Den dagen jeg begravde mannen min, begynte sønnen min allerede å legge planer for livet mitt.

Den dagen jeg gravla min mann, hadde allerede sønnen min lagt store planer for resten av mitt liv.

Sju dager senere sto han i døra mi med to hunder og et uttrykk bare noen har når de er sikre på at alt er avgjort.

I følge ham skulle jeg passe hundene hver gang de reiste.

Ikke ett spørsmål, bare et vedtak.

Han bare slo det fast mens han plasserte burene midt på kjøkkenet mitt:

Nå som pappa ikke er her lenger, kan du ha dem hos deg hver gang vi er bortreist.

For han var det så selvfølgelig.

Jeg var jo alene.
Og mødre slik det visstnok fungerer har alltid tid.

Jeg smilte bare.

Men det Christian ikke visste, var at jeg allerede i månedsvis hadde holdt på en hemmelighet, gjemt i nattbordskuffen.

En betalt billett for å forsvinne et helt år på et cruise.

Inni meg brant én setning jeg aldri sa høyt:

Du undervurderte meg.

For mens sønnen min var travelt opptatt med å organisere livet MITT…

hadde jeg allerede organisert min egen rømningsplan.

Og så, når huset ble stille og morgengryet kom, skulle skipet legge fra kai.

Det familien min skulle oppdage den morgenen,
ville gjøre dem målløse.

Da Eivind døde brått av hjerteinfarkt, så tenkte hele nabolaget på Majorstua at enken, Mari Nilsen, kom til å holde seg rolig, trist og stand-by for alt og alle.

Jeg organiserte gravøllet, tok imot klemmer, holdt ut med hullete kondolanser og tillot ungene mine, Christian og Ingrid, å snakke over hodet på meg, som om jeg allerede hadde fått tildelt ny jobb:

Den Praktiske Moren.
Bestemor med Åpent Hus.
Hun du alltid kan ringe til for å få hjelp med et eller annet husholdningsproblem.

Jeg sa ingenting om at jeg tre måneder før Eivind døde plutselig hadde kjøpt, i full hemmelighet, en billett til et ettårig cruise i Middelhavet, Asia og Latin-Amerika.

Ikke fordi jeg klikket for meg.

Men fordi jeg hadde brukt år på å føle at livet mitt besto av å ta vare på alle…
bare ikke meg selv.

Den første uka etter begravelsen, kom Christian innom to ganger.

Først for å gå gjennom arvepapirer med en iver som frøs blodet mitt.

Deretter igjen med kona, Line, to hundebur og et smil jeg hadde lyst til å pakke ned sammen med vinterklærne.

Oppi burene var det to små hunder, livredde og bjeffete.

Vi kjøpte dem for at jentene skal lære ansvar, sa Line.

Jentene? De så ikke engang bort på dem.

Den egentlige ansvarlige skulle nok være meg.

Christian sa det over kaffetrakteren:

Nå som pappa ikke er her, kan du ha dem hver gang vi reiser.

Ikke et spørsmål.

En avgjørelse.

Ja ja, la han til og trakk på skuldrene,
Du er jo alene og har da alltid vært så flink til å passe på.

Line plasserte en stor pose hundemat på kjøkkenbordet.

Deretter festet hun et skjema på kjøleskapet.

En timeplan.

07:00 mat
13:00 tur
19:00 mat

Sånn blir det enklere for deg, sa hun, og det gliste.

En brå bølge irritasjon ga meg nesten motet tilbake.

De fordelte framtida mi som det skulle vært et gjesterom på hytta.

Men jeg smilte.

Jeg diskuterte ikke.
Jeg gråt ikke.
Jeg hevet ikke stemmen.

Bare klappet på et av burene og spurte rolig:

Hver gang dere skal reise, altså?

Christian trakk på skuldrene.

Selvfølgelig. Du har alltid fikset alt.

Han sa det som en hyllest.

Men det føltes som en dom.

Den kvelden åpnet jeg nattbordsskuffen og hentet frem pass, billett og resevering.

Sjekket avgangstid for skipet fra Oslo havn.

Klokka 06:10, fredag morgen.

Under 36 timer igjen.

Da ringte mobilen.

Christian.

Jeg svarte.

Han toppet alt med én siste setning:

Mamma, ikke noe sprell nå. Fredag legger vi igjen nøklene og hundene.

Christian var overbevist om at mora hans ikke hadde noen alternativer.

Men mens han sov søtt den natta, hadde Mari Nilsen allerede tatt livets største sprang.

Klokka halv fire på natta:
en koffert,
en taxi utenfor i den tomme gata

og en hemmelighet familien ikke ville finne ut av
før det var for seint.

Del 2

Sov, det gjorde jeg nesten ikke den natta. Ikke fordi jeg var redd, men fordi endelig alt var klinkende klart. Noen avgjørelser kommer ikke fra mot, men fra mange års oppspart slitenhet. Jeg rømte ikke fra barna jeg stakk fra rollen de hadde tenkt å presse meg inn i.

Klokka sju torsdag morgen ringte jeg søsteren min, Åse, eneste som kunne tåle sannheten uten å dømme. Jeg sa:

I morgen drar jeg.

Litt stillhet, så en trillende, vantro latter.

Endelig, Mari, svarte hun. Endelig.

Hele formiddagen hjalp hun meg å rydde opp i alt som var praktisk. Betalte regninger, ryddet i papirer, ordnet en mappe med attester, skjøter og kontaktlister. Jeg skulle ikke forsvinne, bare ut i verden som et voksent menneske med grenser.

