Lodden engel
Kjære dagbok,
I dag opplevde jeg igjen det som har blitt nesten et daglig ritual for meg, men jeg kan ikke la være å tenke tilbake til hvordan det hele startet. Den første gangen jeg møtte den store hunden, satt han urørlig midt i veien her på Bjølsen. Jeg rygget forsiktig, uten å ta blikket vekk fra den digre, lodne kroppen som virket både majestetisk og litt fryktinngytende der han satt.
Flink gutt, ropte jeg lavt, nesten som en bønn hvisket ut i den svale, norske kvelden.
Hunden hadde mørke, kloke øyne og ørene hans roterte varsomt mot små lyder. Jeg kjente frykten klebe seg til ribbeina mine. Hele oppveksten min har jeg vært redd for hunder selv små pomeranianer sovende på fanget til gamle damer på bussen på Majorstuen kunne gi meg kaldsvette. Denne redselen fikk jeg med meg fra min barndom i Skjåk. På tunet hos bestemor bodde det en nabo som drev oppdrett og fire år gammel greide jeg ikke styre nysgjerrigheten da en valp forvillet seg innpå gårdsplassen vår. Jeg plukket ham forsiktig opp, men rakk knapt ta noen steg før moren til valpen kom stormende. Hun gjorde ikke annet enn å knurre, men det hugg seg fast i hukommelsen: frykten, hjelpeløsheten og kulden gjennom hele kroppen.
Årene gikk, men skrekken for hunder har aldri sluppet taket. Så nå, her i hjertet av Oslo, sto jeg og tenkte: “Bedre å gå rundt kvartalet enn å risikere noe.” Jeg snudde rolig, prøvde å ikke vise frykt, men kunne ikke la være å kaste et nervøst blikk bakover hunden fulgte etter meg. Ikke for nærme, men bestandig i behørig avstand. Hver gang jeg så bak, tenkte jeg: “Så klok du er du holder avstand, du vet at jeg egentlig er livredd.”
Da blokka mi på Bjølsen kom til syne, småjogget jeg de siste meterne, la kortet på dørlåsen og forsvant inn. Igjen kikket jeg ut av vinduet på gangen der satt den lodne skapningen, betraktet meg rolig, før den til slutt forsvant ut i skumringen. Da pustet jeg lettet ut for første gang på evigheter.
Dette ble vårt merkelige mønster. Hver ettermiddag når jeg gikk hjem fra reklamebyrået på Grünerløkka, dukket den store hunden opp, fulgte meg nnn til døra, alltid stille. Uken gikk og hver dag kom han et lite hakk nærmere. Først ti meter bak etter noen dager gikk han nesten side om side.
Det å bli fulgt hjem av den svære hunden, gjorde meg fremdeles nervøs, men det ekstreme ubehaget slapp litt taket for hver dag. Hundens blikk ble etter hvert vennlig, jeg oppdaget en egen ro i planløsheten hans som om han visste jeg trengte bare noen som var der, ikke en eneste stor gest eller lyd.
En dag bestemte jeg meg for at han trengte et navn. Vettløs som jeg følte meg, kalte jeg ham: «Brage». Navnet kledde ham, syntes jeg stort, ur-norsk, verdig.
Fra den dagen jeg begynte å rope «Brage!» når jeg kom rundt hjørnet, løftet han hodet, som om han virkelig forsto hva han het. Jeg måtte smile av hvor synkron vi var blitt.
Livet mitt ellers handlet om hektiske dager bak en kontorpult, PowerPoint-presentasjoner til kunder på lerret. Hver ettermiddag sank jeg ned i sofaen min i den lille leiligheten og håpet på litt fred. Nå hadde turene hjem fått et nytt preg Brage gjorde hjemveien min til noe langt mer meningsfullt enn bare en overgang mellom jobb og privatliv. Det var som om nærværet hans beskytter meg på et plan jeg aldri ville innrømmet for noen på jobben.
Lenge vegret jeg meg for å virkelig møte blikket hans, men litt etter litt våget jeg mer. En kveld ble jeg overrasket over hvor glad jeg ble for å høre potene hans i grusen bak meg. Jeg fant på å prate litt med ham, og han svarte alltid med et blikk, et nikke eller et lite, nesten uhørlig bjeff, som om vi kommuniserte på vårt eget rare språk. Og for hver dag ble min frykt mindre.
En kveld tidlig i september, var jeg seint ute. Været var friskt, vinden rusket i løvtrærne. Brage var ikke der. Jeg kjente straks et uventet stikk av uro hvor var han blitt av? Kunne det ha skjedd noe? Hadde eieren funnet ham igjen?
Jeg hastet over det mørklagte torget, usikker på om jeg i det hele tatt ville føle meg trygg denne kvelden. Så, før jeg rundet svingen til blokkene våre, hørte jeg en stemme klissete og ekkel fra en mørk port:
Hei du, skal vi ta en kaffe kanskje?
Jeg latet som jeg ikke hørte, men mannen kom etter meg. Plutselig kjente jeg en hard hånd rundt armen. Han smilte ikke lenger, og jeg skjønte han var beruset. «Slipp,» hvisket jeg, men han lo hånlig og dro meg tettere inn mot seg. Jeg så et glimt av et knivblad, og hjertet hamret i halsen. «Hvis jeg roper, hva gjør du da?» Han bare stramme grepet.
