Ble en hushjelp
Da Sigrid bestemte seg for å gifte seg, fikk sønnen og svigerdatteren fullstendig sjokk over nyheten. De klarte ikke helt å forstå hvordan de skulle reagere.
Er du sikker på at du vil snu opp ned på livet ditt i din alder? spurte svigerdatteren Ingrid, og kastet et blikk på mannen sin.
Mamma, hvorfor så drastiske avgjørelser? sa Thomas nervøst. Jeg skjønner jo du har vært alene lenge og brukt livet på å oppdra meg, men å gifte seg nå, er ikke det litt dumt?
Dere tenker slik fordi dere er unge, svarte Sigrid rolig. Jeg er seksti-tre år, og ingen vet hvor lenge man har igjen. Men jeg har full rett til å leve det som er igjen med noen jeg er glad i.
Men ikke vær så rask med å skrive dere, prøvde Thomas å overtale moren. Du har bare kjent denne Olav et par måneder, og allerede er du klar til å snu alt på hodet.
I vår alder må man ikke drøye ting, tiden går jo fort, mente Sigrid. Det eneste jeg trenger å vite er at Olav er to år eldre enn meg, han bor med datteren sin og hennes familie i en treroms, har god pensjon og har hytte.
Men hvor har dere tenkt å bo? undret Thomas. Vi bor jo sammen, det er rett og slett ikke plass til en til her.
Ikke vær så bekymret, Olav skal ikke ha noe av vår plass, så jeg flytter til ham, forklarte Sigrid. Der er det stor leilighet, og jeg har kommet godt overens med dattera hans, alle er voksne, så det blir ikke krangel eller styr.
Thomas bekymret seg, og Ingrid prøvde å overbevise ham om å akseptere morens valg.
Kanskje vi bare er egoister? funderte hun. Det er jo praktisk at din mor hjelper oss, passer Ida ofte. Men hun har all rett til et eget liv. Nå som hun har fått muligheten, bør vi ikke stå i veien.
Ja, det hadde jo vært greit om de bare bodde, hvorfor gifte seg? skjønte ikke Thomas. Orker ikke tenke på brudekjole og fest med lek og konkurranser.
De er nok litt gammeldagse, kanskje føler de seg tryggere og mer rolig sånn, forsøkte Ingrid å forklare.
Til slutt giftet Sigrid seg med Olav, som hun hadde truffet tilfeldig i byen, og etter kort tid flyttet hun inn hos ham. Det startet bra; familien tok henne inn, ektemannen var snill, og Sigrid tenkte at hun endelig hadde fått den lykken hun følte hun fortjente. Nå kunne hun nyte livet. Men etter hvert merket hun hvordan dynamikken ble endret.
Kan du lage kjøttkaker til middag? lurte datteren til Olav, Marianne. Jeg skulle gjort det selv, men det er så travelt på jobb, og du har god tid nå.
Sigrid skjønte tegningen og tok over matlagingen samtidig med innkjøp, støvsuging, klesvask og til og med turer til hytta.
Nå er vi gift, hytta er jo felles område, sa Olav. Datteren og svigersønnen har ikke tid til å dra dit, barnebarnet er liten, vi får gjøre alt sammen.
Sigrid sa ikke imot, hun likte å være del av en stor familie hvor hjelpsomhet var viktig. Fra første ekteskap hadde hun aldri opplevd det samme, der var mannen lat og utspekulert, og stakk av da Thomas var ti år. Nå, tjue år senere, visste de fremdeles ikke hvor han befant seg. Denne gangen føltes alt riktig, og hun kjente ikke på irritasjon selv om hun ble sliten.
Mor, du kan da ikke være arbeidskar på hytta! sa Thomas. Etter hver tur får du sikkert høyt blodtrykk, er det verdt det?
Klart det! Jeg får glede av arbeidet, svarte hun. Når vi får masse grønnsaker med Olav, er det nok til alle, vi deler selvfølgelig med dere.
Thomas var likevel skeptisk, ikke minst fordi ingen hadde invitert dem på besøk for å bli kjent med den nye familien. Thomas og Ingrid prøvde selv å invitere Olav, men han hadde aldri tid eller overskudd. Til slutt sluttet de å mase, og godtok at den nye familien ikke var så interessert i tett kontakt. Det viktigste for dem var bare å vite at moren var lykkelig.
