Andre mor
De papirene du prøver å lure på meg, har jeg sett før, Randi Karlsen. Andre gang går ikke.
Hun blunket ikke engang. Hun stod i døren til mitt eget kjøkken, i sin beige kåpe med perleknapper, vesken slengt nonchalant over armkroken, som om hun kom til et selskap, ikke for å tråkke på andres liv. Det luktet eksklusive parfymer av henne. Parfymen Jon hadde kjøpt til henne fra Oslo til bursdagen han hadde fått ros for god smak, «i motsetning til enkelte andre.»
Ingrid, du har misforstått, sa hun med stemme jeg etter hvert har lært å tolke. Myk på overflaten, steinhard inni. Jeg vil deg bare vel. Bare vel.
Jeg satte koppen på bordet. Hendene mine skalv ikke. Det var noe nytt for bare et år siden hadde hun fått tåneglene mine til å krølle seg bare med blikket sitt.
Du har allerede villet meg så mye vel at det tok meg et år å kjempe meg ut av depresjonen. Det får holde.
Hun smalnet med øynene. Når det blikket kom, fulgte alltid noe vondt. Jeg visste det så godt etter sju år som svigerdatter.
Du er sliten, jeg skjønner det godt. Alle disse behandlingene, alle legene. Derfor kom jeg for å hjelpe. Det er bare en liten uttalelse her, for å omregistrere…
Hva da?
Noen papirer. Økonomiske. Sånn at du er beskyttet hvis noe skulle skje.
Jeg så på henne. På hendene med tynne ringer. På mappen hun holdt som en bukett.
La meg få den, sa jeg.
Og for første gang i livet så jeg henne nøle.
Men til slutt rakte hun mappen over. Jeg åpnet den der ved bordet, ble stående. Første side. Andre. På tredje stoppet jeg og måtte lese to ganger. Jeg trodde ikke mine egne øyne.
Det var en ferdig trykt søknad om skilsmisse. Med mitt navn og etternavn. Det manglet bare min underskrift.
Stille i kjøkkenet, så stille at jeg hørte en bil kjøre forbi og et barn skrike et eller annet sted i det fjerne.
Du… jeg fant ikke ord med en gang. Du kom hit for å få meg til å signere min egen skilsmisse. Og det kaller du å ville meg vel.
Ingrid, du forstår ikke. Jon trenger en familie. En ordentlig familie. Barn. Du kan ikke gi ham det. Så mange år, så mange kroner, så mye håp. Ingenting. Du sliter deg ut og sliter ham ut. Slipp ham, det ville vært nobelt.
Jeg lukket mappen forsiktig, nesten ømt, selv om alt i meg brant.
Gå ut av huset mitt, sa jeg.
Ingrid…
Gå. Vær så snill.
Hun gikk. Jeg ble sittende alene på kjøkkenet. Med mappen. Med lukten av parfymen hennes hengende igjen i lufta, og med følelsen av at jeg akkurat hadde vært ved en avgrunn og såvidt rukket å trekke meg unna. Bare én centimeter, i siste øyeblikk.
Den gangen var jeg tretti år, Jon var trettito. Gift i fem år, prøvd å få barn i fire. Folk rundt tror sikkert det bare “ikke har gått enda.” De aner ikke. De vet ikke at det betyr håp og så fall hver måned. Blodprøver, sprøyter i magen hver morgen, ikke gråte (stress er skadelig), ikke bli sint (stress er skadelig), alltid være rolig og tenke positivt.
Jeg prøvde å tenke positivt. Jeg prøvde. Mens svigermor gikk rundt i bygda og sa til folk at jeg “ikke er riktig klok”, at jeg “har latt meg selv forfalle.” Jeg visste det folk forteller, små steder er slik.
Jon var på jobbreise som vanlig byggingeniør med prosjekter over hele fylket. Jeg klagde aldri. Han ringte hver kveld, jeg kunne høre på stemmen hvor sliten han var, men jeg klaget ikke, jeg skulle verne ham… eller kanskje bare meg selv. Jeg vet ikke lenger.
