Det viktigste
Hedda fikk høy feber på et blunk. Termometeret viste 40,5, og nesten samtidig kom krampeanfallene. Kroppen til jenta krummet seg så brat at Ingrid frøs til is et øyeblikk, vantro, før hun nærmest løp til datteren hjertet dunket så hun nesten mistet pusten.
Skummet skummet fra Heddas munn, pusten ble ujevn, som om noen kvalte henne innenfra. Ingrid prøvde å åpne munnen hennes fingrene gled, ville ikke lystre, men hun fikk det likevel til. Plutselig slapp Hedda sammen, besvimte, ble tung og livløs i armene hennes. Fem eller ti minutter ingen kunne si det sikkert. Tiden måltes ikke i sekunder, men i de voldsomme hjerteslagene til Ingrid, som slo hardt mot tinningen.
Hun passet på at Hedda ikke svelget tungen, holdt hodet hennes akkurat som krampeanfallene rullet gjennom kroppen og fikk jenta til å rykke verre enn noen strømstøt.
Ingrid tenkte kun på én ting: Hedda må trekke pusten igjen. Hedda må komme tilbake.
Hun ropte mot kjøkkenet, veggene, ut i tomheten og opp mot himmelen. Hun skrek navnet hennes til akuttmottakets vakttelefon 113 med en slik desperasjon at det var som om hun prøvde å holde henne fast i livet kun med stemmen sin.
Da hun ringte Magnus, klarte hun, hikstende og gråtkvalt, bare å presse ut:
Hedda Hedda holdt på å dø
Men i røret hørte Magnus noe annet det fryktelige, korte ordet: døde.
Han grep seg til brystet, smerten var så intens at det føltes som noen stakk en brennende kniv rett inn i hjertet. Knærne sviktet, og han sank sakte sammen på gulvet som et menneske der alt i seg krefter, tanker, fremtid plutselig var tomt.
Flere prøvde å hjelpe ham opp, støtte ham under armene, noen rakte ham vann, noen klappet ham på ryggen alle sa trøstende ord, men ordene knuste mot hans fortvilelse, som bølger mot klipper.
Magnus klarte ikke samle seg. Fingrene hans skalv i kramper, glasset klirret mot tennene, og stemmen hans ble bare knekte lyder, som fra noe som har gått i stykker:
H-h… d-d… da… H-he… d-d-a dø… døde…
Leppene hans ble helt hvite, pusten ble kort, hendene ukjente.
Sjefen, Eirik Kristiansen, nølte ikke et sekund, grep ham under armene og dro ham nesten inn i sin store Volvo XC90. Døren smalt så hardt at ekkoet dirret i bilen.
Hvor?! Hvor skal vi kjøre?! ropte Eirik, ristet ham, prøvde å trenge gjennom sjokket.
Magnus satt som lammet, med stirrende, tomme øyne, som om virkeligheten og marerittet hadde smeltet sammen. Han blunket ikke engang flere sekunder.
Barneavdelingen Ullevål sykehus klarte han til slutt å hviske, som om hvert ord rev seg ut gjennom smerte, frykt og sprengte gjennom halsen med fortvilelse.
Sykehuset var langt unna altfor langt for en far som nettopp hadde hørt det verste ordet i sitt liv.
Eirik trykket gassen i bånn, bilen slang mellom filene, trafikklysene forsvant i et rødtgrønt slør. Rødt, grønt det spilte ingen rolle!
I et kryss svaiet de så brått at en svart Range Rover plutselig stod i veien foran dem. Bare centimetre unna kollisjon. Eirik vred rattet, bilen snurret sidelengs, dekkene hylte, gnister fløy under dem.
Den andre bilen raste forbi, og luften luktet brent gummi og frykt, som om døden nettopp passerte tett forbi dem, og knapt rørte dem.
Magnus merket det ikke engang.
Tårene rant ustoppelig. Han satt lut, en knyttneve hardt presset mot munnen for å dempe gråten.
Og plutselig et lynblink. Som om noen slo på filmprosjektoren for minnene et kort sekund.
Hedda var tre år. Hun hadde halsbetennelse så kraftig at selv voksne frøs til når de så tallene på termometeret. Legevakten satte en sprøyte, anbefalte stikkpiller.
Lille Hedda stod på sengen i pysjen med bjørner, brennhet, fuktig av tårer. Ingrid hadde prøvd i en halv time å overtale henne. Hedda snufset, gned øynene med nevene, og ga til slutt opp:
Ok, sett den men ikke tenn på!
