Det har gått to uker siden jeg sist var på hytta, og nå har naboene satt opp et drivhus på tomten min, plantet agurker og tomater.
Jeg eier et lite stykke land utenfor Oslo. Jeg dyrker ingenting der, bruker det kun til å slappe av når jeg har fri. Jeg ønsker ikke å bruke energi på å stelle med grønnsakshage. Jeg har grillen klar, et lysthus hvor jeg kan sitte under tak hvis det regner. I nærmeste framtid har jeg tenkt å sette opp et gjerde rundt tomta.
Denne helga dro jeg ut til tomta for å grille pølser og finne roen etter byens mas. Naboene mine er som folk flest, ikke innpåslitne. Det er bare én av nabokvinnene, Åse, som tidvis har irritert meg litt. Hun forstår tydeligvis ikke hvordan jeg klarer å være her uten å så og stelle planter. Ute hos henne rett over veien bugner det av blomster, stauder og grønnsaksbed hun steller med det støtt og stadig.
Siden det foreløpig ikke er satt opp noe gjerde mellom tomtene våre, hender det at Åse bare tusler over på min side uten å føle på sjenanse. For å være ærlig, irriterer det meg. Noen ganger har jeg kommet ut på tomta og sett henne gå rundt der og titte på ting.
En gang spurte jeg:
Er det noe galt?
Nei, jeg lurte bare på hvor det kunne være lurt å sette ned litt løk. Du har jo så mye plass, og ingenting vokser her. Hadde det vært greit om jeg plantet noe? Du har vel ingenting imot det?
Overrumplet visste jeg knapt hva jeg skulle svare. Ville ikke støte henne, så jeg sa etter litt tenking:
Du kan gjerne bruke en liten flekk til bed.
I etterkant var jeg ikke helt komfortabel med at jeg tillot det. Hun vimset da rundt halve dagen på plenen min og det var nesten umulig for meg å slappe av; jeg kjente på uroen over naboens tilstedeværelse.
Så dro jeg til Stavern en ukes tid på ferie. Da jeg kom hjem, tok jeg første helg ut på tomta igjen. Og der, midt på plenen, sto plutselig et helt drivhus. Flere bed med agurker og tomater var også anlagt.
Jeg trengte ikke spørre hvem som hadde gjort det, jeg visste godt svaret. Jeg ble så irritert at jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Jeg ringte en kompis, og sammen dro vi samme dag til Maxbo og kjøpte netting og stolper. Så satte vi opp et provisorisk gjerde rundt tomta mi. Nå kan ikke Åse bare spasere rett inn og gjøre som hun vil lenger.
Neste helg kom Åse over og spurte:
Hvorfor har du satt opp gjerde? Nå kommer jeg jo ikke til småplantene mine lenger. Har du tenkt å stelIe de selv, kanskje?
Da syntes jeg hun gikk over streken. Samme kveld plukket jeg ned drivhuset og slang materialene tilbake over gjerdet. Etter det har ikke Åse så mye som hilst på meg.