Da Randi Karlsen gikk ut døra den kvelden, ble jeg sittende lenge ved vinduet. Det var en helt vanlig norsk høst, november, trærne nakne, asfalten våt. Folk gikk forbi med handleposer. En kvinne leide ei lita jente i rød dress. Jenta hoppet over dammer og lo. Kvinnen bare holdt hånden hennes fastere.
Jeg så på dem og tenkte: det er dette jeg vil ha. Ingenting spesielt. Et barn som hopper i dammer. En hånd å holde.
Jeg sa ingenting til Jon den kvelden. Ville ikke legge mer på ham, så langt unna. Jeg sa bare at jeg savnet ham. Han sa han kom hjem om en uke, og at han elsket meg. Jeg trodde på ham. Jeg har alltid trodd på ham.
Så kom uka som snudde alt.
Onsdag ringte Anette Lund, venninna mi fra skolen, stemmen like varsom som om hun bar noe skjørt.
Ingrid, har du hørt ryktene?
Hvilke rykter?
Om deg. På helsestasjonen og frisøren på Torvgata sier de at du… at du har en annen mann.
Jeg var helt stille noen sekunder. Det varte akkurat lenge nok til at jeg skjønte umiddelbart hvor det kom fra.
Hvem begynte, Anette?
Hun nølet.
Folk sier det var Jons mor som nevnte det for Siv Haug på bursdagen… Ingrid, jeg tror ikke på det, det vet du. Men du bør vite det.
Ja. Takk.
Jeg gråt ikke. Satt bare der i den stille leiligheten og prøvde å forstå hvorfor. Jeg hadde aldri gjort henne noe vondt. Aldri snakket tverrt, aldri motsagt. Ga henne alltid gaver hun ville like spurte Jon på forhånd. Kaldte henne alltid «fru Karlsen». Aldri annet. Sju år på rad, selv inni hodet mitt.
Hvorfor så hun på meg med sånn motvilje? Fordi jeg var sammen med sønnen hennes? Fordi jeg ikke kunne få barn? Fordi jeg var for vanlig for henne? Hennes Jon var ingeniør, avdelingsleder, hele fremtiden foran seg Mens jeg var lærer i småskolen i Skogveien.
Jeg fant aldri ut av det. Ikke da. Ikke senere.
Fredag dro jeg til “Håp” fertilitetsklinikk for rutinekontroll. Lege Marta Aasen hadde fulgt meg hele veien, blitt en støtte nesten som familie. Hver gang et nytt forsøk feilet, fant hun noe nytt å prøve. Vi fikk aldri noen årsak. Alt var normalt. Uforklarlig barnløshet leger gir opp, ber deg prøve videre.
Jeg satt og bladde i et ukeblad i venterommet uten å lese. Ved siden av satt ei ung, glødende gravid kvinne. Jeg så på henne og misunt henne ikke. Det er viktig. Jeg bare ønsket akkurat det samme.
Da, akkurat der, hørte jeg en kjent stemme.
Jeg snudde meg og trodde nesten ikke mine egne øyne. Jon stod ved resepsjonen og snakket med en ung sekretær. Levende, med weekendbag over skulderen, i den grå jakken jeg kjøpte til ham for to år siden.
Jon?
Han snudde seg. Ble litt overrasket, men kom fort mot meg, tok armene rundt meg, og jeg gjemte ansiktet i jakken hans lukten av ham, av hjem.
Du skulle ikke komme før om tre dager, hvisket jeg.
Ble ferdig tidligere. Ville overraske deg. Dro hjem, du var ikke der. Prøvde å ringe.
Telefonen lå i veska.
Jeg visste hvor du kunne være.
Han tok hånden min, vi satte oss til side. Jeg klarte ikke holde det inne. Jeg fortalte hele historien: skilmissepapirene, ryktet om utroskap, hvor sliten jeg var av å late som.
