovlig å ikke melde fra…

Sønnen hadde rett.

Med et tungt sukk skiftet hun på barnet, dro et pledd over både seg og jenta. Slike gode, lange dager, tenkte hun, før hun sovnet med barnet drømmende rolig i armkroken.

Da vekket ringeklokken dem.

Ingrid trakk hånden forsiktig ut under barnet, så etter i dørspionen og ble stiv. Hun åpnet.

Hvor er hun? Ga du henne bort? Hvorfor sa du ikke fra?

Der stod jenta, skjelvende, kun i singlet og shorts, til tross for den kalde lufta, håret pisket over skuldrene.

Hva skulle jeg sagt? forklarte Ingrid trøtt.

At det ikke var deg, sa jenta bestemt.

Kanskje fordi det faktisk var det, men du løp jo med en gang.

Men, du vet jo hvor hun er, gjør du ikke? bønnfalt blikket hennes.

Ingrid trådte til side.

Kom inn.

Jenta gikk spent inn, ventet på at hun skulle få adressen til barnet og kunne gå videre på leting. Hun så i øynene til Ingrid, ventet.

Hun er her, svarte Ingrid, anspent.

Hvor? Jeg må vite akkurat hvor.

Akkurat der på sengen. Hun sover.

Ingrid vinket henne inn på soverommet og lot henne se på jenta. Da hun fikk øye på barnet, slo hun hendene for ansiktet, sank ned på gulvet og begynte å gråte ukontrollert. Ingrid måtte hjelpe henne opp, gi henne vann og te, og så sjokolade og mer pleie på kjøkkenet.

Spis nå. Ellers svimer du av, sa Ingrid, som den helsearbeideren hun var.

Bak hikst og pauser kom endelig historien. Jenta het Julie, den lille het Ella.

Det var ikke noe spesielt Julie var ung og på første året på sykepleierutdanningen, der Ingrid selv hadde studert, den gang det het sykepleierskole. Julie kom fra ei lita bygd langt utenfor Oslo.

Hun hadde forelsket seg fryktelig forrige sommer. Evens, en gutt fra Oslo og student, lovte henne alt mellom himmel og jord inkludert at moren skulle hjelpe henne. Men etter nyttår forsvant han bare: nummeret var avslått.

Julie visste hvor han studerte, og tenkte ikke han virkelig hadde overlatt henne. Hun besøkte skolen, men Even hadde byttet til Bergen. Ikke spor, ikke telefon.

Hjemme ble hun kastet ut. Faren kalte henne tøs og nektet mer økonomisk hjelp. Ste-moren ville hjulpet, men kunne ikke ta bryet. Tanten hjalp litt, men bodde langt unna.

Så endte Julie gravid i studenthjemmets fellesrom, mest med hjelp fra venner og en sjeldent raus tante. Hun jobbet hardt. Sykepleier en gammel drøm.

Hun fikk tak i Even til slutt, via nettet, men han svarte knapt og blokkerte henne. Hørte aldri om barnet.

Ella ble født her i Oslo. Julie fikk ikke flytte tilbake til studenthjemmet, så hun bodde hos venninner noen uker. Hun ville bare klare eksamen. Plutselig måtte hun flytte ut, pengene var slutt, baby på armen og eksamen rundt hjørnet. Dessuten dukket det opp et bilde på nett Even hånd i hånd med en annen jente.

Da husket hun igjen løftet: moren til Even skulle hjelpe. Hun tok barnet med seg, løp, ga ham fra seg, tørket tårene og leste videre.

Neste morgen skrev hun til Even på nett om å hente barnet senere. Da (først!) skjønte hun at ingen mor noen gang hadde fått beskjed om barnet. Julie forsto at hun hadde overlatt Ella til fremmede. Hun hadde gått feil det var naboblokken, lik leilighet.

Jeg hadde sett moren på bilder. Og hun var akkurat som deg samme klipp, samme… Herregud, hva har jeg gjort! hikstet hun.

Vet du hva vi sier? Den største dumhet å skape et mesterverk og så avstå fra å eie det. Jeg så på jenta di og tenkte: hvem kan forlate et slikt underverk? Bra du kom tilbake! Men vil du nå gå til den riktige adressen? Til Evens mor?

