Da jeg var 54 år gammel, flyttet jeg inn til en mann jeg bare hadde kjent noen måneder. Alt for å ikke stå i veien for datteren min. Men ganske raskt opplevde jeg noe så fryktelig at jeg angret dypt på hvert eneste steg jeg hadde tatt.
Jeg trodde at etter 54 år kjenner man mennesker på ryktene i stemmen, på blikket, på bevegelser. At erfaring lærer deg å lese mennesker som en åpen bok. Men jeg innså jeg hadde bare vært godtroende. Altfor naiv.
Jeg bodde sammen med datteren min, Ingrid, og svigersønnen, Lars. De er gode, omsorgsfulle, varme mennesker. Men jeg følte meg utenfor i deres hjem. Ikke fordi de sa noe nei, aldri. Bare hele stemningen hadde blitt så anspent at jeg følte meg til overs. Jeg hørte stillheten etter frokostbordet, som egentlig ropte: «Vi vil ha vårt liv, mamma. Vår verden.»
Jeg ville ikke ødelegge freden eller legge skyld på dem. Jeg ønsket å dra stille, uten drama, uten å forlate sår. Jeg ville reise før de måtte si: «Mamma, kanskje du har det bedre et annet sted?»
Så en dag på kontoret sa en kollega plutselig:
Jeg har en bror, Per. Han er alene. Han kunne kanskje vært noe for deg.
Jeg lo. «Over femti? Hvem begynner med noe nytt etter femti?!»
Men vi møttes. En rusletur på Bygdøy, prat, kaffe. Ingenting ekstraordinært. Det var kanskje det jeg likte best. Per var dempet, høflig, uten løfter, uten pomp. Jeg tenkte: «Med ham får jeg ro. Jeg trenger ro. Jeg lengter etter stillhet.»
Vi begynte å treffes. Rolig, voksent. Han inviterte på middag, møtte meg etter jobb, vi så på TV sammen, gikk gjennom Slottsparken. Ingen stormer, ingen drama. Jeg trodde: Det er lykken for min alder stille, helt vanlig, uten oppstyr.
Etter noen måneder foreslo han at jeg kunne flytte inn. Jeg tenkte lenge. Men bestemte meg: Dette er fornuftig.
Datteren min fikk sin frihet, jeg fikk en ny start. Jeg pakket, smilte og sa at alt var bra. Men innenfor banket en uro, som en tung sky før regnet.
Jeg flyttet inn i Pers leilighet i Majorstua.
I starten var alt fredelig. Vi handlet til Kiwi sammen, vasket og fordelte oppgaver. Han var oppmerksom og snill. Jeg senket skuldrene, trodde jeg hadde funnet en trygg havn.
Men så begynte småtingene. Først nesten umerkelig. Jeg skrudde opp radioen da det var «Min favorittmusikk» han knep øynene sammen, og klaget at han fikk vondt i hodet. Jeg satte kaffekoppen min rett på bordet han så det straks og ba meg bruke brikke, det ble merker. Jeg kom hjem med et annet brød enn det han vanligvis kjøpte han sukket og sa det smakte tørt.
Jeg så bort fra det. Det var bagateller. Alle har sine rutiner. Jeg forsøkte å tilpasse meg, lære hva Per likte og ikke. Trodde det trengtes litt tid.
Så begynte sjalusien hans. Hvis jeg ble sent på jobb, ventet han spørsmål. Hvor har du vært? Hvem pratet du med? Hvorfor svarte du ikke på telefonen med én gang? Først så jeg det som sjarmerende sjalusi i vår alder! Det betydde vel han brydde seg?
Men det ble verre.
Det snudde
Sjalusien gikk fra ertende til hard. Plutselig kunne han heve stemmen hvis jeg pratet lenge med en venninne på telefonen. Spurte og grov. Jeg sluttet å ringe så ofte, for å unngå konflikt.
Han begynte å kritisere alt jeg laget. Kjøttkakene tørre, suppa for tynn, grøten overkokt. Jeg prøvde så godt jeg kunne å rette opp, men alltid var det noe galt.
En dag satte jeg på musikk på kjøkkenet mens jeg lagde middag noen gamle Lars Lillo Stenberg-låter. Han kom inn og sa iskaldt: «Skru av det der. Normale mennesker hører ikke sånt.» Jeg skrudde av. Uten et ord.
Så smalt det for første gang for alvor. Da han kom hjem fra jobb med mørke skyer i blikket, spurte jeg forsiktig hva som var galt. Han snudde seg brått mot meg og ba meg passe mine egne saker. Jeg ble stum. Han tok fjernkontrollen og kastet den i veggen. Plastbiter over hele gulvet.
Den mannen jeg hadde trodd var stødig og rolig, var plutselig en fremmed. Sint, rastløs, uforutsigbar.
Senere ba han om unnskyldning. Sa han hadde hatt en tøff dag på jobben. Jeg trodde ham. Alle mister vel besinnelsen? Alle har dårlige dager.
Stillhetens fengsel
Etter det begynte et nytt liv. Jeg listet meg rundt, prøvde å ikke gjøre noe galt. Snakket lavt. Stilte ikke spørsmål. Lagde mat slik han foretrakk. Ryddet slik han krevde. Så bare de kanalene han likte.
Hver dag fikk jeg høre at jeg gjorde alt feil. At jeg tenkte feil, ikke hadde smak, var håpløs. Jeg begynte å tvile på meg selv. Kanskje jeg faktisk ikke dugde?
