Da jeg skrev på det hvite papiret “Oppsigelse – Maria Ilijeva”, gjorde jeg det ikke av svakhet. Jeg gjorde det fordi jeg allerede hadde en plan.

Da jeg i dag skriver på det hvite arket «Fravær Marte Nilsen», gjør jeg det ikke av svakhet. Jeg gjør det fordi jeg allerede har en plan.

Åtte år har jeg fjernet sporene fra mitt tidligere liv på kontoret til Knut Ormestad og nå er det på tide å levere dem tilbake, ett etter ett.

Alt begynner den kvelden da jeg igjen hører ham skryte av «den morsomme historien» fra ungdomsskolen. Han taler høyt, selvtilfreds, mens kollegene hans ler. I rommet er også hans nye assistent en ung jente ved navn Liv Dahl, med forsiktige øyne og en myk stemme.

Når mennene drar, ser jeg henne stå på toalettet med tårer i blikket.

Hva er det, unge dame? spør jeg.

Ingenting bare han snakker ned til meg. Han behandler meg som om jeg ikke er et menneske.

Da forstår jeg at jeg ikke er den eneste han har såret.

Fra den natten begynner jeg å følge ham. Hvert skritt han tar.

Klokken han alltid lar ligge på pulten. Den bærbare PCen han aldri låser. Skuffen nederst i skrivebordet, full av falske signaturer og firmanavn som ikke finnes.

En natt tar jeg bilder med telefonen til Kasper den eneste tingen jeg har igjen fra ham.

«Hjelp meg, gutt», hvisker jeg mens jeg klikker av bildene i det dunkle kontoret.

Neste dag møter jeg sjefen for HRavdelingen, fru Pedersen en kvinne med skarpt sinn og en rettferdig blikk.

Er du sikker på hva du gjør, Marte? spør hun.

Han har ikke bare stjålet penger, fru Pedersen. Han har stjålet livet mitt.

To uker senere bryter kaos ut i selskapet. Kontroller, revisjoner, nervøse samtaler, låste dører. Folk hvisker i korridorene.

Knut stormer inn i bygningen knust dress, krøllete slips, øyne uten verken selvtillit eller søvn.

Hvem gjorde dette? Hvem har så mye frekkhet til å grave i sakene mine?! roper han.

Øynene våre møtes.

Et øyeblikk blir stille.

Var det du? hvisker jeg.

Jeg? Jeg rydder bare, sir. Som alltid.

Etter noen dager blir jeg kalt inn for å gi en forklaring. Jeg forteller sannheten: at jeg har funnet mistenkelige dokumenter og fotografert dem.

Jeg sier ingenting om Kasper. Ingenting om oss.

Han får sparken.

Snart fyller alle nyhetene med skandalen:

«Daglig leder i Ormestad Group anklaget for økonomisk svindel og maktmisbruk».

For første gang på mange år puster jeg lettet. Men jeg kjenner ingen glede. Bare stillhet.

En regntung kveld, mens jeg samler opp søppelet og kluter, åpnes kontordøren.

Han står der våt, krumrygget, med tomme øyne.

Hvorfor gjorde du dette mot meg? spør han lavt.

For alle årene du har sovet rolig, vel vitende om at du har ødelagt to liv.

Hva mener du?

Jeg snakker om sønnen din, Knut. Gutten du forlot.

Ansiktet hans blir blekt.

Sønnen min?

Ja. Kasper. Han hadde dine øyne. Døde som ni år gammel. Jeg klarte ikke å samle inn seksti tusen kroner.

En tung stillhet senker seg, som stein.

Jeg visste ikke, Marte jeg visste ikke

Du visste. Det var bare behagelig for deg å glemme.

Han tar ett skritt mot meg.

Tillat meg å hjelpe deg nå.

Det er for sent, sir. Jeg trenger ikke din nåde.

Jeg går ut. Jeg vender meg ikke om.

Samme kveld ringer telefonen.

Fru Nilsen? Vi ringer fra avisen Oslo Budstikke. Du har jobbet i Ormestad Group, ikke sant?

Ja, hvorfor?

Vi ønsker et intervju med deg. Om motet til å fortelle sannheten.

Jeg er stille lenge. Var det virkelig mot? Eller bare smerte som endelig får en stemme?

Uken etter publiseres artikkelen:

«Kvinnen som åtte år ryddet mannenes kontor, ødela hans liv».

Et lite sorthvitt bilde ved overskriften. Knut er forsvunnet. Ingen har sett ham.

Jeg flytter til en liten leilighet i Grünerløkka. Hver morgen vanner jeg en blomst på vinduet. Jeg har døpt den «Kasper».

Den vokser sakte, men sterk selv uten sol.

En søndag banker Liv på døren min.

Fru Marte, jeg ville bare takke deg. Siden du fortalte sannheten, har mange kvinner fått mot til å tale frem.

Jeg smiler.

Ikke jeg snakket, kjære. Livet gjorde det.

Når hun går, åpner jeg skuffen.

Inni ligger et gammelt bilde av Kasper. Han smiler.

Jeg tenner et lys og hvisker:

Ser du, gutten? Nå vet han det. Og han vil aldri igjen sove fredelig.

Jeg slukker lampen.

For første gang på mange år kjenner jeg ro.

Alle tårene jeg har latt falle på det kalde gulvet i hans kontor, har kommet tilbake som en bølge.

Jeg forstår at rettferdighet noen ganger ikke kommer i rettssalen.

Den kommer i hendene til en vanlig kvinne med en klut, et knust hjerte og motet til aldri å glemme.

Slutt.

Rate article
Intigue Life
Da jeg skrev på det hvite papiret “Oppsigelse – Maria Ilijeva”, gjorde jeg det ikke av svakhet. Jeg gjorde det fordi jeg allerede hadde en plan.