Han lyttet uten å si et ord. Jeg la merke til hvordan kjevene hans jobbet. Jeg kunne lese ham. Han samlet seg.
Hvorfor sa du det ikke med en gang? spurte han til slutt.
Ville ikke belaste deg.
Ingrid.
Du har vært borte, du er sliten…
Ingrid han så på meg, og jeg skjønte han ikke var sint, bare trist. Jeg er mannen din. For det første. For det andre: vi burde snakket om mamma for lengst. Jeg vet hun ikke alltid…
Hun hater meg, Jon.
Han svarte ikke. Det var svar nok.
Så ropte Marte Aasen meg inn til samtale. Jon ble med. Og der fikk vi høre det jeg aldri hadde forventet.
Legen var uvanlig anspent. Hun så på skjermen, så på oss, så tilbake. Bladde i mappen min.
Ingrid, jeg må spørre deg om noe ærlig. Har du noen gang brukt preparater mellom forsøkene? På eget initiativ? Uten at jeg vet?
Jeg skjønte ingenting.
Nei. Aldri. Alt etter deres anbefalinger.
Hun nikket sakte.
For to år siden tok jeg imot en telefon fra noen som tilbød et samarbeid. En liten korrigering av prøveresultater så det skulle se dårligere ut. Mot betaling.
Det ble stille.
Jeg sa nei. Men på den første klinikken deres «Solsiden» der var det visst en ansatt som svarte ja. Offisielt kan jeg ikke bevise det. Men en kollega av meg, som jobbet der da, fortalte meg alt for noen uker siden. Hun klarte ikke bære på det mer.
Jon reiste seg.
Hvem tilbød dette?
Jeg vet ikke sikkert. Ukjent nummer. Kvinnestemme. Moden. Selvsikker.
Jeg hørte Jon puste tungt. Jeg stirret ut av vinduet bak legen. En liten gårdsplass med en naken bjørk.
Tankene raste om jeg måtte være gal, sånn skjer ikke. At en mor kunne Nei. Men innerst inne visste jeg. Hadde visst det lenge.
Vi må snakke, sa Jon.
Vi gikk ut, satte oss i bilen. Han startet ikke. Bare stirret rett ut gjennom regnet.
Jon…
Stillhet, Ingrid. Bare ett minutt.
Det var småregn utenfor.
Det er henne, sa han til slutt, og det var ikke spørsmål.
Jeg vet ikke sikkert…
Jeg vet, stemmen hans var rolig, det var verre enn hvis han hadde ropt. Hun snakket i fjor om «kjente leger» som brydde seg. Jeg trodde det bare var hennes måte å være nyttig på…
Han stoppet.
Herregud, Ingrid. Fire år.
Jeg gråt ikke. Jeg hadde lært det. Bare tok hånden hans vekk fra rattet, hånd mot hånd.
Hva gjør vi nå? spurte jeg.
Han så på meg.
Tror du på meg? At jeg aldri visste dette?
Jeg så i øynene hans. Trøtte, brune, blodskutte. Kjente til beinet.
Ja, sa jeg. Og det var sant.
Vi satt lenge og snakket om veien videre. Politiet? Hva har vi? En lege som ikke kan gi bevis, en skilsmissemappe jeg nektet å signere. Ord mot ord.
Vi trengte bevis.
Jeg husket Anette hennes hytte ved Løvlia, tre mil unna byen. Den stod nesten ubrukt, men vi hadde nøklene siden forrige sommer.
Vi må dra, sa jeg.
Hvor?
Et sted hun ikke finner oss med en gang. Hvor vi kan tenke, lage plan. Går vi direkte, vrir hun alt. Du vet hvordan hun er.
Han visste. Han nikket.
Vi dro hjem, pakket på tjue minutter klær, ladere, papirer. Jon tok PC og jobbpapirer. Ingen så oss eller de trodde det bare var en utflukt.
Jeg ringte Anette.