Jeg sa mindre og mindre. Tenkte kanskje, bare kanskje, hvis jeg var stille og forsiktig nok, ville alt bli bra. Vi var jo voksne, vi burde kunne ordne opp.
Nå ser jeg at det var min største feil. For jo svakere jeg ble, jo mer krevende ble han. Jo roligere jeg var, jo høyere ropte han.
Hvorfor jeg ble
Hvorfor dro jeg ikke med én gang? Ikke på grunn av kjærlighet. Den forsvant fort hvis den i det hele tatt hadde vært der. Det var mer trygg vane og bånd.
Jeg holdt ut fordi jeg allerede hadde flyttet ut fra datteren min. Jeg ville ikke komme slepende tilbake, forklare hvorfor alt ble feil. Jeg syntes det var flaut. Jeg hadde jo erfaring burde ha skjønt dette.
Jeg tenkte også på Ingrid. Hun og Lars hadde endelig fått sitt eget liv. Kanskje tenkte de på barn. Jeg hadde ønsket meg barnebarn i årevis. Jeg orket ikke bli til bry og forstyrre dem på ny.
Så jeg holdt ut. Sa til meg selv at litt til, så blir det bedre. Bare jeg anstrengte meg mer.
Men dag for dag ble det verre. Noe i meg skrumpet inn. Jeg ble mindre, stillere. Nesten usynlig. Forsvant.
Den siste dråpen
Vet dere hva som fikk begeret til å renne over? En stikkontakt. Banalt, men sant. Stikkontakten i gangen sluttet å virke. Jeg sa rolig: «Vi burde få sjekket den enten ringe elektriker eller ta en titt selv.»
Han ble straks anspent. Spurte hva jeg hadde gjort med den. Ingenting, svarte jeg bare satt inn laderen min. Han sa jeg hadde ødelagt den fordi jeg alltid «rotet med ting jeg ikke kan».
Han begynte å fikle med kontakten. Skrudde, gremtet. Da det ikke gikk, slengte han skrutrekkeren i gulvet. Så knuste boltene mot parketten.
Han brølte. På meg, på kontakten, på alt. Jeg sto der og visste dette tok aldri slutt. Han kom ikke til å endre seg. Og jeg, jeg var nesten forsvunnet.
Flukten
Jeg laget ingen scene. Ba ikke om unnskyldning. Sa ingenting. Jeg bare tok en avgjørelse. Rolig og bestemt.
Lørdag morgen gjorde han som alltid tok sekken og dro til badstue. Jeg nikket, ønsket ham god tur.
Med en gang døren smalt bak ham, begynte jeg å pakke. Raskt, metodisk. Klær, pass, bankkort, nødvendige ting i en veske. Resten ble igjen tallerkener vi hadde kjøpt sammen, håndklær, sengetøy, bøker, bilder. Halvt år sammen trommet ned til én ryggsekk og en bag. Merkelig man bygger et liv, og alt det vesentlige får plass på ryggen.
Jeg låste døren, la nøklene på konsollbordet i gangen og skrev en lapp: «Ikke let. Det er over.» Så gikk jeg.
Friheten traff meg som en storm. Jeg sto utenfor blokken med sekken og kunne puste friere enn på mange måneder. Akkurat som å bryte overflaten etter et dykk under vann.
Hva så?
Jeg ringte Ingrid. «Jeg kommer hjem igjen,» sa jeg. Hun stilte ikke et eneste spørsmål. Bare svarte mykt: «Kom, mamma, vi venter på deg.»
Da jeg kom inn døren, satte Lars på tevann. Ingrid la armene rundt meg. Jeg brast ut i gråt den første på lang tid. Hun strøk meg over håret, som om jeg var liten igjen.
Så fortalte jeg alt. Begynte fra begynnelsen. Ingrid og Lars satt lyttende til siste ord. Da jeg var ferdig, sa Ingrid: «Mamma, du har aldri vært i veien for oss. Dette er like mye ditt hjem som vårt.»
Per ringte mange ganger. Skrev meldinger fra harde, truende, til bedende. Lovte å endre seg. Tiggde meg om å komme tilbake.
Jeg svarte ikke. Blokkerte etter hvert nummeret hans.
Tankene som har kommet etterpå
Nå har det gått noen måneder. Jeg bor med Ingrid og Lars, jobber på biblioteket, går på kafé, svømmer i Frognerbadet om kvelden. Lever et helt vanlig, stille liv.
Og jeg har skjønt at problemet var ikke bare Per. Problemet var meg selv. At jeg var for flink til å tilpasse meg, for redd for å ta plass. Trodd at kompromiss er det eneste som gjelder i vår alder, at man ikke kan forvente seg så mye, at ensomhet er verre enn noe annet.
Men det er feil.
Alder fratar deg ikke retten til respekt. Eller ro. Eller å bli sett og lyttet til. Du kan alltid gå når det ikke er bra. Uansett hvor gammel du er.
Jeg angrer ikke på at jeg gikk. Bare at jeg ikke gjorde det før. At jeg lot seks måneder av livet mitt gå med til å bli bitteliten og stille.
Nå spiller jeg min musikk høyt igjen. Baker brød slik jeg liker. Prater i telefonen med venninnene mine så lenge jeg vil.
Og det er lykke. Enkel, vanlig men dyrebar.
Kjenner du deg igjen i dette, så ikke vær redd for å gå. Alder er ingen dom. Å leve alene er bedre enn å leve i frykt. Mye bedre.




