Disse papirene du prøver å gi meg, har jeg allerede sett, Sigrid Holte. Det går ikke en gang til.
Hun blunket ikke engang. Sto i døråpningen til mitt eget kjøkken, i den beige kåpen med perleknapper og vesken på albuen, som om hun var på vei til selskapsliv og ikke hit for å knuse noen andres liv. Hun luktet dyr parfyme. Den samme pakken med parfyme som Eirik hadde kjøpt til henne fra Oslo da hun fylte år, og som hun kysset ham på kinnet for, og sa han hadde bedre smak enn noen.
Marianne, du misforstår. Hun brukte stemmen sin, myk utenpå, hard innvendig. Jeg hadde lært meg å lese den etterhvert, som man leser en bok. Jeg vil deg bare vel. Bare vel.
Jeg satte fra meg kaffekoppen på bordet. Hendene mine skalv ikke. Det var nytt, for ett år siden fikk jeg fortsatt gåsehud av blikket hennes.
De siste rådende dine ga meg en tung depresjon i et år, det holder vel nå.
Hun knep øynene svakt sammen. Bak det blikket kom det alltid noe ubehagelig. Jeg kjente det ut og inn etter sju år med henne i livet mitt.
Jeg skjønner at du er sliten. Alle disse prøvene, alle legebesøkene, ventingen, alt. Det er derfor jeg har kommet for å hjelpe deg. Dette er bare en liten søknad om å endre…
Endre hva for noe?
Noen papirer. Økonomiske ting. Slik at du er beskyttet om noe skulle hende.
Jeg så på henne. På hendene hennes med tynne gullringer. På mappen hun holdt presset til seg, som en blomsterbukett.
Gi meg den, sa jeg.
For første gang så nølte hun et lite øyeblikk.
Så rakte hun meg mappen. Jeg åpnet den, rett der ved kjøkkenbordet. Første side. Andre. På tredje stoppet jeg, leste to ganger. For jeg trodde ikke det kunne stemme.
Det var en ferdig utfylt separasjonssøknad. Klar, printet ut, med mitt navn øverst. Bare min signatur manglet.
Stille. Så stille at jeg hørte en bil kjøre forbi utenfor, og et barn som ropte et sted i nabolaget.
Du… jeg fant ikke ordene umiddelbart. Du vil at jeg skal skrive under på skilsmisse fra min egen ektemann? Og det kaller du velvilje.
Marianne, du må skjønne Eirik trenger en familie. En ekte familie. Barn. Det kan du ikke gi ham. Ikke etter alle disse årene, all tiden, pengene og håpet. Ingenting har skjedd. Du sliter ut deg selv, han også. Slipp ham. Det er storsinnet av deg.
Jeg lukket mappen. La den på bordet, rolig, nærmest ømt, selv om jeg brant innvendig.
Kan du gå fra hjemmet mitt? sa jeg.
Marianne
Gå, vær så snill.
Hun gikk. Og jeg ble igjen alene på kjøkkenet, med den mappen som en tung stein, omringet av duften hennes som ikke forsvant, og en svimmel følelse av at jeg akkurat hadde stått ved kanten av et stup, og klart å ta et steg bort. Bare så vidt.
Jeg var tretti år da. Eirik var trettito. Gift i fem år, fire av dem med lengsel etter å bli foreldre. Folk rundt tror sikkert det bare ikke har lyktes. De aner ikke hva det vil si: håp, så knust. Nye prøver. Rutiner. Sprøyter i magen hver morgen. Ikke gråte, ikke være sint stress er farlig. Man skulle bare være rolig og tenke positivt.
Jeg prøvde å være positiv. Jeg gjorde alt jeg kunne. Samtidig gikk svigermor rundt til kjente og hvisket om at noe er galt med henne, at jeg hadde gitt meg opp. Jeg visste det. Alt blir kjent i en liten norsk by.
Eirik var borte på jobb, på et anleggsprosjekt utenbys, så han ringte hver kveld. Vi snakket lenge. Jeg kunne høre i stemmen hans at han var sliten, så jeg fortalte ham ikke noe om svigermors besøk. Skånet ham. Eller meg selv, kanskje.
Den kvelden Sigrid forlot meg sto jeg lenge og så ut vinduet. Det var novemberhøst kalde trær, våt asfalt. Folk gikk forbi med poser fra REMA og KIWI. En dame førte en liten jente i rød dress over de glatte fortauene, jenta hoppet i søledammer og lo. Damen lo ikke, bare holdt henne hardere i hånden.
Da tenkte jeg: Det er alt jeg ønsker. Ikke noe stort. Bare å holde en liten hånd. Et barn som ler.
