Da jeg ble femten, bestemte foreldrene mine seg for at de definitivt trengte et barn til.

Da jeg ble femten, bestemte foreldrene mine at vi trengte et nytt barn. Så ble lillebroren min, Jakob, født. All ansvar for ham og husarbeidet ble lagt på meg. Jeg fikk aldri tid til lekser, og når karakterene falt, ble jeg straffet. Det verste kom likevel: «Så lenge Jakob ikke er ferdig med skolen, tenk ikke på gutter!» sa faren streng. Jeg måtte ta et radikalt valg.

Alle gratulerte meg da Jakob kom, men jeg følte ingen glede. Jeg liker ikke å tenke tilbake på denne perioden, men jeg vil dele den med dere.

Moren min var glad for å ha en datter, men mest fordi jeg kunne passe på Jakob gratis. Da han var ett år gammel, sluttet hun å amme fra et øyeblikk og begynte i fulltidsjobb. Bestemor kom om morgenen, og når jeg kom hjem fra skolen, var hun enten i søvn eller allerede på vei hjem igjen. Jakob lå i min omsorg. Han gråt mye, og jeg klarte ikke alltid å berolige ham.

Jeg hadde ingen tid til meg selv. Jeg måtte skifte bleier, vaske, mate ham og lage friske måltider. Når foreldrene kom hjem om kvelden og så skitne tallerkener eller ukomplettar klær, begynte de å klage: «Du er lat og en parasitt!» Så satte jeg meg ned med leksene, for jeg hadde ikke fått tid tidligere. På skolen gikk det dårlig. Av medfølelse ga lærerne meg bare en tredjedel av karakteren, og jeg fikk enda mer irettesettelse.

«Vaskemaskinen vasker, oppvaskmaskinen skyller, men hva gjør du hele dagen? Du tenker bare på fester!» ropte faren, mens moren nikket medlidsomt. Det var som om hun hadde glemt hvordan det er å tilbringe noen timer med et urolig barn og gjøre husarbeid.

Vaskemaskinen vasker, ja, men man må fortsatt starte den, henge opp klær og stryke gårsdagens klær. Oppvaskmaskinen fikk jeg ikke slå på på dagen den brukte for mye strøm, så jeg måtte vaske barnas tallerkener for hånd. Ingen misunte meg den daglige gulvvasken, for Jakob var svært aktiv, krabbet og løp rundt.

Det ble litt lettere da han begynte i barnehagen. Foreldrene krevde at jeg hentet ham og ga ham mat når jeg kom hjem, så jeg hadde noen timer på ettermiddagen for meg selv. Jeg begynte å jobbe hardere på skolen og bestod uten den siste tredjedelen.

Jeg drømte om å studere biologi. Det var det eneste faget som interesserte meg, men foreldrene støttet ikke valget.

«Universitetet ligger i sentrum av Oslo, du må pendle en og en halv time hver vei. Når kommer du hjem? Jakob må hentes, og så må du ta deg av ham. Ikke tenk på det!»

Da de nektet, ble jeg sendt til yrkesskolen nærmest hjemmet, en kokkeskole i Bærum, hvor jeg lærte å bli konditor. Jeg husker knapt første semester jeg var, som man sier i dag, helt nede. Men så begynte jeg å engasjere meg. Jeg fikk glede av å bake kaker, lage småkaker og ulike desserter.

Fra andre år jobbede jeg deltid på en kafé i nærheten av leiligheten vår. Foreldrene klaget i starten på at jeg ikke var hjemme, men jeg forsvarte den lille frie tiden jeg hadde. Etter videregående fikk jeg fast jobb.

Kort tid etter kom en ny kjøkkensjef til kaféen. Vi begynte å møte hverandre sent på kvelden, og foreldre begynte igjen å klage og bande. Flere ganger kom faren etter vakten for å hindre meg i å gå på tur med kjæresten. En dag arrangerte de et familietreff.

De inviterte bestemor, tante og hennes mann. De satte meg i midten av rommet og sa at jeg skulle glemme forlovelser, gåturer og all slags sosial omgang.

«Du slutter på kaféen!» sa tanten. «Jeg har skaffet deg en jobb som kjøkkenassistent på Jakobs skole.»

«Den beste nyheten i dag!» ropte moren glad. «Jakob vil alltid få hjelp, og du kan gå hjem på ettermiddagen. Du får tid til å hjelpe oss.»

Å gi opp jobben i kaféen, der jeg ble verdsatt og fikk lønn, der alt gikk bra og kjæresten min også jobbet? Jeg så for meg et framtidig liv en trist kantine med glatte schnitzler og klissete pastagrateng, kveldsarbeid og et liv viet kun til Jakob.

«Så lenge broren din ikke er ferdig med skolen, drøm ikke engang om gutter,» sa faren streng.

Neste dag fortalte jeg alt til kjæresten, og vi laget en plan. Han hadde lenge ønsket å åpne eget café, men manglet penger. Vi måtte søke om lån i banken eller finne investorer. Hjemme sa jeg at jeg trengte to uker til å jobbe. Foreldrene aksepterte at jeg ventet på oppsigelsestiden.

Vi fikk ikke lånet, men en bekjent til kjæresten, som var leder på en stor restaurant, foreslo et nytt prosjekt i München. Han reiste dit for et intervju og overbeviste sjefen om å snakke med meg via video. Da jeg fortalte om meg selv, inviterte han meg til å smake på dessertene jeg hadde laget han hadde tatt dem i en kjøleboks.

På siste arbeidsdag gikk jeg tidlig hjem, pakket sekken med papirer og sparepenger, og tok toget til München.

Nå lever jeg mitt eget liv, et liv jeg velger å vie til dem jeg selv bestemmer meg for, ikke til dem jeg ble tvunget til. Jeg elsker fortsatt broren min og håper vi en dag får et godt forhold. Jeg bærer ingen harme mot foreldrene, men jeg vet at så lenge jeg bodde i samme hus eller by som dem, ville jeg alltid ha vært under deres påvirkning. Jeg var ikke sterk nok til å stå opp for meg selv, så jeg flyktet. Jeg håper at i vår nye by vil alt falle på plass og at vi vil bli lykkelige.

Livet lærer oss at frihet og selvbestemmelse er verdt mer enn å leve etter andres forventninger; ekte styrke finnes i å ta ansvar for sin egen fremtid.

Rate article
Intigue Life
Da jeg ble femten, bestemte foreldrene mine seg for at de definitivt trengte et barn til.