Kjære dagbok,
I dag gikk jeg gjennom den samme skogen i Frognerparken hvor alt begynte for tjue år siden. Det var ikke på plan, men på en lunefull høstbris som virvlet gjennom Oslo og virket som om den bladde i folks livsark.
Jeg, Eirik Larsen, vandret langs en allé opplyst av gylne lykter. I frakken min, i den innerste lommen, lå en krøllete billett til nattoget som skulle forlate byen i kveld. Det var en avskjed med den byen som hadde vært som en sommerhavn for meg, med all min første ungdom.
På den gamle benken med det sprekke hjørnet av betong og de mystiske initialene «M.+V.» risset inn på ryggsiden, satt hun. Synnøve, iført en beige kappe, stirret på dammen hvor endene plasket ved bredden og håpet på brød fra forbipasserende.
Jeg stoppet, og hjertet mitt begynte å slå den gamle, glemte rytmen ikke et dunk, men et sakte svevende pendel som målte tiden bakover. Jeg kjente henne fra tusen andre ansikter ikke fra dette slitte, slitte mennesket, men fra vinkelen på hodet og hvordan hun holdt hendene sammen på knærne.
«Synnøve?» sa jeg med en raspete, uvant stemme.
Hun vendte seg ikke fort, ikke redd, men som om hun hadde ventet på å bli kalt. De samme grågrønne øynene åpnet seg.
«Eirik? Å, Gud Eirik.»
Jeg satte meg ved siden av henne, med nok av avstand til å romme ti år. Lukten av fuktig løv, røyking og dyreparfyme hang i luften ikke den søte, dristige duften fra ungdommen.
«Hva gjør du her?» spurte vi nesten i kor og lo klønete.
Det viste seg at hun bare hadde tatt en liten spasertur etter et møte på universitetet i nærheten. Jeg var på avskjed.
Et øyeblikk av stillhet, både trøstende og tungt.
«Husker du,» begynte hun plutselig, og så på vannet, «hvordan vi møttes første gang? Du kjørte skateboard og nesten slo meg i beina.»
«Det var ikke «nesten», jeg traff deg faktisk,» lo jeg. «Du falt rett i en sølepytt, og i stedet for å be om unnskyldning, ropte jeg at du hadde ødelagt skateboardet mitt.»
«Jeg gråt ikke på grunn av ødelagte strømpebukser, men fordi du var så uhøflig,» ristet hun på hodet, og små linjer av smil krøp rundt øynene. «Og dagen etter kom du med en eske av sjokolade fra «Ekspedisjon».»
«Vi satt på denne benken til det ble mørkt,» la jeg til i stillhet.
Da begynte minnene å rulle som en gammel filmrull, og projiserte klare, svakt falmede bilder på sinnets lerret. Vi så oss selv som ungdommer som stekte pølser på bål med venner, og hun, dekket av tjære, matet meg med en gaffel mens jeg later som om jeg bet i fingeren. Vi løp gjennom en skurregn etter en filmpremiere, gjennomvåte til skinnet, og ropte av begeistring. Jeg ga henne en sølvring med en liten safir på bursdagen hennes, kjøpt av alt jeg tjente den sommeren, og hun gråt mens hun presset hånden mot leppene.
Ord kom lett nå, som om vi hadde beholdt dem under lag av hverdag, skuffelser og voksenliv.
«Husker du krangelen om studier?» spurte Synnøve. «Du ville i Trondheim, jeg kunne ikke dra på grunn av mor.»
«Jeg var en idiot,» hvisket jeg. «Jeg sa at ekte kjærlighet får deg til å reise til verdens ende.»
«Jeg sa at ekte kjærlighet gjør deg forstående,» sukket hun. «Vi var så unge, så sikre på at kjærlighet var en magisk kraft som løste alt. Men den viste seg skjør, som det første islaget på dammen.»
Vinden rykket av løv fra en lønn, og vi danset i en langsom, avskjedsvalse.
«Går det bra med deg?» spurte jeg, selv om svaret var gitt. Det var ikke «bra» i den meningen to tjueåringer på en benk gir ordet. Hun hadde en familie, en jobb. Jeg hadde mitt eget firma i Bergen, med sine bekymringer. Alt var normalt, men ikke «bra» i den dype, meningsfulle forstand.
«Ja,» svarte hun, og jeg så de samme ordene i øynene hennes. «Alt er bra.»
Jeg gravde billetten frem fra lomma, kna den i håndflaten. Et stykke papir som skilte meg fra denne byen, fra denne parken, fra henne.
«Vet du,» sa jeg og rakte ut hånden, «jeg husker fortsatt duften av håret ditt. Ikke parfyme, men bare hår. En blanding av eple-shampo og sol.»
Hun så på meg, og øynene hennes glitret.