Da, ut av mørket, kom en rungende, dyp bjeffing. Før jeg rakk å forstå noe, lå mannen i gata med en sint, lodden Brage over seg. Mannen forsøkte å rykke seg fri, men Brage holdt ham nede ikke blodtørstig, men kompromissløs. Kniven trillet bortover bakken. Med dirrende røst ba jeg Brage slippe, men ikke la mannen løpe straks ringte jeg politiet.
Da politiet etter hvert førte bort mannen, gikk Brage rolig bort til meg, la hodet tungt på knærne mine der jeg hadde satt meg sammenkrøpet på fortauet. Tårene rant av sjokk, lettelse, alt på en gang men jeg klamret hendene til den varme pelsen.
Takk, hvisket jeg. «Du har reddet meg.»
Etter den kvelden kunne jeg ikke være alene lenger. Jeg hentet Brage inn inn i livet mitt, inn i leiligheten. Nå er han alltid her: han ligger foran døra når jeg våkner, han følger med når jeg vandrer gjennom rommene. Jeg har aldri kjent meg så trygg.
Brage hadde det ikke så lett i starten. Han var forsiktig, vandret nervøst rundt i den trange gangen min, snuste på alt. Jeg ga ham god tid, sa lite bortsett fra oppmuntringsord, og lot ham finne ut av det selv. Han endte til slutt opp ved vinduet, hvor han kunne se ut på Oslos gater, på folk, på trikkene og skyggene som beveget seg og der fant han ro.
Jeg gjorde alt jeg kunne for å gjøre det hjemmekoselig for ham, med en egen tykk liggepute, solide matskåler, og leker et gult tau, et tyggeben og en stoffhest som han etter hvert tok imot. Snart var han virkelig hjemme.
På morgenene sprang han til døra når jeg kom hjem fra butikken på Jernbanetorget, halen pisket. På ettermiddagene gikk vi til Torshovdalen og nøt den stille parken, han ved min side. Nå var ikke bjeff eller klør noe jeg fryktet, tvert imot; jeg stolte på Brage på en måte jeg aldri tenkte at jeg kom til å stole på noen hund.
Så fikk Brage en dag vondt i magen og virket pjusk og stille. Han ville ikke leke, knapt spise og lå bare i kroken sin. Jeg ble urolig, ringte veterinæren umiddelbart og fikk ham til å komme på hjemmebesøk. Han mente det var en enkel maveinfeksjon, sikkert fra maten Brage hadde spist som løshund før, men forsikret meg om at det gikk over med antibiotika og riktig fôr. Jeg fulgte rådene til punkt og prikke, og brukte til og med av lønna fra reklamejobben for å kjøpe det beste foret hos veterinæren på St. Hanshaugen for Brage var nå min familie.
Innen ei uke var Brage seg selv igjen. Han hentet lekene i stua og møtte meg i døra når jeg kom hjem, med logrende hale og tindrende blikk. Jeg smilte av ren glede hver gang. Livet vårt fikk en ny rytme. Jeg lærte meg hvilke norske matvarer hunder tålte, hvordan jeg kunne lage sunne hjemmelagde godbiter. Brage fikk egen plass i kalenderen min, og jeg meldte oss på grunnkurs i hundelydighet i Dælenenga hundeklubb. Treneren skrøt av hvor raskt han forsto kommandoer.
Hver helg dro vi i parken, hvor Brage løp fritt under store trær, snuste på nye kamerater, og jeg satt på benken og så på ham. Jeg kjente varmen i brystet dette var hjemme.
Men for noen uker siden møtte jeg en mann utenfor blokka da jeg kom hjem fra jobb.
Hei, er du Synne? spurte han og smilte forsiktig. Synne det er meg, det navnet har gått i slekten i generasjoner.
Ja, sa jeg avventende.
Jeg heter Knut. Jeg er egentlig Brages eier.
Det føltes som om bakken sviktet under meg. Jeg spurte hvorfor Brage hadde bodd på gata, og han fortalte at han hadde reist på fiske i Finnmark og overlatt Brage til en venn. Vennen hadde ikke klart oppgaven da Brage ble for mye å håndtere, og bare sluppet ham ut. Knut hadde lett overalt da han kom hjem, til ingen nytte før han så meg og Brage sammen en ettermiddag.
Han så på oss, så hvor god Brage hadde det, og sa: Nå ser jeg jo hvor hjemme han er. Jeg vil nødig ta ham bort fra det livet han har med deg, Synne. Jeg ville bare vite at han har det bra.
Jeg nikket takknemlig. Sjelden har jeg kjent stolthet eller lettelse på denne måten. Da Knut snudde og gikk, løp jeg inn. Brage ventet på meg allerede, logrende like trofast som alltid. Nå vet jeg at han er min og jeg hans.
Og, kjæredagbok, jeg kan ikke si annet enn at jeg ikke lenger bare eier en hund, men har funnet en engel i ulveham.




