Broren min så meg i øynene foran alle og sa: «Du har ikke lenger noe sted i dette huset», som om jeg ikke hadde vokst opp i akkurat disse rommene.

Broren min ser meg rett foran alle og sier at «jeg ikke lenger har en plass her i dette hjemmet», som om jeg ikke hadde vokst opp i akkurat disse rommene.

Det er en søndags ettermiddag. Foreldrehuset vårt i Drammen er fullt av slekt. Bordet er dekket ute i hagen, akkurat som hver sommer. Det lukter stekte pølser og ferskt brød.

Etter at moren vår gikk bort, har broren min bodd her. Jeg kommer innom av og til for å hjelpe til med hagen, se faren vår, og bare kjenne litt på følelsen av å være hjemme igjen.

Denne dagen har jeg med en formkake, laget etter mammas oppskrift.

Da jeg kommer inn i hagen, hilser flere av tantene mine varmt på meg.
Ingrid, kom og sett deg!
Jeg smiler, setter esken med kaken på bordet.

Broren min, Eivind, står ved grillen. Da han ser meg, strammer ansiktet hans seg.
Jeg visste ikke at du skulle komme, sier han.
Stemmen hans er kjølig. Ikke fiendtlig, men kald nok til at alle merker det.

Jeg stakk bare innom for å hilse på pappa, svarer jeg rolig.

Faren vår sitter på en stol under syrintreet. Gammel, stille, men med et smil i øynene når han ser meg.
Ingrid er her, sier han rolig.

Jeg setter meg ved siden av ham, vi snakker om hagen, om tomatene, om været. Bare helt vanlige ting.

Men spenningen i luften forsvinner ikke.

Etter en liten stund kommer broren min bort til bordet.
Ingrid, sier han.

Jeg ser opp.

Vi må ta en prat.

Noen blir stille. Alle skjønner at noe er galt.

Si det du vil, svarer jeg.

Han sukker, ser bort, så tilbake på meg.
Dette huset er mitt ansvar nå. Det er jeg som tar vare på det.

Det vet jeg, sier jeg.

Og jeg synes det er best om du ikke kommer så ofte.

Stillhet.

Tanta vår legger fra seg gaffelen på bordet.
Eivind, sier hun stille.

Men han løfter hånden.
Nei, jeg vil bare si det jeg mener.

Han ser meg rett i øynene.
Du har ditt eget liv. Ditt eget hjem. Du har ikke en plass her lenger.

Ordene faller tungt.

Jeg ser utover hagen. Epletreet, benken der vi lekte som små. Syrinen i kroken.

Så ser jeg på faren vår. Han ser ned mot bakken.

Er det virkelig det du mener? spør jeg lavt.

Ja.

Noen bak meg hvisker:
Dette er ikke riktig.

Men Eivind står fast.

Jeg reiser meg sakte.

Greit, sier jeg.

Stemmen min er kontrollert, selv om jeg kjenner alt inni meg gjør vondt.

Jeg går bort til pappa og legger hånden på skulderen hans.
Jeg kommer tilbake for å se deg igjen, hvisker jeg.

Han nikker nesten usynlig.

Så tar jeg med meg tomesken fra bordet.
Kaken blir igjen, sier jeg lavt.

Broren min ser stram ut, som om han venter på en krangel.

Men jeg sier ikke imot.
Jeg bare ser på ham.

Eivind hjemmet består ikke bare av den som har nøkkelen.

Han svarer ikke.

Jeg går mot porten. Når jeg åpner den, hører jeg noen sukke tungt bak meg.

Ute er det stille. Fuglene synger i trærne, som om ingenting har skjedd.

Men inni meg har noe endret seg.

Noen ganger er det aller vondeste når noen andre mener de har rett til å ta fra deg plassen der du vokste opp.

Og jeg lurer fortsatt
hvis du var meg, ville du gått tilbake til denne hagen en dag
eller aldri mer satt din fot innenfor porten?

Rate article
Intigue Life
Broren min så meg i øynene foran alle og sa: «Du har ikke lenger noe sted i dette huset», som om jeg ikke hadde vokst opp i akkurat disse rommene.