Jeg fortalte ikke Eirik noe den kvelden. Ikke ville jeg han skulle bekymre seg fra så langt unna. Bare sa at jeg savnet ham. Han sa han kom om ei uke. Og at han elsket meg. Jeg trodde ham. Alltid.
Så kom den uken som endret alt.
På onsdag ringte Liv Knutsen, min barndomsvenn. Hun snakket så forsiktig, som om hun bar på noe tungt hun var redd skulle knuses.
Marianne, har du hørt hva de sier?
Sier om hva?
Om deg. På legekontoret, og på frisørsalongen i sentrum. De sier… jo, at du har fått deg en annen mann.
Jeg var stille tre sekunder. Det var nok til å skjønne hvem som hadde satt i gang ryktene. Jeg trengte ikke lenger betenke meg.
Hvor kommer dette fra, Liv?
Hun nølte.
Folk sier visst at det var moren til Eirik som fortalte det i en bursdag Marianne, jeg tror selvfølgelig ikke på det. Men du bør vite det.
Det bør jeg, ja. Takk, Liv.
Jeg gråt ikke. Bare satt på sofaen og skjønte ikke hvorfor. Jeg hadde aldri vært frekk eller avvisende mot Sigrid. Alltid kjøpt de gavene hun ønsket til bursdag. Alltid tiltalt henne med fornavn. Uansett hvor vondt det gjorde. I tankene mine til og med.
Hva var det hun hatet meg sånn for? At jeg var med sønnen hennes? At jeg ikke kunne gi ham barn? At jeg var for vanlig, jobba som barneskolelærer? Mens hennes Eirik var ingeniør, med lederstilling og fremtid foran seg?
Jeg fant aldri et svar, verken den gangen eller senere.
Fredagen var jeg på Håpet fertilitetsklinikk til kontroll. Doktor Inger Aas hadde blitt nærmest som familie for meg etter alle disse forsøkene. Hun var rolig, medfølende, prøvde alltid noe nytt når vi ikke lyktes. Men de fant ingen forklaring. Alt så normalt ut. Ufoklarlig barnløshet. Legene løfter på skuldrene. Bare å prøve videre.
Jeg satt i venterommet, så i et ukeblad uten å lese. Ved siden av meg en ung, lykkelig gravid mor. Jeg misunte ikke, men jeg ville så gjerne ha det samme. Bare det.
Da hørte jeg plutselig stemmen til Eirik.
Jeg snudde meg, og der sto han ved resepsjonen, levende, med bagen over skulderen og den grå jakken. Den jeg hadde kjøpt til ham.
Eirik?
Han snudde seg, ble litt forfjamset, men omfavnet meg straks. Jeg gråt ikke, men kjente mørk veistøv og trygghet mot kinnet mitt.
Du skulle jo komme om tre dager?
Jeg ble ferdig tidligere. Ville overraske deg. Kom hjem, så du ikke var der. Ringte, du svarte ikke.
Telefonen lå i veska
Jeg visste hvor jeg kunne finne deg.
Han tok hånda mi. Vi satte oss litt til side, ventet på innkalling. Da rant det over for meg. Jeg fortalte alt. Skilsmissemappen. Ryktene. At jeg ikke orket å late som alt var normalt lenger.
Han var tyst. Veldig tyst. Kjevene hans spente seg; jeg leste ham like godt som hans mor. Noe han beholdt for seg selv.
Hvorfor sa du ikke fra? spurte han til slutt.
Ville ikke bekymre deg.
Marianne
Du har nok, Eirik, du reiser jo hele tida, jeg ville ikke…
Marianne, han sa det med den stemmen som sier at han ikke var sint på meg, bare fortvilt. Jeg er mannen din. Det første. Og det andre: vi har unngått dette med moren min altfor lenge. Jeg vet at hun ikke alltid…
Hun hater meg, Eirik.
Han svarte ikke. Det sa sitt.
Da kom jeg inn til legen. Eirik ble med. Og der skjedde det jeg aldri hadde forventet.
Doktor Aas virket veldig spent. Hun sjekket PC-en, papirene, så på oss begge.
Marianne, jeg må stille deg et spørsmål. Har du noen gang brukt medisiner mellom våre forsøk, uten at jeg har visst det?
Nei. Aldri. Jeg har bare fulgt deres opplegg.
Hun nikket sakte videre. Så sa hun:
Det var noen fra ukjent nummer som kontaktet oss for omtrent to år siden, med tilbud om samarbeid. Rett og slett å korrigere prøvesvarene dine, bittelitt, i ønsket retning. Mot betaling.