Dørene på Løvlia funker fortsatt?
Ja! Er du ok?
Ikke helt. Forteller senere.
Dra dit. Ved i bua, gass, tepper i skapet. Sjekk hjørnene kan være mus.
Takk. Jeg er forsiktig.
På veien gjennom våte svinger kikket jeg ut sidevinduet. Jeg var ikke redd på den vanlige måten. Jeg bare lurte: hvordan kan et menneske? Hvordan kan noen vite at svigerdatteren får sprøyter, blodprøver, gråter om natta men betale for at alt skal være forgjeves?
Toksisk familie. Hadde lest det i et blad en gang, tenkte det var om noen fjerne mennesker. Men det var oss.
Hytta var kald, men hel. Luktet gammel furu og regn. Jon fyrte opp ovnen, jeg fant tepper. Vi satt med te i Anettes kopper med møllemotiv, og snakket på ordentlig for første gang på lenge.
Fortell meg alt, sa han. Fra begynnelsen.
Så jeg fortalte. Om små stikk, rare tilfeldigheter, alle de gangene hun ringte på eksakt feil tidspunkt, hvordan første klinikken alltid hadde små problemer. Jeg trodde det bare var uflaks.
Jon satt med øynene lukket.
Hun sa du ikke fulgte rutiner, sa han lavt. At du spiste feil, var for nervøs, at legene sa det var din feil.
Trodde du på det?
Han svarte ikke på lenge.
Jeg ville ikke tro, men jeg tenkte kanskje alt ordnet seg av seg selv. Jeg er svak, Ingrid.
Nei, du elsker henne, det er ikke det samme.
Et blikk fra ham fikk brystet mitt til å snøre seg sammen.
Neste morgen la vi plan. Om vi gikk direkte til henne, ville hun vri alt. Jeg hadde sett det før. Vi trengte opptak, ekte bevis.
Hun kommer, sa Jon. Når hun skjønner vi er borte og at jeg har kommet hjem. Hun finner oss.
Hvorfor er du så sikker?
Jeg er sønnen hennes. Det handler om kontroll.
Vi testet diktofonen på mobilen flere ganger. Blev enige: Jeg skulle føre samtalen, la henne snakke.
Vi ventet tre dager på hytta. Gamle gulv knirket, det luktet ved. Vi snakket mye. Lagde mat, gikk turer i skogen. I løpet av de dagene skrelte vi bort alt det unødvendige, det var bare oss igjen, ekte.
En kveld sa Jon mens han holdt rundt meg på kjøkkenet:
Vi flytter. Når dette er over. Starter på nytt.
Mener du det?
Helt. Fikk tilbud om jobb i Trøndelag har sagt nei fordi mamma er her. Nå ser jeg annerledes på det.
Jeg svarte ikke, bare holdt hendene hans.
Hun kom på fjerde dagen, søndag etter lunsj. Vi hørte bilen på grusen. Jon gjemte mobilen i brystlommen, startet opptaket, nikket mot meg.
Klar?
Ja, sa jeg. Det var sant.
Hun gikk rett inn, så seg rundt, så oss.
Jon. Stram, men rolig stemme. Visste ikke du var her.
Selvsagt. Du trodde vel jeg var på jobb.
Hun så lenge på meg. Veiende.
Ingrid, hvorfor dro du ham hit, hva har du fortalt ham?
Bare sannheten, Randi Karlsen.
Hva vet du egentlig? Du innbiller deg for mye. Det sier legene også, det er nerver…
Hvilke leger? spurte jeg, rolig. De du betalte for å sabotere forsøkene våre?
Hun nølte et sekund. Bare så vidt. Men jeg merket det.
For et tull, svarte hun, stemmen hardere.
I «Solsiden» jobbet Eva Larsen for to år siden. Du husker henne vel?
Hun svarte ikke.
Hun fortalte alt til Marte Aasen, kollegaen sin. Om tilbudet. Og at hun takket ja. Randi Karlsen, jeg orker ikke mer runddans bare svar, er det sant?
