14. desember 2025
Kjære dagbok,
Jeg har stått ved inngangen til operasjonsavdelingen på Oslo universitetssykehus så lenge at bokstavene i skiltet har begynt å gli sammen. Hjertet mitt hamrer som en tromme, og jeg kan ikke la være å klø meg i hendene på lillebroren til min sønn, den røde plasttraktoren med bøtte som jeg har gitt til den fire år gamle Eirik. Først ville han ha den blå traktoren fra tegneserien, men etter hvert ble denne gaven fra faren hans den han holdt mest kjær.
Endelig dukket en mannlig skygge opp bak de tåkelagte glassrutinene, døren fløy opp, og en sliten lege kom inn i korridoren. Jeg sprang opp fra setet og løp mot ham.
Doktor, hvordan gikk det? Hvordan er Eirik?
Legen senket blikket, tok av seg masken og svarte med en tung stemme.
Ingrid, jeg er så lei meg Vi har gjort alt vi kan
***
Ingrid ligger sammenkrøpet på sengen som en liten krukke, en pute som fortsatt bærer duften av Eirik. På speilet over henne er et avtrykk av hans lille hånd som ble dekket av kjeks. Så heldig at hun ikke renset speilet han vil aldri mer etterlate slike spor, og han vil aldri hellere senke sin slitne lille hode på puten igjen.
En ny tåre ruller ned over Ingrids værbitte kinn. Sorgen brenner i hennes hjerte, et sunt hjerte, akkurat det Eirik manglet. Den eldre broren, Oskar, er frisk og allerede delvis selvstendig han er 18 og studerer ved NTNU. Men Eirik
Den lille gleden hun fikk så sent, ble til en enorm sorg. Alle undersøkelser viste at alt var i orden, men like før fødselen oppdaget man en alvorlig medfødt hjertefeil. Under den radikale korreksjonen gikk noe galt, og nå er vår lille Eirik borte.
***
Ingrid lukker øynene og sovner i en rastløs, drømmende søvn. Som i alle de siste dagene befinner hun seg på en solfylt eng full av fargerike, duftende blomster i alle former og størrelser. I det fjerne står Eirik, smilende som alltid, i den favorittskjorten med små biler. I hånden holder han en stor bukett med hvite tusenfryd.
Eirik! Min gutt! roper Ingrid, men han ser ikke ut til å høre, han sorterer rolig kronblader.
Jeg ser hvordan hun løper over blomsterengen med armene åpne, men uansett hvor mye hun løper, kommer han aldri nærmere. Tvert imot, han drar seg stadig lenger bort. Hun roper i fortvilelse, strekker seg etter ham, men når hun endelig ser ham, smiler han, løfter øynene mot henne og forsvinner i luften. Bare en sky av tusenfryd faller sakte ned på bakken.
Ingrid løper til stedet der kronblader har lagt seg, og ser noe skrevet med hvite blomster på den grønne gressmatta en adresse.
***
Jeg våkner av en telefonring. På skjermen står Oskar.
Ja, gutten min svarer jeg med en raspende stemme.
Mamma, jeg kommer hjem i dag, lag noe mat til meg!
Ingrid smiler anstrengt. Det er snart tre måneder siden Eirik gikk bort, men vi har fortsatt Oskar. Nå må jeg prøve å holde sammen med meg selv og leve videre.
Hva vil du ha? Pannekaker?
Det hadde vært kult, mamma! Jeg er på bussen, er snart hjemme!
Oskar prøver å komme forbi hver helg for å avlede både meg og min mann, Henrik. Han forstår hvor tungt det er for oss, for han selv kjenner smerten i brystet når han tenker på den lille broren. Men livet går videre, og vi må bære sorgen sammen. Det er det familier er for.
Jeg reiser meg med stor anstrengelse og går til kjøkkenet. Jeg åpner kjøleskapet, leter gjennom hyllene og oppdager at melken er tom. Henrik sitter ved kjøkkenbordet og pusser på en kretskort for en laptop. Han ser opp og spør:
Trenger du noe? Skal vi gå og handle?
Oskar ringte. Han vil ha pannekaker, men melken er borte. Jeg går selv, trenger litt luft.
Henrik trekker på brillene og tenker: «Det blir bedre etter hvert.» Jeg tar på meg jakken og går ut. En mild vårbris stryker ansiktet mitt, fuglene kvitrer, trærne får nye, friske grønne skudd som snart vil bli de første blader på sommeren. Jeg sukker: «Åh, Eirik, du gikk ikke gjennom vårens femte vår!»
Jeg rister på hodet, skyver bort de tunge tankene, og går mot butikken.
***
Jeg plukker melken, Oskars favorittgodteri, brød og kylling, og nærmer meg kassen. Plutselig hører jeg en kjent latter fra en annen rad. I brystet mitt kniper det av lengsel det er den samme latteren som Eirik hadde. Jeg løper mot lyden, men ser bare en liten leketøysfigur som har gjemt seg bak hyller. Jeg vet at dette er umulig, men følger etter figuren, og på veien velter jeg en papireklamasjon for et tilbudsprodukt.
Når jeg bøyer meg ned for å rette opp reklamen, stopper jeg opp: På den hvite bakgrunnen i røde bokstaver står den samme adressen som i drømmen.
Eirik, hva vil du fortelle meg? hvisker jeg.
Jeg går hjem med tanken om at dette ikke er tilfeldig. Eirik prøver å nå meg, men hva? Jeg må finne adressen på internett. Ikke i dag. I dag kommer Oskar, og jeg må møte ham ordentlig og holde meg samlet.
***
Kvelden er overraskende varm og hyggelig. Jeg klarer å smile mens jeg lytter til Oskars studenthistorier. Han spiser ivrig den hjemmelagde maten, og både Henrik og jeg ser på ham med stolthet: han er vår eneste arving nå. Når alle går til sine rom, faller natten på oss.
Utmattet av den fulle dagen sovner jeg raskt. Midt på natten våkner jeg av en dempet sang fra badet. Hjertet mitt hopper, pusten stuper: jeg kan aldri forveksle stemmen med noen annen. Det er Eiriks favorittsang fra den blå traktoren.
Jeg svelger hardt, hopper opp og sniker meg mot badet, så stille som en katt. Døren åpnes, men badet er tomt. Tårene strømmer.
«Hva trodde jeg? At Eirik skulle dukke opp i badet? Han er borte! Dette er bare min syk fantasi!» jeg blir rasende på meg selv.
Jeg går til vasken, skrur på vannet for å våke opp. Nei, nok er nok! For Henrik, for Oskar! Jeg ser meg i speilet: ansiktet mitt er blekt, med blåmerker under øynene. I raseri skrubber jeg såpe på speilet uten å vite hvorfor. Skummet renner ned og former tilfeldige bokstaver som viser adressen igjen. En kald bris stryker bak meg, og en liten stemme høres:
Jeg venter på deg, mamma
***
Hvorfor sover du ikke? roper Henrik fra sengen, opplyst av den blå skjermen på laptoppen.
Jeg sitter i en lenestol med laptoppen på fanget, stirrer på skjermen.
Henrik, kom her Hvis du føler det samme som meg, så er dette ikke bare hallusinasjoner
Henrik reiser seg, ser på et gammelt familiebilde av en liten gutt på fire. På bildet står: «Eirik, 4 år». Det var en tragedie for familien hans for tre år siden; barnet ble tatt inn i et barnehjem etter at besteforeldrene døde. Han har bodd der i seks måneder siden bestemorens bortgang.
Denne adressen har forfulgt meg de siste dagene forklarer jeg. Det er Eiriks måte å nå meg på.
Henrik tenker et øyeblikk, så sier han bestemt:
Vi drar.
***
Katarina Nordahl, leder av barnehjemmet, viser Henrik og meg langs en lang, lys koridor, stadig vendende seg for å forklare.
Da Eirik kom hit, trodde vi det var midlertidig. Han er sosialt tilpasset, har vokst opp i en god familie, men ble aldri adoptert. Når potensielle adoptivforeldre kom, trakk han seg tilbake. Jeg vil ikke tvinge ham inn i et hjem han ikke vil ha. Han sier at mamma og pappa vil komme. De siste tre månedene har han fått en imaginær venn som han kaller Eirik. Denne vennen har nettopp sagt at foreldrene snart kommer.
Henrik og jeg ser på hverandre. Har vår avdøde sønn virkelig villet hjelpe en forlatt gutt?
Se, møt ham sier Katarina og åpner døren til lekerommet.
Der sitter Eiriks tvilling, en tynn gutt med mørkt hår, på fanget av andre barn og bygger et tårn av klosser mens han nynner Eiriks melodi. Når han ser opp, kaster han klossene, springer opp og roper:
Mamma! Pappa! Jeg visste dere kom!
***
Katarina sørger for at adopsjonsprosessen går raskt. Hun blir rørt over vår sorg, og en måned senere drar Henrik, jeg og Oskar for å hente den lille gutten, som nå heter Tobias. På vei ut drar Tobias plutselig hånden sin fra min, snur seg mot enden av korridoren, og roper:
Mamma, vent! Der er Eirik, han vil si farvel!
Hjertet mitt knytter seg igjen, men dette er en lysere sorg, med forståelse for at ingenting kan endres, men livet må gå videre. Nå hviler et lite liv på mine skuldre, og jeg må være sterk for ham.
Tobias løper mot vinduet, stopper et øyeblikk, snur seg og løper tilbake til meg, min kone og Oskar. Bak vinduet ser jeg en hvit due som plutselig tar av fra en rusten takrenne, svever over bygningen, sirkler over Tobias, meg, Henrik og Oskar, og forsvinner i skyene.
Denne dagen har lært meg at sorgen aldri forsvinner helt, men den kan få plass til nye håp. Jeg har innsett at man må bære smerten, men også åpne hjertet for de som trenger oss. Det er den eneste veien videre.




