Det var en sånn stille morgen der verden lå helt urørlig under et teppe av nyfallen snø. Jeg hadde akkurat tatt på meg støvlene, klar for å måke oppkjørselen, da noe litt uvanlig skjedde. En bil rullet sakte inn på enden av gaten, og jeg så med en gang at det var postmannen Per, han som alltid har en hyggelig kommentar på lur.
Per er en kjernekar, alltid blid, men denne morgenen kom han med noe jeg slett ikke hadde ventet. I stedet for å dunke brevene mine i postkassen, parkerte han postbilen, og ble stående med hendene på hoftene et øyeblikk før han tok et tak og begynte å spa snøen vekk nederst i innkjørselen. Rett der brøytekanten var høyest, selvfølgelig. Jeg sto målløs og glante fra vinduet.
Da jeg endelig kom meg ut for å si takk, snudde Per seg med et lurt smil: «Ikke noe å mase om,» sa han, og viftet lett med hånden. «Tenkte det sparer deg for litt tid. Små gleder, vet du.» Og vips, så var han tilbake i postbilen og suste videre til neste stopp.
Der sto jeg da, litt tafatt, med snøskuffen i hånden og stirret etter ham. Det var ikke noe spektakulært, ingen storartet gest bare en liten, gjennomtenkt handling. Likevel betydde det mye mer enn han ante. Jeg hadde ikke spurt om hjelp, og han hadde absolutt ikke trengt å gjøre det. Men han gjorde det likevel, og det gjorde en kjempeforskjell.
Akkurat da skjønte jeg hvor lett det er å henge seg opp i hverdagens kjas og mas, stresse over alt som burde vært gjort mens det egentlig er de små godhjertede handlingene, de som knapt noen legger merke til, som setter spor. Per gjorde det ikke for å bli hyllet. Han gjorde det bare fordi det var hyggelig.
Det fikk meg til å innse hvor ofte jeg selv hadde vært så oppslukt av egne gjøremål at jeg kanskje hadde latt mulighetene til å hjelpe noen andre gå meg hus forbi. Pers lille snømåking ga meg inspirasjon til å holde litt mer øye med de små tingene jeg selv kunne gjøre for å gjøre noens dag litt lettere.
Resten av den ettermiddagen kostet jeg gjennom innkjørselen med et stort glis. Snøen føltes plutselig ikke fullt så tung, og verden virket hakket lysere. Og siden den dagen bestemte jeg meg for å lete etter de små mulighetene for hvis Per kunne gjøre det, hvorfor ikke jeg også?
Så skål for de små øyeblikkene, de som ikke havner på forsiden av Aftenposten, men som faktisk gjør verden bedre. For noen ganger er det nettopp de bittesmå tingene som forandrer alt. Siden har jeg gått med blikket litt høyere, klar for å møte både naboens latter og barnas snøballer; jeg hilser ekstra varmt på folk jeg møter i gaten, og noen ganger har jeg med boller eller kaffe til dem som jobber ute i kulda. Noen smiler forundret, noen rekker opp hånda til takk. Ingen store mirakler, ingen store ord bare et lite dryss av vennlighet hver dag.
Og mens vinteren sakte slipper taket, har jeg lagt merke til at flere gjør som Per. Flere rydder, hjelper, hilser. Det smitter, denne enkelheten. Kanskje er det akkurat sånn man endrer verden, én brøytet fortauskant om gangen.
Neste gang det ruller en bil inn på gata, stopper jeg opp, vinker, og tenker: Kanskje er det min tur i dag til å være inkluderende og grei. For det er med disse små handlingene vi bygger det store bildet sammen og det er jammen verdt både et smil og en ekstra skuff snø.




