Jeg giftet meg med Henrik for 18 år siden. Situasjonen hans var trist, og alt skyldtes hans ekskone, som forlot ham og barna og rømte avgårde med elskeren sin. Henrik og Ingrid hadde giftet seg av kjærlighet. Ingrid fikk to herlige barn. En gutt, Lars, og en jente, Signe. Da barna var fire og tre år gamle, mistet Henrik jobben. Det var en tøff periode for familien. Ingrid forsøkte å finne seg arbeid, på et eller annet vis tjene litt penger for å kunne mette barna. Henrik derimot begynte å drikke med kameratene sine i boden. Det eneste han gjorde, var å klage på regjeringen og syns synd på seg selv. Ingrid ble fullstendig utmattet; på den tiden begynte en velstående mann å vise interesse for henne.
Hun klarte ikke å stå imot, og forlot mannen og barna, og dro til slutt av gårde med elskeren. Lars og Signe ble overlatt til seg selv, det var naboene som ga dem mat og prøvde å passe på. Samtidig satt Henrik i boden med kameratene sine og skjønte ikke med en gang at kona hadde dratt. Da Henrik omsider innså det, var det for sent. Barna var allerede tatt hånd om av barnevernet.
Jeg traff Henrik i et bryllup til felles venner. Jeg likte ham fra første stund. Vi begynte å prate sammen, og jeg gjorde alt jeg kunne for å gi ham trua på livet tilbake og samle tankene hans litt.
Etter bryllupet vårt foreslo jeg at vi skulle hente barna hjem fra barnehjemmet. Jeg kan ikke få barn selv, men jeg fikk vondt av Lars og Signe. Fra første dag behandlet jeg dem som mine egne, og de fikk straks et nært forhold til meg. Det har nå gått 18 år. Barna ante ikke at jeg ikke var deres biologiske mor. Plutselig dukket Ingrid opp igjen i livene våre. Hun møtte barna og fortalte dem at det var hun som var den ekte moren deres. Lars tok det rolig og sa at han bare hadde én mamma, og det var meg. Signe var mer imøtekommende og klarte å tilgi moren sin. I starten var jeg imot at de skulle ha kontakt, for Ingrid hadde en gang gjort noe forferdelig mot dem. Jeg forstår at hun skammer seg og forsøker å gjøre opp for seg. Jeg bestemte meg for å hjelpe henne med dette, fordi en mor er den som både har født og oppdratt barna, og det betyr at våre barn egentlig har to mødre.




