Da jeg åpnet døren til leiligheten, ble jeg møtt av den vanlige stillheten. Kona mi var på jobb, og i gangen lå lukten av den samme luftfriskeren jeg aldri har likt, men som hun fortsatt kjøper, år etter år, uten å spørre om jeg egentlig syns den lukter godt. Jeg satte kofferten forsiktig mot veggen, tok av meg skoene og ble stående et øyeblikk med ryggen mot døren. Det føltes som om den uka ved havet aldri egentlig hadde skjedd. Som om det bare var en drøm som forsvant på veien hjem.
Jeg gikk inn på kjøkkenet, satte over vann til kaffe, og tok automatisk frem mobilen. Inni meg fantes det en merkelig følelse verken sorg eller glede, bare en slags tomhet. Jeg trodde virkelig at alt var over nå. Ingen telefonnumre ble utvekslet, ikke engang etternavn. Bare fornavnene, latteren, havet, og noen stille samtaler i lyden av bølgene. En slags liten, lukket verden som ble avsluttet sammen med ferien.
Jeg helte kaffe i koppen, og da la jeg merke til den tykke, hvite konvolutten på spisebordet. Den lå plassert midt på bordet, som om noen bevisst hadde lagt den der for at jeg ikke skulle overse den. Navnet mitt sto skrevet på konvolutten, men håndskriften var ukjent pen, lett skråstilt.
Først trodde jeg det var reklame eller et brev fra banken. Men konvolutten var solid, laget av ordentlig tykk papir, og det var tydelig at det var noe mer enn bare et vanlig ark inni.
Jeg åpnet den forsiktig.
Inni lå en mappe med papirer.
Jeg rynket pannen og tok ut det øverste arket.
Øverst sto det: «Resultater fra medisinske prøver.»
Jeg kjente et ubehagelig sting inni meg. Et øyeblikk kom den idioten av en tanke at dette sikkert var en feil. Men navnet mitt sto på dokumentet.
Jeg begynte å lese.
For hvert ord som gled forbi øynene mine, ble fingrene mer og mer kalde.
Der sto det at jeg har en alvorlig helsetilstand. En sykdom jeg ikke ante noe om. En sånn som kan være skjult i årevis, men plutselig bli farlig. Nederst på siden sto det en klar anbefaling om å kontakte lege umiddelbart og starte behandling så fort som mulig.
Jeg sank ned på kjøkkenstolen, beina nektet å bære meg.
Men det var ikke alt.
Under den medisinske rapporten lå det et sammenbrettet ark.
Et håndskrevet brev.
Håndskriften kjente jeg igjen med en gang. Den samme lette skråningen, omhyggelig skriving som på konvolutten.
Jeg brettet opp arket.
«Unnskyld at jeg bryter inn i livet ditt. Men jeg kunne ikke la være.»
Pusten min stanset.
Jeg leste videre.
Han skrev at han jobbet som lege ved en privat klinikk. Og den kvelden, da vi møttes på den lille fiskerestauranten nede ved bryggekanten, hadde han slett ikke tenkt å ta kontakt. Men da han så meg, var det som om noe stoppet ham. Han kunne ikke selv forklare hvorfor.
Neste setning fikk hendene mine til å skjelve.
«Da vi badet om natten, la jeg merke til noen tegn på huden din. Først trodde jeg at jeg tok feil. Men så så jeg et symptom til.»
Jeg lukket øynene sakte.
Den kvelden så han virkelig lenge på meg. Jeg trodde det var en manns blikk.
Men det var blikket til en lege.
I brevet sto det at han hele ferien hadde vært usikker på om han burde si noe. Han visste godt at det kunne ødelegge det skjøre lille lykkeglimtet som lå mellom oss. Han ville la uka bli et vakkert minne.
Men på den siste dagen klarte han ikke mer.
Han skrev at da jeg viste ham mitt førerkort og lo av bildet, hadde han lagt merke til hele navnet mitt. Jeg tenkte ikke over det da. Men han husket det.
Da han kom tilbake til sin egen by, prøvde han å finne ut hvilken by jeg bodde i. Med hjelp fra noen bekjente, fikk han kontakt med en klinikk i min by, og ordnet sånn at jeg fikk tatt prøver gjennom jobben min og helseforsikringen. Han skrev at han brukte flere dager på å arrangere alt, slik at jeg skulle slippe å betale for prøvene.
Jeg leste og trodde nesten ikke det jeg så.
Den siste linjen var skrevet litt mer ujevnt.
«Jeg vet ikke om du noen gang vil huske meg. Men hvis du leser dette brevet, har jeg ikke tatt feil. Og det er fortsatt tid.»
Under brevet lå enda et ark.
Det var adressen til en lege og en tid som allerede var avtalt for første konsultasjon.
Jeg satt lenge ved kjøkkenbordet og så på papirene.
Kona mi kom hjem omtrent en time senere. Hun snakket om jobben, nye prosjekter, hvor trøtt hun var. Jeg svarte litt fraværende, og hele tiden tenkte jeg at hvis det ikke hadde vært for den uka ved havet, hadde jeg kanskje aldri oppdaget hva som egentlig skjedde med kroppen min.
Dagen etter gikk jeg til klinikken.
Legen en eldre mann med mild stemme studerte prøveresultatene lenge. Til slutt sa han at sykdommen virkelig finnes, men at vi hadde oppdaget den i tide. Hvis vi begynner behandlingen nå, er det store sjanser for at alt kan stoppes.
Jeg spurte ham bare én ting.
Hvem har betalt for disse prøvene?
Han så opp over brilleglassene sine.
En ung kollega fra en annen klinikk. Han sa det var veldig viktig.
Da jeg kom ut på gata, ble jeg stående lenge utenfor inngangen.
Vinden rusket i håret mitt, bilene suste forbi, folk hastet forbi meg uten å legge merke til meg.
Og plutselig slo det meg.
Jeg visste ikke etternavnet hans.
Jeg visste ikke engang hvilken by han bodde i.
Jeg visste nesten ingenting om mannen som kanskje hadde reddet livet mitt.
Månedene gikk.
Behandlingen var tøff, men legene fortalte meg at resultatene så bra ut. Noen kvelder satt jeg på kjøkkenet og husket havet, det lunkne vannet, de sene spaserturene, blikket hans.
Oftere og oftere tok jeg meg i å ønske at jeg kunne finne ham.
Men hvordan?
Jeg gikk gjennom alle samtaler, hvert lite minne fra den uka. En dag husket jeg noe.
Den siste kvelden nevnte han hjembyen sin. Bare i forbifarten. Sa noe om en gammel bro bygget for over hundre år siden.
Jeg åpnet laptopen og begynte å lete.
Det var ikke mange norske byer med så gamle broer.
Jeg sjekket nettsidene til lokale sykehus og klinikker.
Plutselig stanset jeg.
På bildet av en lege.
Det var ham.
Det samme rolige blikket. Det samme lille smilet.
Jeg satt foran skjermen, klarte ikke å røre meg.
Telefonnummeret til jobben hans sto nederst på siden.
Jeg så lenge på tallene.
Så lukket jeg laptopen.
Etter noen minutter sa jeg stille:
Takk.
Jeg ringte ham aldri.
Noen ganger i livet møter vi mennesker som ikke skal bli.
De kommer for å redde oss.
Enda i dag tror jeg at den uka ved havet ikke var en tilfeldighet.
Det var et møte som måtte skje.
Jeg har lært at noen møter virkelig kan endre alt, uten at vi forstår det før lenge etterpå.



