De kom til døren og sa:

De sto plutselig utenfor grinda og sa:
Kjære deg, vi er lei oss, men du må flytte fra huset.
Hvor skal jeg gjøre av meg nå, i denne alderen? Herregud, hvordan skal dette gå…
Sånn sa de det.
Kaldt.
Uten å se henne i øynene.

Den morgenen gikk gamle Ingrid og feide gårdsplassen. Over sytti år gammel, og et helt liv samlet mellom de veggene. Her hadde barna hennes blitt født. Mannen hennes hadde dødd der. Her hadde alle gledene og sorgene bodd, sammen med henne.

Grinda slo plutselig opp på vidt gap.
To menn i mørke dresser, med papirer under armen, kom trampende inn uten engang å hilse.
Er det du som er Ingrid Solheim?
Det er meg… svarte hun, mens hun holdt ekstra fast i skautet sitt.
Vi må bare informere deg om at det skal bygges ny vei her.
Huset ditt ligger dessverre midt i ruta.
Ingrid blunket fort.
Så jeg skal bare… flytte?
Du blir kompensert, frue. Du får utbetalt noen kroner.
Men hvor skal jeg gjøre av meg, da… i denne alderen?
Dette er jo hjemmet mitt…
Den ene av dem stønnet irritert.
Frue, hjemme eksisterer ikke lenger.
Dette er kun en tomt.
Følelser spiller ingen rolle i slike saker.

De ordene traff hardere enn beskjeden.
Har jeg ikke lov til å spørre…? hvisket hun svakt.
Du har lov til å signere når vi ber deg om det, svarte den andre, høylytt og utålmodig.
Ikke lag oppstyr.

Ingrid sank ned på benken ved veggen.
Det føltes som noe røk tvers gjennom brystet.
Da de hadde gått, virket huset mindre.
Skjørere.
Hun ruslet fra rom til rom, la hånden på veggene, på de gamle bildene, det slitne bordet.
Hvor skal jeg vandre nå, kjære Gud?…

Ryktene spredte seg fort i bygda.
Og noe begynte å ulme.
Naboene kom ruslende.
Først to og to. Så ti om gangen. Og til slutt, hele grenda.
Hvordan kan de kaste ut gamle Ingrid?
Hun som aldri har vært til bry for noen?
Flytt heller veien!

Da kommunen kom tilbake, var hun ikke alene.
Utfor grinda var det fullt.
Unge og gamle, til og med unger med is rundt munnen.
Ingen drar herfra!
Dere kan ikke bare kjøre over et menneskes liv!
En av kommunefolka prøvde seg:
Loven er loven!
Men lov uten medmenneskelighet er jo ikke rettferdig! ropte noen bakfra.

Beina til Ingrid sto ikke helt støtt, men ryggraden var rank i døråpningen.
Jeg trenger ingen penger, sa hun lavt.
Bare la meg få dø der jeg har levd.

Det ble helt stille.

Dagene gikk.
Underskriftskampanjer. Lokalavisa. Press på rådhuset.
Så, en morgen, kom noen andre.
Uten snusfornuft og stiv mine.
Prosjektet blir endret.
Veien flyttes.
Det blir ikke bygget noen verdens ting her.

Ingrid skjønte det ikke helt med én gang.
Betyr det… at jeg får bli?
Du får bli, ja.
Hele tunet eksploderte nesten i applaus.
Noen grein.
Noen slengte seg om halsen på hverandre.
Ingrid lente seg mot grinda og hvisket:
Takk, kjære Gud… for at jeg slapp å stå alene.

Den kvelden var ikke bygda bare et sted på kartet.
Den var én stor familie.
For noen ganger må motorveien stoppe i veikanten til et lite, skakt hus…
hvis folk ikke glemmer hva hjemme egentlig betyr.

Hadde du også gått bort til grinda til Ingrid?
Skriv en kommentar
Legg igjen et hvis du mener folk er viktigere enn asfalt.
Del historien dette er minner som ikke må glemmes.

Rate article
Intigue Life
De kom til døren og sa: