Da min far svek oss, rev min stemor meg ut av barnehjemmets helvete. Jeg vil takke skjebnen for evig…

Da faren min sviktet oss, rev stemoren min meg ut av det marerittet som barnehjemmet var. Jeg vil alltid takke skjebnen for min andre mor, som reddet mitt knuste liv.

Da jeg var liten, føltes livet som et solfylt eventyr en sammensveiset familie, overfylt med kjærlighet, gjemt bort i et gammelt hus ved Glommas bredder, nær bygda Våler i Hedmark. Vi var tre: jeg, mamma og pappa. Lukten av mammas ferske skolebrød svevde i luften, og fars grove røst fylte kveldene med historier om fjell og skoger. Men skjebnen er en snikende jeger, som slår til når du minst venter det. En dag begynte mors smil å visne hendene hennes skalv, og snart ble en seng på sjukehuset i Elverum hennes siste scene. Hun forsvant, og et gap så vondt som vinterstormer rev oss i stykker. Pappa sank inn i mørke, søkte trøst i akevitt, og hjemmet vårt ble et gravkammer fylt av knuste flasker og tunge stillheter.

Kjøleskapet stod tomt, et stille vitnesbyrd om undergangen vår. Jeg gikk til skolen i Våler møkkete, sulten, øynene svøpt i skam. Lærerne spurte hvorfor jeg ikke gjorde leksene mine men hvordan kunne jeg gjøre annet enn å tenke på å holde ut en dag til? Kameratene forsvant; deres hvisking skar dypere enn noe kniv. Naboblikkene så på huset, som råtnet fra innsiden, med medlidenhet. Til slutt knakk noen og ringte barnevernet. Ansikter uten smil stormet inn og ville rive meg ut av pappas skjelvende hender. Han falt på kne, gråt og tryglet om en sjanse til å rette seg opp. De ga ham én måned et tynt håp over avgrunnens gap.

Dette vekket pappa. Han løp til butikken, kom hjem med sekker fulle av mat, og sammen vasket vi huset så det glitret svakt, som en skygge av gamle dager. Han la alkoholen bak seg, og et glimt av den gamle mannen vendte tilbake til blikket hans. Jeg begynte å tro på redning. En stormfull kveld, mens vinden slo mot rutene, sa han nølende at han ville introdusere meg for en kvinne. Hjertet mitt frøs hadde han glemt mamma? Han sverget at hun alltid ville være i hjertet hans, men dette var vårt panser mot myndighetene.

Slik kom tante Ingebjørg inn i livet mitt.

Vi reiste til henne i Kongsvinger, en liten by mellom skogkledde åser, der hun bodde i et hus mot Glomma, omgitt av gamle epler og tette snøskavler. Ingebjørg var som en virvelvind varm, urokkelig, stemmen hennes lindret, og hendene alltid klare til å holde rundt deg. Hun hadde en sønn, Emil, to år yngre enn meg, spinkel, med et tørstende smil. Vi ble straks bestevenner løp i hagen, klatret i trær, lo til magen gjorde vondt. Jeg fortalte far at Ingebjørg var som solstråler gjennom mørket, og han nikket ettertenksomt. Ukene gikk, vi forlot huset ved Glomma, leide det ut til folk jeg aldri så, og flyttet til Kongsvinger et desperat forsøk på å bygge oss opp igjen.

Livet fikk konturer. Ingebjørg pleiet meg med en kjærlighet som sydde mine sår hun lappet de fillete klærne mine, kokte varme gryter som fylte huset med glemte lukter, og kveldene tilbrakte vi rundt bordet, med Emil som fortalte fantestreker. Han ble min bror, ikke av blod, men gjennom bånd fra smerten vi kranglet, drømte, tilga, med en stille lojalitet. Men lykken er en skjør gjest, knust under skjebnens slag. En kald morgengry kom ikke pappa hjem. En telefon sprengte freden han var død, overkjørt på en isete vei utenfor byen. Sorg slukte meg som et hav i månelyst. Barnevernet vendte tilbake, kaldt og ubarmhjertig. Uten verge rev de meg fra Ingebjørgs armer og kastet meg inn på et barnehjem i Elverum.

Barnehjemmet var som et uendelig grått uhyre vegger av betong, kalde senger, fylt med sukk og hule blikk. Tiden krøp, hver dag en stein om nakken min. Jeg følte meg som en skygge uten navn, glemt og overflødig, jaget av mareritt om evig ensomhet. Men Ingebjørg lot meg ikke gå meg vill. Hun kom hver søndag, med hjemmebakt brød, strikkede gensere og jernfast håp. Hun kjempet som en bjørnemor løp mellom kontorer, fylte bunker med papirer, gråt foran saksbehandlere, alt for å få meg hjem igjen. Månedene ble lange, og troen min visnet. Jeg tenkte jeg skulle råtne der for alltid. Men en blågrå morgen ropte styreren på meg: «Pakk tingene dine. Moren din kommer.»

Jeg gikk ut i hagen; der stod Ingebjørg og Emil ved porten, ansiktene brant av kjærlighet og mot. Beina sviktet, jeg kastet meg i armene deres, tårer rant nedover kinnene mine. «Mamma,» ropte jeg, «takk for at du dro meg opp fra dette mørket! Jeg lover å være verdig ditt offer!» Der og da skjønte jeg familie er ikke bare av blod, men hjertet som trekker deg opp når alt faller sammen.

Jeg dro tilbake til Kongsvinger, fikk rommet mitt, skolen min. Livet fant rytmen igjen jeg fullførte skolen, studerte i Oslo, fikk jobb. Emil og jeg holdt sammen, vårt bånd et skjold mot tidens tann. Vi vokste opp, skapte våre egne familier, men Ingebjørg moren vår forble vår nordstjerne. Hver søndag samles vi hos henne, spiser fårikål, og latteren hennes veves sammen med konene våre, som har blitt hennes døtre. Noen ganger, mens jeg ser rundt meg, kan jeg ikke fatte hvilket under livet har gitt meg.

Jeg vil alltid takke skjebnen for min andre mor. Uten Ingebjørg ville jeg kommet på avveie mistet meg selv i gatene eller knekt av fortvilelse. Hun var mitt lys i den lengste natten, og jeg glemmer aldri hvordan hun reddet meg fra kanten av stupet.

Rate article
Intigue Life
Da min far svek oss, rev min stemor meg ut av barnehjemmets helvete. Jeg vil takke skjebnen for evig…