Kjære dagbok,
Jeg sitter her med en kopp sort kaffe på Kafé Grønn, og tankene mine svir som en brann i kroppen. Min manns elsker, Ingrid, er av en sjelden skjønnhet. Hadde hun vært en mann, ville han også ha valgt henne. Du vet, det finnes kvinner som virkelig kjenner sin egen verdi. De går med en verdig holdning, ser deg rett i øynene, lytter til sluttordet. De er ikke stresset, har ingen rastløse bevegelser, og de føler ikke behov for å vise skuldrene eller puffe opp brystet for å bli oppdaget. De beholder en kongelig ro og går aldri seg vill i sin egen natur.
Og det er sannsynlig at han ville ha valgt henne, kanskje nettopp fordi hun er hans motpol. For hvordan er jeg egentlig? Jeg løper alltid rundt, hever stemmen på barna og på Einar, mister ting fra hendene, klarer aldri å samle meg. På jobben er jeg alltid bakpå, og sjefene er stadig misfornøyde. Jeg har alltid på meg jeans og t-skjorte eller genser hvem har tid til å stryke en kjole eller bluse? Jeg husker knapt siste gang jeg strøk en bluse eller et skjørt. Den siste moderne tørketrommelen har tatt over den stressende oppgaven med stryking.
Likevel er Ingrid feilfri. Silhuetten, måten hun går på, de lange bena, det fyldige håret, de klare øynene, det vakre ansiktet du får deg bare til å klemme hendene rundt hodet! Siden jeg så henne, har jeg slitt med å puste rolig. Det hele startet etter en tjenestereise til et fjerntliggende område av Oslo. Trett og sulten vandret jeg inn i en liten kaffebar ved en tilfeldighet. Det var fullt; bare et bord i et hjørne stod ledig. Jeg satte meg, løftet blikket over menyen, og så ham Einar ved siden av. Der, på den andre siden av bordet, satt hun.
Han holdt hendene sine mellom håndflatene, kysset fingrene langsomt. Det var som et maleri: fingrene luktet av basilikum. Jeg følte et sug i øynene, men jeg kunne ikke lenger fornægte at kvinnen var helt spesiell.
En merkelig følelse krøp inn. Som ved en brann: du ser de røde merkene på huden, vet at smerten kommer om et øyeblikk, men du lever i ventingen. Du prøver å blåse livlig over såret for å dempe det som kommer. Det burde gjort vondt, men innvendig var det bare tomhet. Ingenting mer.
Einar kom hjem i tide, som han alltid gjør, rolig og balansert. Jeg er den som lett blir opphisset, impulsiv. Han er en moderat blodsdråpe, med en behagelig humor, helt motsatt meg.
Jeg tenkte at et glimt av hans humor kunne redde denne situasjonen. Hans var ikke passende for dette øyeblikket. Hele kvelden ville jeg stille ham direkte, med en nøytral tone: «Hvordan står det til med kjæresten? Jeg så deg i går på Kafé Grønn. Hun var vakker, jeg forstår. Jeg ville ikke ha stått på sidelinjen.» Så skulle jeg se ham svette, rødme og streve med å holde roen.
Hva ville han sagt? Kanskje «Ja, og nå? Skal barna bli kjent med henne? Hvor skal jeg bo? Kommer hun med egen leilighet, eller tenker du at hun flytter inn hos oss?» Jeg fikk ingen svar. Som vanlig omfavnet han meg, og vi sov raskt ved siden av hverandre.
Kanskje vi ikke engang nådde den delen av natten hvor vi lå ved siden av hverandre. Jeg lo for meg selv, tenkte på hvordan en kvinne ser på sviket med egne øyne og likevel insisterer på at det var som om hun så det for første gang.
Kanskje vi bare var i begynnelsen, i den fasen hvor blikkene møtes og hjertene slår i takt. Han vet hvordan han skal skjule seg, så han ikke avslører noe med blikk eller bevegelser.
Jeg vendte og vridde meg i sengen, sov i korte stykker, drømte om fargerike blomster og elskere i røde kjoler jeg aldri har sett.
Om morgenen reiste jeg meg med tungt hode, beveget meg saktere enn vanlig, og forberedte barna på skolen med ro. Hele dagen spør jeg meg selv: Hva gjør kvinner som oppdager at mannen har en elsker? Søker de på Google? Google ga meg ingen svar. Jeg hadde ingen plan. Skulle jeg prøve å leve videre?
Jeg tror ikke jeg trengte å prøve. Jeg lever allerede, akkurat som før. Den samme rutinen, den samme mannen som kommer hjem i tide, uten fremmed duft på skjorten, de livlige barna, søndagssynet på kino. Alt er det samme, de samme to eller tre små affærer i uka, hvis jeg er oppmerksom på detaljene.
