Da jeg fylte 66 år, fortalte jeg barna mine at jeg ikke ønsker å bruke de siste årene av livet mitt på å passe barnebarna.

Du, på 66-årsdagen min, sa jeg rett ut til barna mine at jeg ikke hadde lyst til å bruke resten av livet på å passe barnebarna.

Alle tre sto der foran meg, ansiktene deres var akkurat som om jeg nettopp hadde erklært at jeg skulle bli med i et omreisende sirkus eller noe.

Den eldste datteren min, Ingrid, holdt på å miste kaffekoppen i gulvet. Sønnen min, Per, tok av seg brillene, som om det skulle endre det han nettopp hadde hørt. Og den yngste, Mari, satt bare helt stille med åpen munn.

Hva sa du, mamma? spurte Ingrid.

Det dere hørte, svarte jeg og la armene i kors. Jeg har bestemt meg, nå som jeg er 66, at jeg ikke skal bruke pensjonisttilværelsen som gratis barnevakt. Jeg har jo allerede oppdratt tre barn. Min del er gjort!

Men mamma… begynte Per.

Ingen men. Dere valgte å få barn, det er ikke mitt ansvar å gå noen ny runde med bleier, matpakker og å sitte våken halv natta mens dere er ute på byen. Nå er det nok!

Mari klarte endelig å få ut noen ord:
Men hva skal du gjøre da, mamma?

Jeg satte meg godt til rette i favorittstolen min den samme som de alltid prøver å få meg til å kaste, fordi den er så gammel.

Vel, jeg har meldt meg på salsakurs, kjøpt billetter til cruise med noen venninner, og på tirsdager går jeg på malekurs…

Og ja, jeg har installert Tinder.

HVA?! ropte de alle tre på samme tid.

Åh, kom igjen! Nabogutten fra oppgangen ved siden av er ganske kjekk og han har faktisk alle tennene intakt. Dessuten kan han lage mat.

Ingrid sank sammen i sofaen.

Dette kan ikke være sant…

Jo, lille venn, det er virkelig sant. Dere kan besøke meg, men kun etter avtale. Kalenderen min er ganske full nå.

Per var fortsatt helt satt ut:
Men hva med familiemiddager på søndager?

Jeg har zumbatime på søndager, men kanskje vi kan bytte dag…

Hm, vent på onsdager har jeg bokklubb.

Hva sier dere til torsdag annenhver uke?

De så på hverandre, helt forvirret og nærmest paniske. Det føltes herlig.

Så ble jeg litt mer alvorlig.

Dere må skjønne en ting… Jeg elsker dere av hele mitt hjerte. Og når barnebarna kommer, skal jeg elske dem like mye. Men denne bestemoren kommer alltid til å ha en kalender og aldri barnevaktuniformen. Vil dere ha hjelp med barnepass, så er prisene:

50 kroner timen,
100 hvis det er bleier,
200 om de er syke.

Mamma, du kan ikke ta betalt fra oss! utbrøt Ingrid.

Joda, jeg gir dere familierabatt 30% lavere enn det dere betaler til en profesjonell barnevakt. Og jeg foretrekker VIPPS!

Du skulle sett uttrykkene deres.

Men til slutt forsto de poenget.

Nå kommer de på besøk, hjelper til hjemme, og når jeg passer barnebarna (for det gjør jeg jo, jeg har ikke et steinhjerte), så gjør jeg det fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg må.

Og ja… jeg har vært på date med naboen.

Han lager fantastisk mat!

Si meg når begynte du å sette grenser for familien din? Eller er du fortsatt den som sier ja til alt og alle? Nå har jeg faktisk lært barna mine at livet ikke slutter når man fyller 66. Det er bare starten på noe nytt, og det er aldri for sent å danse salsa, le høyt, og kysse noen bare fordi man har lyst.

Barnebarna har begynt å kalle meg for eventyr-bestemor. De spør aldri om jeg passer dem, men om jeg kan lære dem å male, eller ta dem med på cruise og jeg sier ja, hvis det passer. Og hvis ikke, så sier jeg: Neste torsdag, kanskje?

Jeg tror familien min har skjønt noe viktig: at kjærlighet ikke handler om å ofre seg selv helt og holdent. Det handler om å være til stede når man virkelig vil, og å gå sin egen vei med åpne armer og et fritt hjerte.

Så da, på 67-årsdagen min, satt vi rundt bordet, og Ingrid sa plutselig:

Mamma, kan du lære oss hvordan man setter grenser?

Vi lo alle sammen. Og jeg tenkte: Det er aldri for sent for eventyr og aldri for sent for å lære barna sine hvordan man lever.

Så jeg hevet glasset, så dem i øynene og sa: Skål for livet, for kjærligheten og for alle de mulighetene som venter, uansett hvor gammel man blir.

Fordi det er aldri for sent å begynne på nytt.

Rate article
Intigue Life
Da jeg fylte 66 år, fortalte jeg barna mine at jeg ikke ønsker å bruke de siste årene av livet mitt på å passe barnebarna.