Da, du det er en historie jeg må fortelle deg, for den har formet hele livet mitt. Da pappa sviktet oss, ble jeg, av alle, reddet fra barnehjemmets mørke av min stemor. Jeg vil for alltid være takknemlig for at skjebnen ga meg en annen mor, og hun har virkelig reddet livet mitt da alt var ødelagt.
Da jeg var liten, trodde jeg vi levde som i et eventyr. Familien vår var sammensveiset og full av kjærlighet, og huset vårt lå i enden av en støvete grusvei utenfor Notodden, rett ved bredden av Heddalsvatnet. Vi var bare tre stykker: jeg, mamma og pappa. Hele huset luktet alltid nystekte skillingsboller, og pappaen min fylte kveldene med historier om fjellet Gaustatoppen og de dype skogene mot Tinn. Men du vet, skjebnen kan snike seg inn på deg som en villdyr, når livet ditt er på sitt aller tryggeste. Plutselig begynte mamma å forandre seg smilet forsvant, hendene skalv, og til slutt lå hun i en sykehusseng i Skien. Hun døde, og det tomrommet hun etterlot seg rev oss i stykker. Pappa falt inn i et mørke han druknet smerten sin i akevitt, og hjemmet vårt forvandlet seg til et sted fylt av knuste glass og dype stillheter.
Kjøleskapet sto tomt det var et stille vitnesbyrd om hvordan vi rett og slett gikk i oppløsning. Jeg kom på skolen i Notodden skitten og sulten, og jeg skammet meg alltid for ansiktet mitt så folk ikke skulle se hvor motløs jeg var. Lærerne spurte hvorfor jeg aldri gjorde leksene mine, men jeg kunne jo ikke tenke på noe annet enn hvordan jeg skulle klare å overleve enda en dag. Venner forsvant, og naboene så på huset vårt med blikk som oste av medlidenhet. Til slutt var det noen som ikke orket mer og ringte barnevernet. En flokk med alvorlige mennesker kom hjem til oss, klare til å rive meg vekk fra pappas skjelvende hender. Han knelte på gulvet og tryglet om en siste sjanse. De ga ham én måned et syltynt håp over den botnløse avgrunnen.
Besøket fra barnevernet vekket pappa. Han løp til matbutikken, fylte opp med matposer og sammen vasket vi huset til det lyste svakt som et minne om det som en gang var. Han sluttet med sprit, og noe av det gamle glimtet kom såvidt tilbake i øynene hans. Jeg begynte å tro på mirakler. En regntung kveld, mens vinden slo mot rutene, satte han seg på sengekanten og sa at han ville jeg skulle møte en kvinne. Hjertet slo kollbøtte hadde han allerede glemt mamma? Han sverget at mamma alltid skulle bo i hjertet hans, men sannheten var at han gjorde dette mest for å beskytte oss mot blikkene fra myndighetene.
Og det var sånn tante Ingrid kom inn i livet mitt.
Vi reiste til henne i Kongsberg, en by omkranset av åser hvor hun bodde i et lite hus med utsikt mot Numedalslågen, under eldgamle frukttrær. Ingrid var som en virvelvind varm, men bestemt, med en trøstende stemme og omsorgsfulle hender. Hun hadde en sønn, Morten, som var to år yngre enn meg. Han var spinkel, men smilet hans smeltet alt isen inni meg. Vi ble venner med en gang vi sprang gjennom hagen, klatret opp på åsene og lo til magen verket. Jeg sa til pappa at Ingrid var som solskinnet i mørket vårt, og han svarte bare stille. Noen uker senere ga vi opp huset ved Heddalsvatnet, leide det ut til fremmede, og flyttet til Kongsberg et desperat forsøk på å bygge hverandre opp igjen.
Livet fikk en ny form. Ingrid tok vare på meg med en kjærlighet som lappet sammen sårene mine. Hun lappet klærne mine, lagde varme middager som fylte huset med duft av barndom, og kveldene satt vi sammen mens Morten fortalte historier om alt mulig. Han ble broren min, ikke av blod, men av lojalitet og smerte vi begge hadde kjent. Vi kunne krangle, gråte, dagdrømme og finne veien tilbake til hverandre. Men lykken er så skjør, og til slutt brøt uflaksen inn i det nye livet vårt. En iskald vintermorgen kom ikke pappa hjem. En telefon dro oss ut av hverdagen han var død, kjørt ned av en bil på en glattis. Sorgen slukte meg. Barnevernet kom tilbake kalde og bestemte. Uten noen lovlig omsorgsperson tok de meg fra Ingrid og kastet meg inn på et barnehjem i Drammen.
Barnehjemmet var som et mørkt hull grå vegger, kalde senger, og bare dype sukk fra barna rundt meg. Tiden sneglet seg avgårde, dagene var som steiner på ryggen min. Jeg følte meg hjemsøkt, fortapt og helt alene. Men Ingrid ga ikke opp. Hun kom hver søndag, hadde med hjemmebakt brød, selvsydde gensere og et håp som var en bølge av styrke. Hun kjempet som en bjørnemor løp mellom kontorer, fylte ut skjemaer, gråt foran myndighetene for å få meg hjem igjen. Måneder gikk, og jeg mistet troen. Jeg tenkte jeg skulle råtne bort der for alltid. Men en grå morgen kalte direktøren meg inn: «Pakk sakene. Moren din kommer.»
Da jeg kom ut i skolegården, så jeg Ingrid og Morten stå ved porten, og ansiktene deres strålte av kjærlighet og mot. Jeg falt sammen, løp mot dem og gråt lange strimer av lettelse. «Mamma,» ropte jeg, «takk for at du hentet meg opp fra dette mørket! Jeg lover å være verdt alt du har gjort!» Da forsto jeg familie er ikke bare blod; det er de som drar deg opp når alt rundt deg faller fra hverandre.
Jeg fikk flytte tilbake til Kongsberg, til rommet mitt, til klassen min. Livet ble litt roligere. Jeg fullførte grunnskolen, startet på videregående i Skien, og fikk meg etter hvert jobb. Morten og jeg holdt sammen, uansett hvor mye vi vokste og livene endret seg. Vi startet egne familier, men Ingrid vår mor er fremdeles vår nordstjerne. Hver søndag samles vi hos henne; hun lager fårikål og ler sammen med våre koner, som for henne har blitt som døtre. Noen ganger ser jeg på den gjengen av oss og tenker: Tenk hvilke under livet har gitt meg.
Jeg vil alltid være takknemlig for at jeg fikk en ny mamma. Uten Ingrid hadde jeg gått meg vill, kanskje endt opp på gata eller blitt knekt under byrdene. Hun har vært lyset mitt i den mørkeste natten, og det skal jeg aldri glemme.