Kanskje feilet jeg i den kaffebaren? Nei, jeg ringte ham til lunsj; han svarte ikke. Jeg tok en taxi tilbake til samme kafé. Jeg ga sjåføren en kort forklaring: jeg venter på en viktig pakke for jobben. Einars bil stod parkert rett overfor. Jeg så dem begge gå ut og sette seg i bilen sammen.
Jeg lot ansiktet bli blekt, ba om en flaske vann fra sjåføren, gjorde som om jeg hadde en telefonsamtale, og ropte dramatisk: «Skam dere for pakken deres! Jeg står ikke her lenger, jeg drar på jobb!» Selv sjåføren brydde seg ikke om hva jeg tenkte.
Når du oppdager en elsker, snur livet seg på hodet. Skal du skille deg? Kanskje. Men hvordan leve videre? Å holde ut? For hvem, for hvem?
Jeg husket et vennskapelig par som også hadde en elsker. Han skjulte det, løy, men kona fant ut til slutt. Det ble et skandale, han nektet alt, men bevisene meldinger på telefonen fant ham. De sa at han ble hacket, at konkurrentene ønsket ham ned.
Da sa hans kone bestemt: «Jeg ville aldri lyve. Det ville vært pinlig å fornekte. Hvis du gjør noe, må du ta ansvar og innrømme det. Så velger du: kutter du båndet med elskeren og blir med familien, eller drar du, men tar vare på de du har.»
Det virket beundringsverdig for meg. Hvor alvorlig en person kan stå ved siden av deg! Det er lett å gi råd fra sidelinjen, uten å være direkte involvert. Når livet kaster deg i midten, og andre forventer beslutninger og balanse, forsvinner mot og ro i et øyeblikk.
Jeg gikk inn i den samme kaffebaren og satte meg ved deres bord. Ingrid løftet blikket, overrasket. Einar ble stiv, knyttet hendene under bordet. Stillhet. Det var fascinerende å observere dem. Ingrid forsto umiddelbart hvem hun var, eller kanskje hun allerede visste.
Einar ville snakke, men hun stoppet ham med en hevet hånd: «Er du så blind at du ikke legger merke til? Nei, jeg mener, det er ikke unormalt. Det skjer. Men vær så snill, tenk på hvordan dere løser dette vi har barn, en felles leilighet, gamle foreldre. Dere er modne, dere klarer det.»
Hun reiste seg. Den nystrøkne kjolen fikk henne til å se bra ut. Det var synd at hun ikke hadde brukt en slik kjole på lenge.
Noen ganger betyr mot å kunne fortelle sannheten, men også å gå videre med verdighet, uansett hvor tungt det kan være. En kvinnes verdighet kommer ikke fra sko eller strøkne kjoler, men fra roen som gjør at hun til slutt samler styrken sin og ser fremover i sitt eget liv.
“`Jeg betaler for kaffen, tar tak i den lille, slitte notatboken som har vært min eneste fortrolige, og går ut i den kalde høstkvelden med et hjerte som slår i takt med regnet. Gaten er tom, men lyset fra gatebelysningen kaster lange skygger som minner meg om fortiden en fortid som nå ligger i bakluken av min egen vilje. Jeg stopper ved en gammel bokhandel, lar døren knirke åpent og lar meg selv bli omsluttet av lukten av papir og muligheter. På en hylle finner jeg en tynn bok med tittelen «Å finne deg selv i et splintret speil». Jeg tar den med, betaler med et smil som er både ærlig og lettet, og går videre.
Når jeg når trappen hjem til leiligheten, kjenner jeg en ro som jeg ikke har følt på lenge. Jeg åpner døren, og barna leker på gulvet, uvitende om den stormen som har raste i foreldrenes sjeler. Jeg setter meg på sofaen, legger boken ned ved siden av meg og ser på dem med et blikk som sier: «Jeg er her, og jeg velger å være hel». En stille beslutning faller som et løft fra himmelen jeg vil ikke la Einar eller noen andres hemmeligheter definere meg. Jeg vil heller bygge en ny hverdag, en der ærlighet er fundamentet, og der jeg selv bestiger de trinnene som fører til ekte fred.
Kvelden går mot natt, og jeg finner ro i de små, hverdagslige øyeblikkene: en barnelek, en kopp te, en latter fra en partner som nå ser meg med nye øyne. Jeg skriver siste setning i dagboken: «Jeg er ikke lenger en kvinne som venter på at andre skal avgjøre min verdi; jeg er den som skriver sin egen historie, ett kapittel av gangen». Med den setningen lukker jeg lokket, slår av lyset og lar stillheten fylle rommet en stillhet som ikke lenger er tom, men full av muligheter.