Du er syk i hodet.
Mamma, sa Jon, og i det ordet lå alt, du vet at jeg kjenner når du lyver. Svar Ingrid.
Noe brast inni henne. Ikke utenpå, men jeg kjente det.
Jeg gjorde det for deg, sa hun, til Jon nå. Du skjønner ikke. Hun er feil for deg. Alminnelig, ingen kontakter, ingen framtid, småskolelærer. Du er verdt mer. Jeg har investert så mye
Mamma.
Jeg ville du skulle forstå selv. Ut fra resultatene, ikke skandaler. Det er da ikke så ille? Ingen ble skadet
Ingen skadet, gjentok jeg. Kjente ikke igjen stemmen min. Fire år, Randi Karlsen. Håp hver måned, sprøyter hver morgen, blodprøver, ingen kaffe, ikke sterk mat, ikke løfte tungt. Gråt på badet fordi jeg trodde det var min feil. At jeg ikke var verdig et barn. Ingen skade?
Hun så på meg. For første gang noensinne så jeg noe ekte der inne.
Du stjal fire år fra meg, sa jeg. Og det kaller du omtanke.
Jeg er moren hans, svarte hun lavt.
Jeg er kona hans.
Jon gikk bort og stilte seg ved siden av meg, skulder mot skulder.
Vi har tatt opp samtalen, sa han. Alt du har sagt nå. Dette er ikke ord mot ord lenger.
Hun så lenge på ham.
Leverer du det til politiet?
Ja.
Jeg er moren din.
Jeg vet det.
Hun ble stående litt. Så snudde hun og gikk mot døren.
Vent! ropte jeg henne etter, uten å vite hvorfor.
Hun stoppet, men snudde seg ikke.
Har du noen gang elsket ham? For ham selv, ikke for kontrollen?
Hun svarte ikke. Døren slamret.
Jon stod et øyeblikk, stoppet opptaket.
Jeg ringer Per, sa han. Per hadde vært bestekameraten hans siden barneskolen, nå i politiet. Han får si hva vi gjør.
Ok.
Jeg gikk ut på trammen. Det luktet våt furu, løv og høst. Bilen hennes var borte, bare hjulspor igjen.
Jeg stod og pustet dypt.
Resten var ikke opp til oss lenger. Opptak, erklæringen fra legen, forklaringen til Eva Larsen alt sammen var nok. Randi Karlsen ble pågrepet to uker senere, hjemme. Jon satt lenge med telefonen og så i veggen.
Hvordan har du det? spurte jeg.
Vet ikke.
Det er helt greit. Ikke vite.
Hun er moren min, Ingrid.
Jeg vet det, Jon.
Han reiste seg, lot nok en bok gli ut av hånden, satte den tilbake.
Vet du hva som egentlig er verst? sa han. Det at jeg ikke er sjokkert. At jeg har visst innerst inne at hun kunne… ikke akkurat dette, men noe sånt. Likevel lukket jeg øynene. Fordi: det er mamma. Det skal ikke hende. Sa til meg selv: Du overdriver.
Slik føles det når noen har makt over deg, sa jeg. Det skjer ikke fra én dag til neste, men gradvis. Til og med du begynner å tvile på deg selv.
Han så på meg.
Forstod du alltid?
Nei. Jeg var bare sliten. Sliten lærer deg også å være litt klokere. Eller kynisk. Vet ikke alltid forskjellen.
Vi flyttet fra Løvlia etter tre uker. Tilbake til leiligheten dro vi aldri. Jon hentet tingene våre en dag jeg var hos Anette. Vi ga nøkkelen til utleier, satte kursen mot Trondheim.
Det var en annen høst der mildere, lysere. Bjørketrær, og handlegater jeg ikke helt trodde på ennå. Vi leide en stille leilighet. Jon begynte i ny jobb. Jeg jobbet ikke i starten, bare prøvde å vende meg til et nytt sted.
