Det skulle vært en livlig husky, men hjem kom vi med en hund som alle vendte ryggen til. Ett eneste øyeblikk på omplasseringshjemmet knuste hjertene våre.

«Vi tenkte vi skulle hente hjem en glad husky, men med oss hjem ble det en hund folk helst unngikk å se på. Ett eneste øyeblikk på omplasseringshjemmet knuste hjertene våre.»

I går dro vi til dyrebeskyttelsen i Oslo for å møte en huskyhann vi hadde bestemt oss for å adoptere.

Men livet hadde, som det ofte har, andre planer.

I et rolig bur, bak glasset, satt det en staffordshire bull terrier stor, kraftig, med blågrå pels, hvit flekk på brystet og et rødt halsbånd. Sittet hans var det tristeste jeg noen gang har sett. Folk har et rykte på slike hunder om at de er farlige og aggressive, men sannheten er at de er svært lojale, følsomme og kjærlige mot mennesker.

Men her var det ingenting som minnet om det.

Han satt med ryggen mot veggen, hodet bøyd, og øynene tunge av sorg som en hund som altfor lenge har vært misforstått og oversett, helt til han sluttet å håpe.

Ingen logrende hale.

Ingen gledesbjeff.

Bare stillhet.

En blågrå staff, dømt på forhånd, lenge før noen hadde prøvd å bli kjent med han.

En av de frivillige hvisket stille:

«Han har vært her lenge. Han er helt utrolig god og varsom. Men folk går forbi, for han er staff. I buret sitt skrur han av alt.»

Det var alt jeg behøvde å høre.
Den stille styrken hans.
Den misforståtte kraften.

Han var ikke knust bare uendelig sliten.

Jeg så på kjæresten min, Ingrid.
Hun så på meg.

Ingen diskusjon var nødvendig. Noen avgjørelser tas verken med hodet eller lommeboken, men med hjertet, spesielt når det kjenner urettferdighet.

«Vi tar han med oss hjem», sa jeg.

Turen tilbake til Lillestrøm ble stille.
Ingen glede.
Ingen logrende hale.

Han krøllet seg sammen i baksetet, med kroppen presset liten og gråblå, og skvatt for hver minste lyd. Av og til løftet han hodet og lot sollys varme snuten som om han minnet seg selv på at trygghet og varme faktisk finnes.

Den natten, i sitt nye hjem et hjem for alltid valgte han et hjørne av stua og sank inn i en dyp søvn. En søvn som bare kommer når kroppen endelig føler seg trygg.

En blågrå staffordshire bull terrier.
En sårbar sjel.
Og et helt liv med kjærlighet foran seg.

Velkommen hjem, modige venn.
Du er trygg.
Du betyr noe.
Og du skal aldri mer være alene.

Noen ganger ligger livets verdi ikke i det vi drømte om, men i det vi tør å føle for dem som trenger oss mest.

Rate article
Intigue Life
Det skulle vært en livlig husky, men hjem kom vi med en hund som alle vendte ryggen til. Ett eneste øyeblikk på omplasseringshjemmet knuste hjertene våre.