Det ble stille.
Jeg sa selvsagt nei. Men etter hva jeg vet, gjorde ikke klinikken hvor dere hadde de første forsøkene det samme. Jeg kan ikke bevise det. Men en kollega der hun fortalte meg nylig, hun orket ikke tie mer.
Eirik reiste seg.
Hvem var det? Hvem foreslo dette?
Aas trakk på skuldrene. Hun så fra ham til meg, tilbake.
Jeg vet ikke sikkert. Kvinne. Litt eldre. Trygg stemme.
Eirik pustet tungt ut. Jeg så ut gjennom vinduet, til bakgården, til en enslig benk under en naken bjørk.
Jeg rakk å tenke: Kanskje holder jeg på å bli gal. At slik gjør ingen, at en mor Men innerst inne visste jeg det. Hadde visst det lenge.
Vi må snakke sammen, sa Eirik.
Vi dro ut. Satt i bilen lenge før han startet motoren.
Eirik…
Ikke snakk nå. Bare gi meg ett minutt.
Vi satt tause mens regnet trommet på rutene.
Det er henne, sa han endelig. Ikke et spørsmål. Et faktum.
Jeg vet ikke…
Men jeg vet. Fordi jeg er en idiot. Hun har nevnt leger hun kjenner og jeg tenkte bare hun ville være hjelpsom. Jeg ante ikke…
Han stoppet seg.
Fire år, Marianne.
Jeg gråt ikke. Bare tok hånden hans over rattet, hånd mot hånd.
Hva gjør vi nå? spurte jeg.
Først, stoler du på meg? At jeg ikke visste?
Jeg så ham inn i øynene. Mørkebrune, trøtte, røde av søvnløse netter. Kjente.
Ja, sa jeg. Og det var sant.
Vi diskuterte lenge. Hvordan går man til politiet? Dette er ikke straffesak ord mot ord.
Vi trengte bevis.
Da husket jeg Liv. Hun hadde et gammelt sommerhus på Hurum, tre mil fra byen. Hun hadde aldri solgt det, men nøklene hadde jeg. Fra da vi var der på hyttetur.
Vi må bort, sa jeg.
Hvor hen?
Et sted hun ikke finner oss på en dag. Der vi kan planlegge. Hvis vi oppsøker henne, snur hun det mot oss. Hun er ekspert.
Han nikket.
Vi pakket på tyve minutter. Klær til noen dager, ladere, papirer. Han tok med PC og mapper. Ingen så oss. Eller det så i hvert fall ikke ut til å bety noe.
Jeg ringte Liv fra bilen.
Jobber nøkkelen til Hurum fortsatt, Liv?
Ja, selvfølgelig. Går det bra?
Ikke helt, jeg forteller senere.
Bare dra. Vedskjulet er fullt, gassovn der inne, ulltepper i kommoden, men sjekk etter mus.
Takk.
Marianne… vær forsiktig, ok?
Jeg skjønte hva hun mente.
Vi kjørte i mørket. Regnet pisket. Han kjørte stille, jeg så på lyset fra lyktene utenfor. Det var skummelt. Ikke fordi det var mørkt eller fordi vi rømte, men fordi jeg ikke klarte å forstå: Hvordan kan noen vite at du gir opp så mye, og så istedenfor hjelpe, ødelegge?
Giftige familiestrukturer. Leste om det engang i Vi over 60 men trodde det bare gjaldt andre.
Hytta var kald, men i orden. Lukten av gammel furu og rå høst. Eirik fikk fyr i ovnen, jeg fant tunge gamle tepper. Vi drakk te i Livs kopper med mølle på. Snakket. Lenge. For første gang på veldig, veldig lenge.
Kan du fortelle, alt sammen, fra start? ba han.
Så jeg fortalte. Om små stikk jeg hadde kjent, uten å se sammenhengen. Hvordan hun alltid fant en grunn til å ringe akkurat på de viktigste dagene. Om den første klinikken, litt rare ting, utstyr som feilet, prøver som ikke kom, medisiner fra feil batch. Jeg trodde bare vi var uheldige.
Eirik lukket øynene.
Hun sa jeg ikke burde stole på det du gjorde. At du stresset for mye, spiste dårlig. Attpåtil at legene hadde sagt at det måtte være deg.
Trodde du på det?
Han var taus.
Jeg hverken trodde eller ikke trodde. Jeg håpet bare det skulle gå over. Jeg var feig, Marianne.
Nei, du elsker henne. Det er ikke det samme.
Han så på meg, og hjertet mitt snørte seg.
