Du aner ikke hva jeg opplevde her om dagen, jeg skal fortelle deg en ting. Da jeg gikk av bussen, så jeg mammaen min sittende på bakken og tigge penger. Jeg ble helt satt ut, det gjorde mannen min også. Ingen visste om dette.
Jeg er 43, og mamma har blitt 67. Vi bor i samme by, men i hver vår ende av Oslo. Som mange eldre, trenger også mamma masse oppfølging, men hun kan ikke flytte inn til meg, og det er én grunn til det hun har fire katter og tre hunder hjemme i leiligheten sin. Hun mater dessuten alle løshundene og kattene i nabolaget. Hver eneste krone jeg gir henne, bruker hun på medisiner og dyremat, ikke på seg selv.
Jeg drar selv og leverer alt hun trenger av matvarer og medisiner, rett og slett fordi jeg vet hun aldri ville brukt penger til det, kun til dyra. For ikke lenge siden besøkte jeg og mannen min en venninne på Majorstua, og vi bestemte oss for å la bilen stå og ta bussen hjemover. Så, når jeg stiger av på Torshov, hvem ser jeg sittende der med en kopp i hånden, om ikke min egen mamma? Jeg ble stående som frosset jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre. Mannen min også, han visste jo at jeg stadig tok av husholdningsbudsjettet vårt for å hjelpe henne.
Han lurte jo selvsagt på hva mamma brukte pengene på. Men det viste seg jo at hun samlet sammen småmynt for å kunne kjøpe mat og vaksiner til kattene og hundene sine.
Alt dette høres så trist ut, men hva hadde du tenkt om du plutselig så moren din sånn? Folk ville jo trodd at jeg var den dårligste datteren i verden, at jeg hadde glemt henne fullstendig og lot henne forfalle. Nå går jeg rundt og leter etter henne overalt i byen. Jeg vet hun ikke har sluttet å tigge, tross at jeg har skjelt henne ut hun er bare flinkere til å gjemme seg for meg nå.