Og til å begynne med var hun det, alle gjøremålene ga Sigrid glede. Men det ble mer og mer å gjøre, og hun begynte å føle seg overbelastet. Olav klaget over ryggen eller hjertet hver gang de kom til hytta, og den omsorgsfulle kona måtte få ham til å hvile mens hun selv bar ved, raket løv og kastet søppel.
Kjøttboller igjen? rynket svigersønnen hennes, Lars, på nesen. Vi hadde jo det i går, jeg trodde du skulle lage noe annet i dag.
Jeg rakk ikke å handle, og har brukt hele dagen på å vaske gardiner, så jeg ble sliten og måtte hvile litt, forsvarte Sigrid seg.
Greit nok, men jeg er ikke noe glad i kjøttkaker, sa Lars og skjøv tallerkenen unna.
I morgen lager Sigrid festmiddag, jeg lover! forsikret Olav.
Neste dag sto Sigrid på kjøkkenet hele dagen, og middagen forsvant på en halvtime. Etterpå ryddet hun alt alene, og det gikk slik hver uke. Da svigerdatter og datter stadig klaget på uvesentligheter, tok Olav deres side og fikk Sigrid til å fremstå som den skyldige.
Jeg er ikke ung jente heller, blir sliten og skjønner ikke hvorfor jeg skal gjøre absolutt alt alene? torde hun endelig foreslå en dag.
Du er min kone, du må holde huset i orden, minnet Olav henne.
Men som din kone burde jeg ha rettigheter, ikke bare plikter, sa Sigrid og fikk tårer i øynene.
Hun roet seg og prøvde å holde fred, gjøre alle til lags og sørge for god stemning. Men en dag fikk hun nok og mistet virkelig humøret. Den dagen skulle Marianne og Lars i besøk til venner, og de bestemte at barnebarnet deres skulle bli igjen hos Sigrid.
La heller lillejenta være med bestefar eller gå med dere, for jeg skal til min egen barnebarn, sa Sigrid.
Skal vi alle tilpasse oss deg, da? fnøs Marianne.
Ingen trenger det, men jeg har jo heller ingen plikt til dere. Barnebarnet mitt har bursdag, og jeg sa fra på tirsdag. Ikke nok med at dere ignorerer det, nå vil dere holde meg hjemme også.
Det går ikke an, ærlig talt, sa Olav irritert. Marianne får ødelagt planene sine, og barnebarnet ditt er liten, det gjør ingenting om du gratulerer henne i morgen.
Det gjør ingenting om vi alle drar og besøker min familie, eller du passer ditt barnebarn mens jeg er borte, svarte Sigrid bestemt.
Jeg sa jo at det ikke ville bli noe godt ut av dette ekteskapet, mumlet Marianne ondskapsfullt. Hun lager mat sånn passe, vasker dårlig, og tenker bare på seg selv.
Etter alt jeg har gjort her de siste månedene, mener du virkelig det? spurte Sigrid Olav. Vær ærlig, lette du egentlig etter en kone eller ei hushjelp?
Nå overdriver du, og prøver å gjøre meg til syndebukken, svarte Olav og blunket raskt.
Jeg spør helt vanlig, og har rett til svar, ga Sigrid seg ikke.
Hvis du insisterer, gjør som du vil, men i mitt hus må man ha orden, sa Olav stolt.
Da sier jeg opp, svarte Sigrid og begynte å pakke tingene sine.
Tar dere imot en sliten mamma og bestemor igjen? sa hun og bar veska og gave til barnebarnet. Gikk bort, giftet meg, kom tilbake. Nå vil jeg bare være i fred, ikke spør om noe, bare si: ønsker dere meg velkommen eller ikke?
Selvfølgelig, utbrøt Thomas og Ingrid. Rommet ditt venter på deg, og vi er glad for å ha deg tilbake.
Er dere glad bare sånn helt uten videre? ville Sigrid høre.
Hvordan kan man være glad for noe annet enn å få tilbake noen man er glad i? svarte Ingrid undrende.
Og da visste Sigrid at hun ikke var en tjener. Hun hjalp til hjemme og passet barnebarnet, men Thomas og Ingrid hadde aldri vært frekke og utnyttet henne. Her var hun virkelig bare mamma, bestemor, svigermor og et medlem av familien aldri hushjelp. Sigrid ble boende hjemme, søkte om skilsmisse selv, og prøvde å ikke tenke mer på det som hadde vært.