Jeg ringte også til en kennel rett utenfor Oslo og hørte om kapasitet, priser og rutiner. Ledig plass. Jeg booket to plasser for én måned alt i navnet til Christian Nilsen. Ba om bekreftelse på mail. Printet ut alt sammen.

Midt på dagen ringte Christian igjen, fortalte at de reiste tidlig fredag morgen med fly til Gran Canaria, snakket om hvor slitne de var og hvor mye de trengte å koble av. Jeg sa ikke så mye, men da han la til:

Vi legger igjen mat til hundene og timeplan på kjøkkenet.

Den replikken fikk det til å knyte seg i magen. Ikke ett spørsmål om jeg ville, kunne eller hadde andre planer.

Jeg avsluttet samtalen med et Vi får se, som han ikke engang hørte.

Om ettermiddagen pakket jeg en pen og praktisk koffert. Sommerkjoler, medisiner, to romaner, en notatbok og det blå skjerfet jeg hadde da jeg møtte Eivind.

Jeg drar ikke fordi jeg hater ham.

Jeg drar fordi jeg i de beste årene til slutt glemte hvem jeg var før jeg ble kone, mamma, omsorgsperson og universalløsning.

I speilet så jeg lenge på meg selv. Jeg var fortsatt pen, på den rolig-voksne, trygge måten. Jeg trengte ikke tillatelse fra noen for å eksistere utenfor det andre krevde av meg.

Klokken elleve på kvelden, idet jeg bekreftet taxi til halv fire, sendte Christian en melding:

Mamma, jentene gleder seg sånn til at du skal passe hundene. Ikke svikt oss!

Jeg leste det tre ganger.

Det sto ikke vi er glad i deg.
Det sto ikke takk.
Ikke et eneste hvordan har du det?.

Det sto bare ikke svikt oss.

Jeg sukket, åpnet PC-en og skrev en lapp. Ikke en unnskyldning: bare sannheten. Lot den ligge på spisebordet, sammen med kennel-reservasjon og en enkelt nøkkel.

Deretter slukket jeg alt lyset, satt stille i mørket og ventet på morgengry som om det var mitt livs første hjerteslag jeg ventet på.

Taxien kom klokka 03:38.

Hele Oslo sov i varm juninatt jeg listet meg ut med kofferten, men trengte ikke lenger beskytte noens søvn.

Før jeg låste døra, tok jeg et siste blikk på gangen, bordet der jeg hadde lagt andres sekker, andres brev, andres uro i alle år.

Jeg låste og slang nøkkelen inn i postkassa, akkurat som bestemt.

På vei til Oslo havn følte jeg ikke skyld.

Jeg kjente noe annet, rart, nesten farlig uvant:

lettelse.

Klokka kvart over sju, da jeg satt på skipet, startet mobilen å dure.

Først Christian.
Så Ingrid.
Så Line.
Så Christian igjen. Fylte hele skjermen.

Jeg ventet med å svare.

Satte meg ved et stort vindu, så havna våkne til liv og bestilte meg kaffe.

Da jeg endelig åpnet meldingene, var den første fra Christian med bilde av hundene bak bilen og teksten:

Hvor er du?

Neste:

Mamma, dette er ikke morsomt.

Så:

Jentene gråter.

Og så, den eneste ærlige:

Hvordan kunne du gjøre dette mot oss?

Da ringte jeg.

Christian var rasende. Han lot meg ikke slippe til.

Du har forlatt oss fullstendig. Vi står på dørstokken din! Hva skal vi gjøre nå?

Jeg ventet til han var ferdig og svarte rolig:

Det samme som jeg har gjort i alle år, sønn: Løs det.

Det ble pinlig stille.

Jeg benyttet sjansen til å fortelle at kennel-adresse og alt var på bordet, at mine private papirer skulle ligge i fred, at jeg ikke avlyser reisen, og at all hjelp fra meg framover skal være frivillig, ikke automatikk.

Han svarte, nærmest skrek det:

Du drar på cruise nå, rett etter at pappa er død?

Og jeg svarte:

Akkurat nå. Fordi jeg fortsatt lever.

Han la på.

Ingrid sendte meg melding en halvtime etter. Ikke spesielt snill, men ikke like hard:

Du kunne jo gitt beskjed.

Jeg svarte:

Jeg har sagt fra i tjue år på ulike måter uten at noen har hørt.

Hun svarte aldri tilbake.

Da skipet gled fra kai og Oslo ble liten bak meg, kjente jeg på en vill blanding av sorg, frykt og frihet.

Eivind var borte smertefullt ekte.

Men det var like sant at jeg ikke hadde forsvunnet sammen med ham.

Jeg støttet meg til rekkverket, luktet salt sjø og så byen forsvinne.

Vet ikke om barna bruker uker eller år på å forstå.

Kanskje forstår de aldri.

Men for første gang på lenge, så avgjør ikke dét livet mitt.

Hvis du selv noen gang har blitt gjort om til en pliktdrevet hushjelp med puls, vet du hvorfor Mari Nilsen ikke ble igjen.

Noen ganger er det drøyeste ikke å dra, men å nekte å alltid være til nytte.

Ville du gått om bord eller blitt og forklart, nok en gang, det ingen egentlig vil høre?

Rate article
Intigue Life
Den dagen jeg begravde mannen min, begynte sønnen min allerede å legge planer for livet mitt.