Nei, Julie ristet på hodet, Etter denne dagen holder det. Jeg savnet henne hele natta, brystet verket, jeg orker ikke mer. Tilbake på studenthjemmet, så får vi se. Unnskyld at jeg påførte deg så mye…

Du vet, jeg tenkte på sønnen min og ble så redd. Og vi må også beklage til Even i sjette…

Hun fortalte i farger om husbesøket hos Even. Julie begynte å smile midt i tårene.

Stakkars gutt, uskyldig dradd inn i dette… Kanskje jeg stikker innom ham og sier unnskyld…

Du bør vente, øynene dine er som to ballonger. Forresten, Julie, bli her i natt. Jeg bor alene, og sønnen min mener jeg burde ta inn leieboere. Du kan bli boende litt.

Ikke tale om! Jeg har ikke penger til leie. Det må ordnes på studenthjemmet. Om ikke annet, får jeg bo i fellesrommet heller, og så dra til tanten min etter eksamen.

Bli, Julie. I det minste ut måneden. Når har du eksamen?

Overmorgen, men…

Fint. Nå må du hvile litt.

Julie satte seg tungt i lenestolen, Ingrid la på teppet, hun tok oppvasken på kjøkkenet og snakket lavt med Liv på telefonen.

Ikke Lars sitt barn, han ringte. Heller ikke Even i sjette. Hun er hos meg nå, og nå lar jeg henne bli. Ja, ikke kjeft. Tenk så glad jeg er for at jeg ikke ringte politiet!

***

Melken forsvant ikke. Eksamen ble bestått med glans. Julie gikk ofte opp til Ingrids mor femte etasje…

Og jammen, alle råd om helse og medisin, nå var det Julie som bestemte, og moren fulgte uten protest.

Etter eksamen kom hun inn i turnusjobb på legevakta. Ingrid sørget for at hun fikk noen nattevakter. Den kloke jenta rådførte seg ofte med Ingrid medisin var virkelig hennes lidenskap.

Even i sjette skjønte plutselig at hans bestemor trengte behandling. Og Julie, den flinke medisinstudenten, stelte, ga sprøyter, og…

På høsten flyttet hun og Ella to etasjer opp, for å hjelpe Even sin bestemor og å lege sitt eget såre hjerte. Livet måtte skrives pent på nytt, med blanke ark og nye drømmer.

***Slik begynte et annerledes år i Ingrids liv. Hver morgen våknet hun fylt av nye lyder; små barneføtter, latter i stuen og Julie som leste til natten. Moren fikk hyppigere besøk, brød og pærer ble handlet, og huset luktet stadig mer hjemmebakst og liv. Lokale rykter gikk; noen sa hun hadde adoptert barnebarn fra ukjent kvinne, andre visste bare at smilene satt løsere i heisen i fjerde etasje.

En dag kom Lars og familien på besøk fordi Linda ville hilse på den “lille leieboeren”. Barna hennes fant straks tonen med Ella. Da Ingrid så Lars løfte lille Ella og kaste henne i været, og høre han le, visste hun: den rare sommeren hadde brakt henne nærmere både alle hun kjente, og noen hun kunne lære å kjenne. Og Julie, som hadde vært alene på alle tenkelige måter, hadde nå fått både et hjem og en ny familie den de hadde laget sammen, av tilfeldigheter, styrke og en aldri sviktende vennlighet.

På trappen utenfor oppgangen satt Julie tidvis sammen med Ingrid om kvelden, Ella i søvn på fanget, og lyttet til byens lyder og fremtiden. Livet hadde brått sluppet inn gjennom Ingrids velordnede dør, ikke med storm men med ømme barnehender, sulten etter kjærlighet, og latter fra kjøkkenet.

Og den gangen noen spurte hvem datteren var, smilte Ingrid lunt og svarte:
Familien kommer i mange former. Noen ganger banker de ganske uventet på døren. Da gjelder det bare å åpne.

Rate article
Intigue Life
– Dette er Igors barn…