Marta Aasen sendte meg til en kollega i Trondheim. Doktor Inger Solbakken, ca. 45 år, varm og bestemt sa fra første stund: Det er håp. Du må ikke gi opp.
Vi ble undersøkt igjen fra scratch, ingen sabotasje. Tredje forsøk det satt.
Jeg fant det ut i februar. Jon var hjemme. Jeg stod på badet med testen, så på to streker. Gikk ut til ham han satt og så på TV, men løftet blikket.
Jeg sa ingenting. Bare rakte ham testen.
Han så lenge på den. Så på meg, øynene røde.
Ingrid…
Ja, sa jeg.
Han reiste seg og løftet meg så hardt at jeg nesten mistet pusten. Men jeg ba ham ikke slippe.
Erik ble født i oktober. Tre og et halvt kilo, femti centimeter. Mørkt hår og alvorlig, alle lo: «Født filosof!»
Jeg gråt da han ble lagt på brystet. Ikke av smerte men fordi all den byrden jeg hadde båret i fire år, plutselig ble lettere.
Den forsvant ikke helt. Slike ting gjør ikke det. Men det tynger mindre.
Jon stod ved siden av meg, holdt hånden min han gjorde stadig det, som ved klinikken.
Da Erik var tre måneder, unnet vi oss en rolig kveld. Han sov, vi satt på kjøkkenet, tente et lys, drakk te og hørte på regnet mot ruten i Trondheim.
Jon…
Ja.
Tenker du på henne?
Han trengte ikke spørre hvem. Han visste.
Av og til. Sjeldnere nå.
Jeg også. Av og til lurer jeg på om sånt kan skje. Men så ser jeg på ham jeg nikket mot barnerommet og tenker: Vi er her. Vi lever.
Er du sint på meg? han spurte mykt, som om han hadde gruet seg for spørsmålet lenge.
For hva?
At jeg ikke så. Eller ikke ville se. I alle år.
Jeg tenkte. Ordentlig, uten å pynte.
Nei. Ikke sint. Men det er noe der. Liten splint, den gjør ikke vondt, men jeg vet den er der.
Han nikket. Forsøkte ikke forklare seg. Bare aksepterte.
Ærlig, sa han.
Jeg prøver å være ærlig. Er lei av å late som alt er bra, når det ikke er det.
Er alt bra nå?
Nesten. Han er frisk, du er her, vi har et hjem. Jeg holdt koppen mellom begge hender for å varme fingrene Men vi er andre nå, Jon. Enn vi var før alt dette. Vet ikke om det er bra eller dårlig. Kanskje bare sånn det er.
Han så på flammen. Den skalv litt.
Husker du da du stod på trammen ved Løvlia, etter at hun dro?
Jeg husker.
Jeg så på deg fra vinduet og tenkte: Hvordan klarer hun å bære alt dette? Så mange år. Og fortsatt står du.
Jeg brakk sammen. Bare aldri foran deg.
Jeg vet. Unnskyld.
Jon. Jeg la hånden min over hans. Vi kunne begge gjort noe annerledes. Skal vi la være å rangere skyld nå?
Vi hørte en liten lyd fra barnerommet. Erik mumlet noe i søvne. Vi ble stille, lyttet.
Stille.
Han sover, sa Jon.
Sover, svarte jeg.
Vi satt i den stillheten bare nære mennesker har. Trenger ikke flere ord. Ingen steder å haste.
Er du lykkelig? spurte han plutselig.
Jeg tenkte. Ordentlig, ikke for å pynte på noe.
Ja, sa jeg. Men lykken smaker annerledes enn jeg trodde før. Før tenkte jeg det var når ingenting gjør vondt. Egentlig er det når alt er bra selv om noe gjør vondt. Og du vil ikke at denne dagen skal ta slutt.
Han smilte sakte, som en som ikke har turt å smile på lenge.
God smak, sa han.
Ja, sa jeg. Litt bitter, men god.