«Jeg husker hvordan du plystret. Du hadde en spesiell tofingerplystring når du gikk forbi porten min, og jeg løp opp på balkongen som en gal.»
Jeg prøvde å plystre nå, men det ble en svak, usikker tone. Ferdigheten var tapt. Vi smilte begge, men med en tydelig, gjennomtrengende melankoli.
Det var på tide å gå. Vi reiste oss fra benken samtidig, som en gammel vane.
«Ha det, Eirik,» sa hun.
«Ha det, Synnøve.»
Vi omfavnet ikke hverandre, vi kysset ikke kinnet. Vi gikk i hver sin retning langs alléen, akkurat som for tjue år siden da vi trodde vi skulle møtes igjen i morgen. Men nå, aldri.
Da jeg nådde utgangen av parken, snudde jeg meg. Hun var allerede langt borte, en tynn silhuett som forsvant i skumringen. Jeg tok billetten, så på de uklare bokstavene og tallene, og rev den langsomt i flere biter før jeg kastet den i en søppelbøtte.
Jeg forlot byrden. Jeg la den der den hørte hjemme, og gikk videre inn i den kalde kvelden, med bare den søte, fjerne duften av eple-shampo i minnet.
Utenfor parken rammet byens lyd meg bilers brumming, horn som tuttet, folks hastige skritt. Lukten av bensin og kebab fra en bod på hjørnet fylte luften. Jeg lukket frakken og vandret uten mål mot togstasjonen, selv om toget mitt ikke lenger ventet.
Jeg gikk gjennom kjente gater, og hver krok ble en side i boken vi en gang skrev sammen. Jeg så kinoen «Kino Oslo» på trappen der vi hadde kysset mens regnet kom over oss. Jeg så den gamle kafeen der Synnøve først smakte tyrkisk kaffe og sukket: «Smaker som bitter jord». Nå var det et kontor for en stor bank.
Jeg tenkte på å vende tilbake, å finne henne og si hva? At alle år jeg har søkt hennes speil i ansiktene til fremmede kvinner, at ingen suksess lukter så søtt som hennes epleshampo? Det ville vært galskap. Vi er voksne, med forpliktelser, tidsplaner, liv som ikke lenger passer sammen.
Synnøve satte seg på en annen benk, bare noen steg unna. Hun så på vinden som jaget de siste falmede bladene over vannet, og tenkte på hvor merkelig livet er. To tiår et helt liv med en annen partner, en oppvokst sønn, en doktorgrad, en fast rutine og alt kan viskes ut på ti minutter av en tilfeldig samtale.
Hun husket hvordan han så på henne den samme rette, litt utfordrende blikket som en gang tok pusten fra henne. Et blikk som så ikke den respekterte professoren, men den unge jenta med skateboard, gjennomvåt og lykkelig.
Et plutselig, nesten fysisk ønske om å springe etter ham, spørre: «Hva om?» men bena ville ikke lytte. De var vant til ro, til forutsigbarhet. Hun visste veien hjem, til ektemannen som sikkert lurte på hvorfor hun var forsinket.
Med et dypt åndedrag reiste Synnøve seg og gikk mot universitetet, hvor bilen hennes sto. Hun gikk uten å se tilbake på dammen, på benken, på spøkelsene fra ungdomstiden.
Jeg nådde jernbanestasjonen. Det store skjermbildet viste tog til Stockholm, København, Tromsø steder der ingen ventet på meg. Jeg gikk til billettluken.
«Hvor skal du?» spurte den trøtte ekspeditøren.
Jeg så på henne, så på hendene som nettopp hadde holdt en billett til ingenting.
«Ingen steder,» mumlet jeg stille. «Jeg er allerede hjemme.»
Jeg snudde meg og gikk bort fra stasjonen. Jeg visste ikke hva morgendagen ville bringe. Kanskje et arbeid, kanskje en liten leilighet med utsikt over parken, eller kanskje bare noen flere dager med høstluft.
Jeg søkte ikke lenger meg selv i et nytt møte med henne. Det møtet hadde allerede skjedd. Det rystet meg, fikk meg til å huske hvem jeg egentlig er, under år med avtaler og forretninger.
For første gang på lenge hadde jeg ingen hastverk. Jeg var bare Eirik, som en gang elsket Synnøve. Og det var nok for den kvelden. Fortiden kan ikke tas tilbake, men man kan slutte å løpe fra den. I dette øyeblikket følte jeg en merkelig, lett lettelse som om det i sjelen hadde blitt gjort plass til noe nytt. Fortiden slapp meg, ikke med et dørslag, men med et stille, lett pust. I stillheten begynte noe eget, virkelig, å vokse.
Lærdom: Å holde fast på minner er fint, men å slippe taket gjør plass til nye muligheter.