Magnus satte seg nesten på gulvet av latter. For noen dager tidligere hadde de vært i kirken, og Hedda husket at lys skulle tennes.
Eirik la bilen ut på ringveien lang, badet i kveldens blålys, kald som et barberblad.
Minnene ødela ham med neste bilde.
Noen uker etter klatret lille Hedda opp på det største klesskapet. En liten ape, vill og modig. Hun klatret nesten til taket og ropte stolt der oppe.
Sekundet etter begynte skapet å rulle mot henne. Et brak dundret i leiligheten. Ingrid skrek, Magnus kastet seg frem, men alt kom for sent. Støyen slo gjennom rommet.
Hedda overlevde. Blåmerker, tårer, frykt og en enorm Freia melkesjokolade som forsøkte å trøste henne.
Hun så sjokoladen, og nesten magisk sluttet hun å gråte, tørket nesen med ermet og spurte:
Kan jeg få to med én gang?
Sjokolade var som hennes nødknapp for lykke.
Den dagen tenkte Magnus at hvis de delte ut sjokolade på sykehusene, så hadde menneskeheten funnet evig liv for lengst.
Og så
Hjemmets stillhet, kveld, lampen lyser mykt.
Ingrid sier:
I morgen skal vi i kirken. Tenn et lys for helsen.
Hedda, mer alvorlig enn noen gang, spør:
Skal vi tenne det i rompa?..
Ingrid skjulte ansiktet i hendene, mens Hedda så spørrende på dem med blikk som sa: «Dere må bestemme dere for hva som er morsomt med det her.»
Akkurat den frasen, i akkurat det øyeblikket, traff Magnus som et slag i mellomgulvet.
For det var i slike små, absurde øyeblikk hun var aller mest levende.
Hennes liv.
Sjefen klarte å få Magnus helt frem til sykehuset. Bilen bråstoppet, som om den fryktet å bli stående et sekund for lenge.
Hedda lever, var det første Magnus fikk høre, de tok henne med til intensiven med en gang, men legene sier ikke mye ennå.
Ingrid ble sluppet inn til henne. Magnus kunne bare vente og håpe
Klokken var ett om natten et tidspunkt da verden fryses fast, så alt blir grenseløst ensomt. Magnus løftet blikket og søkte vinduet i andre etasje, der datteren hans kjempet for livet.
I vinduet, som i en skummel film, dukket Ingrid opp. Hun stod stille, armene rett ned, blikket skjærende gjennom glasset, rett på ham. Ingen gest, ingen pust, ingen bevegelse mot mobiltelefonen.
Han vinket til henne, som om han kunne vifte bort frykten deres. Han ringte hun tok ikke telefonen. Hun bare stod der, som en skygge, et kjærlighetens spøkelse som fryktet å forsvinne ved den minste bevegelse.
Så ringte telefonen hans. Kort, skarpt.
Bare én beskjed:
Dere kan komme inn.
Så la de på.
Raset av frykt ble nesten fysisk luften tykk som sirup. Han prøvde å reise seg beina var tunge, kroppen ville ikke lystre, som om bakken holdt ham fast og nektet ham å gå inn, som for å beskytte ham mot det mest fryktede.
Han skjønte han måtte gå, men frykten lammet ham nesten fullstendig.
Da kom det ut en sykepleier. Ung, sliten, med utslitte tresko av plast. Hun gikk rett mot ham.
Magnus stirret på henne, følte alt rase sammen.
Alt. Nå kommer det. Nå kommer dommen.
Hun kom nærmere, bøyde seg litt frem, og sa rolig, med klar stemme, som en dom men en lys én:
Hun kommer til å leve. Krisen er over.
Verden svaiet under ham.
Leppene dirret, ansiktet fremmed og mykt, som om det ikke lenger var hans. Han satt der, prøvde å si noe bare et «takk», bare et lite «Kjære Gud», bare trekke pusten. Men det kom bare stille hikst, ustøe hender, og de varme, levende tårene rant i strie strømmer nedover kinnene.
Siden den natten sluttet så mye å bety noe for Magnus.
Han var ikke lenger redd for å miste jobben. Ikke redd for å fremstå som latterlig, klossete eller rådvill.
Det eneste som faktisk holdt ham oppe nå, var minnet om den natten. Om hvordan verden kan rase sammen på ett sekund. Om hvor lett alt kan forsvinne hun som han ville ha flyttet fjell for.
Alt annet mistet sin betydning.
Som om verden før og etter ble adskilt av en syltynn fryktens linje.
Alle andre bekymringer bleknet, som ubetydelig støy før total stillhet.