Neste morgen la vi plan. Skulle vi bare konfrontere henne, ville hun slå fra seg. Eirik visste det også. Hun var profesjonell i å snu ting.
Vi trengte opptak. Hennes egne ord.
Hun kommer til å finne oss, mente Eirik. Hun tåler aldri å miste kontroll.
Han hadde rett.
Vi forberedte oss. Gjemt lydopptaker på mobilen. Avtalte at jeg kom til å styre samtalen, la henne tale ut.
Vi ventet i tre dager. I hytta, lyttende til ved som sprakte i ovnen. Vi snakket. Lagde mat sammen, gikk korte turer. Noe nytt skjedde mellom oss ærligere, roligere, mindre påtatt.
En kveld, etter vi hadde lagt Artur, sa Eirik bakfra:
Vi flytter etter dette. Jeg har fått jobbtilbud i Stavanger.
Er du sikker på det?
Ja. Orker ikke mer.
Jeg sa ikke mer. Bare la hendene over hans.
Hun kom på fjerde dag. En søndag, ettermiddag. Vi hørte bilen på grusen. Eirik satte på opptak.
Klar? spurte han.
Ja, svarte jeg. Og det var sant.
Hun kom inn uten å banke, som om hun eide stedet. Fikk øye på oss.
Eirik, sa hun, rolig, men spent. Jeg visste ikke du var her.
Klart du ikke visste. Du trodde jeg fortsatt var bortreist.
Så så hun på meg.
Marianne. Hva har du sagt til ham?
Bare sannheten, Sigrid Holte.
Hvilken sannhet? Du dikter alltid opp noe. Nervene dine, legene sier…
Hvilke leger? spurte jeg stille. De du betalte for å forsinke prøvene våre?
En pause. Så vidt merkbar.
Hva slags vås?
Våsen? I Solglimt fertilitetsklinikk jobbet Kari Berg for to år siden. Husker du henne?
Stille.
Hun fortalte det til legen min nå. Om bestikkelsen. Sigrid Holte, sier du at dette ikke er sant?
Du er gal.
Mamma, sa Eirik med hele voksenårets historie i stemmen du vet jeg kan se når du lyver. Svar henne.
Noe i henne knakk. Ikke utenpå. Men innvendig. Jeg kjente det på hele henne.
Jeg gjorde det for deg, Eirik. Du forstår ikke. Hun er ikke riktig kvinne for deg. Hun er for ordinær. Barnehagelærer. Du fortjener mer. Jeg har brukt livet på deg…
Mamma.
Jeg ville bare at du skulle innse det selv. At ting ikke gikk, og du oppdaget det uten åpen konflikt. Hva er egentlig skaden? Ingen ble vel skadet…
Ingen skadet? Sigrid Holte. Fire år. Fire år med månedlige nederlag. Sprøyter. Prøver. Gråt på badet. Jeg var sikker på at alt var min feil. At jeg ikke fortjente barn. Ingen skadet?
Hun så på meg. Og for første gang på sju år så jeg ikke bare kulde i blikket hennes. Men heller ikke sympati. Bare at noe faktisk traff henne.
Du stjal fire år fra meg, sa jeg. Og kalte det omsorg for sønnen din.
Jeg er moren hans, sa hun lavt.
Jeg er kona hans, svarte jeg.
Eirik gikk fra vinduet og stilte seg ved siden av meg. Skulder ved skulder.
Vi har alt på opptak, sa han rolig. Nå er det ikke lenger ord mot ord.
Hun så lenge på oss.
Går du til politiet? spurte hun. Som om det var forretningsavtale.
Ja.
Jeg er moren din.
Det vet jeg.
Hun sto noen sekunder, så snudde hun seg og gikk. Jeg klarte ikke å la være å si:
Har du egentlig elsket ham? Eller bare ønsket å eie ham?
Ingen svar. Hun var borte.
Eirik så etter henne, tok opp telefonen, stoppet opptaket.
Jeg ringer Martin. Hans beste venn, nå jurist. Får råd om veien videre.
Gjør det.
Jeg gikk ut på trammen. Det duftet furu og september. Dekket med hjulspor fra Sigrids bil.
Jeg pustet.
Videre var det ikke vårt ansvar. Politiet tok saken. Undersøkte. Legens vitnemål, Kari Berg sitt. Selv hun orket ikke holde det skjult mer.
Sigrid Holte ble pågrepet to uker etter. Hjemme hos seg selv. Martin ringte Eirik og fortalte. Eirik satt lenge med mobilen, så inn i veggen.
Hvordan er du? spurte jeg.
Vet ikke.
Det er greit.
Det er mammaen min, Marianne.
Jeg vet det.
