De lykkelige smiler alltid

15. desember 2025

Kjære dagbok,

I går så jeg regnet sile ned over vinduet i leiligheten min på Grünerløkka. Det var en sommerregn, lett og stille, men solen hadde allerede tittet frem bak skyene. Jeg ventet på at min datter Sigrid skulle komme hjem fra jobben; hun hadde akkurat sluttet, så jeg bestemte meg for å lage middag og stirret ut av vinduet mens jeg tenkte.

Jeg har lenge tenkt på Sigrids fremtid. Nå er hun blitt voksen, har en kjæreste og bor i Bergen. Jeg er ikke særlig begeistret for Einar, gutten hennes. Han er eldre, fremmed og unngår blikkkontakt. Jeg lurte på hvordan jeg skulle fortelle dette til Sigrid. Hun er forelsket for første gang, og hvis jeg ødelegger forholdet, vil jeg bli hennes største fiende. Jeg har prøvd å antyde at Einar ikke er den rette, men hun har ikke tatt mine ord på alvor. Jeg skulle ønske jeg visste hvordan jeg skulle håndtere dette bedre.

Sigrid vokste opp med meg alene; jeg har aldri vært gift. Det var slik livet mitt ble. På tredje året på universitetet i Trondheim hadde jeg vært sammen med Jørgen, en medstudent. Han ble kastet ut av studiene i slutten av studiet, og jeg ble gravid. Da jeg fortalte ham, svarte han hardt: «Hvordan skal jeg vite at barnet er mitt? Jeg vil ikke ha barn», og forsvant.

Jeg fikk aldri forklare ham at jeg aldri hadde hatt noen andre. Han hadde aldri gitt meg et blikk, bare snurret rundt med andre jenter, og så ble han kastet ut. Da moren min, Else, så meg gråte i rommet, spurte hun: «Hva har skjedd?». Jeg svarte med tårer: «Jørgen forlot meg og jeg er gravid». Hun ropte: «Hvor mange ganger har jeg advart deg! Du må tenke deg om, du er i siste semester, du skal fullføre universitetet, ikke bli mor. Jeg vil ikke hjelpe deg, du må klare deg selv». Else så på meg med et kaldt blikk som såret mer enn hennes ord. Jeg innså at jeg ikke kunne forvente hjelp fra henne.

Neste dag gikk jeg til legekontoret på Oslo universitetssykehus. Køen var kort. En ung kvinne med en stor mage satt ved siden av meg, sammen med sin seks år gamle datter, en livlig lille jente med fregner. Da døren åpnet og en annen pasient gikk inn, reiste moren seg og sa: «Vent litt, jeg er rett tilbake». Hun forsvant inn på rommet, og datteren så på meg med nysgjerrige øyne.

Den lille jenta så på meg, smilte og spurte: «Hvorfor er du så trist, tante? Er du syk?». Jeg svarte vagt: «Nei, ingenting». Så spurte hun: «Har du barn?». Jeg svarte ærlig: «Nei». Hun lo: «Det er trist. Mamma sier at barn er lykke. Jeg er hennes lykke, men noen ganger får jeg lov til å tulle, og så sier mamma at jeg er hennes lykke. Hun sier alltid at man skal smile og ikke gråte. I går trakk Oskar meg hardt i fletten, så jeg gråt, men mamma sa at jeg skulle smile. Jeg smilte, og Oskar ga meg en godteri. Nå er vi venner igjen». Jeg skjønte hvor kraftig barnets uskyldige ærlighet kunne røre et hjerte.

Jeg tenkte: Hva gjør jeg her? Jeg kan la Jørgen forsvinne, la Else protestere, men jeg vil ikke la noen av dem bestemme over meg eller Sigrid. Da moren til den lille jenta kom ut, tok de hverandre i hånden og smilte. Det var så varmt og sterkt at jeg reiste meg raskt og forlot sykehuset. Mine føtter førte meg til bestemor Katja, farens mor. Selv om Else og Katja hadde mistet kontakten etter skilsmissen, hadde jeg alltid besøkt Katja, som elsket barnebarnet sitt.

Katja tok meg i armene og sa: «Kom, kjære. La oss hjelpe. Du kan bo hos meg om du vil. Du klarer dette, du skal ikke bære noen skyld på skuldrene. Du vil takke meg en dag». Jeg våknet fra minnene og mumlet høyt: «Bestemor hadde rett. Sigrid er min lykke, mitt liv, min glede. Jeg kan ikke forestille meg et liv uten henne».

Nå hørte jeg nøkkelen i låsen, og Sigrid kom inn. Hun så på meg med tårer i øynene. Jeg spurte: «Hva er galt, kom? Sett deg og fortell». Hun begynte å gråte: «Einar?». Jeg nikket, og hun fortsatte: «Han er gift, har en kone og to barn i en annen by. Jeg oppdaget det fordi kona kom på besøk, fant telefonen hans, leste meldingene våre og skrev ned nummeret mitt». Jeg så på Sigrid og kjente en merkelig lettelse. Einar hadde alltid virket skjult og hemmelighetsfull, og intuisjonen min var ikke feil.

Jeg trøstet henne med et glass vann, tørket tårene hennes og klemte henne hardt. Jeg følte også et trangt ønske om å gråte. Etter en stund roet hun seg, men ansiktet hennes var fortsatt hovent. Jeg spurte: «Hva skal du gjøre nå?». Hun svarte: «Jeg har fortalt ham at jeg ikke vil ha kontakt lenger, jeg har svart ham i svartelista». Jeg sa: «Bra gjort, datter». Hun slet fortsatt, men så sa hun: «Mamma, jeg er jeg er gravid». Jeg spurte: «Hvor langt er du?». Hun svarte med en lav stemme: «To måneder». Smerten i brystet mitt var som en kniv, men jeg visste at dette også var en ny begynnelse.

Jeg tenkte på alt som har skjedd, på Jørgen, på Else, på Einar. Jeg innså at livet gjentar seg, men at jeg må være sterk for Sigrid. Jeg sa: «Det går bra, kjære. Jeg hjelper deg. Dette barnet er vårt, vår famile, vi vil elske det sammen». Hun svarte: «Mamma, du er den beste. Jeg visste du ville si det». Vi holdt hverandre i hånden og lovet å klare alt sammen.

Noen måneder senere så jeg Sigrid med sin lille sønn, pakket inn i en beige konvolutt med blått sløyfe. Vi kom hjem til en stue full av ballonger og blomster, bestemor Katja hadde pyntet for den nye babyen. En vugge, en barnevogn og små rangler lå klare. Vi smilte til hverandre, og jeg forsto at lykken virkelig har sitt eget ansikt.

Livet har lært meg at uansett hvor mørkt regnet kan være, så finnes det alltid et solskinn som trenger å brytes gjennom. Det viktigste er å stå ved dem vi elsker og aldri la andres tvil skygge vår egen lykke. Jeg har lært at ekte styrke kommer fra å akseptere det som er, og å holde fast ved håpet, for de som er glade, smiler alltid.

Rate article
Intigue Life
De lykkelige smiler alltid