Han reiste seg, bladde i en bok han ikke leste.
Vet du hva som er verst? At jeg ikke er overrasket. Jeg har alltid kjent at hun kunne gjøre noe sånt. Men jeg lurte meg selv.
Slik virker gift i nære relasjoner, sa jeg. Det sniker seg inn, man slutter etter hvert å stole på eget skjønn.
Han så på meg.
Forsto du alt?
Ikke alt. Jeg ble bare fryktelig sliten, Eirik. Slitenhet gjør en klok noen ganger. Eller kynisk. Eller begge.
Vi dro fra Hurum etter tre uker. Tilbake til leiligheten vår dro vi aldri. Eirik sa opp, jeg sa opp i barnehagen. Nye nøkler, nytt hjem i Stavanger.
Der var høsten lysere. Mildere. Palme i parkene. Vi leide leilighet. Eirik startet ny jobb. Jeg var hjemme første tiden, lærte byen, handlet på torget, laget supper, kjente meg frem.
Doktor Aas sendte oss til en kollega, dr. Johansen. Fra første stund ga hun oss håp: alt er mulig, gi ikke opp.
Vi startet på nytt. Uforstyrret, ingen som saboterte. Ikke engang håp som noen forsøkte vri ut av oss.
Tredje behandling lyktes.
Det var februar jeg oppdaget det. Eirik var hjemme, jeg sto på badet med testen. To streker. Jeg gikk ut og rakte den til ham, uten ord.
Han så på den lenge, så på meg. Tårene kom før gleden.
Marianne…
Ja.
Han omfavnet meg, hardt. Jeg ba ham ikke slippe.
Artur ble født i oktober. Tre og et halvt kilo, femtito centimeter. Med mørkt hår og et alvorlig blikk jordmor flirte av en liten professor, sa hun.
Jeg gråt. Ikke for smerten, men fordi da jeg fikk Artur på brystet, kjente jeg at byrden på hjerte hadde blitt lettere.
Den forsvant ikke. Men den sluttet å tynge mest.
Eirik holdt meg i hånden, enda. Som den gangen utenfor klinikken.
Artur var tre måneder da vi fikk vår første stille kveld. Han sov. Vi satt på kjøkkenet, drakk te. Lys på vinduet, høstregn mot ruten.
Eirik, sa jeg.
Ja?
Tenker du på henne?
Han visste hvem. Trengte ikke si det.
Noen ganger. Mindre enn før.
Jeg også. Noen ganger lurer jeg på hvordan sånt er mulig. Men så ser jeg på ham jeg pekte mot soverommet og tenker: Her er vi. Vi lever.
Er du sint på meg? spurte han rolig, lenge etter han hadde tenkt på det.
For hva, da?
At jeg ikke så det. Eller ikke ville se, alle de årene.
Jeg tenkte etter. Ærlig.
Nei. Men litt sitter igjen. Som et lite sår. Ikke vondt, men det er der.
Han nikket, uten å forsvare seg.
Det er ærlig, sa han.
Jeg prøver å være ærlig. Orker ikke late som om alt er perfekt lenger.
Er alt bra?
Nesten. Han er frisk, du er her, vi har et hjem. Jeg varmet meg på koppen. Men vi er ikke de samme lenger. Vi er blitt nye. Jeg vet ikke om det er bra eller dårlig. Kanskje er det bare sånn.
Han så på flammen. Den dirret.
Husker du på Hurum, etter hun dro, da du stod på trappa?
Ja.
Jeg så ut vinduet. Tenkte: Hvordan bærer hun alt dette? Og fortsatt står oppe.
Jeg knakk. Bare ikke foran deg.
Det vet jeg. Unnskyld.
Eirik, vi kunne begge sett klarere. La oss ikke gjøre skylddeling.
Vi hørte Artur mumle, så ble det stille. Vi så mot døren, ventet.
Sover, sa Eirik lavt.
Sover, sa jeg.
Vi satt tause, en god taushet den som bare finnes blant de nære, når ordene har utspilt seg og man bare vil bli værende.
Er du lykkelig? spurte han.
Jeg tenkte etter, uten å pynte svaret.
Ja. Bare lykken smaker annerledes enn jeg trodde. Jeg trodde lykke var å aldri ha vondt. Nå vet jeg at det er å ha det godt selv om noe fortsatt gjør vondt og likevel ønske at dagen ikke tar slutt.
Han smilte. Forsiktig.
God smak, sa han.
Ja, svarte jeg. Litt bitter, men ekte.
Noen ganger vokser styrken gjennom svakhet. Av å stå i sannheten, får man et annet liv. Et bedre.




